Klemm KL 32 met Hirth V-Motor

knikvleugeltje

In Memoriam
Zoals aangegeven gaat het hiet om een Klemm, en wel type 32.

Ik heb een ruwbouw (houtbouw) schaalmodel gekocht, en zoek nu wat verdere gegevens van dit vliegtuig.
Ik kan in de boeken die ik zelf heb niets vinden.

Op het www staan enkele plaatjes (zwart/wit), maar meest van type 31, met stermotor.
Officieel zou type 32 met hangende v-motor zijn.

Wie weet of heeft wat voor mij?

Taco.

Laatst bewerkt:
foto

Deze foto is de enigste die ik kan vinden:

klemm32.jpg

Taco.

Bedankt!

De Roemeense site had ik nog niet gevonden. Vreemd genoeg geven ze hier aan dat type 31 een V-motor heeft, en de 32 een stermotor.

Hier de aangegeven 31:

kl32-1.jpg

En idd, op Google zijn wat foto's te vinden, maar meest van de type 25, en verder nog wel van type 31.

Het vliegtuig dat ik gekocht heb geven ze aan als type 32, dus verder zoeken maar.

Hier mijn aanwinst (schaal 1 : 4), span is 300 cm.

90b1_1.jpg

Taco.

Imposant model :)

Ik volg het even, vind alles wat een beetje klassiek eigenlijk wel mooi ;)

Misschien moet je nog even wat buitenlandse fora afstruinen ?

Grtz,
Menno

Ja, idd, de buitenlandse fora, daar was ik nog niet aan toe gekomen, en net als je zegt van doe dat eens, dan................vind je weer wat.

Voor de volledigheid, en om het zelf later gemakkelijker terug te kunnen vinden, voeg ik het hier toe:

Klemm 32 für AFPD - RC-Network

Tekening zijaanzicht:

attachment.php

En een model:

attachment.php

De rest kun je wel zien in het boven genoemde draadje.

Taco,

Zo mooie kist hoor hou zelf ook wel van dit soort oldtimers gaat tie volgens jaar op de meeting vliegen.

En heb je meer plaatjes van je kist

Ton

Ik heb op het moment niet veel foto's. Hier heb je er nog 2:

8e8e_1.jpg

9384_1.jpg

De rolroeren zijn nog niet klaar, en er is niet voorzien in welfkleppen. Misschien dat ik die er toch in maak. Schaal is schaal.

Dit vliegtuig gaat sowieso mee op de meeting volgend jaar in Stadskanaal, dat staat vast. Klaar of niet klaar. (als het maar niet weer regent, haha)

Dit type vliegtuig is met verschillende soorten motoren uitgevoerd. Voor mij een dilemma om uit te zoeken welke ik gebruik.

O.a. deze Siemens 5 cil. stermotor is gebruikt:

siemtuig-sh4.jpg

En dan past de 5 cil. stermotor van Planet Hobby natuurlijk wel heel leuk:

M18809.jpg

Er staat tegenover dat ik al een mooie motorkap heb, en daar kan dan een benzinemotor onder. Nouja, ik zie later wel.

Taco.

Je gaat er toch geen opgefokte maaiermotor in zetten als je een echte 5-cylinder pruttel kunt hebben?
Think again.....

Is dit trouwens de OS, Magnum of ASP?

Je gaat er toch geen opgefokte maaiermotor in zetten als je een echte 5-cylinder pruttel kunt hebben?
Think again.....

Is dit trouwens de OS, Magnum of ASP?

Das de vraag hé? Overal zitten tegenwoordig die benzinemotortjes in. En dit type heeft echt ook een lijnmotor gehad, en of er een lijnmotor onder de kap past is weer wat anders.

Het merk is van Hobby Planet. (HP)
Wie kent en / of heeft deze motor? Hoe zijn ze?

Op Sanicole nog de YAK 18 aan het werk gezien, met een 5Cyl stermotor.
Een motor die met een laag toerental een prachtige donkerbruine pruttel voortbrengt.
Ook een ideaal model om met een schaal 5Cyl uit te rusten.

Zonde als die Klemm straks voorbij komt, en men hoort een opgevoerde brommer door de lucht gaan....zonde.
Die motor is in NL leverbaar via Conrad, OS heeft er ook een maar die is veel duurder.
http://www1.conrad.nl/scripts/wgate...y=&catalogs_sub_id=sub14&aktiv=14&navi=oben_2

Lijn motor hoeft ook geen probleem te zijn.
Met een Saito 200Ti met vertraging vliegt de Klemm waarschijnlijk heel schaalgetrouw.
Tenzij er aan prophangen gedaan moete worden natuurijk ;-)
Mischien is er wel plaats om een Laser 40cc V-motor te monteren, met vertraging om een schaalprop rond te draaien.
Zo te zien heeft die motorkap wat bolle wangen, en daar zou je mooi de laser 40 ondersteboven in kunnen hangen. Power zat.
Een vertraging kan een relatief kleine motor toch een effectieve grote prop laten draaien.
Dat ziet er goed uit, loopt mooi rustig en komt de schaalgetrouwheid zeer ten goede.

Laatst bewerkt:
achtergrondinformatie

Achtergrondinformatie is altijd leuk, je verdiept je in de man achter de vliegtuigen.
Hier staat hij voor een hangar van de Klemm-fabriek.

DrHannsKlemm.jpg

En er is een forum van mensen die Klemm-vliegtuigen vliegen:
klemm flyers forum

Het lijkt me zo toe dat de 25 en de 35 de meest geliefde vliegtuigen van Klemm zijn.

Weet iemand of er een boek is met gedetailleerde foto's? (van type 32)

nieuwe info

ik heb weer wat info gekregen, en ik wil nu ook wat foto's posten van het vliegtuig.
Ik ga er voorlopig niet aan bouwen, eerst maar eens andere dingen afmaken.

DSC_4797.jpg

DSC_4799.jpg

DSC_4805.jpg

DSC_4813.jpg

DSC_4815.jpg

De mal van de neus:
DSC_4816.jpg

Er is een motorschot geplaatst voor een ZG 22. Maar of 22 cc. genoeg is?
Ik dacht eigenlijk aan 40 ofzo. Van een stermotor zie ik af, de neus vind ik gewoon te mooi om hem aan de kant te leggen.

Taco.

Laatst bewerkt:
Ik weet dat er bij Jaap Mesdag ( stichting vroege vogels ) een Nord 1101 Noralpha staat, lijkt er sprekend op alleen deze kist heeft een neuswiel.

klemm

kijk ook eens bij www.dutchbarnstormers.nl. deze mannen hebben een klemm 35 staan.
misschien heb je er iets aan.
het bedrijf wat veel van dit soort 1:1 kisten restaureert heet atn aircraft division.
die kunnen je misschien vast wat op weg helpen waar je info vandaan kan halen!

Back