Hallo, Ben op zoek naar een mooie oldtimer, met wat grotere afmetingen. Heb een aantal modellen gezien die me erg aanspreken. Zijn er mensen hier die positieve of negatieve ervaringen met deze bouwdozen hebben? Het gaat om de volgende modellen. Flair; Tiger Moth span. 226cm Flair; Douglas DC 3 span. 210cm Balsa USA; Sopwith pup span 196cm. Balsa USA; Fokker DR1 span 180cm. Het gaat me dan met name om de vliegeigenschappen, kwaliteit van de bouwdozen etc. Van de DR1 vond ik op het forum ook een cad tekening, misschien verstandiger om helemaal van tekening te bouwen? Zoals jullie zien een aantal vragen. Hoop dat er hier mensen zijn die wat ervaringen hebben met deze modellen. Alvast dank voor jullie reacties
Dag J.! Van harte welkom op het schaal forum. Misschien helpt het de mensen die je kunnen en willen adviseren, als je iets meer over jezelf vertelt in termen van bouw- en vliegervaring. (Ik acht mezelf niet bevoegd je in dezen te adviseren. :nooo: ) jan.
Hallo Jan en anderen, Ben 27 jaar en bouw en vlieg vanaf mijn 16e jaar. Ben begonnen met een Robbe Progo, heb er toen een zwever vanaf tekening bijgemaakt. Heb ondertussen redelijk wat kisten versleten , waaronder dubbeldekkers (prophangers) zweef en elektrozweef en 2x een delta. Heb op het moment alleen nog een Piper Cub van Goldberg en een Junior Sport plus van Graupner (e-zweef). Heb de zwever voor zomeravonden als er niet mag worden motorgevlogen maar mijn hart ligt toch meer bij motorkisten en dan vooral dat oude spul uit de WO1 en 2. Wil wel echt zelf bouwen, dus of een bouwdoos of tekening maar geen ARF. Vlieg trouwens bij modelvliegvereniging Jules Verne te Doorspijk. Ben ook nog lid van de Dokkumer ModelvliegClub daar ik oorspronkelijk uit Friesland kom. Kortom, ik zoek dus mensen die ervaring hebben met de genoemde kisten om zo het maken van een keuze wat te vereenvoudigen. Groetjes, Johannes
Hoi Johannes, Of je echt piloten/bouwers hier op het forum vind van de genoemde kisten weet ik niet. Maar misschien kun je eens op www.rcscalebuilder.com kijken. Daar zullen in ieder geval van de Basla USA kits wel bouwdraadjes te vinden zijn. Veel succes met de keuze en bouw, en laat ons aub mee genieten :wink: Groetjes, Jaap
Dank voor je antwoord. Kom net terug van de modelvliegclub en daar zouden ze toch voor de Sopwith pup gaan of de Tiger Moth. Zit dan alleen nog een beetje in dubio over de motor. Sopwith Pup heeft een korte neus en heeft dan misschien meer aan een ZG26 qua gewicht om het zwaartepunt goed te krijgen maar een viertakt klinkt denk ik weer schaalgetrouwer. In de Tiger Moth wordt de ZG26 te krap denk ik i.v.m. de smalle motorkap. Maar goed, morgen maar eens even meer info inwinnen.
Hallo, Ben eruit. Was nog aan het twijfelen tussen de Sopwit Pup van Balsa USA of de Tiger Moth van Flair. Nu is de Tiger Moth van Flair niet meer leverbaar, omdat de fabriek niet meer zou bestaan. Bleef dus de Sopwith Pup over, maar had ondertussen mijn oog op op de Nieuwport 17 laten vallen van Balsa USA. Nu hoorde ik dat de kwaliteit van de oude Balsa Usa dozen niet zo heel erg goed is, met name de houtkeuze dan. De Pup is natuurlijk ook al een oude doos. De Nieuwport daarintegen blijkt wel AA kwaliteit hout te hebben. Heb daarom de keuze gemaakt voor de Nieuwport. Komt waarschijnlijk woensdag binnen. Zal jullie wel op de hoogte houden van de bouw etc. Groetjes