KHM motoren, waar gaat het heen ?

Discussie in 'Brandstof auto's' gestart door Roelof, 24 okt 2003.

  1. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.730
    Locatie:
    Sassenheim
    Waar gaat het heen ?

    Er is in het verleden voor de wedstrijden een prijsreducerende regel aangenomen om een maximaal percentage Nitro toe te staan om de kosten van de motoren en brandstof in te dammen al heb ik daar mijn twijfels bij. De zgn. weegmethode meet niet de nitro maar het soortelijk gewicht van de gehele mengsel, als ik dan hoor dat men op de WK zelfs met 4% olie hebben gereden kan ik mij indenken dat in warme omstandigheden er zelfs 35+% nitro mogelijk is zonder dat de weegmethode een foutieve brandstof aangeeft. (bij 25 graden temperatuur is al 30% nitro mogelijk bij 8% olie !)

    Tot op heden heb ik geen verdere kostenristricties gezien maar zie wel de spullen veel duurder worden, dan heb ik het niet alleen over de veel kleinere band voor meer geld en wegwerp-velgen maar vooral motoren.

    Een P5 motor van ruim 10 jaar geleden koste net geen 500 gulden en moest toen gezien worden als een competieve motor. Tot op heden is de motor eigenlijk niet veel veranderd, veel dezelfde (geen exotische) materialen wat als oud ijzer in zijn gewicht net een paar cent opleverd.

    In 1997 heeft Serpent nog beweerd dat hun toprijder Salven gewoon de motoren van de plank haalt en daarmee raced, wie dat toen geloofde was wel erg goedgelovig maar dat verhaal wordt nu zeker teniet gedaan met de zgn. KMH motoren waar het team al het hele jaar mee rijdt.

    Ik hoorde dat deze motor voor een slordige 616 euro over de toonbank gaat en er goed gepromoot wordt dat deze motor snel en onverwoestbaar is.
    Even in de oude notatie is deze motor ruim 1350 gulden !!!!

    En vind men het gek dat mensen afhaken vanwege de kosten mede omdat een huidige goede 3.5cc motor ook al snel 430 euro moet kosten, ofwel 1000 piek ?
    Dan heb ik het nog niet over de zeer korte levensduur en de zeer slecht verkrijgbare garantie die sommige leveranciers en distributeurs willen geven.

    Wat ik niet kan begrijpen is dat deze dure motoren inweze niet anders zijn dan de goedkopere versies (3-ports buggy) die je al voor 200 euro kunt hebben welke uit dezelfde fabriek komen, de enige echte verschillen zijn alleen dat de gaten anders zijn om de motor ook tammer te maken.
    Dat een stukje handmatige tuning meer moet kosten kan ik begrijpen maar dat door een machine geslepen poortjes een prijsverschil van ruim 200 euro geeft is eigenlijk krankzinnig te noemen.

    Het wordt eens tijd dat dit eens onderzocht wordt door een (onafhankelijke) organisatie of misschien moeten er regels voor de motoren komen om de prijzen in te beperken en dan bedoel ik geen standarisatie want hoe kunnen er duur betaalde getunde KMH 2.1cc motoren in een standaardklasse komen ?
     
  2. _cyclops_

    _cyclops_

    Lid geworden:
    23 mei 2003
    Berichten:
    2.244
    Locatie:
    Veenendaal, NL
    'k zit zelf niet in de wedstijden maar wat 'k wel merk is dat het minder wordt en dat er weinig rijders zijn om te rijden.. nu 'k dit hoor verbaast me dat niet...

    Wat betreft de brandstofmengels... misschien moet er een regel komen op het minimaal % olie die er door heen moet.. 't lijkt mij dat zoiets getest moet kunnen worden....

    ps, is het kMh of kHm?
     
  3. sitting duck

    sitting duck Guest

    gewoon zo als bij de pylonracers,die vliegen op 20% wonder80% en krijgen die brandstof op de organisatie ,iedereen dezelfde brandstof,je weet opvoorhand welk mengels je gaat krijgen en kunbt je motor er ook op afstellen.
     
  4. hilbren

    hilbren Guest

    ja die profesionele motoren zijn zeker aan de dure kant, je zou op z'n minst verwachten dat de behuizing vledig van titanium is en dat er een ceramische zuiger in zit. NIET DUS !!

    ik vindt zoiezo de prijzen erg hoog, de goedkoopste motor bij PK is al 119,- euro (misschien kinkt die wel een beeje goedkoop en zuinig :p) maar voor zo'n goedkoop stukje metaal waar je net een jaar mee kan rijden vindt ik het toch knap prijzig.

    wat mij ook is opgevallen is dat je voor dezelfde prijs in amerika een veel betere motor kan kopen, waarom is dat prijsverschil toch zo groot ?? (netzoiets als hpi onderdelen, die zijn ook de helft goedkoper in amerika :S)
     
  5. BlackFox

    BlackFox Guest

    ferme tekst, maar er zit wel de waarheid in :wink:
    Ik rij maar met ne gewone parkingsvreter en zelfs daar zijn de kosten hoog en het is dan ook nog een heel slechte prijs/kwaliteit verhouding.
    Over die brandstof in de competitie ben ik het eens met sitting duck: iedereen dezelfde brandstof.
     
  6. _cyclops_

    _cyclops_

    Lid geworden:
    23 mei 2003
    Berichten:
    2.244
    Locatie:
    Veenendaal, NL
    iedereen dezelfde brandstof is denk ik wel een oplossing maar daar krijg je toch wel redelijk veel komentaar op denk ik... denk ook niet dat dat de oplossing is, de brandstof is niet 't duurste van alles...

    als de motors zo enorm veel blijven kosten zul je zien dat alleen de mensen die veel geld hebben winnen, en daar stoppen een hoop mensen toch.. wedstrijdjes rijden is leuk, maar als 't gewoon geld kost om te winnen dan stoppen er al gouw mensen mee...
     
  7. hilbren

    hilbren Guest

    Waarom zouden pylon racers wel allemaal op dezelfde brandstof kunnen racen en auto's niet. dit lijkt mij juist een hele logische stap :S

    kijk bijvoorbeeld eens naar Formule 1 daar gebruiken ze ook allemaal dezelfde brandstof (verplicht) Op dit moment is het bij de formule1 zelfs zo dat de mensen met het meeste geld de meeste kansen heeft om te winnen. is eigenlijk niet helemaal eerlijk,... toch :roll:

    het is even wennen, logisch, maar waarom niet.
    ik ben wel een voorstander van zulk soort trukjes. zo heeft de minder bedeelde rijder om meer kans en is de spanning en sensatie veel hoger !!!
     
  8. MobFigure

    MobFigure Guest

    Zo das een aardig stuk tekst roelof, het moet je wel erg hoog zitten om zo een stuk neer te zetten.
     
  9. _cyclops_

    _cyclops_

    Lid geworden:
    23 mei 2003
    Berichten:
    2.244
    Locatie:
    Veenendaal, NL
    Nou, kan me wel voorstellen dat het hoog zit... als je merkt dat er gewoon minder rijders zijn en 't nivo verschil te hoog wordt, en je lekker mee doet om lekker te racen dan is 't niet leuk dat je meer geld moet uitgeven voor minder plezier...

    ik wil ook best wedstrijd rijden, en de aanschaf van de wagen zit ongeveer op de 1000 euro, daar komt dan nog wat bij, dus zeg voor 1500 euro begin je, maar als je er dan achter komt dat je na een x aantal wedstrijden je motor moet wisselen en je dus weer 300 euro kwijt ben.. dan haken er toch veel af lijkt me? ik in ieder geval wel, en dat terwijl wedstrijd rijden me toch wel gaaf lijkt en 'k denk dat je enorm veel lol ermee kan hebben,...
     
  10. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.730
    Locatie:
    Sassenheim
    Het zit ook hoog, de prijzen schieten in de hoogte terwijl er niets aan gedaan wordt.

    1 soort brandstof uitgerijkt op een race heeft wel wat maar men bepaalt liever zelf wat er door de motor gaat. Het gaat mij ook niet zo om de brandstof maar gewoon om de prijs van een motor "die iedereen moet hebben".

    25% nitro is een maximum als kostenbeperking maar 616 euro voor een motor heeft helemaal niet met een kostenbeperking te maken......

    En vreemd genoeg komt de regel van 25% met de bijbehorende meetmethode uit dezelfde fabriek als die KHM motoren, zie de kromheid !
     
  11. Anonymous

    Anonymous Guest

    Het zou wel beter zijn om allemaal de zelfde brandstof te hebben(zelfde als F1). Ja en de motoren zijn heel duur.Waarom maken ze die dingen toch niet goedkoper ?
     
  12. _cyclops_

    _cyclops_

    Lid geworden:
    23 mei 2003
    Berichten:
    2.244
    Locatie:
    Veenendaal, NL
    dat is de vraag een beetje, waarom het niet goedkoper gaat...
    dat iemand de motor behandeld als handwerk en dat ie daardoor harder gaat lopen kan 'k goed begrijpen... maar er zijn ook gewoon motoren die door de machine gemaakt worden en er gewoon veel extra wordt gevraagt voor iets waar een machine misschien 5 min. langer mee bezig is....


    maargoed, 'k geloof niet dat er echt veel wedstrijd rijders op 't forum zitten die hier echt over mee kunnen praten, ik ook niet vandaar :)
     
  13. hilbren

    hilbren Guest

    Lijkt me erg logisch toch??

    Als jij nu eens een bedrijf had dat van zulk soort motoren zou maken...
    Nu heb je twee keuzes:
    • 1. Je gaat lekker mee met alle andere merken en je zet zo hoog mogelijk in, op deze manier verdien je lekker veel, en die modelbouwers zijn toch gek genoeg om zoveel voor zo'n motor neer te leggen.

      2. Wat je ook kan doen (maar wat geen enkele fabrikant zal doen) je motor zo goedkoop mogelijk op de markt zetten, Nu zullen de mensen die een motor nodig hebben voor jou motor kiezen. Je hebt alleen een nadeel, je verkoopt hierdoor dus niet zoveel motoren om je winst op het zelfde niveau te krijgen, want op een gegeven moment is de markt 'verzadigd'.
    dus daar houden ze hun motoren allemaal lekker duur.

    edit:
    Wat misschien wel een goed idee is (en dit gebeurd ook veel op andere forums) is een inkoop acktie houden...
    ik denk dat sommigen van jullie dit wel kennen,
    waar het op neer komt is dat dat een grote (10/20 mensen ofzo) een nieuwe motor willen, ze bepalen samen welke motor ze gaan kopen en kopen dan 10/20 motoren bij een fabrikant, op deze manier kun je best veel korting krijgen en heeft iedereeen een goedkoop motoretje.


    Nadeel garantie... maar dat was toch al slecht (meestal wordt er gewoon gezegd dat de klant een fout heeft gemaakt)
     
  14. _cyclops_

    _cyclops_

    Lid geworden:
    23 mei 2003
    Berichten:
    2.244
    Locatie:
    Veenendaal, NL
    het verhaal over de fabrikant van de motor vind ik een beetje slecht..
    zie een R&B motor, dit is ook iemand die van z'n hobby z'n beroep maakt of 't er bij doet... 'k denk dat de meeste zo onstaan zijn... en dus hoeft 't winsbelang niet zo groot te zijn...
     
  15. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.730
    Locatie:
    Sassenheim
    Vergeet niet dat R&B, NovaMega, JP, REX en TOP allemaal uit de fabriek van NovaRossi komen en al die prijzen onderling ongeveer op een dezelfde niveau liggen, er is hier wel degelijk sprake van prijsafspraken of verplichtingen vanuit de fabriek.
    De enige echte concurent op deze markt is Picco die voor 375 euro een competieve motor met uitlaat en bocht (!!!) op de markt kan zetten. Helaas zijn de Picco motoren standaard van de plank net effe iets minder.
    De 2e concurent is de Sirio motor welke ook voor ruim 400 euro over de toonbank gaat en mogelijk mee gaat in de prijzen van Novarossi.

    Een andere lelijke eend in deze markt waar ik helaas nog niet veel van gezien heb is CMB. 2 jaar terug hadden die een competitie-motor voor 500 Dmark, jammer genoeg was die niet te koop in Nederland en wilde de duitse distributeur die niet direct aan mij verkopen. Het zou voor dat geld een hele goede en snelle motor zijn volgens de verhalen op het internet.

    De vraag blijft nog steeds waarom een minder snelle motor uit dezelfde fabriek opgebouwd van precies dezelfde materialen maar alleen met andere geslepen poorten en krukas wel 200 euro kan kosten ipv 450 euro.
     
  16. Het kan wel goedkoper maar die motoren wil haast niemand.

    Bv een motor zonder uitgebalanseerde krukas kost al €100 minder en dat scheelt nog geen 2000 toeren.

    Tegen woordig worden de zuigers uitgedraaid dat is extra werk en moet betaald worden.

    Dit neemt niet weg dat de motoren belachenlijk duur zijn, maar bedenk wel dat de er heel snelle motoren op de markt zijn voor rond de € 300
    en waarom nemen ze die niet.
     
  17. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.730
    Locatie:
    Sassenheim
    Draaien of gieten van zuigers is denk ik een productieproces die niet veel uitmaakt, vergeet niet dat bij het gieten de mal duur is en vaak een nabehandeling nodig is en bij het draaiwerk op een goede alles-in-1 draaibank een komplete zuiger gereed voor montage vanaf komt.

    Waarom we niet met goedkope snelle motoren rijden ?
    Ik heb nog geen echte goedkope snelle motor gezien die met de huidige toppers mee kunnen komen. En er is natuurlijk de zgn. "strontvliegen-factor" wat wil zeggen dat men graag het beeld van de fabrieksrijders volgt.....

    Wel geloof ik erin dat als je een goedkope R&B koopt (5-ports Sport voor +/- 230 euro) en je die handmatig opslijpt naar de specs van een C5 er een knappe motor uit kan komen.
     
  18. Het zal wel altijd een discusie punt blijven.

    Zo lang je nog maar lol hebt in het racen en niet het hoogste doel nastreeft kun je aan het racen toch nog heel veel plezier beleven.
     
  19. Dirk Jan

    Dirk Jan Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 apr 2003
    Berichten:
    3.590
    Locatie:
    Veenendaal
    Wat betreft de Picco motoren, daar ben ik het niet helemaal mee eens. Naar mijn mening kunnen deze motoren zeker wel goed meekomen met de concurrentie. Ik rijd zelf al een paar jaar met Picco motoren (en auto's sinds 1/2 jaar) en op het circuit komen ze heel goed mee.
    Op AMCA bijvoorbeeld is een Picco SPEED met 'standaard G1 PRO motor' clubkampioen geworden. Met standaard bedoel ik dus dat de eigenaar deze motor niet heeft bewerkt. Dat weet ik heel zeker, want deze auto is nu van mij :wink:
    Terwijl de concurrentie met Nova Mega, RB concepts enz. rijdt. Ik denk dat het vermogen en de toerentallen van de gebruikte wedstrijdmotoren ongeveer wel gelijk ligt. Het is alleen heel belangrijk hoe de wagen is afgesteld. De koppeling bijvoorbeeld bepaalt voor een groot deel hoe de auto accelereert.
     
  20. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.730
    Locatie:
    Sassenheim
    Dirkjan, je hebt gelijk wat Picco betreft maar als je een Nova(kloon) of een Picco naast elkaar vergelijkt op je eigen auto zal je zien dat de Nova net effe iets meer heeft.
    Laatst heb ik wel gezien dat de Eduardo versie van de Omega-XP nog goed betaalbaar is met goede prestaties.

    Neemt nog steeds niet weg dat er zulke prijsverschillen zijn tussen motoren opgebouwd uit dezelfde materialen geslepen op verschillende specs. Ook rijmt het niet met het feit dat Serpent een voorstander is van een standaard klasse en het goedkoop houden van de hobby.....
     

Deel Deze Pagina