Koolhoven F.K.46 pistachio

Discussie in 'Vrije vlucht' gestart door moerman, 28 feb 2008.

  1. moerman

    moerman

    Lid geworden:
    16 aug 2007
    Berichten:
    1.441
    Locatie:
    Nijmegen
    Nee, niet echt een nieuw onderwerp maar mijn vorige thread had ik per ongeluk "Koolhoven F.K.41 pistachio" genoemd. Geen idee hoe ik dat kan wijzigen dus ga ik maar in deze nieuwe thread verder met het bouwverslag.

    Hier zijn de vleugels, klaar om te worden bespannen. De vleugels wegen nu totaal 0,7 gram:
    [​IMG]
    Close-up van de vleugeltips, onder en boven:
    [​IMG]
    Romp in aanbouw, gemaakt van latjes van 1x1,5 mm. De getoonde romphelft weegt 0,11 gram:
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 24 dec 2015
  2. moerman

    moerman

    Lid geworden:
    16 aug 2007
    Berichten:
    1.441
    Locatie:
    Nijmegen
    Hier een plaatje van de rompconstructie:
    [​IMG]

    De onderdelen bij elkaar geschoven. De bovenvleugels heb ik hier weggelaten:
    [​IMG]

    Intussen ben ik begonnen met het bekleden van de vleugels. De vleugeltips zijn al van mylar voorzien, nu de rest nog. Ook het neusblok is in de maak.
     
  3. ArthurP

    ArthurP Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    18 jul 2007
    Berichten:
    722
    Locatie:
    Rotterdam
    Tsjonge, wat een kleintje, hoe ver vliegt zo'n pistachio nu? Is een flinke achtertuin genoeg of is het meer een voetbalveld? Het stabilo lijkt me wat opgeblazen, of is dit op schaal ?
     
  4. moerman

    moerman

    Lid geworden:
    16 aug 2007
    Berichten:
    1.441
    Locatie:
    Nijmegen
    Het stabilo is op de foto wat vertekend door het perspectief en door al de schaduwen er om heen. Het is 25% groter dan de originele verhoudingen, iets wat een gebruikelijke vergroting is bij schaalmodellen. Exact op schaal durfde ik bij een pistachio niet aan, bij een peanut van deze kist zou dat waarschijnlijk wel kunnen.

    En nu vliegt hij nog niet zo ver, maar denk maar aan een grote sportzaal of een sportveldje om te vliegen. En een vluchtduur van een halve tot een hele minuut.
     
  5. moerman

    moerman

    Lid geworden:
    16 aug 2007
    Berichten:
    1.441
    Locatie:
    Nijmegen
    De vleugels bespannen met mylar. Intussen heb ik de rimpels vrijwel allemaal eruit kunnen strijken. Stab en rudder zijn ook bespannen. Morgen oranje tissue printen met registratie en teksten om de zijkant van de romp te bespannen.
    [​IMG]
     
  6. P51d man

    P51d man Guest

    Dat ziet er al goed uit!
     
  7. moerman

    moerman

    Lid geworden:
    16 aug 2007
    Berichten:
    1.441
    Locatie:
    Nijmegen
    Onderdelen na spuiten:
    [​IMG]
     
  8. moerman

    moerman

    Lid geworden:
    16 aug 2007
    Berichten:
    1.441
    Locatie:
    Nijmegen
    romp bespannen. Nu nog piloot, cockpit, blauwe streep. En nog registratie op de vleugels, maken en monteren van het landingsgestel en vleugelsteunen. Ik denk dat het gaat lukken voor zaterdag, maar het is wel doorwerken. Wie komt er kijken bij de wedstrijd?
    [​IMG]
     
  9. P51d man

    P51d man Guest

    Prachtig model zeg!!
     
  10. moerman

    moerman

    Lid geworden:
    16 aug 2007
    Berichten:
    1.441
    Locatie:
    Nijmegen
    Dank je! Hier wat foto's van het voltooide model.
    Wat gegevens over het model:
    - spanwijdte: 20 cm
    - gewicht: 4,2 gram, zonder rubber
    - rubbermotor: 1 lus van 1,25 mm (0,05"), gewicht 0,85 gram
    - propellor: 4" Peck
    - langste vliegduur (tot nog toe) 38 seconde op 1400 toeren, indoor

    [​IMG]
     
  11. moerman

    moerman

    Lid geworden:
    16 aug 2007
    Berichten:
    1.441
    Locatie:
    Nijmegen
    Zijaanzicht met pilootje. Het oranje tissue is met een inkjetprinter van tekst voorzien. Het zilver is gemetaliseerd mylar wat na het bespannen heel licht is bespoten met een spuitbusje zilver.
    [​IMG]
     
  12. moerman

    moerman

    Lid geworden:
    16 aug 2007
    Berichten:
    1.441
    Locatie:
    Nijmegen
    Tekst op de vleugel is gemaakt met zwart tissue wat in repen is gesneden, vastgezet met Pledge Parket Plus

    [​IMG]
     
  13. moerman

    moerman

    Lid geworden:
    16 aug 2007
    Berichten:
    1.441
    Locatie:
    Nijmegen
    En dit is de foto waar ik het meest trots op ben! Twee prijzen: eerste prijs voor Pistachio en de Flying Dutchman Award voor het beste vliegtuig van een Nederlandse ontwerper!
    [​IMG]
     
  14. FOX35

    FOX35 PH-SAM

    Lid geworden:
    27 sep 2005
    Berichten:
    1.315
    Locatie:
    Ruinerwold, Drenthe
    Geweldig model! Goed gedaan en gefeliciteerd met de prijzen!

    Er is overigens een kans dat ik van iemand een rubbersnijder kan overnemen, en ook dat ik enkele kilo's rubber kan bemachtigen. Als dat doorgaat zal ik nooit meer gebrek aan rubber hebben en niet te beroerd zijn om mensen met wat in een bepaalde maat uit de brand te helpen.
     
  15. moerman

    moerman

    Lid geworden:
    16 aug 2007
    Berichten:
    1.441
    Locatie:
    Nijmegen
    Ik heb net een rubbersnijder cadeau gekregen die ik nog wat moet opknappen. Het gaat nog wat worden met rubbervliegend Nederland!
     
  16. P51d man

    P51d man Guest

    Prachtig, gefeliciteerd met je prijzen;)
     
  17. Bazzmann

    Bazzmann Guest

    FK-46

    Prachtig die FK-46, ze zijn als 1/72 model heel moeilijk te vinden, ik heb er gelukkig 1 kunnen vinden. De 1003 met oranje driehoeken gemaakt. Maar ik wil nog een paar PH- versies maken. Had deze 46 ook deze kleuren vroeger?

    Alvast bedankt

    Groetjes Henry

    Emmen.
     
  18. moerman

    moerman

    Lid geworden:
    16 aug 2007
    Berichten:
    1.441
    Locatie:
    Nijmegen
    De kleuren zoals op mijn model zijn inderdaad historisch correct.
    Behalve de oranje uitvoering vlogen ze ook met blauwe rompzijkant met witte letters op de romp. Bij Philips vloog de PH-LPS in zilver met een romp bovenkant in creme of wit en een blauwe streep op de romp en langs de vleugeloppervlakken.

    Bedenk als je een paar Koolhovens met PH registratie wil maken wel dat de 1003 eigenlijk een heel ander toestel was dan de meeste anderen, met rolroeren op alle vleugels en een totaal andere staart. Dus gebruik dit niet als uitganspunt. De PH-APO was wel ongeveer gelijk aan de 1003. Als je wilt kan ik je daar ook kleurinfo over geven.
     
  19. Bazzmann

    Bazzmann Guest

    FK-46

    Alle info/foto's over de 46 zijn welkom, de 1/72 model die ik heb klopt met de 1003, alleen de grote 'bobbel' onder de bovenvleugel zit erop die de 1003 niet heeft. Het toestel is wit geverfd.

    Alvast bedankt

    Gr Henry.
     
  20. moerman

    moerman

    Lid geworden:
    16 aug 2007
    Berichten:
    1.441
    Locatie:
    Nijmegen
    stuur mij even een prive berichtje met je e-mailadres, dan stuur ik je wat fotos. Ga je weer het 1/72 model maken? Of heb je andere ideeen? Ik ben bezig aan de bouwtekening voor mijn Koolhoven, die is schaal 1/40.
    De 1003 was overigens niet wit maar zilver voor zover ik kan nagaan. Op zwart-wit fotos is dit niet te onderscheiden van wit.
     

Deel Deze Pagina