Kolengestookte RH Katie

Discussie in 'Spoor 0 en spoor 1' gestart door waa01, 5 feb 2024.

  1. waa01

    waa01 PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jul 2009
    Berichten:
    413
    Locatie:
    Susteren
    Beste mensen,
    Na het succes met de Roundhouse Billy, opgebouwd uit de kit, is er nog iets mooiers, een kolengestookte Roundhouse en dan wel een ander model, de "Katie".
    Met de Riverdale ketel, wordt het model de "Irene" genoemd.
    Hierna zal ik proberen mijn bouwverslagje te maken met de dingetjes die ik ben tegengekomen anders dan wat er in het bouwdraadje van de RH Billy verschillend is.
    Dus het samenstellen van het 0-4-0 frame met drijfwerk, etc., is identiek aan die van de Billy......behalve......
    Op de Riverdale webpagina heb ik de boodschappenlijst letterlijk gekopieerd naar RH om samen te stellen, perfect.
    Maar eerst contact opgenomen met J.J. van Riverdale voor de levering van de ketel.
    En een gelukje dat hij net weer met een batch bezig was en die van mij nog mee kon, Bedankt J.
    Omdat ik in Limburg woon, kon ik de spulletjes makkelijk ophalen met de nodige uitleg, was gezellig met een bakje koffie.

    Twee pakketjes.jpg

    Twee pakketjes, doos met Irene spulletjes en een doos met .........................Wales Coal :thumbsup:
    Daar kan ik wel een tijdje mee doen ;)

    Groetjes
    Kees
     
    Laatst bewerkt: 5 feb 2024
    ozy vindt dit leuk.
  2. waa01

    waa01 PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jul 2009
    Berichten:
    413
    Locatie:
    Susteren
    In het Irene doosje zit natuurlijk de ketel
    Nieuwe ketel.jpg
    En omdat ik nog geen Kolenstook spulletjes heb, ook een setje gekregen om mee te beginnen,
    Assesoires en gereedschap.jpg
    Er zat ook een elektrische "blower" bij en een vlampijp borstel.
    Ook even kijken of alles er is...........mooi, sommige dingetjes hebben er eentje extra in de zakjes zitten :yes:
    Onderdeeltjes tellen.jpg

    Alles was compleet
    Ook een fluit van Regner gekocht, die in de beschrijving wordt voorgesteld.
    Een DJB Resonator Whistle gaat hier niet onder de kap passen, maar deze maakt best wel netjes geluid.
    Fluit van Regner.jpg

    Goed verder zijn de Roundhouse spullen binnen, HBK1 0-4-0 chassis kit en de Katie body kit
    Met de nodige extraatjes, Open rookkastdeur, etc volgens advies van Riverdale.
    Maar ook weer de bufferbeams overlays en walschaerts voorloop stangetjes.
    RH onderdelen.jpg
    Je ziet ook nog drie Hitec HS-55 servo's

    Hieronder de RH losse apparte onderdelen volgens de lijst van Riverdale
    RH losse onderdelen.jpg

    "Lets the build begin" :offtopic:

    Gr
    Kees
     
    ozy vindt dit leuk.
  3. waa01

    waa01 PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jul 2009
    Berichten:
    413
    Locatie:
    Susteren
    Het is een hobby, dus tijd...........niet altijd genoeg, maar toch eerst even op de bank de uitgebreide instructies van Joep goed doornemen.
    Echt, sommige dingetjes staan er letterlijk in omschreven :thumbsup:
    Als eerste heb ik het frame aangepast volgens de instructies, twee gaatjes verzinken en het achterste tussenbalkje twee gaten toevoegen.
    Zie hieronder
    RH frame aanpassen.jpg
    Goed lezen, alleen aan de binnenkant van het linkse frame.
    (links en rechts altijd in rijrichting gezien!)
    Daarna kan het frame geverfd en samen gesteld te worden (zie Billy) tot aan het instaleren van de cilinders.
    Intussen even de ketelmantel op maat gemaakt. en gat waar de water vulnippel komt
    Ketelmantel aanpassen.jpg

    Een leuk op zich staand klusje is het samenstellen van het rooster met asla.
    Opgebouwd van losse stripjes met rooster boven en bodem onder, met koperen nageltjes, knap stukje engineering en past perfect.
    Wel altijd even een schuurpapiertje langs de laser gesneden randjes halen
    Aspan en rooster voorberijden.jpg

    Opbouwen, klinken en onder de ketel past
    Aspan en rooster opbouwen.jpg Aspan nageltjes plat slaan.jpg Aspan klaar.jpg Aspan onder de ketel.jpg

    Wordt vervolgd
    Gr
    Kees
     
    ozy vindt dit leuk.
  4. waa01

    waa01 PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jul 2009
    Berichten:
    413
    Locatie:
    Susteren
    We zijn weer wat verder,
    Ik wilde even kijken hoe het mechaniek van de vuurdeur werkt.
    Op het plaatje geef ik aan waar de scharnierpunten moeten worden gevouwen......maar...
    Waar je ook op moet letten, als je die draaipunten omvouwt, dat de vuurdeur straks echt goed plat aan gaatsluiten op de ketel! Het is zaak dat die goed aanligt zodat er weinig valse lucht mee in getrokken wordt en dan al vast het vuur gaan "dempen" het is later de bedoeling dat hij 3 - 4 mm opengezet kan worden om die functie.
    Vuurkist deur.jpg

    Die vier gaatjes (om het vuur te zien!) hebben volgens JJ niet zoveel invloed, maar het moet niet meer gaan worden!

    Niet helemaal aan.jpg
    Na wat gefriemel valt hij nu goed plat sluitend tegen de vuurkist ;)
    Gr
    Kees
     
    Laatst bewerkt: 10 feb 2024
    ozy vindt dit leuk.
  5. waa01

    waa01 PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jul 2009
    Berichten:
    413
    Locatie:
    Susteren
    Voor het samenstellen van het "chassis" moeten nog de cilinder uitlaat pijpjes ingekort worden, zelfde lengte als die van de inlaat die in de schuifkasten zitten.
    Ik heb daar een klein "pijpensnijdertje" voor gebruikt,
    RH cilinder uitlaat inkorten.jpg
     
    ozy vindt dit leuk.
  6. waa01

    waa01 PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jul 2009
    Berichten:
    413
    Locatie:
    Susteren
    Hieronder een plaatje om alvast een detail extra erop te zetten, een tweede stepje
    Als je dat nu doet voor het buigwerk, is het allemaal wat makkelijker ;)
    Tweede stepje.jpg
    Eerst solderen en dan klinken(voor de details!)
    Ook hier zie ik verschillende Katies rondrijden waar het stepje verbogen is
    Op de Billy heeft dat diagonaaltje zeker functie :thumbsup:
    Hieronder zie je wat meer textures (nageltjes, bladveren....)
    Wat meer texture.jpg
     
    norwin en ozy vinden dit leuk.
  7. waa01

    waa01 PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jul 2009
    Berichten:
    413
    Locatie:
    Susteren
    Als laatste voor het chassis
    Ik vind het makkelijker als je de twee cilinder en schuifkasten als een set in het chassis schuift, daar zit dat slot voor in het frame. En dan kun je makkelijker het leidingwerk, inlaat en uitlaat manifold, instaleren en dan als geheel in het frame laten zakken ;)
    Uitlaat manifold.jpg
    En dan met de vier imbus schroefjes vastzetten ;)

    Verder het Roundhouse verhaal verder, maar laat de achterste bufferbeam er nog even af.
    Makkelijker om straks de twee schroefjes te doen van de ketel.
    In de chassis kit zit een kromme "layshaft", die moet nu wel gebruikt worden in tegenstelling bij die van de Billy. De ketel komt lager te zitten.
    Succes
    Kees
     
    Laatst bewerkt: 10 feb 2024
    Zeiler en ozy vinden dit leuk.
  8. waa01

    waa01 PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jul 2009
    Berichten:
    413
    Locatie:
    Susteren
    Beste mensen,
    Het is alweer een tijdje en ondertussen zijn we goed opgeschoten.
    De ketel is klaar zover
    Wat een beauty.jpg

    Nog even dit: de aluminium rookkast binnenring met de ketel moet zoveel mogelijk "gasdicht" in de rookkast zitten, zodat de trek door de schoorsteen goed door de vlampijpen wordt getrokken en er geen valse lucht ergens mee gezogen kan worden.
    Dit wordt gedaan door witte teflon tape aan het begin en einde van het aluminium gedeelte te wikkelen, met de opening voor de stoomleidingen vrij onderin en het gat voor de schoorsteen (pettycoat?!).
    Te veel teflontape.jpg
    In de beschrijving verwijder je het overtollige tape weer, totdat het makkelijk in de rookkast schuift.
    Dat is alleen nodig voor de mensen die hem "ombouwen" met een gesloten rookkastdeur.
    Bij mij, nieuw, is de rookkastdeur los en hoeft de rookkast er niet volledig af om schoon te maken.
    Dus de "sleeve" met ketel kan goed "tight" in de rookkast met zo min mogelijk valse lucht openingetjes
    Om het rendement van zo'n klein keteltje zo goed mogelijk te houden.
    Dan het geheel op het frame en ook met de fluit van Regner.
    De fluit staat iets omhoog, met het gat naar onder, zodat het condens water eruit kan lopen
    De ketel op het chassis.jpg
    Volgende keer, het RC verhaaltje
     
    ozy vindt dit leuk.
  9. waa01

    waa01 PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jul 2009
    Berichten:
    413
    Locatie:
    Susteren
    Het vouwen, solderen en samenstellen van de omhuizing hoeft niet meer uitgelegd te worden, staat ook in de Billy en is "straight forward".
    Het inlopen en eerste baan rondjes, wil ik met "manual" bediening doen, zodat de kap er nog niet op hoeft voor de RC spullen.
    Hieronder de eerste keer op kolenstook:beer:
    upload_2024-3-8_20-6-55.png
    En zie je ook de handbediening, die ik nog over had van de Billy.
    De blower doet goed z'n werk en eerst was ik voorzichtig met aanvullen van de kolen, elke keer een schepje.
    De vuurkistdeur zoveel mogelijk gesloten houden, voor de trek van de verse lucht door het rooster en de kolen te houden, in plaats van door het deurtje over het vuur direct de vlampijpen in.....alleen doen als het vuur te heftig is ;)
    De keren daarop, gewoon opvullen tot de rand en water tot bovenkant peilglas en dan heb je echt een lang een lopend machientje. Af en toe weer een paar schepjes en water bijvullen en zo kun je het lang volhouden.
    Ook het olie reservoir zou je met ketel onder druk kunnen bijvullen zolang de regelaar dan dicht blijft. Dat zal gevaarlijk worden als de kap erop zit. De blower kun je gewoon zachtjes openhouden om het vuur te houden.
    Dit is de eerste kolen as :thumbsup:
    Eerst as .jpg
     
    ozy vindt dit leuk.
  10. waa01

    waa01 PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jul 2009
    Berichten:
    413
    Locatie:
    Susteren
    De keuze hoe je RC in het plafonnetje moet hangt af hoe de servo stekkertjes uit je ontvanger komen. Die van mij komen naar achteren eruit en heb ik het volgende plaatje voor het houdertje in model moeten vouwen.
    De beschrijving in het aparte pakketje is duidelijk en heeft voor de gemiddelde RC bekende man geen verrassingen.
    RC spulletjes.jpg

    Dan kunnen we nu beginnen om onze fantasie te gebruiken voor de ombouw, modificaties, verven....:thumbsup:
     
    ozy vindt dit leuk.
  11. waa01

    waa01 PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jul 2009
    Berichten:
    413
    Locatie:
    Susteren
    Zoals eerder aangegeven, de techniek werkt.......nu de rest
    De cabine met de zadeltank samenstellen en solderen, de lamphouders net als bij de Billy ook met twee nageltjes erin voor wat texture.
    Lamphouders.jpg
    Als jullie de "Saddletank engines" goed bekijken, zie je dat ze altijd (vaak) een zelfde waterleiding hebben, die onderlangs de ketel loopt en de twee onderste gedeelten van de tank van beide kanten verbindt.....logisch!
    Dus die leiding mag niet ontbreken ;)
    Hieronder een plaatjes hoe ik dat gedaan heb, wel semi-scale met een beetje fantasie
    Schroefje aan koperbuis.jpg Moertje aan watertank.jpg
    Schroefje aan leiding solderen Moertjes aan tank solderen

    Hoe krijg je dat ingedraaid.jpg Zo zit dat dan 2.jpg
    Hoe krijg je dat er nu ingedraaid..........:weetnie: Dan maar de zaag erin :yes:
    Zo zit dat dan.jpg
    En zo ziet het er dan uit :thumbsup:

    Wat zullen we nog meer?
    De Roundhouse Injector is maar een beetje armetierig maar blijft er wel op zitten, leuk klein gietstukje
    Groetjes.
    Kees
     
    ozy en norwin vinden dit leuk.
  12. waa01

    waa01 PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jul 2009
    Berichten:
    413
    Locatie:
    Susteren
    Hier nog wat plaatjes van een originele installatie
    Level pipe 1.jpg Level pipe 3.jpg
    Vaak moeilijk te zien, verscholen en verschillende locaties.
    Maar noodzakelijk en mag niet ontbreken.:worship:
     
    Jaap.B, ozy en norwin vinden dit leuk.
  13. waa01

    waa01 PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jul 2009
    Berichten:
    413
    Locatie:
    Susteren
    Beste mensen,
    Het is alweer een tijdje geleden, maar we gaan weer verder.
    Ik heb lang zitten tubben over de kleur en belijning.
    Dit is het dan geworden, zwart met donder groen en gele belijning.
    Eerst op een blikje geprobeerd, met als laatste een matte blanke lak om de belijning goed vast te zetten Kleur en belijning proberen.jpg
    De hoekjes met een gaten tang uitgehaald :)
     
  14. waa01

    waa01 PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jul 2009
    Berichten:
    413
    Locatie:
    Susteren
    Na het spuiten van het zwart en het groen, de belijning erop gezet
    eerste belijning.jpg
    Dan binnenkant nog met "crème" en de blanke lak erop
     
    ozy vindt dit leuk.
  15. waa01

    waa01 PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jul 2009
    Berichten:
    413
    Locatie:
    Susteren
    De beschildering is klaar maar verwacht nog wel "touche-ups" straks als alles in elkaar zit, want met de servo's is er niet veel plaats meer en zal er wel wat gekrast worden. Links in de hoek komt een torentje van 3 servo's, waarvan 1 servo de fluit en de "demper" bedient. Knap staaltje "engineering", 1 servo regelateur en 1 servo voor rijrichting.
    beschildering klaar.jpg
    Ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden...........
    Er zit ook weer transparant in de ruitjes
     
    ozy vindt dit leuk.
  16. waa01

    waa01 PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jul 2009
    Berichten:
    413
    Locatie:
    Susteren
    Hier een plaatje van de binnenkant, ik moet wat gaan verzinnen waar de overtollige bedrading weg te stoppen.
    Het had mooi geweest dat in de handleiding wat wordt verteld over de ongeveer lengte van de servo bekabeling, zodat dat aan het begin van het inbouwen netjes, aan de stekker kant, kan worden gedaan.
    3 servos.jpg
    Het past allemaal net, en valt niet erg op daar in het hoekje :thumbsup:
     
    ozy vindt dit leuk.
  17. waa01

    waa01 PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jul 2009
    Berichten:
    413
    Locatie:
    Susteren
    Zoals het nu past,
    Ik denk dat ik de smalle bufferbeam hou, zoals die er nu op zit. Een heleboel smal-spoor locs hebben geen brede bufferbeams
    Bekijk bijlage 596799
    Moet ik zeker nog de cilinderdeksels ook zwart maken :weetnie:
    Even er los op.jpg

    Dan nog de laatste dingetjes, de bedrading, bufferbeams rood/vervangen, schuifdak erop en dan als laatste de "Riverdale" schildjes
    Het nummer is het serienummer van de ketel :thumbsup:
    Twee schildjes 2.jpg
    Laatste dingetjes.jpg
    Nog even
    Groetjes,
    Kees
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Laatst bewerkt: 18 okt 2024
    ozy en Herby63 vinden dit leuk.
  18. waa01

    waa01 PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jul 2009
    Berichten:
    413
    Locatie:
    Susteren
    Beste mensen,
    Bijna klaar, alleen nog een houten vloertje.....hoort dat?
    Houten vloertje.jpg
    Van 1 mm triplex en ingetekend
     
  19. waa01

    waa01 PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jul 2009
    Berichten:
    413
    Locatie:
    Susteren
    En dan is het zover, na hier en daar een beetje verf afgemonteerd.
    Hieronder dan de laatste plaatjes van mijn Riverdale "Irene" annex Roundhouse Katie
    Klaar 2.jpg Klaar 1.jpg Klaar 3.jpg
    En dan op de rollen bank, vuurtje aan..........poep:(.....de goodall valve lekt, sputtert water/stoom........
    Gelukkig later op druk en paar keer bijvullen was het gestopt....als ik die er weer uit moet halen, moet het hele ovenwerk er weer af :weetnie:
    Dus hieronder een hoopje as gemaakt :thumbsup:

    Weer hoopje kolen verstookt.jpg

    Van een mooi vuurtje
    Mooi vuurtje.jpg
    Ik heb weer veel plezier aan de bouw mogen beleven en heb inmiddels een reeks LGB 42430 Kiplore besteld, dan wordt het een trein :yes:
    En met deze kip wagentjes, maakt het niet uit welke schaal dat het moet voorstellen (IIm, G, SM45, etc).
    Iets anders wordt het als je er een machinist in zet, een LGB machinist is toch echt anders dan een Model Earth Design "Shorter Staff" ;)
    Als het mooi weer is dan een keer op de baan
    Wat zal het volgende project worden.......ik dacht aan een Accucraft Ruby of Dora ombouwen naar een LTM tram van hier uit Limburg......
    Of weer een antiek vliegmodel (geen antiek vliegtuig!)
    Tot later :bye:
    Kees

    PS Waar is er nog een leuke baan waar ik eens mag komen rijden (Brabant/Limburg)?
    Is er ergens op dit forum een lijst van alle Nederlandse "Garden Railways", private of club?
     
    Herby63 en ozy vinden dit leuk.
  20. waa01

    waa01 PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jul 2009
    Berichten:
    413
    Locatie:
    Susteren
    Beste mensen, het gaat toch nog even verder ;)
    De (eerste)kipwagens zijn binnen, overal is niet meer zoveel in voorraad, dus deze 3 leegden weer een voorraad bij een winkel.
    Om wat indruk te geven zullen er toch zeker 5 of meer van die wagentjes eraan moeten gaan hangen.
    Ik kan hiervan een appart bouwdraadje van maken, "LGB Kipwagens" :thumbsup:
    Paar nieuwe wagentjes.jpg
    Dus die moeten weer een beetje kachelzwart worden en wat verweerd en verroest.
    Oud versus nieuwe kipwagen.jpg

    Omdat ik niet genoeg Roundhouse buffers meer zou hebben, ben ik opzoek gegaan naar een alternatief.
    Hier kun je zien hoe ze origineel werden gekoppeld, met een (drie schakel) ketting

    http://industriespoor.nl/KipkarrenSpoorijzer.htm

    Deze buffer er dus weer vanaf :frustie:
    Kipwagen buffer 1.jpg

    En dit worden de nieuwe, naar origineel voorbeeld van de KW1 (3/4 m3 standaard) wagen
    Niewe buffer 2.jpg

    Dit naar het origineel van dit, zelfs de LGB aslagers lijken te kloppen :yes:
    Kipwagen KW1 1.jpg

    Maar het LGB voorbeeld heeft een "kruisbeslag", dit waren de verzwaarde versies, maar hadden dan ook aan beide kanten extra support die de LGB niet heeft. Dus om het goed te doen had ik die nog moeten aanbrengen, niemand die dat opvalt :weetnie:
    Kipwagen KW1 2.jpg

    Dus zover is dit het geworden......sparen en het net afzoeken voor meer...:worship:
    Kipwagens origineel als KW2.jpg

    Dus als mensen dit lezen en nog wat kipwagentjes heeft liggen.......:yes:
    Tot later:bye:
     
    ozy vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina