Mijn HK carbon mini-DLG heb ik gisteren omgebouwd naar pull-besturing i.p.v. push-rod. Van een "hoge E" voor een electrische gitaar heb ik de veer gemaakt. Het zit allemaal netjes en ik wacht nog steeds op de superdunne dyneema vislijn die tot 7 kg kan trekken (volgens de hengelsportwinkel waar ik de 0.06 mm lijn had besteld bleek de lijn toch dikker uit te vallen. De lijn die ik nu krijg zou dunner zijn dan die lijn en maar weinig minder sterk... de andere was meer dan 10 kg). Nu wil ik niet onnodig stroom trekken uit mijn servo's door een te sterke veer, maar ik wil ook niet dat mijn roeren zomaar beginnen te klapperen. Nog vraag ik me af of dat enkel nadelig is, maar liever heb ik de roeren zoals ik ze op de grond wil hebben staan. Heeft er ooit iemand echt onderzocht hoe sterk die veren moeten zijn op een DLG of kopieert iedereen van elkaar. Ik vroeg me af hoe je dit zou kunnen meten en ik dacht zelf aan een logger voor de stroom die naar de servo's gaan en een logger van de servostand. Je zou die grafieken op elkaar kunnen leggen en dan kunnen zien of het draadje ooit los komt te liggen. De veertjes aan mijn roertjes zijn voor mijn gevoel wat aan de slappe kant. Ik ga het allemaal merken (of niet) als die lijn binnen is en ik wat proefvluchtjes kan maken. Nu had ik bij hobbyking laatst een unster gekocht voor 20 kg. Die is natuurlijk te grof. Hebben jullie al eens gemeten?
Nee, nooit gemeten, maar wel een vraag die ik mezelf ook ooit gesteld heb (nog geen jaar geleden was dat...mgoed) Mijn idee is dat de veer iig NIET je servo's (zonder accu/ontv) in de hoek moet trekken...voor de rest...goh lastig uitleggen eigenlijk....tis vooral gevoel edit : misschien helpt dit...er is een prgramma' tje op inet te downloaden, " rudermoment" hiermee bereken je de krachten die op roeren worden uitgeoefend...bij benadering. As ik een van mijn mini hoogteroertjes in dit programmatje invul kom ik bij een uitslag van 12 graden roer en bij 40m/s (das toch al gauw 144 km/h ......) op een kracht van 244 gram wat op het roertje word uitgeoefend. .......helpt dit wat ?
Ja maar als je direct na de lounch vol Aan je rudder zit te trekken heb je voor het gooien echt niet om je heen gekeken ;-) Ik zou er niet echt moeilijk over nadenken, ik gebruik 0.4mm in een hoek van 90graden gebogen over 8cm. Werkt perfect op d47
Kheb even mijn nieuwe roertje voor je op de weegschaal laten duwen...met een veertje van 0.44mm van 5 cm lang drukt het roertje 75 gram gewicht. Gevoelsmatig en wat mij betreft voldoende.
Het komt een beetje omdat het wat aan de slappe kant is. Het is overigens een mini-DLG (1 meter). Ik wil ook niet aan de grens zitten van de kracht van de servo's. Ik wil juist die andere grens zo veel mogelijk opzoeken om de stroom te beperken naar de servo's. Er zit enkel een 300 mAH 1S accu in. Ik zal vanmiddag eens het roertje op mijn weegschaal laten drukken. Waarmee druk je dan op de weegschaal? Het roertje of het roerhoorn? Ik neem aan bij de neutrale stand....
Het roertje is nog niet gemonteerd, zit nog geen roerhoorntje op, dus staat het door de veer extreem "up". Dan gewoon het roertje in de neutraalstand drukken op de weegschaal.
Hoewel het systeem met een draad en een veer een heel simpel systeem is zou ik het persoonlijk niet snel gebruiken. Er kleven nogal wat nadelen aan. De belangrijkste is dat er constant kracht op je servo staat. Wanneer je een (digitale) servo met metalen tandwielen gebruikt zal die constant staan te werken om de servo en het roer in de middenstand te houden. Dat komt doordat die servo's heel makkelijk draaien en de veer wil de servo steeds één richting op trekken. De servo zal hierdoor constant stroom blijven gebruiken waardoor er een kans is dat hij na verloop van tijd zal doorbranden. Een tweede probleem waar ik moeite mee heb is de kracht van de veer. Zal die wel voldoende kracht hebben om het roer te bewegen als je met een flinke snelheid vliegt. De druk op de roeren kan dan flink hoog oplopen. Je kan dat natuurlijk oplossen met een flink sterke veer maar dan wordt het eerste probleem alleen maar veel groter. De krachten die de servo dan moet verwerken worden dan wel erg groot. Een veel betere methode is om met twee draden te gaan werken, pull-pull. Zo staan er geen constante krachten op de servo en kan je de roeren heel precies en met nauwelijks of geen speling besturen. Het is wat lastiger te maken maar wel een veel betere manier van aansturen.
Ik heb 15 gram op mijn richtingsroer en iets van 25 gram op het hoogteroer. Ik heb niet bewust de ene sterker gemaakt dan de ander.
Ook bij een goede uitvoering zitten er nadelen aan. Voor DLG denk ik geen goede oplossing. Als je hoogteroer vlak blijft terwijl deze up moet, gaat het niet goed natuurlijk. Hoe erg is het eigenlijk als de roeren iets minder ver komen dan je precies bedoelt (als gevolg van de te hoge druk hierop)?
pull pull is op een DLG geen goede optie, al was het maar omdat de servo-arm in het rompje dan aan twee kanten gebruikt moet worden, vaak is het al moeilijk genoeg je servo's in te passen als er maar aan 1 kant een servo heveltje uitsteekt. single pull is voor DLG perfect, ik zie ook alle deelnemers bij het NK op deze manier werken, mijzelf incluis. De servo's gebruiken inderdaad wel wat meer stroom, maar ik kan met de accu die in mijn Tantalus zit een hele wedstrijddag gooien zonder bij te hoeven laden. Wel van belang is dat met name het roerheveltje op het rudder aan de goede kant zit zodat je bij het zwiepen geen rare rolbeweging krijgt doordat het roertje door de hoge startsnelheid gewoon omgeduwd wordt. Het hangt er dus vanaf of je links- of rechtshandig gooit.
helemaal correct. en over het stoormverbruik wat single pull veroorzaakt hoor ik een hoop ge-maar, maar ik zie nergens cijfers over hoeveel dat nu precies is . ik ga met de eerste nieuwe mini eens wat dingen meten.....want dan weet je tenminste waar je het over hebt
Inderdaad... Ik heb tenminste een excuus... Ben pas 3 maanden geleden (opnieuw) begonnen en heb pas sinds een week een multimeter (opnieuw). meten is weten, meten is weten, meten is weten, meten is weten, meten is weten, meten is weten, meten is weten.....
Ik gebruik .3mm verenstaal (gitaarsnaar), 2cm veer. Als je komt kijke hoe ik een staartdeel maak kan je ook meteen voele hoe strak bij mij het veertje staat, toen ik eerst een analoge servo gebruikte deed ie nieteens brommen.
Meten is weten.... Maar je weten te meten! Zoals ik al schreef persoonlijk zou ik die veer constructie niet gebruiken. Het is eigenlijk een gevoel van mij want ik heb er geen ervaring mee. Natuurlijk kan het pull-pull systeem een probleem zijn als ruimte beperkt is. Dat is dan zeker een nadeel. Zo zie je maar weer, elk voordeel heb se naadeel.
Nagenoeg de gehele wereld top vliegt met veren op de roeren en het systeem heeft zich al jaren lang bewezen als zeer goed en eenvoudig. Voor de Tweagle gebruik ik 0.5 mm verenstaaldraad. deze veer is dan in het midden 180 Graden gebogen en de pootjes hebben een hoek van ongveer 90 graden. Als de veer dan tussen de pootjes 5 tot 6 cm lang is (2.5 tot 3 cm na buigen zal deze voldoende kracht hebben en je servo niet door laten branden . Alex
@Alex: Je gebruikt een soort 'T' met een hoek van 90 graden tussen de twee korte pootjes? Moet haast zijn om torsie in je roer te voorkomen. Slimme oplossing!