Kontronik backup batterij

Discussie in 'Electronica' gestart door wrobijns, 11 nov 2010.

1. wrobijns

wrobijns

Lid geworden:
    13 apr 2004
    Wie gebruikt een backup batterij op de Kontronik regelaar?
    Hoeveel volt?

Als je een 4,8V paralell plaatst met de Kontronik uitgang... Gaat dit goed?
    Theoretisch gaat de Kontronik dan de backup batterij opladen.
    Hoe zit dit?

Het lijkt me best lastig omdat je deze gaat vergeten om uit of aan te zetten. hoe doen jullie dit?

Vraag 2:
    Kun je alleen via de progcard de BEC spanning wijzigen?
    Volgens mijn telemetrie geeft hij namelijk nu 5,5V.
    Leuk dat ik dit nergens terug vind in de handleiding.

Laatst bewerkt: 11 nov 2010
  2. Rhelie

Rhelie Forum veteraan

Lid geworden:
    16 sep 2004
    Met het oog op de volgende Masters, zou ik proberen hun "te vriend " te houden ;)

3. R.Lim

R.Lim

Lid geworden:
    17 aug 2007
    1) Als je een 4,8V Lipo in parallel schakelt met de uitgang van de esc met de een andere vleig lipo van bijv 3 s of 6s lipo, dan raad ik je aan om dit experiment buiten deurs te doen en een emmer water met wat zout oplossing bij de hand te hebben, want de lipo van 4,8 V gaat meteen opzwellen en een poosje later .... pof. Om de brand te doven, blust je met de zout oplossing. Dus lijk me niet mogelijk, omdat voor het opladen van de battery, moet de stroom geregeld worden.
    2) Om de bec van jive te veranderen hebt je inderdaat de prog kaart nodig.

4. Aaalie

Aaalie Guest

Hallo,

Kontronik raad aan om dit batterijpack parallel over de BEC te plaatsen. Dit gaat prima! Een kleine batterijpack is ook voldoende, hij vangt a.h.w de pieken op, net als een condensator. Stukje extra veiligheid!

De BEC geeft ca 5,5 Volt spanning. Dit is ook de spanning van een (meer dan 80%) geladen 4 cel NiMh pakje. Je plaatst de akkupack vol geladen op je heli, en je kan hem verder vergeten.
    Natuurlijk hou je hem in het begin even in de gaten, maar als hij altijd dezelfde spanning houd, kan je hem dus vergeten.

Je vergeet hem overigens NIET uit te zetten, want als je één van beide aangesloten laat (of de vlieglipo, of je ontvangerakku), dan blijft alles werken. Dat merk je altijd ;) .

Ik zelf heb me aangeleerd om altijd eerst het ontvangerakku'tje aan te sluiten (ik gebruik daarvoor een 2mm goudkontakt als schakelaar, ik heb het namelijk niet zo op schakelaars ;) ). Vervolgens wacht ik tot de swashwaggel (V-stabi), dan weet ik zeker dat het akku'tje nog voldoende geladen is anders zal de V-stabi waggel heel laat komen, of zelfs niet.
    Vervolgens sluit je de vliegakku aan, ook deze kan je niet vergeten ;) .

Doe je het andersom, dan kan je wel vliegen, maar mis je de aanbevolen zekerheid, en heb je kans dat het mis gaat wanneer je servo's er eens stevig aan moeten trekken.

In het begin baalde ik van dit akku'tje, één van de redenen om een Jive aan te kopen was zijn BEC. Nu achteraf merk ik dat je het gemak er van hebt, maar ook zeker de extra veiligheid. En het meergewicht van 800 milli's 4 cellen eneloop is nagenoeg te verwaarlozen.

Ik denk dat het zo werkt. Ik kan er naast zitten, maar dan horen we dat hier snel genoeg ;) . Het werkt bij mij inmiddels vele tientallen vluchten.

Vriendelijke groeten,
    Aldert

Laatst bewerkt door een moderator: 11 nov 2010
  5. raptor 1960

raptor 1960

Lid geworden:
    4 mrt 2009
    Een lipo van 4,8V?:confused::confused::confused::confused:

6. Funky

Funky

Lid geworden:
    20 jan 2008
    Ik doe hetzelfde als Aldert.

Ik gebruik een Eneloop van 4 AAA'tjes, van 800 mAh, net zo ééntje als dit maar dit is een groter pakket (kon geen 800 vinden) :

eBay.be: Sanyo Eneloop Receiver RX Battery Pack 2000mAh Square (object 170557127373 eindtijd 24-nov-10 09:21:05 CET)

Ik heb 'voorlopig' gewoon een verlengkabeltje in mijn Rx zitten en daarin plug ik het batterijtje in met het stekkertje. (Ik zou eens een schakelaartje moeten maken) Ik doe het wel omgekeerd aan Aldert : ik plug eerst mijn lipo's in, en koppel ook eerst mijn Eneloop af, om te vermijden dat ik ze gebruik. Ik check regelmatig de spanning en er is in feite geen verlies. Ik gebruik 'm alleen apart om mijn V-Stabi aan de PC te hangen zonder de lipo's te moeten aansluiten, maar daarna laad ik 'm weer op.

Een goedkope, lichte oplossing die een veiliger gevoel geeft.

Wat de Jive betreft, 5,6V is standaard dacht ik.

7. Vinnie-Pinnie

Vinnie-Pinnie

Lid geworden:
    11 feb 2008
    Hoi Walter,

Heb zelf ook naast de jivebec een bufferaccuutje/micro packje(4xmicro eneloop)800mah.rechtstreeks op de ontvanger gewoon voor een zekerder gevoel en tenslotte wegen die micropackjes bijna niets.

8. wrobijns

wrobijns

Lid geworden:
    13 apr 2004
    Goeie. Ik dacht aan penlites.
    Maar de minipenlites AAA zijn natuurlijk ook goed genoeg hiervoor.
    Of bedoel je nog kleinere accu's?

Wie vliegt hem nog op 5,6V?
    Gebruik je dan nog wel de stepdown voor de tailservo?
    Ik heb er nl nu nog een stepdown tussen.
    Maar dat is onzin als het geen 6V is, waar ik wel van uit ging in eerste instantie.

Laatst bewerkt: 11 nov 2010
  9. Vinnie-Pinnie

Vinnie-Pinnie

Lid geworden:
    11 feb 2008
    minipenlites zijn prima en idd de jivebec op 5,6v.Ik gebruik geen step-down op de BLS 254 en het werkt prima.

10. TdeB

TdeB

Lid geworden:
    5 jun 2008
  11. EC135

EC135

Lid geworden:
    2 nov 2003
    Ik gebruik ook 4 eneloop cellen van 800mAh op mijn Trex700.
    Gewoon met stekkers aansluiten, geen schakelaar.
    Dit bufferpakket vind ik wel handig. Je kunt je heli aanzetten voor bijv. even de Vstabi instelling via de PC aan te passen terwijl de hoofdaccu niet is aangesloten op de regelaar. Extra zekerheid ! Motor kan niet gaan lopen omdat je per ongeluk een schakelaar op je zender aanstoot.(en de throttle cut of Autorotation uit zet.)
    Heb de regelaar op 5,6 V, is ook de spanning van het volgeladen 4 cellen buffer pakket.
    Het extra gewicht is erg weinig.

Op de Logo400 heb ik dit extra pakket (nog?) niet.

12. _Dekker

_Dekker

Lid geworden:
    10 apr 2006
    In plaats van een buffer accu gebruik ik een buffer condensator, bestaande uit 3 zgn "powercaps".
    Voordeel van een condensator is dat deze heel goed in staat is om stevige stroompieken te leveren als de BEC die niet kan leveren.
    Bovendien is het lichter en kleiner dan zo'n mini-penlite pack en kan hij altijd ingeplugd blijven.
    Als ik de Hoofdaccu loskoppel heb ik nog ~10sec stroom, ruim voldoende voor een goede bufferwerking.
    De condenstator wordt door de BEC "gevuld" via een voorschakelweerstand om overbelasting van de BEC bij het aanzetten van de heli te voorkomen. Een 2-tal hoogvermogen diodes zorgen ervoor dat de stroom de andere kant op heel snel geleverd kan worden.
    Als de Jive BEC er helemaal mee kapt dan ben ik natuurlijk de sigaar maar de BEC stabiliteit van de Jives is met softwareversie 9 alleen maar beter geworden.

13. Anko

Anko

Lid geworden:
    25 feb 2008
    5.6V is precies de spanning van volgeladen nimh/nicd/eneloop cellen, dus inprikken en gaan.. schakelaartje tussen de bufferaccu en ontvanger zetten, zodat 1 je pakket niet leegloopt, en 2, je heli niet aan blijft staan.

14. knaller

knaller Guest

Kan zo'n eneloop pack ook gewoon aangesloten blijven tijdens het vliegen? Ik zoek namelijk een klein licht pakketje dat opgeladen blijft door de hoofdlipo's. Ik vlieg een trex 600 esp met beastx op 10S. en een castle bec pro. De bec is nu op de 10S aangesloten, maar ik vind het eigenlijk best eng. Ik heb al eens een esc in de fik gehad namelijk:D

15. EC135

EC135

Lid geworden:
    2 nov 2003
    Ja, das net de truc. Als die niet aanblijft heeft het hele verhaal geen nut. Het bufferpakket blijft gewoon aan tijdens het vliegen.
    Na het vliegen de stekker van de hoofdaccu lostrekken en van de buffer (of met schakelaar)

16. TdeB

TdeB

Lid geworden:
    5 jun 2008
    Waarschuwing:

Als ik mij niet vergis hebben de Jive's een ingebouwde diode, die voorkomt dat een bufferpack de ESC gaat voeden via de signaal/BEC uitgang van de Jive. Dit voorkomt kortsluiting. Ik weet niet of de Castle BEC Pro (of andere regelaars) dit ook hebben.

Ik weet het niet zeker, dus als ik het fout heb hoor ik dit graag van mensen.

Tim

17. Vinnie-Pinnie

Vinnie-Pinnie

Lid geworden:
    11 feb 2008
    De buffer accu rechtstreeks(met schakelaar)op je ontvanger de jive voed juist de bufferaccu!Weet niet of cc esc/bec dit ook kunnen!!

Laatst bewerkt: 20 nov 2010
  18. knaller

knaller Guest

Ik weet dat er in de castle bec pro een diode over de plus en min van de output zit......

19. knaller

knaller Guest

Gaat in mijn geval om de bec niet de esc. De HV esc's van CC hebben geen bec.

20. Vinnie-Pinnie

Vinnie-Pinnie

Lid geworden:
    11 feb 2008
    Als je esc geen bec aan boord heeft zal deze volgens mij je bufferaccu niet bijladen je zult dan regelmatig je bufferaccu moeten laden omdat je motor gebruik maakt van je hoofdaccu en je aansturing gebruikt je buffer accu en deze moet over voldoende capaciteit beschikken.Bij een jive esc gebruik je een (mini)bufferaccuutje alleen om evt.pieken op te vangen,het voordeel van deze esc is dat je hiervoor bijv.een klein bufferaccuutje(eneloop 800mah)kunt gebruiken.

Deel Deze Pagina