Kiel maken van helicopter rotor

Discussie in 'Zeilschepen' gestart door Klaas-Jan, 26 apr 2015.

  1. Klaas-Jan

    Klaas-Jan

    Lid geworden:
    26 apr 2015
    Berichten:
    15
    Beste allen,
    Ik ben bezig met een zelfbouw zeilschip van 1 meter. Hij krijgt zeilen die ik nog heb liggen van een oude Robbe Comtesse.

    Het schip is ontworpen met Delftship, vervolgens met Rhino verder de spanten getekenend. Deze zijn uitgelaserd uit multiplex en de boot is met balsa latjes en opgebouwd. De boeg heb ik gemaakt van massief balsa wat ik heb opgeschuurd. Vervolgens geplamuurd, epoxy geschuurd en de romp staat nu in de primer.

    Nu heb ik gehoord dat er als kiel soms gebruik wordt gemaakt van een helicopter rotorblad. Deze wilde ik gaan bestellen op internet maar door het grote aanbod heb ik geen idee welke ik moet bestellen. Wie weet raad?
     
  2. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    10.066
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Klaas-Jan,

    Ik heb hier een kielvin van een oudere IOM en die is inclusief het deel dat in de kielkast verdwijnt en het deel dat in de bulb steekt 435 mm lang.
    Grootste breedte is 87 mm, onderaan is 'ie 60 mm.
    Grootste dikte is 7 mm.
    Het deel tussen romp en bulb is 310 mm.

    Een rotorblad van een T-Rex 700 is maar 63 mm breed, je kunt compenseren voor het bladoppervlak door de vin langer te maken.
    http://www.ebay.de/itm/Rotorblatter...69?pt=LH_DefaultDomain_77&hash=item35e7cc9179
    Ik heb helaas geen idee hoe stijf deze rotorbladen zijn, mijn kielvin laat zich amper buigen...

    Groeten, Jan.
     
  3. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    12.036
    Locatie:
    Nootdorp
    Niet kopen... Er is vast wel iemand die nog een rotorblad heeft liggen.
    Let wel op dat het een symetrisch blad is.
     
  4. Klaas-Jan

    Klaas-Jan

    Lid geworden:
    26 apr 2015
    Berichten:
    15
    Als er iemand een geschikte rotor heeft liggen hou ik me zeker aanbevolen.
     
  5. Klaas-Jan

    Klaas-Jan

    Lid geworden:
    26 apr 2015
    Berichten:
    15
    Een aantal foto's om een indruk te geven van het schip IMG_2513.jpeg IMG_2514.jpeg IMG_2747.jpeg IMG_2748.jpeg IMG_2778.jpeg IMG_2916.jpeg
     
  6. Klaas-Jan

    Klaas-Jan

    Lid geworden:
    26 apr 2015
    Berichten:
    15
    IMG_3248.jpeg IMG_3249.jpeg
     
    rc-ricky vindt dit leuk.
  7. wim bakker

    wim bakker

    Lid geworden:
    13 mrt 2006
    Berichten:
    558
    Locatie:
    Almere
    Klaas- Jan
    Ik ken deze toepassing uit de RG 65. Dit schip is veel kleiner dan de IOM, heeft veel minder loodbalast en een ondiepere- (meestal!) en smallere kiel. Bij wedstrijd IOM's heb ik dit nooit gezien.
    Ben bang dat het rotorblad niet stijf genoeg is en te smal voor deze toepassing.
    Je kan het natuurlijk altijd proberen..
     
  8. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.537
    Locatie:
    Heerenveen
    Heb nog wel een 700 size rotorblad liggen, als het goed is met symmetrisch profiel.

    Kan gratis afgehaald worden of tegen verzendkosten opgestuurd worden.
     
  9. Klaas-Jan

    Klaas-Jan

    Lid geworden:
    26 apr 2015
    Berichten:
    15
    Graag!
    Over de stijfheid maak ik me niet zo'n zorgen. Meer over de breedte maar met voldoende lengte is het alsnog een flink oppervlak.
     
  10. Jan-Willem R

    Jan-Willem R

    Lid geworden:
    27 mrt 2008
    Berichten:
    146
    Locatie:
    Vianen
    Dag Klaas-Jan,

    Lijkt me een interessant project waar je me bezig bent. De romp ziet er in ieder geval mooi strak uit.

    Maak ons deelgenoot van je vorderingen de aankomende periode!

    Succes met de bouw,

    Jan-Willem
     
  11. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.537
    Locatie:
    Heerenveen
    Het is een 710mm carbon rotor blad. 63mm breed.
     
  12. Klaas-Jan

    Klaas-Jan

    Lid geworden:
    26 apr 2015
    Berichten:
    15
    Klinkt goed, ik heb het net gemeten op m'n bootje en dat lijkt niet gek. Ik ga in diep water varen dus ik denk dat er qua lengte ook nog gecompenseerd kan worden voor de breedte van de kiel.
     
  13. Klaas-Jan

    Klaas-Jan

    Lid geworden:
    26 apr 2015
    Berichten:
    15
  14. Klaas-Jan

    Klaas-Jan

    Lid geworden:
    26 apr 2015
    Berichten:
    15
    De romp zit inmiddels 3x in de primer en omdat het grootste schuurwerk gedaan is, heb ik besloten om hem van de bouwplaat los te maken.
    De mast van de Robbe Comtesse heb ik even provisorisch erop gezet om een indruk te krijgen van het resultaat. Ik twijfel nog over de grootte van de mast. Hieronder wat gegevens om deze romp met de Comtesse te vergelijken.

    Zeiloppervlak
    Zeiloppervlak: ca. 30 dm2
    Masthoogte: 1200 mm

    Technische specificaties dit project:
    Lengte: 1030 mm
    Breedte: 210 mm
    Geplande totale hoogte incl. rotorblad kiel: 2000mm ??
    Gepland gewicht: ca.3.2 kg.

    Technische specificaties Robbe Comtesse:
    Lengte: 950 mm
    Breedte: 230 mm
    Totale hoogte: 1500 mm
    Gewicht: ca.3.2 kg.

    Deze romp is dus 2 cm smaller en 8cm langer.

    Wat denken jullie?
     
  15. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    10.066
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Klaas-Jan,

    De Comtesse met z'n korte brede kiel is veel tuiteliger dan jouw nieuwe boot met een diepstekende kielvin.
    In omstandigheden waar de Comtesse permanent op één oor ligt, zal je nieuwe boot, met een Comtesse tuig, net op gang komen en amper hellen.

    Onder mijn 1M Voyager hangt een 37 cm kiel met een 2,2 kg bulb, daar staat een mast van 125 cm op.
    Hiermee vaar ik probleemloos tot windkracht 4-5 (6 Bft alleen op beschut water).

    Groeten, Jan.
     
  16. Klaas-Jan

    Klaas-Jan

    Lid geworden:
    26 apr 2015
    Berichten:
    15
    Hoi Jan,
    Masthoogte scheelt dus maar 5 cm met jouw boot van 1 meter. Het zeil lijkt dus aardig op maat voor dit schip.
    Mijn kiel wilde ik wel een stuk langer maken, zo'n 60cm.. Wellicht hoeft dan niet het gehele gewicht aan lood van de comtesse eronder te hangen aangezien jouw boot al zo stabiel vaart met maar 2.2kg
     
  17. Klaas-Jan

    Klaas-Jan

    Lid geworden:
    26 apr 2015
    Berichten:
    15
    Hieronder een update met foto's van de kiel, met veel dank aan Jonkje!
    De kiel is perfect symmetrische en flink breed.
    Ziet er wat mij betreft goed uit zo onder dit schip.
     
  18. Klaas-Jan

    Klaas-Jan

    Lid geworden:
    26 apr 2015
    Berichten:
    15
  19. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    10.066
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Klaas-Jan,

    Die kielvin is lang zat.

    Ik neem aan dat je in de loop van de bouw al eens naar het zeilplan van een IOM, of een US1M hebt gekeken, daar staat over het algemeen méér tuig op:

    https://www.google.nl/search?q=iom+...HnygPd1YHgBg&ved=0CAcQ_AUoAQ&biw=1024&bih=657

    Kijk ook even naar de plaats van de mast t.o.v. die van de kiel, zoals op de foto zul je perfect achteruit kunnen zeilen, maar vooruit wordt lastig...

    Groeten, Jan.
     
  20. Klaas-Jan

    Klaas-Jan

    Lid geworden:
    26 apr 2015
    Berichten:
    15
    Hoi Jan,
    Dank voor de tip. Ik heb me eigenlijk nog niet in andere modellen verdiept.

    De kiel had ik er even ter illustratie voor de verhoudingen eronder gehangen. Dit zijn nog niet de plekken waar de mast en kiel uiteindelijk komen.

    Als blijkt dat het echt suf varen is met dit tuig (grote kans dus). Dan ga ik zeker iets anders fabriceren.
     

Deel Deze Pagina