koppeling pakt niet meer

Discussie in 'Brandstof auto's' gestart door juriaan, 29 dec 2003.

1. juriaan

juriaan Guest

ik heb een hpi rs4 ik heb er 2 liter mee gereden.

moter loopt goed maar bij gas geven blijft auto gewoon staan. naar mijn idee pakt de koppeling niet op. blijft dus gewoon vrijlopen zelfs niet een beedje.

wat kan dit zijn alles was vorige keer rijden nog gewoon nu doet hij dit. dus wat kan het zijn en wat moet ik er aan doen.

ook na schoonmaken doet hij het nog niet.

en ja alles zit goed volgens het handboek.

2. marco_b

marco_b

Lid geworden:
    12 mei 2003
    Zit er aan de binnenkant van het koppelings huis geen zwarte laag die los zit, of zit die niet om de koppeling?
    Dit is dan vaak een verbrand stuk koppeling.
    Het kan ook zijn dat hij gewoon versleten is, en dus niet meer ver genoeg naar buiten komt.
    Of zit er een dikke laag olie op

3. juriaan

juriaan Guest

alles is schoongemaakt. :wink: hij was wel vettig. maar dit heb ik goed schoon gemaakt.

is het niet een beedje snel dat je koppeling na 2 liter is versleten?

4. marco_b

marco_b

Lid geworden:
    12 mei 2003
    als je veel hebt gereden tegen het aangrijpingspunt aan, is dat niet gek.
    Dit doen vele in het begin......
    voorzichtig rijden, en dan krijgt zo'n koppeling wel op zijn donder.

5. juriaan

juriaan Guest

als ik je dus goed begrjip is vol gas dus beter voor koppeling dan half gas of dotjes gas.

6. NMTRacer

NMTRacer Guest

tja, vaak is een verleten koppeling te wijten aan je rijgedrag ja... het is inderdaat beter voor je koppeling om vol gas te geven, maar dat is niet echt aan te raden voor je motor bij het inrijden...

want een koppeling wordt heel heet als ie net niet aangrijpt doordat je langsaam rijd. dus eigenlijk is het beter om idd dotjes gas te geven....

en btw, ik had het ook bij me rs4 mt.... dus spreek uit ervaring

7. marco_b

marco_b

Lid geworden:
    12 mei 2003
    dat ligt eraan hoe je de koppeling hebt afgesteld....
    als je die tenminste kunt afstellen bij een hpi

8. NMTRacer

NMTRacer Guest

koppeling schoenen kun je niet afstellen, ja, alleen andere veer eromheen, maar daar blijft het wel bij...

je kan wel de spurgear vervangen voor een slipperclutch, maar dat helpt niet tegen een kopelingschoenen die smelten volges mij.

9. Roelof

Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

Lid geworden:
    20 aug 2003
    Nou, ik vrees dat er wat anders aan de hand is....

Als die het ene moment wel doet en een de volgende keer niet moet er iets anders aan de hand zijn dan een vettige of versleten koppeling want dan moet ie nog wel wat willen doen.
    Is gewoon niet je vliegwiel losgeschoten of zit je aandrijving ergens geheel vast of juist geheel los (poelie oid) ?
    Probeer goed te zien wat nog wel draait en wat niet meer.

Zo'n koppeling gaat best lang mee, rijstijl heeft er niet zoveel mee te maken.... Ik heb hier van dat soort koppelingen liggen die het 3 raceseizoenen hebben vol gehouden zonder ook echt een versleten indruk te geven.

10. juriaan

juriaan Guest

ik heb maar eens mijn gehele aandrijving uit elkaar gehaald en inderdaad vond ik het vliegwiel niet echt lekker strak zitten. heb alles terug geplaatst volgens hpi handboek en probeer morgen wel weer even of het lukt.

enne roelof bedankt. :p ik vond jou uitleg een stuk meer logica bevatten. waar koop jij eigenlijk je spullen je woond namelijk in de buurt, en ik ga nu voornamelijk verweg als ik iets nodig heb. in leiden moeten ze bijna alles bestellen. is dus niet handig.

11. Roelof

Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

Lid geworden:
    20 aug 2003
    Je moet dus de moer (aan de as ?) waarmee het vliegwiel vast zit strak aandraaien. Zet een waterpomptang op je vliegwiel en met een pijpsleutel met een schroevendraaier er doorheen goed aandraaien.

Ik koop mijn spullen bij verschillende winkels.
    - Vroeger veel bij Kuiper in Lisse maar die is niet meer...
    - Daarvoor in de plaats is er nu Verkade modelbouw.
    - de laatste tijd ga ik veel naar 2brothersRC (vanwege dat ze mugen dealer zijn)
    - voor mijn Micro ga ik naar www.rcshoproal.nl
    - en ik haal met regelmaat spullen bij Ermen in St. Willebrord die ook zo'n beetje hofleverancier is van onze club.

Deel Deze Pagina