Kmp/yt/esm me-109

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door schummie, 29 jul 2013.

  1. schummie

    schummie

    Lid geworden:
    21 aug 2006
    Berichten:
    270
    Locatie:
    Almelo
    Motordeskundigen.
    Vandaag mijn KMP/YT ME-109 gemaidened. Hij is in elk geval weer heel aan de grond gekomen. Zwaartepunt op 107 mm. (115 in manual).
    Gyro op richtingsroer. Werkte perfect. Kist bleef kaarsrecht bij take off. Bijna geen hoogteroer nodig om nose-over te voorkomen. Staart van de grond, hoogteroer neutraal. Meer gas, kist begint bijna te vliegen. Tikje up, en daar gaat ie. Geen trim nodig op de airlons. Kist blijft neutraal bij flaps half en volle flaps. Landing ook goed verlopen, echter wiel blijkt muurvast te zitten. Wil niet meer draaien. Bijna niet van de as te krijgen. Wielen blijken geen lagers te hebben; dus metaal op metaal. Even met de dremel erbij, en af en toe maar smeren.
    Echter de motor, een tot nu toe perfect lopende OS AX 120 geeft wat problemen. Echter alleen op snelheid in de lucht. dan lijkt het net of hij te rijk gaat lopen. Op de grond, stilstaand gaat het perfect. Zou het wat te maken kunnen hebben met de positie van de carburateur in de cowl? Een soort venturie effect als de kist op snelheid is. De brandstof schuimt niet, dat heb ik al gezien. Ik voeg hier een paar foto's bij. Ik heb wel eens gehoord van slangen op de carburateur, en dan lucht aanzuigen via de romp. Zou dat de oplossing kunnen zijn, of weet een van jullie nog een andere mogelijkheid.
    Voor de geïnteresseerden; ik heb ook nog wat foto's gemaakt tijdens de bouw/afbouw. Als er interesse is wil ik die best plaatsen als een soort bouwverslag achteraf. Ik hoor het wel. En hopelijk ook een oplossing voor mijn sputterend lopende motor op snelheid.
    De motor heeft overigens geen koelproblemen.

    Met vriendelijke groeten,

    Eric Schumacher

    [​IMG] [​IMG] [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  2. schummie

    schummie

    Lid geworden:
    21 aug 2006
    Berichten:
    270
    Locatie:
    Almelo
    Nog een paar foto's.

    Deskundigen,

    Nog een foto van de hele kist, en van de cowl waar de aanpassingen voo r de koeling goed te zien zijn. De uitlaat is open gemaakt, zodat de afvoer van de warme lucht verbeterd.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  3. Egbertje

    Egbertje

    Lid geworden:
    6 aug 2007
    Berichten:
    496
    Locatie:
    Hardenberg
    Hallo Eric,
    Dit lijkt inderdaad op een aanzuigprobleem,heb dit in het verleden ook gehad en heb toen een opening gemaakt achter de spinner en dit heeft bij mij geholpen.

    Succes verder.
     
  4. gust1

    gust1

    Lid geworden:
    9 jun 2010
    Berichten:
    40
    Locatie:
    Lommel
    Heb je de tank op de ideale positie geplaatst? Bij een motor ondersteboven gemonteerd moet de tank zo laag mogelijk gemonteerd worden, anders verzuipt de motor.
     
  5. schummie

    schummie

    Lid geworden:
    21 aug 2006
    Berichten:
    270
    Locatie:
    Almelo
    Gust1,

    Bedankt voor het meedenken. De tankt zit op de daarvoor bestemde uitsparingen. Ik heb nog eens gekeken, maar die kan niet lager. De motor kantelen is ook geen optie (meer). Ik hoop dus dat het ligt aan aanzuigproblemen van de carburateur.

    Met vriendelijke groeten,

    Eric Schumacher
     
  6. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    13.522
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Kan je met tape (om te testen) het gat bij de motor kleiner maken?
    Als je dan verbetering merkt (wel uitkijken met warm lopen) weet je zeker dat het aan de aanzuiging ligt.
    De lucht uit de romp halen is ook niet altijd even makkelijk.
    De motor gaat er niet altijd beter van lopen.
    Misschien kan je wel zo'n grijze siliconen slang die je op uitlaten kan doen met een ty-wrap op de carburateur zetten.
    dan iets onder de kap uit laten steken en schuin af snijden zodat de wind er goed in blaast.
     
  7. schummie

    schummie

    Lid geworden:
    21 aug 2006
    Berichten:
    270
    Locatie:
    Almelo
    Bertus,

    Bedankt voor de tips. Ik ga bij de volgende vlucht eerst de optie van de slang op de carburateur proberen. De ingang van de carburateur zit achter de spinner, en onder de cowl.
    De motor loopt prima bij het testen op de grond. Hij pakt snel op na een minuutje stationair. De AX 120 draait een tweeblads 16x8 prop met 8900 toeren. De probleempje ontstaan pas op snelheid in de lucht.

    Met vriendelijke groeten,

    Eric Schumacher
     
  8. hannesie

    hannesie

    Lid geworden:
    18 okt 2005
    Berichten:
    2.256
    Locatie:
    rotterdam
    Misschien is het wijs om hem eerst zonder de kap erop gewoon te vliegen!
    Dan heeft de motor ook optimale koeling en ook de aanzuiging van lucht die de carborateur ingaat is optimaal!
    Als dan de problemen opgelost zijn dan is de motorkap het probleem wat de luchtstroom betreft en moet die aangepast worden!

    Ik heb het idee dat er een vacuüm gezogen wordt door het gat bij de cilinderkop.

    Het is maar een idee.

    Mvgr Hans
     
  9. schummie

    schummie

    Lid geworden:
    21 aug 2006
    Berichten:
    270
    Locatie:
    Almelo
    Hanessie,

    Ook jij bedankt voor de tip. Echter ik moet hem vliegen met de kap erop. De binnenkant van de cowl is voorzien van een hoop plaklood om het zwaartepunt goed te krijgen. Ik probeer het eerst wel met een slang op de carburateur die iets onder de cowl uitsteekt.
    Ik heb ook nog een reactie over een eventueel te hoge tankdruk.
    Dat zou ik kunnen testen door de slang van de uitlaatnippel te halen, en kijken wat er dan gebeurd.

    Met vriendelijke groeten,

    Eric Schumacher.
     
  10. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.922
    Locatie:
    Barneveld
    Hallo Eric,
    Ik wil mijzelf niet direct motordeskundige noemen, maar ben momenteel een soortgelijk probleem aan het bestrijden bij mijn Stick. Op de grond loopt alles goed, maar in de lucht verandert het mengsel blijkbaar. Wat bij mij verbetering gaf is zonder tankdruk vanaf de uitlaat te gaan vliegen. Hierbij moet de hoofdsproeier wel verder opengedraaid worden, omdat de tankdruk ontbreekt, maar in mijn geval werd de motorloop er regelmatiger van. Niet dat ik het probleem er helemaal mee heb opgelost trouwens.
    Succes!
     
  11. j.weel

    j.weel

    Lid geworden:
    2 feb 2009
    Berichten:
    3.853
    als je nou dat gat in de onderkant ter hoogte van de carberateur door laat lopen tot aan de spinner dan trek je niet zoveel vacuum boven de carberateur
     
  12. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    13.522
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Wel schuin af snijden zodat de wind er in blaast.
    Als je hem recht af snijd kan de luchtstroom de brandstof er nog uit zuigen als het een beetje tegenzit.
     
  13. schummie

    schummie

    Lid geworden:
    21 aug 2006
    Berichten:
    270
    Locatie:
    Almelo
    Uitgevoerde tips.

    Beste medeforummers met de tips,

    Ik heb een slang op de carburateur bevestigd, en schuin afgesneden zoals is aanbevolen door Bertus.
    Ook heb ik de luchtinlaat van de cowl iets verruimd. Ingesneden in een V-vorm naar de backplate van de spinner toe.
    Ik kan het van het weekend uitproberen.
    Als ik geen verbetering krijg, probeer ik daarna het weglaten van de tankdruk. ik wil niet alles tegelijk doen, omdat ik dan niet meer weet wat de verbetering teweegbrengt.
    Ik heb foto's gemaakt en bijgevoegd.
    Is dat het schuin afsnijden wat je bedoeld Bertus?, ik laat jullie de effecten uiteraard nog weten.

    Met vriendelijke groeten,

    Eric Schumacher

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  14. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    13.522
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Juist zo bedoelde ik het.
    Ik ben ook benieuwd naar de resultaten.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 8 dec 2015
  15. schummie

    schummie

    Lid geworden:
    21 aug 2006
    Berichten:
    270
    Locatie:
    Almelo
    Zwaartepunt

    Omdat het moeilijk was het lood in de neus binnen de perken te houden heb ik achterin deze kist een paar modificaties uitgevoerd. De push rods waren van hout, en zijn vervangen door carbon buizen met ingelijmde soldeerhulzen met 2mm draad. Ik heb die lijmverbinding met medium CA tot 100 kg trekkracht getest. De metalen links trok ik toen van de draad, maar de lijmverbinding bleef zitten.
    Ook is het staartwiel aangepast. Dat is nu lichter, en een beetje meer schaal.
    Verder alles met enig gewicht zoveel mogelijk naar voren. Zo is het totaalgewicht binnen de perken gebleven.

    [​IMG] [​IMG]

    [​IMG] [​IMG] [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  16. 1crash2often

    1crash2often

    Lid geworden:
    20 nov 2005
    Berichten:
    1.020
    Locatie:
    Epe
    M.i. Heb je nu de koeling ook een stuk verbeterd. Ben benieuwd, als hij nu wel goed loopt, wat er gebeurt als je zonder de slang vliegt.

    Volkert
     
  17. schummie

    schummie

    Lid geworden:
    21 aug 2006
    Berichten:
    270
    Locatie:
    Almelo
    Mission accomplished.

    Beste meedenkers en tipgevers.

    Vandaag 6 vluchten gemaakt met de ME-109. Aanvankelijk met weer een te rijk lopende motor in de lucht.
    Daarna gewoon de motor een heel stuk armer gezet. Bijna 3/4 slag uiteindelijk, in verschillende kleine stappen. Dit bleek uiteindelijk de sleutel tot succes. De motor wordt nog steeds niet heet, en staat nog een beetje aan de rijke kant. De motor moet nog inlopen, dus dat laat ik voorlopig zo. Voorlopig alleen simpele rondjes gevlogen. De ESM/KMP/YT ME-109 vliegt verder uitstekend. Hij heeft geen up nodig om de staart aan de grond te houden. Bij voldoende snelheid lift hij gewoon de staart, waarna je de snelheid wat opvoert en de kist vanzelf loskomt. Bij de landing full-flaps, en ook dan vrijwel geen hoogteroer nodig. Landen op het hoofdgestel, van het hoogteroer afblijven en de kist zakt langzaam op de staart. Daarna is ie gewoon goed te taxiën op onze grasbaan. kortom, ik ben erg tevreden. Inmiddels is de spinner gespoten en gebakken in de oven. Dit om de laklaag bestand te maken tegen de starter. Daarop heb ik overigens een halve tennisbal geplakt. Die past precies over de zeer stompe spinner. Hieronder nog wat foto's.

    [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  18. raesi01

    raesi01

    Lid geworden:
    30 sep 2010
    Berichten:
    208
    Locatie:
    Ameide
    SUPER !!! Goed om te horen dat het motorprobleem opgelost is :)

    Hoe is het grondgedrag van jou ME-109 ? Ik hoor vaak dat ze prima vliegen maar zodra ze de grond raken (wel netjes op de wielen dan, hihihi) het vaak erg lastig wordt ?
    Ik heb zelf zwaar zitten twijfelen om de ME-109 aan te schaffen,.. uiteindelijk heb ik de keuze op een ESM FW-190 gemaakt.

    Veel vliegplezier nog met de ME-109 !
     
  19. schummie

    schummie

    Lid geworden:
    21 aug 2006
    Berichten:
    270
    Locatie:
    Almelo
    Bedankt,

    In mijn geval is het grondgedrag prima. Maar absoluut van het hoogteroer en richtingsroer afblijven. gewoon de snelheid laten afnemen, en wachten tot ie z'n staart laat zakken. Daarna taxiet ie prima, ook door de grote wielen, zelfs op ons redelijk hobbelige grasveld zonder op z'n neus te gaan.
    Bij de start gebruik ik een gyro op het richtingsroer die ik uitzet zodra de kist opstijgt. Door het kleine richtingsroer ben ik zelf gewoon niet snel, of goed genoeg om de kist recht te houden. Door de hele kleine spoorbreedte van het landingsgestel krijg je gelijk een "groundloop" zodra het staartwiel buiten het hoofdlandingsgestel komt. Het werkt uitstekend.

    Met vriendelijke groeten,

    Eric Schumacher
     
  20. Ella de Wildt

    Ella de Wildt

    Lid geworden:
    4 feb 2005
    Berichten:
    1.752
    Locatie:
    City of Oss
    Eric,

    Welke Gyro heb je gebruikt?
     

Deel Deze Pagina