kluisgaten Smit Nederland

Ik ben aan de bouw van de kluisgaten toe of de afwerking ervan, iemand enig idee of deze te koop zijn ergens?
Zo zien ze er in het echt uit:

Zelf maken lijkt me lastig en veel werk, of heeft er iemand een ander idee?

Zo zien ze er nu uit:

Groet,
Maurice

Ik heb daar ook lang naar gezocht maar niet gevonden. Ze toen maar zelf gemaakt van ovale holnieten en wat kunststof plaatjes.
full
full

Laatst bewerkt door een moderator:
Maurice,
De kluisgaten komen als pijp net boven het dek uit. Je zou er als versterking een ovaal gebogen stukje draad op kunnen buigen en plakken. In het echt dient dit als een slijtstrip op het punt waar de ketting de pijp in (en uit) gaat. Om te voorkomen dat er tojdens het varen in golvend water aan dek spuit kunnen er afsluitplaten op worden geschoven. Ze vallen onder de hoeklijn, die op het dek is gelast. De hoeklijn heb ik gemaakt van heel dun latoenkoper, dat ik in Z-vorm heb omgezet. De wat bredere kant heb ik op het dek geplakt en daarna geverfd. De afdekplaten ook gemaakt van dun latoenkoper. Het sleufje voor de ketting pas op het laatst erin maken. Bij gebrek aan latoenkoper gaat het ook van een bier- of frisdankblikje. Het lijkt veel ingewikkelder dan het is. Succes verder met de bouw. Bijgaand een plaatje. Zie daarop dat ik je vals heb voorgelicht. I.p.v. latoenkoper heb ik heel dun RVS vulplaat gebruikt. Gr. Klaas.

RIMG0910_zps6c06da69.jpg

Zie een eigenaar van het bouwpakket van de SL109 te vinden. Daar zaten hele fraai exemplaren bij.
Met een beetje rubber en resin kun je ze kopiëren.

Misschien zijn ze tegenwoordig ook wel te "3D printen" als je ze kan tekenen?

Ik denk dat ik voor de afsluitplaten ga. Ik zag net in het bouwverslag van de Smit Frankrijk van P'Vas dat hij deze ook gebruikt heeft. Best fraai en gemakkelijk te maken. Dank je wel Klaas!

Hoewel, Stefan, die van jou kunnen er natuurlijk ook prima mee door!

Welke bedoel je nou?
De kluisgaten in de verschansing of de kluisgaten waar de ankerketting door bovenkomt?

Graag gedaan!

Ik begreep Klaas verkeerd in eerste instantie.
P'Vas heeft bij de kluisgaten in de verschansing ook een soort afschuifplaten gemaakt en dat ziet er ook goed uit.

Back