Klopt mijn FPV setup?

Discussie in 'FPV (First person view)' gestart door jppilot, 14 aug 2014.

1. jppilot

jppilot

Lid geworden:
    14 jun 2014
    Goedemorgen,

Een paar maanden terug heb ik een bixler 2 rtf gekocht. Deze bevalt mij prima en is laatst uitgebreid met een flight stabilizer en de HD wingcam 2, beide van hobbyking.

De volgende stap is het creëren van een live video link met een skyzone 5.8 Ghz 200mW setje. Ik heb een paar onderdelen bij elkaar gezocht op hobbyking om de benodigde connecties te maken. Hierbij gebruik ik voor de video-ontvanger een 2200 Mah Lipo (die je ook in het winkelmandje ziet staan). voor de videozender maak ik gebruik van de Lipo in het vliegtuig, ook een 2200 Mah welke parallel aangesloten is op de ESC en de videozender. Hiervoor gebruik ik onderdeel XT60-JST Male in-line power adapter.

Beschik ik op deze manier over alle onderdelen om in ieder geval een goed beeld op een TV tevoorschijn te toveren? Zodra dat goed werkt ga ik zoeken naar een portable beeldschermpje voor op het veld en een beter setje antennes.

Bedankt voor de moeite!

2. Reliku

Reliku

Lid geworden:
    31 mrt 2014
  3. Martin7182

Martin7182

Lid geworden:
    23 sep 2009
    Je mist nog een 12V -> 5V converter voor je ontvanger. Je kunt natuurlijk gewoon een BEC hiervoor gebruiken.

Misschien heb je ook nog male-male RCA verloopconnectors nodig, maar dat hangt van je TV af.

Martin

4. jppilot

jppilot

Lid geworden:
    14 jun 2014
    Bedankt voor jullie reacties,
    Naar wat ik op hobbyking in de reacties las, zit er in de ontvanger zelf een spanningsregelaar welke de input spanning naar 5V verlaagt.

En qua connectoren, gewoon ff verschillende types proberen, kijken welke ik het lekkerst vind werken ;)

5. Maestro NL

Maestro NL

Lid geworden:
    15 aug 2012
  6. jppilot

jppilot

Lid geworden:
    14 jun 2014
    ziet er goed uit!
    1 wel belangrijke vraag: de camera die ik gebruik is de HD Wingcam 2.
    Deze levert een Full HD beeld. Kan de bril in je link dit aan? Of vindt er een compressie plaats in de videozender? Iemand die mij hier iets over kan vertellen?
    Bedankt!

7. miccim

miccim

Lid geworden:
    25 jul 2004
    Videolink is analoog, dus niks HD.
    Wingcam neemt wel in HD op.

8. nander

nander

Lid geworden:
    21 sep 2012
  9. miccim

miccim

Lid geworden:
    25 jul 2004
    Haha...wat een ding! Ik voel me al staan met een FATshark goggle op m'n neus, laat staan met zo'n toeter ;-)

10. PH-SVV

PH-SVV

Lid geworden:
    15 apr 2009
    Misschien handig om ook even een L/C filtertje tussen je motor en video gedeelte te zetten, anders zijn de strepen in je beeld een belemmerende factor in je vlieg plezier.

Gooi gelijk een paar circulair gepolariseerde antennes in je mandje als je toch bezig bent, voor het geld hoef je het niet te laten (even opletten of je SMA of RP-SMA moet hebben)

Succes!

11. robot

robot

Lid geworden:
    31 okt 2006
    En gooi gelijk een fpv camera in je mandje

Rob

12. jppilot

jppilot

Lid geworden:
    14 jun 2014
    Bedankt voor alle reacties!
    @ Rob, waarom een extra fpv camera? Het liefst gebruik ik gewoon de camera die ik al heb, scheelt weer apparatuur en gewicht, toch?
    @ Sander, hoe weet ik of ik een SMA of RP-SMA nodig heb? Een L/C circuitje bouw ik bij mijn opleiding in.

Groeten,

Jurriën

13. miccim

miccim

Lid geworden:
    25 jul 2004
    Wil je nog een OSD gaan gebruiken? Ik zou namelijk niet zonder willen FPV-en...
    Afhankelijk van waar je vliegt kan het weleens nodig zijn om de terugweg (homing arrow) te vinden en/of om je accuspanning te kunnen zien.

Een dedicated FPV cam is veiliger, deze zijn namelijk erg betrouwbaar (gemaakt om 24uur/dag te functioneren). Een wingcam kan weleens vastlopen (schrijffout naar SC-card, batt. onverwacht leeg oid) en dan heb je dus geen beeld meer, en dan?

14. PH-SVV

PH-SVV

Lid geworden:
    15 apr 2009
    Antenna connector: RP-SMA volgens de spec's :)

Misschien ook gelijk zo'n knietje erbij bestellen, die heb ik wel gebruikt om de zender plat te kunnen monteren met de antenne omhoog.

FPV Camera is eigenlijk wel een must, SecurityCamera2000 heeft de [URL="[/URL] die is erg goed!
    Bijkomend voordeel is D-WDR en je kan 'm voeden vanuit je zender (2.8mm lens).

OSD is erg prettig, of je moet wel heel bekend zijn op de locatie waar je vliegt.
    Houd er rekening mee dat alles er heel anders uitziet vanuit de lucht!

Zorg er ook voor dat je een spotter mee hebt als je voor het eerst FPV gaat vliegen,
    anders loop je al snel het risico dat het verhaal snel anders afloopt dan je had verwacht... :schrik:

Mijn advies, beknibbel niet op belangrijke onderdelen, dat betekend dat je het 2x moet kopen.
    Dit is uit eigen ervaring, je betaalt in het begin iets meer maar dat betaalt zich zeker terug!

Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  15. jppilot

jppilot

Lid geworden:
    14 jun 2014
    Bedankt voor alle adviezen!
    Ik begin zonder OSD, gewoon langzaam steeds meer uitbreiden.
    Voor mijn beroep vlieg ik in real-life dus ik ben goed bekend met het vliegen. In iedergeval een stuk wijzer geworden, zodra de onderdelen binnen zijn zal ik de vorderingen posten.

16. Reliku

Reliku

Lid geworden:
    31 mrt 2014
    Fpv cam is idd een must, AFAIK heeft de wing cam geen av out. Maar ik heb de standaard versie, niet de full HD :p

Als je full scale vliegt is fpv best makkelijk te leren. Ik had zelf al 2 jaar full scale ervaring voordat ik fpv ging vliegen. Je hebt bijna geen traagheid, maar verder zijn de controls veelal gelijk. Je hoeft alleen niet zo veel met je rudder te sturen ;)

17. robot

robot

Lid geworden:
    31 okt 2006
    Hi

Al ben je straaljager pilote

Voor de wind ga je veel harder dan je denkt
    Dus met bv 2 km video bereik valt je beeld zo maar weg
    Zit je tegen einde video aan. En je draait nog rondje verkeerd om

Bezuinigen op osd. Stom stom stom

Home arrow. Zo fijn

Staat pijl omhoog. Vliegt kist recht op je af

Tip. Voor ieder die osd zoekt

Kijk osd filmpjes op you tube
    Kan je zien of data overlay je aan staat

Rob

18. miccim

miccim

Lid geworden:
    25 jul 2004
    Zowel FPV cam als OSD zijn eigenlijk onmisbaar voor de echte FPV-ers. Ken er geen een die zonder vliegt...en da's niet voor niks!

19. jppilot

jppilot

Lid geworden:
    14 jun 2014
    Echt, ik waardoor jullie reacties, maar ik heb momenteel het geld niet om alles in 1 keer te kopen. Ik zie het probleem niet om in het begin (!) zonder OSD te vliegen. Daarnaast is dit een leuk hobbyprojectje, vooral omdat ik vaak genoeg zelf de lucht in ga. Met het zijn van straaljagerpiloot zit je akelig dichtbij. Ik ken mijn verantwoordelijkheden en ik ken de gevaren. Ondertussen 8 jaar vliegervaring en ik weet hoe het spelletje in zijn werk gaat...

20. robot

robot

Lid geworden:
    31 okt 2006
    Met alle respect
    Maar veiligheid leren jullie niet

Vraag is opslag

Heel nederland leest dit
    Dus zelfs piloot zegt
    Osd hoeft niet

Niet janken als er straks rc kist is je straal motor zit

Er zijn er al genoeg die hoger vliegen dan 300 meter