Hallo, Ik ben opzoek naar een verbrandingsmotor voor een bootje. Als ik uitgevaren ben wil ik dit motortje ook in een auto kunnen zetten. Ik heb gezien dat de meeste ´normale´ benzine-autootjes op een 2.5 cm^3 motortje rijden. - Maar kan ik er zomaar een motor met een ander vermogen en een heel ander toerental erin zetten??? - En zitten de bevestigingspunten allemaal op dezelfde plaats bij elk type motor??? PS. mijn boot wordt ongeveer 75cm lang. Alvast bedankt voor de antwoorden.
Wat jij wilt zal denk ik moeilijk ogelijk zijn. Verbrandingsmotoren voor boten zijn namelijk anders dan die in auto's en deze kan je niet zomaar verwisselen in je modellen. Een verbrandingsmotor voor een boot heeft over het algemeen een korte koelkop, met ingebouwde waterkoeling. Ook de carburateur zit somms ergens anders. Automotoren worden luchtgekoeld en hebben een hoge koelkop, met veel koelvinnen. Er zijn wel boten die met en automotor uitgerust worden, maar dan moet je de motor wel goed luchtkoelen. Maar ik zou er niet aan beginnen en gewoon een aparte (geschikte) motor voor de modellen kopen. Een bootje van 75 cm zou ik met 3.5 cc uitrusten, misschien zal 2.5 cc ook wel kunnen, heb je minder power. Het licht er ook aan wat voor model >> V romp, catamaran, rigger enz. shift-on-the-fly
Ik ben van plan een crackerbox of een outrigger te maken. Om voor beide (auto en boot) een aparte motor te kopen vind ik een beetje te duur. Ik zorg gewoon voor een goede luchtkoeling, dat moet niet zo heel moeilijk zijn. Zolang de koelvinnen maar flink de lucht in steken, heb een even goede koeling als bij een auto. Toch? En zijn er mensen die weten waar bijvoorbeeld een 2.5 cc X-race motor op loopt. Mengverhouding??? Eelke
misschien is het toch verstandig om voor de auto en boot twee verschillende motoren te kopen, zo duur zijn ze nou toch ook weer niet, misschien een mooie tweedehands?? dit omdat de motoren op verschillende manieren belast worden en dus ook een compleet andere afstelling nodig zullen hebben. en dan nog de servo instellingen, die zul je ook steeds weer moeten aanpassen.... maar het kan wel natuurlijk, misschien met een snelwissel systeem, anders zou ik naar een kant en klaar model gaan kijken met een brandstofmotor, zijn vaak leuke boten voor een interessante prijs, grtjzz sander (just my thoughts)