In de gaten houden: bij sterk verkleinen kan bij een slank model de kritische Reynoldswaarde van de meeste profielen wel erg dicht genaderd/overschreven worden. Een kistje met deze spanwijdte zal of behoorlijk snel moeten zijn (kan dat pipertje dat??) of een behoorlijke koorde moeten hebben (en dan minder "zweverig"uiterlijk).. In ieder geval veel succes.. lijkt mij een leuk idee
De BUG is een klein zwevertje, maar niet echt schaal http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=2244 zoiets stond in de FMT laatst, volgens mij de Electro Extra Edition ofzo. Een depron 'schaal' modelletje dat omhoog werd gesleept door een andere Parkflyer en d.m.v. neuskoppeling (mechanisch verbonden aan hoogte roer, down is los) werd ontkoppeld.
Draad verplaatst naat het indoor/parkfly forum. Link achtergelaten in zweefvliegen. Zo houden we alle informatie bij elkaar.
Je zit met dit soort toepassingen ver buiten het gebied waar in de normale luchtvaart mee gerekend wordt. Parkflyers geldt dan zo'n beetje als "niet van toepassing' gebied wat meestal niet zo serieus wordt genomen. Lage vleugel belasting belangrijker dan profiel.
Kijk hier eens: http://at.robbe-online.net/cgi-bin/...0b7de4a27173e0dc12106a9/Product/View/1&2D3047 Kijk dan ook naar het filmpje wat er bij staat, het gaat om de LO 100 van robbe. Op het filmpje staat een zwever die getrokken word, en wel indoor
Da's (althans voor een mini-zwever) maar gedeeltelijk waar. Bij geringe koordes moet de dikte en undercamber gering gehouden worden. JE gaat daarmee steeds meer richting een vlakke plaat die bij de lage Re getallen inderdaad het minst kritisch is. Een gemotoriseerde indoorvlieger heeft relatief een zeer hoge profielweerstand en dat kun je op een zwever nou net niet hebben. De bij motorvliegen bruikbare gewelfde vlakken zijn voor een zwever minder bruikbaar, met name wanneer de koorde afneemt. Ik weet het de LO100 heeft undercamber maar presteert dan ook niet als zwever: blijft wel hangen maar de daalsnelheid lijkt werkelijk nergens naar, afgezet tegen het gewicht. De minimaal bruikbare koorde voor een hele kleine zwever ligt in de orde grootte van 110 mm, liever iets meer. Daarbij moet je een profiel gebruiken dat niet meer dan 7% dik is, zonder undercamber en met minder dan 2% camber. Die profielen bestaan eenvoudigweg niet dus zelf maken. Geen probleem met Profili, of zo. Alles gericht op het verminderen van problemen bij lage Reynoldsgetallen. Omdat een dergelijk profiel weinig lift produceert is het van groot belang om de vleugelbelasting zeer laag te maken (=< 10 gr/dm2). Een ruw oppervlak, zoals papier of zijde, helpt veel om een beetje turbulente stroming te houden waardoor bij een lichte overtrek de laminaire stroming zich hersteld. Zelf maak ik dergelijke vleugels uit Depron die ruw afgewerkt wordt. (Licht schuren, epoxy of ander spul erop om de boel te harden en niet meer aanzitten) Verder zorg je door de vleugel op geringe weerstand/lift uit te leggen voor een relatief hoge snelheid waardoor het Re getal weer wat de goede kant op schuift. Dat wordt een probleem in jouw geval: schaalsnelheid wordt dan veel te hoog en om een parkflyer te vinden die EN genoeg porrie heeft om te trekken EN genoeg snelheid om zo'n zwever mee te krijgen. Omdat de minimum koorde aan de tip niet al te veel onderschreden mag worden dreigt er een situatie waarbij de tipweerstand uit de hand loopt (anders gezegd: toepassen van verjonging van de vleugelkoorde is niet goed mogelijk). Om dit te ondervangen is het verstandig het profiel aan de tips dunner te maken, tot wel 4% aan toe. Ook bij serieuze HLGs doen ze dit, trouwens. Bij de Bug, het kistje werd al eerder genoemd, hebben ze de problematiek anders benaderd: ze hebben een wortelkoorde van 180 toegepast en een eliptische verjonging tot bijna niks. Verder is het profiel te dik. De resultaten zijn voorspelbaar: in bochten glijdt de kist af over een vleugel en tip-stalls zijn er regelmatig. Door het dikke profiel (net meer dan 10%) stuurt het ding ook nog eens kritisch. Ook hier alles zonder drama omdat het ding zo weinig weegt, maar 't kan beter. Resume: Minimum koorde 110mm, wortelkoorde beetje meer, profieldikte 7 % > tip 4 %, geen glad (Folie!) oppervlak en zeer lage vleugelbelasting. Tail volume ratio in de orde van 0,6 houden en het vliegt als ware het een echte. Wordt met deze parameters in ieder geval een semi-scale kistje 8O
Zou denken aan een kunstvluchtzwevertje. Hebben vaak van zichzelf al een redelijk grote koorde. Kun je nog wat vergroten en dan ben je er al :wink: Bovendien misstaat een relatief grote schaalsnelheid dan niet al te erg. Wel kwetsbaar maar zeker het lichtst. Bovendien heb je een belangrijk voordeel te pakken als je met papier bespant. Ik ben er zelf alleen al mee gestopt: teveel gaten :? Zie net trouwens dat je hier niet erg ver vandaan woont 8O
Wisselend op de Maasvlakte (helling, wild) en in Tilburg (op de hei, RMCZ) Dat is ook goed te doen. Maak een eigen LO 100 of zo. Er zijn wel meer van dat soort kisten. Lijkt me geen probleem. Ware het niet geweest dat ik al met een en ander bezig ben dan zou ik zo mee willen doen......
Nou, dat komt uit! Ik kom net op mijn PeeSee een setje tekeningetjes van een TG2 tegen. Da's volgens mij precies wat je zoekt! Tekeningen zijn zonder schaal maar da's voor een beetje balsa slijper geen probleem. Is een oorspronkelijk ontwerp voor vrijvlucht van net na de oorlog (De TG2 werd door het Amerikaanse leger gebruikt voor training) en beantwoord in vele opzichten aan wat je zoekt. Beetje knutselen aan de verhoudingen, stop er een tweetal HS 50jes in en een LIPOtje en je kunt uit de voeten. Als je wilt stuur ik je die dingen in een PB
lijkt me het broertje van de lo100: http://www.hobby-lobby.com/ezone.htm?c1=ezone&source=ezonejpg bij wijze van extra voorbeeld....