Ik ben een newbie in heel het scheepsbouwgebeuren, maar ik wil het wel goed aanpakken. Ik heb nu een kitje aangekocht (een Robbe Catalina). Niets R/C, gewoon om het bouwen een beetje onder de knie te krijgen. Die R/C-toestanden zal later nog wel aan bod komen. Ondertussen heb ik al heel wat aan't lezen geweest op dit forum, en jullie maken maar modellen en modellen, maar wat ik me eigenlijk afvraag ... bouwen jullie meestal modellen van scratch (wat planken halen, plannetje downloaden en lijmen maar ... ) of wordt er meestal een kit gekocht van Robbe of iets dergelijks?
Hoi Waldo, Ik kan alleen voor mezelf spreken natuurlijk, maar ik ben ook een beginnende bouwer en ik bouw vanaf tekening. De romp is een gekochte abs romp maar de rest is gewoon een kwestie van plaatjes plastic halen en plakken maar. Maar misschien als mijn model als kit leverbaar had geweest ik die wel had aangeschaft. groeten, en succes met de bouw. Ronald
Hallo Waldo! Welkom op dit forum in de geledingen van de bootjes bouwers. Zoals met alles zijn er meerdere wegen om te komen tot je eind bestemming (dat bootje dus) Je kunt een tekening maken/kopen/jatten/lenen/etc en hiermee aan de slag gaan. Je kunt ook een bouwpakket kopen en dat in elkaar "prutsen" (Niet negatief bedoeld hoor :wink: ) Voor beiden is wat te zeggen: van tekening: Je hebt een bijna oneindige keuze aan modellen! Alles wat ooit in het echt gebouwd is, kun je nabouwen (mits je aan de info kunt komen natuurlijk) Op deze manier is ook iets te bouwen dat nog nooit is gemaakt (eigen fantasie gebruiken en achter de tekenplank kruipen) Voor het bouwen van tekening is in ieder geval basis kennis nodig mbt het "lezen" van dat soort tekeningen. Als je zelf aan het tekenen slaat, is die kennis nog wat groter (maar je moet dit niet overdrijven, ik kan het ook, en ik heb d'r niet in gestudeerd) Bouwen van tekening vraagt een zeker inzicht in bouwmethodes en oplossend vermogen: je moet alles zelf bedenken (hoewel er ook tekeningen zijn waar veel op wordt uitgelegd.) Je moet zelf zorgen voor alle materialen. van pakket: Je hoeft hierbij niet op zoek te gaan naar materialen, want (als het goed is) zit dat allemaal in de doos. Ook is er al nagedacht over problemen die kunnen ontstaan. Ik wil hier NIET mee zeggen dat het bouwen van paketten makkelijker is. Er zijn heel complexe modellen te koop die dan ook een pracht schip opleveren (ligt natuurlijk ook aan jou bouw kwaliteiten: een duur pakket levert met prutswerk een slecht schip op, een goedkoop pakket kan met nauwkeurig werken een pracht schip opleveren. (MAAR: dit geldt ook voor het bouwen van tekening: een dure tekening betekend niet een mooi gebouwd model! Dat bouwen moet je ALTIJD zelf doen. ) Advies hierin is hardstikke moeilijk, want wij kennen jou achtergrond, kennis en wensen niet! Heb je wat aan bovenstaande? Er zijn hier genoeg leden die je met raad en daad willen bijstaan op het pad der modelbouw! Forum leden: laat deze nieuwe bouwer niet verloren gaan in de put der half afgebouwde modellen: :help: (maar daar ga ik vol vertrouwen van uit :wink: ) Wim
Bouwen vanuit plan lijkt me ook wel veel spannender, maar weet ik veel welke materialen en zo ... en inderdaad, daar hebben we dit forum voor ! Maar waar halen jullie de plannen vandaan? Mijn vader heeft namelijk een motorjachtje ... en ik zou die zo graag eens namaken. Moet ik dan zelf die plannen maken (slik) of zou ik eens naar die firma mailen om me de plannen toe te sturen (ik denk niet dat ze dat zomaar gaan doen) ... . Alvast bedankt voor de snelle replies!
als je nog nooit een boot of iets dergelijks gebouwd hebt is het niet verstandig om meteen vanaf tekening te gaan bouwen, want dan raken we deze nieuwkomer zeker kwijt, kijk eens rond op internet bij de diverse fabrikanten, en misschien is er bij je in de buurt wel een modelbootclub, loop daar eens binnen en ze helpen je zeker. de winkels hebben genoeg aanbiedingen om je in deze hobby te bekwamen, want als je te hoog wilt grijpen loop je al gauw het risico dat je het niet meer leuk vindt en donder je de hele handel in een hoek en dat is niet de bedoeling en zonde van het geld. groetjes piet kuiper
Hallo Waldo, Een goede raad: spiegel je niet aan wat iemand anders doet. Het is niet aan iedereen gegeven om aan de hand van enkel een bouwplan een mooi model in elkaar te knutselen. Je zal door ervaring leren wat jou het beste ligt: een kit of/en scratchbuild. Daarom is het inderdaad een goed idee van je om bijvoorbeeld een bootje als de 'Catalina' te bouwen. Geen rc, niks, gewoon om de feeling te pakken te krijgen. Al 'spelenderwijs' zal je al gauw het inzicht in het lezen van een bouwplan krijgen, welke materialen er zijn enz. En zo léér je. Ook ik leer nu nog alle dagen bij en ik doe nu al meer dan dertig jaar aan modelbouw! Beetje bij beetje zal je gevoel in deze heerlijke hobby krijgen en voor je het weet ben je ergens met een mooi model aan het spelevaren maar neem in het begin niet te veel hooi op je vork. En ook niet te vergeten: dit modelbouwforum is een echte schatkamer aan info. En dit niet alleen voor de beginner!!:wink: Groetjes, Droopy
compleet met alle reacties eens, En ik doe het weer anders, ik bouw een statisch modelletje om tot een varend model. Is heeeeel goedkoop en het kan een harstikke mooi model opleveren die meer kan dan alleen op de kast staan
Tja.. Zoals hierboven al gezegd.. Niet iedereen kan een mooie boot van tekening bouwen, maar indien je het dan toch gaat proberen van tekening, laat me je 1 raad geven.... Zoek VRESELIJK veel informatie over je project. Je hebt NOOIT teveel info, alleen maar te weinig. Foto's van een eventueel eindproduct, of het 1/1 model wat je nabouwt kunnen veel informatie verstrekken. En verder, ongeacht of je nou van een pakket bouwt of van tekening, als je het even niet meer ziet zitten of het lukt niet, gewoon naar beneden gaan, wat drinken en naar je bed, morgen weer een dag. Ga niet rotzooien als je je dag niet hebt, want daar krijg je spijt van. Dat zie je gegarandeerd aan je eind plaatje. Probeer iets te kiezen wat je erg leuk, mooi of interresant vind, dat motiveert weer extra Rest mij niets anders dan je succes te wensen, en houdt ons op de hoogte van je keuze, en de verdere vorderingen van je Catalina. Groeten, Marco.
Dank voor alle replies. Ik zal het ... zoals Droopy'ke het zegt ... kalm aanpakken en jullie op de hoogte houden van mijn vorderingen. Ben nu aan het wachten tot mijn Catalina in de winkel ligt ... is al 2 maanden in bestelling :roll: . Kent trouwens iemand dit bootje? Ongelooflijk mooi, oud, zeilschip (lemsteraak) van (dacht ik) friese origine. Ik heb er ooit eentje in't echt gezien ... prachtig ... Deze site bevat inderdaad een schat aan informatie! Alvast proficiat aan de webmasters!
als je voor een langdurig project kiest zorg dan dat je een bootje heb om mee te varen, zodat je het grote project niet gaat afraffelen om toch te kunnen varen
Ik ben het volkemen eens met alle bovengenoemde antwoorden. Ik ben inmiddels al een klein jaartje bezig met mijn eerste project "havensleper Smit Siberie" (ik noem hem Smit Polen). Alles vanaf originele tekening en ik kan je vertellen dat dat niet mee valt. De romp is gelukkig van ABS maar het dek en opbouw maak ik van 3mm hobby triplex. Als enige tip die ik je nog verder kan geven is : zorg voor voldoende bouwmateriaal, er zal e.e.a. tijdens de bouw gehaaid fout gaan. Niets ten nadele van die mensen waarbij alles in een keer goed gaat. Succes, Coen
even wat knip en plakwerk uit een ander web-site : speciaal voor de nieuwelingen. Welk verschil is er tussen de verschillende bouwdozen ? Dit is een goede vraag en niet zo eenvoudig om te antwoorden. Soms ben ik niet akkoord met de definities die in de verschillende catalogi worden gehanteerd. Alles heeft een beetje te maken met "verkoop" natuurlijk. Sommige kits worden aangeprijsd als voor beginners, maar naar mijn gevoel behoren ze meer bij de "Gevorderden" of zelf sommigen bij "Expert". Ikzelf hanteer de volgende definities voor wat is een beginner, een gevorderde en een expert. Beginners.[:b] Een volle romp is meestal moeilijk in een juiste vorm te krijgen. Het vraagt een zekere handigheid om mallen te maken en de romp in de juiste vorm te krijgen. Dit is meer beeldhouwwerk, houtsnijkunst. Deze kits zou ik dan ook plaatsen bij gevorderden. Natuurlijk kan een romp, voor een beginner, in de juiste vorm worden geschuurd. Op kleine rompen in vol hout kan een beginner dit wel tot een goed einde brengen. Je zult dus zelf moeten beslissen of je instaat bent van met bv. een zakmesje enig houtsnijwerk te verrichten. Een beginner moet dus enig idee hebben hoe een scheepsvorm eruit ziet. Het verschil kennen tussen een dek en dekopbouw en wat is een mast. Enige kennis in het lezen van een bouwplan is ook wel nodig. Bezit het schip een tuigage, dan moet de beginner toch enkele knopen kunnen leggen. Eenvoudige platte knoop- mastworp, paalsteek. De meeste modellen zullen later worden geschilderd. Hij zal dus ook een beetje moeten kunnen werken met penselen, weten hoe verven. Hoe men iets kan schilderen zonder dat borstelstreken zichtbaar blijven. Een beginner zal ook de nodige tijd moeten vrijmaken, om het project te voleindigen. Begrijpen dat sommige zaken niet op één-twee-drie kunnen gemaakt worden . Hij moet ook begrijpen dat een houten model, meer tijd vraagt dan een plastic model, en dat hij zekere onderdelen zelf zal moeten maken. Gevorderden. Voor rompen in vol hout, word er van een gevorderde verwacht dat hij goed kan werken met gutsen , steek- en snijbeitels om het overtollige hout te verwijderen. Ook moet hij begrijpen dat werken aan een grote romp, veel tijd en geduld zal nodig hebben. Voor de plank op schot bouwwijze, zal men toch bekwaam moeten zijn om met een hobby mes en stukjes te kunnen zagen ,op juiste maat en langs de zaaglijn. Afschuiningen maken op de dwarsschotjes en huisplanken in vorm snijden, behoren ook tot de vereiste bekwaamheden. Het gebruik van het juiste gereedschap is dus wel nodig. Kits voor gevorderden hebben vele kleine onderdelen o.a. voor de dek opbouw. De modelbouwer moet dus bekwaam zijn om kleine onderdelen te kunnen samenstellen en op de juiste wijze samen te lijmen. Dit alles natuurlijk rekening houdende met de schaal. Ook voor de masten en het bijhorende tuigage. zal meer tijd en werk inkruipen. Enige kennis van tuigage is dan wel vereist. Men moet dus een beetje op voorhand kunnen denken en plannen, zeker met het tuigage. Het kunnen werken met pincetten en er knopen mee kunnen leggen. Het schilderen van de onderdelen, zal ook een zekere planning vragen. Onderdelen eerst schilderen, dan later monteren. Experts. Een model voor expert, vraagt gewoon wat meer zin voor detail dan dat van een gevorderde. Het geheim is hier geduld en nog eens geduld. Meestal laat een beginner zich verleiden, door de sierlijke lijn, het attractieve van het model. Men start wel, maar maakt het model nooit af. Ik vermoed dat de meeste het project en de moeilijkheidsgraad hebben onderschat. Nauwkeurigheid, geduld en vooral veel tijd en doorzettingsvermogen zijn hier van tel. Zoals een model voor gevorderden, is er voor een expert model, veel meer tuigage te maken. Maar als je één mast volledig kan optuigen, kan je er ook twee of drie. De techniek en de vaardigheid is het zelfde. Natuurlijk moeten nu de knopen uitgevoerd worden zoals ze behoren te zijn. Een eenvoudige knoop staat niet als het een smarting, splitsing, kousen of bindsel moet zijn. De dek opbouw vraagt ook meer aandacht aan zeer kleine details, die je zelf zal moeten maken. bv. gebogen ladders kunnen maken. Het maken van een bouwmal of meerdere bouwmallen als hulpmiddelen, komen hier ook even bij kijken. Soldeer technieken en fijn metaalwerk is er ook bij. Je zal zelf kleine metalen onderdelen moeten maken in messing. Knippen, snijden, vijlen, zagen in messing dient u dus meester te zijn. Soms kan je andere technieken gebruiken ipv solderen. In verband met schilderwerk, je zal meer beeldhouwwerk en versieringen moeten schilderen. !Nu heb je enig idee naar wat je moet kijken bij de aankoop van een kit en enige zelfkennis kan geen kwaad. Ben je nieuw in deze spannende hobby, begin dan met iets eenvoudig. Leer van het bouwen, aanvaard dat sommige zaken niet van de eerste keer lukken maar geef het niet op. Begin desnoods opnieuw! [:i]