Kluisgaten

Ahoi,

Heeft iemand nog goede tips om kluisgaten te maken?
Het gaat om het onderstaande type.
Heb mijn hoofd hier al meerdere malen over gebroken, maar heb geen idee.
Hou er rekening mee dat ik niet in het bezit ben van draai- of freesbank.
Dus het moet allemaal op z'n-boeren-fluitjes gemaakt worden.

506477fffbcee3d2.jpg

Greetings,
Luit

Laatst bewerkt door een moderator:
Misschien velgen van een speelgoedautootje? Beetje de juiste diameter vinden.. en dan het binnenste en de banden er af halen..

Christian

Dat is opzich wel een idee, ware het niet dat de gaten ovaal zijn.
Het ovale is nu ook net het probleem waar ik mee zit, als het rond is dan is er geen probleem.
De kluizen zijn ook wel compleet te koop, maar niet in de schaal waar ik in bouw (1:30)

Kan je niet iets gieten in gips dan ofzo? En zou je zulke velgjes niet kunnen verwarmen en dan bijvoorbeeld voorzichtig vervormen met een bankschroef ofzo.. Ik lul maar zo wat.. Maar het lijkt me wel mogelijk..

Luit,

is ook niet te draaien hoor zo ovaal ;), maar wat dachtje van boren en vijlen.

Een andere manier is persen maar ja dan moet je eerst een tool maken waarin je "buis" in deze vorm kan persen

succes,

Martin :D

Mijn idee is het gebruik van zeildoek ringen. Zijn er in div. maten die je dan ovaal kan maken in de bankschroef. Aan de onderkant dan een strookje messing solderen en dat weer op een voetstuk zetten. De rest doe je met een klein vijltje. Zou voor mij geen probleem zijn.

Groetjes Hans.

De oplossing van Hans staat mij ook wel aan...
Simpel en goedkoop.
Je kan 'tig'van die zeildoek ringen in meest wanstaltige maten kopen voor een prikkie.
Dan kan je de eerste probeerselen altijd verprutsen zonder meteen een kapitaal kwijt te zijn.

Dat idee van Hans spreekt mij eerlijk gezegt ook het meeste aan.
Om het te persen of te gieten heb je een mal nodig, en dan loop je eigenlijk tegen dezelfde problemen aan.
Maak maar eens een mal van zo'n raar geval (he dat rijmt...).
Ga morgen maar eens bij de G*mma langs.

Greetings,
Luit

Luit,

Zelf heb ik voor mijn ponton een aantal ogen gemaakt van ABS. Ik had nog wat afval stukjes liggen van 3mm dik. Twee stukjes op elkaar lijmen en het gaatje maak je net zo mooi als je het hebben wilt. Ook de ronding aan de buitenzijde is er met een klein rond vijltje, zelfs met opgerold schuurpapier, zeer goed in te vijlen/schuren.

Wanneer je voor de oplossing van Hans kiest, zou je een blokje oid IN de ring kunnen doen tijdens het dicht knijpen.
Daarmee voorkom je dat je de ringen te ver door knijpt en je kunt ze identiek maken.
Wanneer je dan tussen de ring en de bankschroef bekken ook iets legt met de vorm van de ring, knijp je ook dat niet plat. (Aan 2 kanten een vulseltje leggen natuurlijk, anders moet je alsnog aan het prutsen om de rand weer goed te krijgen ;) )

Succes,

Wim

panamakluis

hallo luit

dit noemt men een panamakluis, en ik maak ze van ( 1;25) polystireenplaat.
lijm gewoon een paar ovale stukken plaat op elkaar.
dan boor je er een gat in, en ga je vijlen, met een ronde vijl, ook aan de
buitenkant, maar dan dwars en maak je het hol.
als het gat op maat is dan neem je een smal stuk schuurlinnen en trek je
heen en weer er door , tot het op maat is.
later met fijn linnen afwerken, en je zult zien wat je krijgt.
sukses.

m vr gr jan

Back