Koelblok - Motorblok - in en buiten de motor schoonmaken?

BEste forum leden,

Ik ben namelijk me blok uit elkaar aan 't halen,

Met wat en hoe kan ik 't beste schoonmaken?,

was van plan om met water te doen.. lijkt me niet slim,

Hoor 't graag van jullie.

dat lijkt me inderdaad niet slim.
heb je een aanleiding om de binnenkant van je motor schoon te maken?

Ik doe dat zelf echt nooit en mijn oudste motortje heeft al ruim 25 liter gelopen zonder ooit open te zijn geweest.
de buitenkant schoonmaken kan natuurlijk wel.
gewoon het zand enzo eraf borstelen met de tandenborstel van je vriendin.
Dan inspuiten met wd 40 en met de compressor erover of gewoon met een doekje.

Als je geen aanleiding hebt om de binnenkant schoon te maken zou ik het echt niet doen.

Wat werkt zo'n zoekfunctie toch erg mooi...... zou je ook eens moeten gebruiken:

nitro-motor-reinigen

Van daar weer linkjes naar andere topics.....

Laatst bewerkt door een moderator:
dat lijkt me inderdaad niet slim.
heb je een aanleiding om de binnenkant van je motor schoon te maken?

Ik doe dat zelf echt nooit en mijn oudste motortje heeft al ruim 25 liter gelopen zonder ooit open te zijn geweest.
de buitenkant schoonmaken kan natuurlijk wel.
gewoon het zand enzo eraf borstelen met de tandenborstel van je vriendin.
Dan inspuiten met wd 40 en met de compressor erover of gewoon met een doekje.

Als je geen aanleiding hebt om de binnenkant schoon te maken zou ik het echt niet doen.

Wat werkt zo'n zoekfunctie toch erg mooi...... zou je ook eens moeten gebruiken:

nitro-motor-reinigen

Nou ik haal heel me blok los inc 't carb, OOK 't kogellagers doormiddel van een tool van bekend 95 euro.

Als je de onderdelen schoon gaat maken lagers en dergelijke , cilinder, kan dat gewoon met wd 40?, hoef ik niet met intesmerne?

Lees weer dat je in diesel moet doen dergelijke?,

ik gebruik meestal spiritus (iets van 85% ethanol) dus dat wil wel schoon worden van binnen. voor de buitenkant werkt het ook redelijk, maar die bruine vlekken krijg je dan niet weg.
heb al regelmatig de vraag gekregen of ik een nieuwe motor op mijn vliegtuig had, maar had 'm alleen even schoongemaakt in spritus.

om te borstelen kun je inderdaad een tandenborstel gebruiken.
maar maak niet de fout om een dun plastic bakje van de chinees te gebruiken. Gebruik beter een ijsbak van schepijs uit de winkel. dit is wat dikker en waarschijnlijk ook beter bestand tegen spiritus, het is bij mij tenminste nog nooit lek geraakt in tegenstelling tot een chinees-bakje

Je lagers kan je ook voor 0 euro verwijderen. Gewoon even boven het gasfornhuis houden of in de hete lucht oven en ze vallen er zowat uit zichzelf uit.

WD40 kan je gebruiken om schoon te maken maar gebruik het niet om je motor in elkaar te zetten. Gebruik daarvoor afterrun of gewoon wonder olie.

Je lagers kan je ook voor 0 euro verwijderen. Gewoon even boven het gasfornhuis houden of in de hete lucht oven en ze vallen er zowat uit zichzelf uit.

WD40 kan je gebruiken om schoon te maken maar gebruik het niet om je motor in elkaar te zetten. Gebruik daarvoor afterrun of gewoon wonder olie.

Okii got it!,

Nu kom ik niet verder bij 3 haakjes voor je flyweel... hoe haal je dat eraf?

Nou ja, daar heb je alweer een nieuw topic over gemaakt he?
Maar wat is nou de reden dat je alles uit elkaar haalt?

vandaag precies een maand geleden vroeg je nog of je de motor stationair moest laten draaien bij het inlopen.
Dus ik neem even aan dat je nog niet veel ervaring hebt.

Als je het leuk vind om alles uit elkaar te halen: be my guest.
Maar onnodig je lagers eruit slopen lijkt me meer schade dan goed te doen.

En ik zou serieus wat meer lezen en zoeken hier, en wat minder typen.
Het grootste deel van de topics die je geopend hebt had je hier op het forum al kunnen vinden.
Je hebt nu in 1 maand tijd tien topics aangemaakt. Dat lijkt me bovengemiddeld op een forum dat vol staat met informatie

Ook een big no no: alles in de spiritus gooien, en je lagers laten zitten..
lagers zijn doorgaan niet waterdicht, je haalt op die manier het vet eruit (zit er normaal toch wel een stevig deel van de leeftijd van het lager), gevolg: lager zonder vet = dood in no time

Niet denken dat jouw vet ook wel goed is om er ff in te smeren, daar heb je ff een apart goedje voor nodig
Zolang het goed is, lekker laten zitten.
Ook niet uit elkaar halen, zeker niet als je via de gaten in de motor(plug, uitlaat) kan zien dat de binnenkant nog glimt

Als je hem dat toch uit elkaar haalt, let dan iig op dat je de lagers niet sloopt met schoonmaken
of dat je geen gruis juist in de motor brengt, zo'n lager is daar best gevoelig voor

Ehm, de lagers in een motor worden gesmeerd door de olie in de brandstof, het enige belangrijke is dat je de motor (en dus ook de lagers) in elkaar zet met een druppel olie om wat smering te hebben bij de 1e start.

voorlager toch niet? iig, bij mijn motoren (die stiekem soms toch wel eens anders in elkaar steken dan de automotoren..) is het voorlager een dichte versie, dus met 2 schilden

nu zal er vast brandstof bij komen, maar toch niet voldoende om hem de volledige smering te geven die hij nodig heeft?
Of klopt mijn gedachtegang niet... (kan zomaar natuurlijk :mrgreen:)

2 schilden wil niet zeggen dat ze niet extern gesmeerd worden. De schildjes zitten er om normaal het dikke vet erin te houden en vuil buiten te houden. Olie druipt nog steeds langs de randjes van de schildjes.

Het voorlager wordt ook gesmeerd door de 2-takt olie. Door druk in het ondercarter zal er altijd olie langs de krukas geperst worden. De groef in de krukas mede een klein kanaaltje van bij het voorlager naar het gat van de carburateur zal hierbij helpen en tegelijk zorgdragen dat er geen olie door het lager naar buiten gespuugd wordt.

strange covered hole in novarossi?? - R/C Tech Forums

Ik had ergens nog meer info over die constructie met duidelijke tekeningen.

Stel, je spoelt je blok incl lagers in spiritus, komt dan het vet in het voorlager niet netjes naar buiten lopen?
Dat is in ieder geval mijn angst als ik een blok op die manier zou reinigen

Nou ja, het vet zal wel verdund worden... Maar nogmaals, bij een motor wordt het voorlager gewoon gesmeerd. Ik denk zelfs dat je na veel gebruik nog weinig vet achter het schildje zal vinden.

Motorlagers invetten wordt nooit gedaan, in de aandrijflijn van auto's is het vandaag de dag ook gebruikelijk dat het vet in de lagers wordt vervangen voor olie. En een andere bijkomstigheid is dat niet alle oliën en vetten zich laten mengen met methanol....

Nou ja, daar heb je alweer een nieuw topic over gemaakt he?
Maar wat is nou de reden dat je alles uit elkaar haalt?

vandaag precies een maand geleden vroeg je nog of je de motor stationair moest laten draaien bij het inlopen.
Dus ik neem even aan dat je nog niet veel ervaring hebt.

Als je het leuk vind om alles uit elkaar te halen: be my guest.
Maar onnodig je lagers eruit slopen lijkt me meer schade dan goed te doen.

En ik zou serieus wat meer lezen en zoeken hier, en wat minder typen.
Het grootste deel van de topics die je geopend hebt had je hier op het forum al kunnen vinden.
Je hebt nu in 1 maand tijd tien topics aangemaakt. Dat lijkt me bovengemiddeld op een forum dat vol staat met informatie

Pardon?, Nou.. Als je goed gekeken hebt heb ik een tijdje geleden een post gemaakt dat me auto niet start.. als ik aan startkabel trek hoor ik een sissend geluid. Oftewel dat er een soort zand korel langs me zuiger langs gaat lijkt 't wel ..

Plus dat ik me heel graag in wilt verdiepen in demonteren en assembleren.

Vandaar dit topic

Pardon?, Nou.. Als je goed gekeken hebt heb ik een tijdje geleden een post gemaakt dat me auto niet start.. als ik aan startkabel trek hoor ik een sissend geluid. Oftewel dat er een soort zand korel langs me zuiger langs gaat lijkt 't wel ..

Plus dat ik me heel graag in wilt verdiepen in demonteren en assembleren.
Vandaar dit topic
Wist je dat we daar ook een hele handige zoekfunctie voor hebben? Veel sneller dan een nieuw topic aanmaken en afwachten wat er gaat komen: motor schoonmaken - Google zoeken

nitro-motor-reinigen

ik gebruik meestal spiritus (iets van 85% ethanol) dus dat wil wel schoon worden van binnen. voor de buitenkant werkt het ook redelijk, maar die bruine vlekken krijg je dan niet weg.
heb al regelmatig de vraag gekregen of ik een nieuwe motor op mijn vliegtuig had, maar had 'm alleen even schoongemaakt in spritus.

om te borstelen kun je inderdaad een tandenborstel gebruiken.
maar maak niet de fout om een dun plastic bakje van de chinees te gebruiken. Gebruik beter een ijsbak van schepijs uit de winkel. dit is wat dikker en waarschijnlijk ook beter bestand tegen spiritus, het is bij mij tenminste nog nooit lek geraakt in tegenstelling tot een chinees-bakje

Hier staat een iuitgebreid artikel in het nederlands over het reinigen van een nitro/modelbouw brandstofmotor:

RC-Junkies.com

Wist je dat we daar ook een hele handige zoekfunctie voor hebben? Veel sneller dan een nieuw topic aanmaken en afwachten wat er gaat komen: motor schoonmaken - Google zoeken

Kan ik 't met '' brake cleaner '' mee ontvetten / schoonmaken...

en als ik 't inelkaar zet.. kan 't gewoon moter olie 10w40 semi sunthetic? of moet t persee een ander olie zijn? wil de kogel lagers enz lagers mee invetten, ben bang dat 't niet zal ontvlammen oftewl starten

Als je de motor weer in elkaar gaat zetten zoals Roelof afgelopen woensdag al aangaf gewoon met after run olie of wonderolie doen..

Heb je de gelinkte sites en topics al doorgelezen? Daar staat in wat je het beste kunt doen.
Dus als brake cleaner daar wordt aangeraden weet je genoeg. En zo niet dan ook..

Methanol is een lastig goedje om te mengen met een olie, gewone motor-olie werkt zeker niet!

Back