Kort bouwverslag van herintredende combat-vlieger

Discussie in 'Lijnbesturing' gestart door JaapDMC, 29 mrt 2023.

1. JaapDMC

JaapDMC PH-SAM

Lid geworden:
    12 aug 2012
    Na vorig jaar de Almeerse Lijnbesturingsdag te hebben bezocht ben ik weer helemaal enthousiast geworden en heb besloten om na 40 jaar weer ‘classic’ combat (2.5 cc diesel) te gaan vliegen.

Mijn favoriete motor, de Oliver Tiger, wordt helaas niet meer geproduceerd. Er zijn wel plannen van Steve Fardon om de Oliver Tiger weer in productie te nemen, maar onduidelijk is wanneer. Tweedehands zijn deze motoren schaars en erg duur. Zover ik weet is de enige op dit moment verkrijgbare Oliver Tiger clone de Parra T3 van Alberto Parra. De Parra T3 is een moderne versie van de Oliver Tiger, maar wel met behoud van het karakteristieke uiterlijk van de Tiger en met 360 graden porten en bijbehorend uitlaatgeluid. Deze heb ik aangeschaft en ben er tevreden over.

Om mezelf het bouwen wat makkelijker te maken heb ik gezocht naar bouwkits of shortkits voor ‘classic’ combat modellen. Bij Tim Hobbins heb ik bouwkits besteld van de Anduril 69. Tim heeft keuze uit ca 20 modellen en produceert op bestelling. Omdat ik een tijd niet ‘echt’ gebouwd had (wel RTF), had ik tijdens het bouwen enkele vragen die Tim per email snel beantwoorden. Het laser gesneden hout ziet er goed uit en alles past goed op elkaar.

Anduril 69 kit.jpg

De bouwkit.

Anduril 69 a.jpg

De Anduril 69

Anduril 69 b.jpg

De maiden flight deze week op Dokkumer Modelvlieg Club (DMC).

Om het lijnbestuurd vliegen weer nieuwe leven in te blazen in Noord Nederland organiseert de DMC) een lijnbesturingsdag op 3 juni 2023, zie ook https://www.modelbouwforum.nl/threads/lijnbesturingsdag-dokkumer-modelvlieg-club-3-juni-2023.284598/

Laatst bewerkt: 31 mrt 2023
    M.l.v.Doesburg en Bruno van Hoek vinden dit leuk.
  2. Bruno van Hoek

Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    23 aug 2002
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Ik heb de ontwikkelingen rond joliverengines verder niet gevolgd, maar vorig jaar (of was het 2021?) heb ik daar een collector ring vandaan gehaald en dat scheelt een hoop troep in de motor.
    Sterker, in de 70-ies vloog bijna iedereen met zo'n ding. Voor het geluid hoef je het niet te doen, maar dat stelt (diesel) toch al nauwelijks wat voor.....:rolleyes: :D

Werkt zo'n APC prop een beetje? Nou ja, zolang je de kist niet "plant" zal het wel heel blijven, toch?
    Ik heb hier een paar Taipans 8 x 6 , maar die zijn zó ontzettend uit balans :eek:, dat is een middag per keer :confused: als je zo'n ding bruikbaar wilt maken...

3. JaapDMC

JaapDMC PH-SAM

Lid geworden:
    12 aug 2012
    Met de APC 8x6 op de Parra T3, met wat ''onder compressie'' voor de eerste vlucht na inlopen op de bok, ging het me in ieder geval snel genoeg voor de eerste keer.
    Over ervaring met crashen met de APC prop kan ik helaas nog niet berichten, maar die gaan vast wel komen dit jaar :).
    Nu ik weet dat de Anduril 69 goed vliegt, ga ik er nog twee bouwen. De kits ervoor heb ik.

Er zijn RAM (soft nylon) en CARBON LINE SUPER 8x6 props in bestelling, die verwacht ik volgende week. Mijn crash ervaringen met deze props zal ik hier delen.

Laatst bewerkt: 30 mrt 2023
    janhein vindt dit leuk.
  4. Bruno van Hoek

Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    23 aug 2002
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Door hoe ik jou uit mijn ooghoeken je eerste vlucht(en?) weer zag maken op de LB dag, gaat het met dat crashen wel loslopen...:thumbsup:

5. JaapDMC

JaapDMC PH-SAM

Lid geworden:
    12 aug 2012
    Dat was met een combat van Fred en ik neem met andermans vliegtuig zo min mogelijk risico's. Eerst tweede kist afbouwen en dan langzaam complexere figuren en rugvlucht weer oefenen, dan komen de propellertests mogelijk vanzelf wel :koud:. De LB dagen in Almere en enkele PH-SAM events staan in de agenda.

Bruno van Hoek vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina