KJ66 proberen te bouwen

Discussie in 'Turbine aangedreven' gestart door Metallica, 26 jul 2007.

  1. Metallica

    Metallica Guest

    Hallo mensen,

    Ik vind straalmotoren heel cool, dus daarom wil ik er graag zelf een bouwen. Er zitten niet veel eisen aan, ik hoef er bijvoorbeeld niet mee te vliegen, dus veel gewicht maakt eigenlijk niks uit, en het liefst houdt ik de kosten zo beperkt mogelijk. Het lijkt me gewoon tof om de onderdelen te maken enzo. Ik heb van iemands site een handleiding voor de KJ66 gedownload, en daar heb ik me eerst flink in verdiept. Op die manier is me een hoop duidelijk geworden, maar er zijn ook nog veel dingen waar ik tegenaan loop zoals:

    1. Wanneer is het veilig genoeg om in zo'n gastankje te gaan boren? Is de druk er totaal uit als je geen vlammetje meer krijgt in je gasstelletje? Of doen jullie eerst nog iets met het ventiel ofzo?

    2. Ik heb van iemand een compressorwiel gekocht, maar dit heeft iets grotere maten dan de in de handleiding voorgeschreven grootte. De kleinste diameter van de schoepen is ongeveer 50 mm ipv 46.2 mm en de grootste diameter is 74 mm ipv de voorgeschreven 66. Zal mijn motor niet gaan werken als ik dit onderdeel gebruik, of gewoon minder efficiƫnt?

    3. Op http://www.pulse-jets.com/phpbb2/viewtopic.php?t=1486 staan zogenaamde updates die vooral betrekking hebben op de diffusor. Heeft iemand ervaring met deze diffusor? Deze lijkt me namelijk veel makkelijker te maken, dus als ze evengoed werken is de keuze snel gemaakt.

    4. Voor de uitlaat zeggen ze dat je van een stuk plaatstaal een conus moet maken, maar als ik die plaatjes van iedereen zie, dan zie ik nergens een las of een andere verbinding. Wat is de manier om de uitlaat zo te maken? De plaat verhitten en dan een mal er doorheen drukken ofzo? Dat lijkt me niet zo gemakkelijk.

    5. Is TIG-lassen in de verbrandingskamer vereist? Of is lassen met elektroden ook gewoon voldoende?

    6. Hoe zijn die pijpjes bij de verbrandingskamer te verbinden en te buigen?

    7. Is het per se nodig om de schoepen in de ngv van inconel te maken, of kan dat ook van RVS?

    Alvast bedankt voor jullie antwoorden,

    groeten van Freek
     
  2. frema

    frema

    Lid geworden:
    7 feb 2007
    Berichten:
    1.749
    Locatie:
    Sint-Maartensdijk
    Hallo Freek.

    Allereerst moet je zorgen dat de motor veilig is ,want je laat hem altijd wel een keer draaien voor publiek , dus voorzichtig zijn.

    1. Wanneer is het veilig genoeg om in zo'n gastankje te gaan boren? Is de druk er totaal uit als je geen vlammetje meer krijgt in je gasstelletje? Of doen jullie eerst nog iets met het ventiel ofzo?
    Het gas tankje moet leeg ,dit doe je met een aansluiting die ook gewoon te koop is bij campeer zaken.
    je doet er een buisje aan en laat hem leegbranden.
    OP een gegeven moment lijkt het of de vlam uit gaat, maar dan moet je de bus op z,n kop zetten tot dat de vlam dooft probeer dan nog en paar keer met schudden of je het gas nog aan kan steken, als je geen vlam meer krijgt is de bus leeg, ook het gas.
    Dan pak je een blik opener ,en kan je keurig de onderkant er afsnijden.

    2. Ik heb van iemand een compressorwiel gekocht, maar dit heeft iets grotere maten dan de in de handleiding voorgeschreven grootte. De kleinste diameter van de schoepen is ongeveer 50 mm ipv 46.2 mm en de grootste diameter is 74 mm ipv de voorgeschreven 66. Zal mijn motor niet gaan werken als ik dit onderdeel gebruik, of gewoon minder efficiƫnt?
    Ik denk dat dit geen probleem is ,maar dan moet je wel en 70mm turbine wiel gebruiken, en je moet je difussor aanpassen omdat anders de compressor er niet in past.

    3. Op http://www.pulse-jets.com/phpbb2/viewtopic.php?t=1486 staan zogenaamde updates die vooral betrekking hebben op de diffusor. Heeft iemand ervaring met deze diffusor? Deze lijkt me namelijk veel makkelijker te maken, dus als ze evengoed werken is de keuze snel gemaakt.
    Deze diffussor lijkt mij goed.

    4. Voor de uitlaat zeggen ze dat je van een stuk plaatstaal een conus moet maken, maar als ik die plaatjes van iedereen zie, dan zie ik nergens een las of een andere verbinding. Wat is de manier om de uitlaat zo te maken? De plaat verhitten en dan een mal er doorheen drukken ofzo? Dat lijkt me niet zo gemakkelijk.
    Dat is inderdaad niet makkelijk , je kan beter een conus maken uit 1 stuk , kijk maar eens rond op dit forum , Gerald Rutten heeft dit ook gemaakt.

    5. Is TIG-lassen in de verbrandingskamer vereist? Of is lassen met elektroden ook gewoon voldoende?
    Je moet even aan een tekening van een zelfbouw puntlas apparaat zien te komen ,daar kan je bijna heel de motor mee lassen

    6. Hoe zijn die pijpjes bij de verbrandingskamer te verbinden en te buigen?
    Deze worden gepunt last , of met silver soldeer gesoldeerd

    7. Is het per se nodig om de schoepen in de ngv van inconel te maken, of kan dat ook van RVS?
    Dit kan ook van rvs, gebuik dan 1mm dan weet je zeker dat het stevig genoeg is

    Ik raad je aan om een turbine wiel te kopen , zelf maken valt absoluut niet mee , en is moeilijk 123 te leren

    Ik hoop dat je zo even vooruit kan .

    succes,

    Martin.

    groeten van Freek[/quote]
     
  3. Metallica

    Metallica Guest

    Ej Martin,

    bedankt voor de antwoorden, ik kan er zeker wel wat mee, alleen kan ik echt niet vinden hoe de uitlaat gemaakt moet worden. Een mogelijkheid is natuurlijk gewoon draaien, maar dat lijkt me niet materiaal-rendabel.

    Ik had ook eens nagedacht over het gebruiken van een 70 mm turbinewiel. Dan zou ook de NVG vergroot moeten worden, is het mogelijk deze gewoon op te schalen?

    gr freek
     
  4. frema

    frema

    Lid geworden:
    7 feb 2007
    Berichten:
    1.749
    Locatie:
    Sint-Maartensdijk
    Hallo Freek.

    Ja hoor dat is mogelijk, gewoon iets groter in schaal maken ,geen probleem.


    De uitlaatconus word uit plaat materiaal gemaakt ,en dat word dan gewalst tot je de juiste diameter hebt, en aan elkaar gepunt last

    Het uiteinde van de buiten conus word iets naar binnen gedrukt, om net iets meer effect te krijgen.

    Je maakt een mal in de draaibank , en daar schuif je de conus op .
    Dan druk je met een kogel lagertje aan een blokje staal,het materiaal iets naar binnen, met behulp van je support op de draaibank.

    Ik heb volgens mij een newsletter van de gtba waarin het maken van zo,n conus staat.

    Ik zal eens voor je kijken.

    mvg,

    Martin.
     

Deel Deze Pagina