Kontronik jazz 80-6-18

Beste Mensen,

Ik heb een Kontronik regelaar op mijn LOGO 10

op de regelaar staat het volgende: 6F7 (firmware?)

Nu heb ik reeds een paar keer ervaren, wanneer ik de throttle curve wat lager draai (50%) voor een wat lagere headspeed, dat de regelaar na 1 of 2 minuten in de noodloop gaat, ook word deze dan te warm.

wanneer ik de curve omhoog draai naar 75%, heb ik dit niet, en blijft de temperatuur normaal.
Ik ben beginnend met deze hobby, dus ik vlieg niet 3D of andere stunts, gewoon rustig rondvliegen.

Ook kan de regelaar niet in mode 11 worden gezet, simpel omdat deze niet aanwezig is. ik vlieg dus met mode 4. (te verhelpen met firmware upgrade?)

Nu vroeg ik mij dus af of het misschien de moeite loont om de regelaar van nieuwe firmware te voorzien? volgens mij kan dat wel, maar moet je de regelaar opsturen naar kontronik.

Hebben hier misschien mensen ervaring mee? of andere Input is altijd welkom

Mvg

Jos.


Setup:

Motor: Plettenberg Orbit 20-12 (950Kv)
Regelaar: Kontronik Jazz 80-6-18
Accu: NVision 6S 3700Mah
 
Ik heb geen ervaring met jou esc maar dat ie op 50% te warm word is normaal.

Algemeen word genomen dat 75% het minimum is.
Wil je een lagere headspeed zal je de gears moeten aanpassen om dit te bereiken.
 
Heb ik ook ooit in mijn Logo 10 gehad en deze is bij te lang op te laag motortoerental vliegen stuk gegaan (lees verbrand)
Dus ook wordt beweerd dat dez ESC "Teillastfaghig" zijn liever niet onder de 65% hooveren.
Indien je op laag toerental wil vliegen kan je een kleiner motor tandwiel nemen (indien beschikbaar) of een motor met lagere kv nemen waardoor je de ESC op een hoger % moet instellen

Belgo
 
Teillastfähig is iets héél anders dan "op lage toeren" draaien....

Je zult door aanpassen van de tandwielverhouding moeten zorgen dat de motor zo rond de 75-80% van het nominale toerental (kV waarde maal accuspanning) draait, bij de rotorspeed die je wilt hebben.

Dit om de piekwaarde van de motorstroom, en dus de warmteontwikkeling, te beperken.

Heel theoretisch moet je dat zo zien: als je de regelaar op 50% hebt staan, verdeelt hij de stroom in korte stootjes, waarbij 50% van de tijd de regelaar stroom doorlaat, en 50% van de tijd niet.

Als je dan je accu met (bijvoorbeeld) 50 A leegtrekt, is dat een gemiddelde stroom van 50 A. Doordat die stroom maar de helft van de tijd loopt, bestaat de werkelijke stroom uit korte stoten van 100 A.

Als je regelaar maar 80 A mag hebben, en je dwingt hem om stromen van 100 A te schakelen, dan word hij te heet. Het probleem treedt namelijk op bij de overgang van stroom doorlaten naar stroom afschakelen. Daar is een uiterst kort moment waarop de regelaar een weerstand vormt en dus warmte ontwikkelt.

Kien je je vertanding zo uit dat de regelaar op 75% staat voor de gewenste rotorspeed, laat hij dus 75% van de tijd stroom door. Bij gelijkblijvend vermogen (rotortoerental is gelijk, heli blijft even zwaar), dus gelijkblijvende gemiddelde stroom van 50 A bestaat de werkelijke stroom uit stoten van plm 67 A, en opeens blijf je binnen de specificaties van de regelaar.

Het werkelijke verhaal is wat ingewikkelder, maar voor een begrip wat er gebeurt als je de regelaar te ver afknijpt, is het bruikbaar om bijvoorbeeld zelf te kunnen uitvogelen hoe je een probleem op kunt lossen.

Je zou, bijvoorbeeld, ook kunnen besluiten om een motor met een lagere kV waarde toe te passen, dan moet je ook de regelaar verder opensturen voor het gewenste toerental. Dat hangt er helemaal vanaf, of er wel een pinion beschikbaar is wat jouw gewenste toerental haalbaar maakt.

Groet, Bert
 
Uitstekende uitleg

Mooie uitleg Bert (ook al zal het electrisch/electronisch nog zeker gecompliceerder zijn) :worship::worship::worship:

gr.

Marc
 
Wat er werkelijk in de regelaar gebeurt, daar heb ik maar een flauwe notie van. Mannen als Ron van S en Ernst G weten daar veel meer van. Dat ligt in elk geval nog een fors stukje ingewikkelder....

Het hoe en wat van die stroompieken, ligt nog nét iets anders, het is voldoende te weten dat die stroompieken nog hoger zijn dan wat ik in het "rekenvoorbeeld" gaf. Maar het maakt het in elk geval begrijpelijk.
Ik gebruik dit om mijn "leerlingen" op de theorie-avonden uit te leggen wat er fout gaat als je te laag zit, en hoe je daar wat aan kunt doen. En ik zeg er altijd héél eerlijk bij, dat het maar een uitleg is, en niet het exacte wetenschappelijke verhaal....

Waar het om gaat, en wat werkelijk belangrijk is, is dat de motor een minimum toerental draait wat ongeveer overeenkomt met 70% van kV x accuspanning. Als je daar aan voldoet, dan gaat het ongeveer goed

Groet, Bert
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor alle nuttige info, ik heb inmiddels de curve op 75% staan, en daarbij een headspeed van 1800RPM

ik vlieg gewoon rondjes en geen 3D.
Hij vliegt nu mooi strak, en haal ongeveer 11minuten op een Lipo.
 
Voor een LOGO 10 is dat een prima toerental Ik vlieg mijn LOGO 400SE op 2100 en 2200 toeren. Ook dan haal ik een flinke vliegtijd, met voldoende power op de rotor om ook eens een looping, flip oid te doen.
Dus houden zo.
Het is maar de vraag of een firmware-upgrade kan bij jouw ESC. Kijk eens op Kontronik Drives - HeliFreak
Daar staat veel over de kontronik ESC' s.
 
@Brutus,

Ik schreef toch duidelijk "op te laag motortoerental" en niet "te laag rotor rpm" ??? duidelijk verwijzend naar de set up die Jos gebruikt. En vervolgens geef je hetzelfde advies... ???
Teillast is wel degelijk hetzelfde als op 65% of lager op de throttle /ESC curve vliegen
 
Kan je meten hoeveel rpm je op dat lage throttle percentage hebt? Kontroniks kunnen best laag gaan, maar als je te laag gaat kan het zijn dat je teveel pitch nodig hebt om te blijven vliegen.
 
Ik heb Telemetrie RPM Sensor van Futaba :cool:

Dat lage percentage= zon ongeveer 55% ± dan heb ik nog een headspeed van 1500.

De reden hiervoor is simpel weg de heli wat ongevoeliger te maken. ik ben nog maar beginnend bestuurder... moet het allemaal nog leren.

nadeel van lage headspeed is weer, dat een stuurcorrectie ook langer duurt.

Ik heb inmiddels ook een telemetrie temperatuur sensor aan de ESC geplakt,
werkt uitstekend. ik kan direct zien als ik RPMs lager draai, loopt de temperatuur gelijk op.
 
@Brutus,

Ik schreef toch duidelijk "op te laag motortoerental" en niet "te laag rotor rpm" ??? duidelijk verwijzend naar de set up die Jos gebruikt. En vervolgens geef je hetzelfde advies... ???
Teillast is wel degelijk hetzelfde als op 65% of lager op de throttle /ESC curve vliegen


Ik weet niet waar je nu over valt wat dat motortoerental betreft.... dat ontgaat me even wat jou daar triggert....

Teillast, is NIET, ABSOLUUT NIET hetzelfde als lager toerental.
Teillast, is draaien met een lager vermogen Dat kan ook bij gelijkblijvend toerental. Vermogen en toerental hebben niet heel veel met elkaar te maken: dezelfde motor, kan bij lagere toerentallen toch hogere vermogens draaien, omdat het de belasting is, die het vermogen bepaalt, niet de ESC. Met een vaste schroef of propeller, of in een automodel, is het vermogen (bij constante snelheid) toerental-afhankelijk, bij een heli is er maar één ding wat het vermogen bepaalt, en dat is de pitch.

Als je, om een dom voorbeeld te noemen, uitsluitend hoovert, heb je ongeacht het toerental, bij benadering hetzelfde vermogen nodig. De kleine verschillen zitten in de wrijvingsverliezen bij hogere toerentallen. Hoe groot die verschillen zijn, hangt weer uitsluitend af van hoe goed je rotorbladen zijn: Met Spinblades meet ik weinig verschil in vermogen tussen hogere en lagere toerentallen, maar met goedkope plastic blaadjes scheelt het enorm als je wat langzamer draait. Maar dat heeft nog steeds niks te doen met "lager toerental is deellast"

Groet, Bert
 
Deellast is heel simpel voor een regelaar: je gebruikt maar een deel van zijn maximum. Bij goedkopere regelaars wordt het verschil tussen geleverd vermogen en afgegeven vermogen omgezet in hitte.

Als je regelaar efficienter schakelt, zoals de meeste Kontroniks en YGE's dan wordt dit verschil niet omgezet in warmte.

Vlieg je flybar of flybarless?
 
Wat er werkelijk in de regelaar gebeurt, daar heb ik maar een flauwe notie van. Mannen als Ron van S en Ernst G weten daar veel meer van. Dat ligt in elk geval nog een fors stukje ingewikkelder ...
Valt wel mee Bert. Maarrrrrr ... de motorstroom wordt niet onderbroken, die blijft lopen via vrijloop/blus-diodes/FETs, ook al is spanning telkens even (8, 16, 24, 32kHz) weg. Moet ook wel anders zou je vonken/doorslag/storing krijgen a.g.v. zelfinductie.


Uit
G2 Consulting - Motor Design and Power Electronics
-> course
-> chapter 9: electronic controller design



Minder gas geven om leven van regelaar te vergemakkelijken werkt averechts, maakt het leven voor de regelaar zwaarder dan wanneer hij op 100% overbelast zou worden. Zie
Castle Creations | FAQ: General
-> 6. Can I control how much current passes through my speed controller by limiting full throttle travel
en
Bij half-driekwart gas moet de regelaar harder werken (los van het al of niet terugregelen van stroom met uitslagbrenzing). Uitleg door Bruce Abbott:
looking for a 6S small motor. Ideas? - Page 2 - RC Groups


Martyn McKinney, Steve Neu and notably Bruce Abbott wrote some clever answers in this thread, also addressing input capacitor temperature and why life is easier on a controller at WOT:
www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1504410

Uitleg van timing, door o.a. Bruce Abbott
What IS timing? - RC Groups

About de-rating controllers and motors, het relevante stuk tekst begint bij for everyone else:
Scorpion Motors: Questions and Answers.... - Page 290 - RCG
 
Laatst bewerkt door een moderator:
@Brutus

Iemand die ik toch wel heeel hoog acht schreef ooit onderstaande statement

quote

" Für den gleichen Flugzustand “Schweben auf der Stelle” braucht man mit 1300 U/min am Kopf 570W während es bei 1850 U/min schon 1000W sind. Bei über 2100U/min sind es dann schon 1500W also fast der dreifache Betrag, obwohl man nichts weiter macht als schwebt."

Unquote

Ik ben geneigd om deze wijze woorden gestoeld op de wet van Bernoulli te geloven...

Grz

Belgo
 
Ok Ron, laat ik het anders verwoorden:

Bij active freewheeling wordt de stroom die je niet gebruikt teruggeleid naar de accu. Bij goedkopere regelaars wordt het verschil in afgegeven vermogen en geleverd vermogen omgezet in hitte.

Overigens is wat Belgoheli zegt ook correct!
 
Back
Top