Ik heb een Robbe/Futabe T3VC zender die ik reeds geruime tijd gebruik. Voor het zomerseizoen gebruikt ik hiervoor de standaard 40MHz module. Ik rij dus nog met kristallen. Ik heb hiermee trouwens nog nooit problemen mee gehad met diverse ontvangers en zowel nitro als electro. Voor in de winter heb ik ook een 27MHz module voor in deze zender om zo met mijn eigen (stick)zender met een mini-z te kunnen rijden. In de voorgaande jaren werkte dit trouwens ook altijd zonder problemen. Sedert kort ligt onze mini-z piste er weer op de club en nu heb ik een lichte storing op het verste punt (signaal valt even weg). 't is een mini-z piste in onze kantine, dus het verste punt is amper 6 a 7m ver. Wat ik al geprobeerd heb: - andere kristallen van een mederijder - andere (identieke) 27MHz module (met zowel mijn eigen als andere kristallen) - andere (nieuwe) zenderbatterijpack - helemaal alleen rijden ==> nog altijd hetzelfde probleem Verder nog getest: - mijn zender+module + andere mini-z auto: zelfde probleem - mijn auto met andere (simpele) 27MHz stickzender en met mijn kristallen: geen probleem Het probleem zou dus bij mijn zender liggen? Maar ik heb deze storing enkel op de 27MHz. We zijn maar met 2 mini-z rijders die op de 27 band rijden. De andere rijden op de 2.4GHz. Dus de vraag... wat zou nog de oorzaak kunnen zijn? Interne in de zender iets niet meer correct?
Zend- en ontvangerkristallen zijn verschillend (455kHz verschil, uitlege door Ernst). Per ongeluk verwisseld? S, T = sender, transmitter, zender E, R = empfanger, receiver, ontvanger Gebeurt het ook als er geen andere 27MHz zenders actief zijn? Om e.e.a. uit te sluiten: Modelbouw FAQ's -> [FAQ] RC Techniek en elektronica -> Bereik v/d ontvanger testen en -> Zendvermogen testen
Zend en ontvanger kristallen werden niet per ongeluk gewisseld. Deze zaten nog op dezelfde plaats als vorig jaar. Ook ander paar kristallen met TX en RX op de correcte plaats gaf dezelfde storing. Ook een andere module met andere kristallen gaf hetzelfde probleem. Zit er dan nog iets in de zender die storing kan veroorzaken? Hetzelfde probleem heb ik ook als ik alleen rij. We zijn trouwens maar met 2 mini-z rijders op de 27 band. Tenzij er natuurlijk ergens in de buurt nog iemand op de 27 band werkt maar zelfs op een ander kanaal heb ik hetzelfde probleem. Bereik heb ik nog niet (buiten) gestest. Binnen is het in ieder geval niet veel.
Daar heb ik nog niet zo heel erg op gelet. Wat ik wel tegenkom is dat het signaal even wegvalt (op het verste punt van de piste - dus op 6 a 7m). Meestal is dit maar heel even maar af en toe is dit ook enkele seconden waarin er geen reactie is. De mini-z staat dan stil wegens de storing en hij reageert ook niet meer. Na enkele seconder werkt het (meestal) weer. Als ik op een andere plaats langs de piste sta heb ik dezelfde storing op een andere plaats (altijd op de verste plaats van waar ik sta).
Dat er geen reactie is, betekent niet dat zendersignaal wegvalt. Hij kan buiten bereik raken, even later zijn de omstandigheden weer zodanig dat de ontvanger het signaal (zelfde sterkte) weer op pikt.