Kit Scale Westland Lysander

Discussie in 'Vrije vlucht' gestart door BBruins, 12 nov 2024.

1. BBruins

BBruins

Lid geworden:
    20 dec 2014
    Na zo'n wedstrijd is t altijd leuk vol inspiratie te zitten. Volgende wedstrijd zal zijn de Nationals in de UK. Hiervoor heb ik dus een model nodig.

Ik heb goede verhalen gehoord van VMC, Vintage Model Co. Goeie kits, mooi laserwerk en goed uitgezocht hout. Ik heb er 2 aangekocht die uit de UK geleverd zijn tijdens de IIFI. Het model gaat compleet volgens plan gebouwd worden, hierbij ga ik alleen wel ander tissue gebruiken. Niet het tissue in de kit, dat is mij te doorzichtig. Ik heb nog Esaki kleuren liggen die er prima op kunnen. Ik ga dan ook proberen eigenlijk niks te schilderen maar alles met tissue te bekleden. De kit bevat zwart tissue om het model volgens kit art te maken.

mfm-westland-lysander-1.jpg
    Dit is de artwork zoals de kit wordt aangeboden. Ik vind t opzich een grappig kleuren schema maar veel te zwart. Na wat zoeken kwam ik iets meer obscuur tegen met wat meer kleur.

Lysander22.jpg
    Dit gaat m worden. Ik zal jullie proberen mee te nemen in alle technieken die ik gebruik in de bouw en afwerking van een model.

2. BBruins

BBruins

Lid geworden:
    20 dec 2014
    20241112_200338.jpg
    Stabilo en kielvlak zijn inmiddels ruwbouw af.
    Volgende stap is omlijning te schuren en de boven en onderkant. Hierbij schuur ik er iets profiel in om het wat fraaier te maken.

Klein voordeel bevriend te zijn met een jurylid en getrouwd te zijn met een ander jurylid. Hier wordt wel op gelet. Of een breed achterlijstje een beetje aandacht heeft gehad.

Daarna ga ik het geheel lichtjes met een dunne laag spanlak en talkpoeder lakken en tussendoor telkens schuren. Hiermee seal je het hout en krijg je het mooier met bekleden.

3. BBruins

BBruins

Lid geworden:
    20 dec 2014
    20241113_094336.jpg
    Tijd voor de vleugels. Eerst alles droogpassen en daarna pas lijmen. Erg belangrijke stap zodat je weet of je tegen zaken aanloopt die je moet aanpassen of dat alles mooi past. Bij de kit past alles erg mooi dus de lijmpot er langs en je hebt een vleugel.

20241113_132223.jpg
    Inmiddels 2 vleugels en een begin aan de romp.
    Ik plaats de bulkheads met behulp van balsa driehoeken om ze mooi recht te krijgen. Ik lijm er een aantal laat dit drogen en lijm later de rest.

20241113_131238.jpg
    Hier iets uitvergroot.

20241113_145717.jpg
    Alle bulkeads op zijn plek. Nu tijd voor de stringers. Als alle onderdelen op zijn plek zitten ga ik door naar de andere kant.

4. ramses

ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

Lid geworden:
    21 sep 2008
    .
    Yesss, daar is ie, hele gave en bijzondere kist Bernard :thumbsup:
    Gaaf kleurenschema ook, ben benieuwd hoe je dat met gekleurd tissue gaat aanpakken straks.
    Ik blijf het uiteraard volgen, weer leuk lees- en leervoer.
    Veel plezier met de bouw!

Groeten, Ramses
    .

5. BBruins

BBruins

Lid geworden:
    20 dec 2014
    20241113_171638.jpg
    Na het gefrut met de stringers is 1 zijkant zo goed als klaar.

20241113_171646.jpg

Inmiddels ook een start gemaakt met de neus waar normaal gesproken de motor in zit.

Dit is erg slim opgebouwd. Je lamineert 2 keer 2 schijfjes op elkaar. Ik doe dit trouwens met schuurbare witte houtlijm. Uhu hart is niet geschikt voor grote opppervlakken te verlijmen.

20241113_150211.jpg
    Na het uitharden tijd om ze samen te voegen.
    In de kit zitten 4 spacers op ze netjes boven elkaar te krijgen. 20241113_150535.jpg
    Nadat deze droog zijn heb ik de bovenkant erop gelijmd.
    20241113_152456.jpg
    In de tussen ruimten komt 1.5 bij 1.5 hard balsa om het een mooi geheel te maken. 20241113_152501.jpg
    Helemaal rondom en je hebt een motor deel.

20241113_161522.jpg

Dit deel komt vast aan het model. De diameter is een fractie groter dan de romp voorkant.
    Het vierkante gat is voor het afneembare stuk met je prop ed.
    20241113_172736.jpg
    Ook nog even het motorkapje geprobeerd. Begin op een vliegtuig te lijken.

Bruno van Hoek en ramses vinden dit leuk.
  6. BBruins

BBruins

Lid geworden:
    20 dec 2014
    Daar ga ik geen geheim van maken. Eerst het model compleet geel bekleden. Met Esaki dat wel, is veel intenser van kleur en minder transparant. Behalve de kielvlak voorkant dan die rood wit blauwe delen bekleed ik meteen in kleur. En dan bekleed ik over het geel met zwart de strepen. Een andere optie is banen en dan overlap. Maar dat blijft toch lastig, gaat snel los met spannen en dan kun je overnieuw beginnen.

Rene Neefe en ramses vinden dit leuk.
  7. BBruins

BBruins

Lid geworden:
    20 dec 2014
    20241114_161636.jpg
    Vandaag rustig aan de andere zijde bulheads geplaatst. Ik heb de middelste kiel geplaatst en wat andere details de stringers komen op een later moment. Ook kun je de neus op zijn plek zien. Kon het niet laten deze te passen.

Sommige bulheads staan deels scheef. Dit is gemaakt door de bulkheads door te snijden. In de tekening wordt aangegeven dat je 1.5 vierkant plaats op de bulkhead helft, ik ben er meer fan van als deze doorlopen. Dus dat heb ik ook gedaan.

20241114_144107.jpg
    Zoals hier te zien.

In de tussentijd vast begonnen met alle onderdelen waar je vele delen op elkaar moet lamineren.

20241114_150920.jpg
    Dit is 1 van de onderstel poten. De binnenkant is grotendeels hol.

20241114_162341.jpg
    De wielkappen ook in ruwe vorm

20241114_162347.jpg

20241114_172444.jpg
    Genoeg plek voor het wiel.

Tot zover weer....

8. BBruins

BBruins

Lid geworden:
    20 dec 2014
    Inmiddels de staartvlakken geschuurd en de lijsten netjes afgerond en afgewerkt.

Schuren doe ik op een grote MDF plaat bekleed met korrel 800 schuurpapier. In plaats van met een schuurblok over je onderdelen te gaan. Schuif ik voorzichtig het onderdeel, met minimale druk, over het schuurpapier.
    Ik heb daarbij altijd veel meer controle wat ik doe.

Daarna alles een laagje spanlak, gemengd met talkpoeder, gegeven en opgespannen om te drogen.
    20241119_180647.jpg

Uiteindelijk krijgen de onderdelen 2 laagjes spanlak...

Bruno van Hoek, ramses en Ed_V vinden dit leuk.
  9. ramses

ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

Lid geworden:
    21 sep 2008
    Betekend dat dat je het tissue straks ook met (verdunde) spanlak gaat bevestigen op het balsa frame?
    Ik keek net nog even naar de 2363 registratie onderop de vleugel, die is schuin posi/negatief.
    Ga je dat ook met tissue maken straks of ga je ook decals gebruiken?

Groeten, Ramses
    .

10. BBruins

BBruins

Lid geworden:
    20 dec 2014
    Hoe ik t tissue gaan aanbrengen weet ik nog niet zo goed.

Ik lak nu de porieën dicht met het talkpoeder voor een glad oppervlakte en minder opname van water en lijm in het hout trekt, waardoor alles wat beter recht blijft.

Wat betreft het tissue. Daar heb ik wat ideeën over maar nog even kijken of dat ook werkelijkheid kan worden. Als het kan vermijd ik echt decals.

ramses vindt dit leuk.
  11. BBruins

BBruins

Lid geworden:
    20 dec 2014
    20241125_161328.jpg
    Kreeg te horen dat ik te weinig klemmen gebruikte op t kielvlak, dus wat uitbreiding bij de 2e lak ronde...

Bruno van Hoek, crins en ramses vinden dit leuk.
  12. BBruins

BBruins

Lid geworden:
    20 dec 2014
    Belangrijk onderdeel van t bouwen is al het voorbereiding werk.

Het lakker met talkpoeder om de boel te sealen bijvoorbeeld. Een ander belangrijk onderdeel is het voorkrimpen van tissue. Voor beide kit modellen ga ik Esaki tissue gebruiken.

Allereerst snijd ik een vel uit ter grote van mijn frame dat ik gebruik voor het spannen.
    20241130_102903.jpg
    Hier lijm ik met houtlijm een frame bovenop en druk het tissue goed aan. Dit laat je zeker een uur drogen.

Op het frame zit het tissue al redelijk strak maar nu wordt het tissue met een plantenspuit nat gemaakt. Het tissue wordt erg slap en rimpelig.
    20241130_105124.jpg

Dit is normaal, heb vertrouwen in het proces. Zet het frame rechtop zodat lucht rondom kan circuleren. Leg het niet plat neer, dan komt het dus niet goed. Dit laat ik nu tot vanavond drogen waarna ik het opnieuw inspuit met water.

Dit is erg handig als je bijvoorbeeld een kit hebt gekregen gevouwen ipv gerold tissue.

13. BBruins

BBruins

Lid geworden:
    20 dec 2014
    20241210_183634.jpg
    Vandaag naar s begonnen aan t stabilo te bekleden. Ziet er leuk uit, maakt t niet makkelijker met 2 kleuren.

20241210_190507.jpg
    Tissue krimpen met water en maar weer inklemmen.

Bruno van Hoek en ramses vinden dit leuk.
  14. BBruins

BBruins

Lid geworden:
    20 dec 2014
    20241214_130150.jpg
    Kielvlak fase 1. Eerst geel en wit, de andere kleuren volgen tzt

Bruno van Hoek vindt dit leuk.
  15. BBruins

BBruins

Lid geworden:
    20 dec 2014
    Een begin gemaakt aan het bekleden van de vleugel.

IMG-20241217-WA0000.jpeg eerst geel tissue later komt het zwart er overheen

received_960622405927446.jpeg paar balsa blokjes eronder voor verdraaiing in de vleugel.

20241218_151040.jpg
    Meteen ook het stabilo en kielvlak gespanlakt.

E.hof en Taylorcraft vinden dit leuk.
  16. Ed_V

Ed_V PH-SAM

Lid geworden:
    25 okt 2019
    Oh magneetjes, handig!

Deel Deze Pagina