Ik heb sinds kort een tomahawk tornado f5d Hierin ligt een snelle motor die met 3s ongeveer 32.000 toeren draait. Momenteel zit er een fullcarbon prop op van 6x4. Dat werkt prima, echter is dat met landen vaak een probleem als deze recht naar beneden staat. Bestaan er klappropellers die deze hoge toeren aankunnen? En zo ja waar zijn die dan te koop, ik kan er niets over vinden.
ik heb een paar kisten met een prop die eronderuit steken.. meestal kun je dat zien vanuit de verte. halfje gas en stoppen, verdraait hij. nu heb ik er ook geen rem op staan, dus bij mij verdraait de prop gewoon als hij dan een keer de grond raakt.
https://m.facebook.com/pg/BaiKo-Composites-198739903809431/photos/?ref=page_internal&mt_nav=0 Mij werd gisteren geadviseerd deze meneer te berichten ivm een klapprop voor een pylonracer racer in dit formaat
De prop van Markus Koch (Baiko) kan geen 32000 rpm aan. Hij maakt ook geen kleine propjes van 5 a 6 inch. Voor zover ik weet maakt niemand ze meer in die maten. 32000 toeren is ook vreselijk inefficient, een prop is efficient tot ergens rond de 25000 rpm maximaal. Het enige effect wat het geeft is boze buren, het jankt als een gek. Dus andere motor erin met lager KV. Een starre prop die redelijk lang heel blijft is een APC 5x5, je kan die voor gebruik even een kwartiertje koken dan breekt ie minder snel. Maar dan nog, vreselijk inefficient! GJ
https://www.espritmodel.com/pylon-carbon-fiber-folding-propeller-spinner-5x5-30-3-2mm-f5d-mk-ii.aspx Esprit heeft ze weer op voorraad 4.5x4.5 tot 5x5
Waarschijnlijk als je Georgi Mirov mailt dat hij ze ook nog wel kan maken, en goedkoper dan Espritmodel. Ik ken ook nog wel een mannetje dat klapspeedprops maakt, in verschillende maten maar die 32000 rpm is gewoon veel te hoog, dat houd de prop en/of spinner niet. Dat ontploft. Volgens mij mocht de Mirov maar 25000 rpm draaien en die zat dan op een aluminium meenemer. GJ
thnx voor de extra info. Baiko gaf aan dat de toeren geen probleem waren, alleen hij deze maat niet heeft/maakt. Ik ga die andere eens bekijken
Dat lijkt me sterk. Ik heb net contact gehad met het mannetje dat ik ken. Hij maakt een 5x5 van carbon, 45 Euro. Maar max 29000 rpm. Hij hanteert een formule die volgens hem voor vrijwel alle klapprops geldt. 150000 / diameter prop in inch. Dus een 5 inch zou dan 1600000/5= 30000 rpm mogen draaien. Maar hij zei ook dat er props bij lagere toerentallen klappen en ja, dat hebben we bij een F5B meeting ook mee mogen maken. Prop explodeerde en het hele model was aan gort, het hagelde glasweefsel en carbon. En wat ik ook al zei, dat toerental is totaal niet efficient, het zet energie om in herrie maar niet in voortstuwing. Het lijkt hard te gaan maar het enige dat je bereikt is boze buren. GJ
Mwoah, zo in-efficient is een klein snel draaiend propje voor zulke modellen nou ook weer niet. De snelste F5D modellen(tegenwoordig F3E geheten) vliegen nog steeds met vreselijk hoge toeren. Hetzij met 2-blads propjes bij 35000-40000rpm, hetzij met de 1-blads props bij dezelfde of zelfs nog hogere toeren (de Tsjechen zijn er meermaals wereldkampioen mee geworden). De topsnelheid van een grote klapprop is wellicht iets hoger, maar ze verliezen dermate veel in de start door de tragere acceleratie dat ze netto na 10 ronden op zijn best even snel zijn als de kleine snel draaiende props.
Een APC 5x5E trekt bij 32000 rpm 420 Watt, daarvoor zal je met een motor rendement van 80% dus ongeveer 530 Watt elektrisch moeten stoppen. Wanneer Esprit stelt dat zijn props tot 1 KW kunnen worden gebruikt zal de 32000 rpm door deze props dus zonder problemen moeten worden gehaald.
Ik had hem ook berekend en kwam voor 1 KW ergens rond de 50000 rpm. Maar efficiency is dan ver te zoeken en als een bouwer van carbon klapprops die in F3S gebruikt worden zegt dat ie tot max 29000 gaat bij een 5x5 dan neem ik liever het advies van die man aan. We kennen allemaal het advies van Freudenthaler dat ze geschikt waren tot 3,5 KW maar ze klapten al eerder uit elkaar. Ik heb zelf ooit eens een APC prop op een model gezet, input ruim 4000 Watt, 52000 rpm, het ding maakte vreselijke herrie, de koeien sloegen op hol, maar snelheid, nee. Volgens mij heeft APC ook een lijst met efficiency en toerentallen. GJ
Daar had ik de info ook vandaan. Zij geven aan dat een 5x5 een rendement van 88% kan halen bij dat toerental en ~260 km/h. Dan moet je wel een efficiƫnt model hebben waarmee dat kan worden bereikt. https://www.apcprop.com/files/PER3_5x5E.dat
Nou hoe dan ook. Alles boven die 25000 a 28000 toeren kan je op vrijwel geen enkele club in Nederland vliegen. Als je dat wel doet verpest je het voor de andere modelvliegers. En wat betreft toerental, ik geloof liever een mannetje die ze bouwt en verkoopt aan mensen die hij kent dan een bedrijf die het niet uitmaakt als een prop uit elkaar klapt. GJ