heeft er nog iemand een klokje voor der kleine Uhu? en kun je zelf ook zo´ n ding maken ? en als dat kan heeft er iemand een schema van dat?
Een mechanische "klok" zelf maken lijkt me niet echt handig ..... maar een electronische versie moet kunnen. Er zijn overigens electronische "timers" te koop die de aandrijfmotor na x seconden uitschakelen (aangestuurd door een "normale" ESC) inplaats van de ESC zou je ook een klein servootje kunnen gebruiken waarmee je de "termikbremse" stuurt ..... met een Lipo cel (als dat qua voltage lukt) hoeft het niet veel meer wegen dan 15gram, gewoon met goedkope 6 gram's servo's - 5 gram's Lipo en een timertje van een paar gram .... Voor de timer ff googelen op "timer electric cl" of "timer electric control-line" .... de "geëlectrificeerde" lijnbesturingsjongens gebruiken o.a. die timertjes .... via "RC Groups" kom je dan b.v. op deze site http://www.slewin.clara.net/elec/ecl.htm waar een timer met "kwartjes en dubbeltjes" onderdelen wordt gebouwd .... Maar een héél klassieke oplossing is natuurlijk een lontje ....
Hoi Herbert, Er staat er een te koop op modelbouwmarkt bij de rubriek vliegtuigen http://www.modelbouwmarkt.nl Groeten Martin
Hoi Herbert, Die dingen heten timers. Ik heb er enkele, maar eigenlijk heb ik ze allemaal in gebruik en verkoop ik ze dus liever niet. Er zijn er in de loop van de decennia echter tienduizenden verkocht in Nederland en Duitsland, dus als je zoekt kom je ze wel tegen. Ze kostten in de jaren '70 iets van 25 gulden, dus meer dan dat in euro's moet je er zeker niet voor betalen. Ik sluit zelfs niet uit dat als je laat informeren bij Graupner of Robbe, dat ze nog leverbaar zijn. Tegenwoordig gebruiken (wedstrijd) vrije vlucht vliegers russische timers, maar dat is overkill voor een kleine UHU. De timer die daarvoor geschikt was, kwam van Graupner, Robbe KSB en nog meer fabrikanten, althans, ze zagen er eigenlijk altijd hetzelfde uit, dus of ze maakten elkaar na, of ze kwamen in feite uit één fabriek. Nadeel was dat de uurwerkjes niet geweldig waren. Het sleet of beschadigde vrij snel of er kwam zand tussen. Mijn originele Robbe timertje stopte meestal halverwege en dan vloog mijn A1'tje weer OOS (out of sight). Laat ze daarom voor je ze koopt een paar keer helemaal aflopen om te kijken of ze goed werken. Ik heb ook een paar tsjechische timers waarvan met verteld is dat ze gegarandeerd zijn .... gegarandeerd wordt dat ze het niet doen. Ik heb ze echter een aantal keren laten lopen en ze doen het volgens mij goed, ze zijn alleen te groot om in een kleine UHU te bouwen. Er zijn ook ander oplossingen voor timers. Vroeger werden dingen gebruikt waar langzaam lucht uitliep, in de jaren '80 zijn mechanische speeltjes beroofd van de witte plastic uurwerkjes die tot timer werden verbouwd (Snoopy- of Tomy-timers) en er werd en word ook wel gebruik gemaakt van timers die met weerstand werken (bijvoorbeeld de zgn. button timer), maar die moet je zelf maken of je moet er aan zien te komen. Ik denk dat je snel genoeg een Graupner timertje vindt en anders kun je inderdaad ook nog steeds een stukje lont gebruiken om het elastiekje dat het stabilo naar beneden houdt door te laten branden. Dat is echter niet zo goed te timen (maar je zult het toch niet voor wedstrijden nodig hebben) en op een kukrdroge heide kan het natuurlijk brandgevaar opleveren, maar als je in weidevelden vliegt moet het geen kwaad kunnen. Laat je even weten of je het stuk over rubber sportmodellen hebt ontvangen? Ik weet niet of ik het goede e-mailadres heb gebruikt.
Een andere makkelijke oplossing is de Silly-Putty timer. Je laat dan gewoon het asje van de timer door silly putty of een soort gelijk materiaal (bv klei) draaien. Als je dan een stuk van het asje hebt omgebogen heeft deze zoveel weerstand dat je je timer 2 minuten kan laten lopen. De timer laat je draaien door een veer. in de tekening zit in de cilinder de klei. Het blauwen is het armpje dat door de klei draait (de weerstand). aan het armpje dat uit de timer steekt kun je de dt-lijn met een veer hangen. De arm zal nu langzaam gaan draaien tot het touwtje los schiet. kevin
In Engeland zijn dit soort viscose timers te bestellen. Deze "cheepo" timers bijvoorbeeld kosten 3,50 UK pond. Kijk eens op de site van Mike Woodhouse onder het menuutje Timers: http://www.freeflightsupplies.co.uk/ Daar zijn ook mechanische timers te krijgen. Deze zijn echter iets duurder (17 UK pond ofzo) Greetz, Jurgen
Maaskie: Zijn die cheepo timers wel geschikt voor een A1? Dan moeten ze wel 2 minuten lang kunnen 'lopen'. Ik heb er al wel een of meer liggen, maar heb ze in feite nog nooit gebruikt. Herbert: omdat jij een kleine UHU hebt, en die een uitsparing in het plastic rompje heeft die precies voor de Graupner timer is bedoeld zou ik niet gaan klooien met andere timers, maar gewoon een timer van Niek overnemen (of allebei, want zoals ik al eerder aangaf zijn ze niet allemaal altijd even betrouwbaar).
Tja, het zijn viscose timers, dus je kunt nooit precies zeggen hoe lang ze zullen lopen. Maar als je de trekkracht op de timer niet al te hoog maakt, dan moet het denk ik wel lukken om er 2 minuten uit te halen. Zelf ga ik deze Cheepo's gebruiken voor chucks en VV-DLG's en die hoeven in principe maar 1 minuut in de lucht te blijven voor een normale wedstrijd vlucht. Maaar toch ga ik wel proberen of ik ze zo in kan bouwen dat ik er ook langere tijden mee kan vliegen. 2 minuten is dan wel het minste dat ik ga proberen te realiseren. Ik kan nu dus nog niet garanderen dat je 2 minuten met deze timers voor elkaar zult krijgt. Maar als je op de site van Woodhouse kijkt (zie linkjes in mijn eerdere post), dan kun je daar ook mechanische (tommy) timers vinden. Deze lopen wel langer. Greetz, Jurgen
Jurgen als je binnenkort bij woodhouse gaat bestellen, doe voor mij dan maar zo'n cheepotimer. mvg kevin
Kevin, ik heb de timers die ik wil hebben al thuis liggen, dus ik ga binnenkort niets meer bij Mike bestellen. Misschien zijn er nog anderen op de club die spullen van Woodhouse nodig hebben. Greetz, Jurgen
ok jurgen, heeft ook geen haast dus bestel ik nog wel een keer. Op m'n dlg heb ik nu zelf een timer gemaakt, ik hoop dat tie werkt. kevin