hey, ik ben momenteel een Diamant no limit aan het bouwen. Een tijdje geleden heb ik ruwbouw van de vleugel gemaakt maar had dan ff geen tijd meer. Heb het ding dus maar opzij gelegd. Nu ik er terug aan begonnen ben heb ik gemerkt dat de vleugel kromgetrokken is, hoewel ik em echt wel recht heb gebouwd. Nu ja, in lange balsaribben zit altijd wel een kromming... Ik werk namelijk op een zolder en de temperatuur en vochtigheidsgraad kan er nogal varieren naar gelang het weer. Zou het hiermee te maken hebben? Zal proberen een fotootje te plaatsen binnenkort. Ondertussen ligt de vleugel tussen enkel blokken om hem recht te houden. Ooit heb ik eens een stuk balsa met ammoniak moeten insmeren om een bepaalde vorm te geven. Zou het lukken moest ik de vleugel hiermee nu eens insmeren terwijl hij "juist" ligt? Bedankt om dit te lezen. Wouter
dit is hoe ik het wil oplossen: rood is hoe het nu is blauw is hoe het moet hoe de vleugel er nu bij ligt: zo zou ik hem dus met ammoniak inwrijven en hopen dat ie in de juiste vorm blijft liggen...
als ik hiet goed zie zijn de tips dus iets naar voren gekomen t.o.v. het middendeel, wel een vreemde manier van vervormen, maar ik denk dat hier weinig aan te doen is, ik zou het zo laten. Als je er dan toch iets aan wilt doen is het misschien een optie om de achterlijst er eens af te halen en opnieuw te verlijmen.... (of gewoon een nieuwe vleugel bouwen, ligt er aan hoe erg je vervorming is)
Ik heb zelf ook een Diamant, en hij vliegt ook wel met deze vleugel... Maar als je het goed wilt doen... Bouw hem helemaal overnieuw! De vleugel blijft anders constant 'zoeken' en vliegt dus niet strak bij alle figuren. Overigens zou ik je romp niet opbouwen uit volledig 4mm balsa, maar 3mm bij je vleugel en de andere 3 delen van 2mm. Wat voor motor komt erop? Mijn bouwverslag & foto's: http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=885
@Wouter1 Het is erg moeilijk om van een afstand te bepalen in welke mate je een probleem hebt. Aangezien ik je woonplaats niet ken is het ook moeilijk om je naar een ervaren modelbouwer te loodsen. Dit is namelijk typisch iets om door een deskundige te laten oplossen. Wat je wel kunt proberen is omde vleugel zuiver vlak opgespannen en verzwaard (zoals ik hem dacht ik al zie liggen ?) met een plantenspuit licht te bevochtigen en rustig te laten drogen, tot""kurkdroog" daarna kijken of de vervorming verminderd is , dan de vleugel omdraaien,weer opspannen (dus op zijn kop) en deze behandeling herhalen. Het is mogelijk dat je dit enige malen moet herhalen. Boven fluitketelstoom kan je e.e.a.ook corrigeren, dan moet je hem zelf in de juiste richting buigen en na de vleugel bij de stoom weg te halen nog enkele minuten zo vasthouden. dit werkt vaak sneller en beter, maar dan ben je wel minder gecontroleerd bezig. Eigenlijk kan je dit soort trucjes het beste eerst samen doen met iemand, die er meer ervaring mee heeft.
Ik denk dat je het nauwlijks zult merken. Dat zoeken, zoals Jorrit zegt, zal wel meevallen met een groot kielvlak en een lange staart. Als je een rechte lijn trekt van tip naar tip, wat is dan de afwijking in het midden. als dat 5mm is lijkt dat veel maar is eigenlijk niets.
bedankt voor de snelle input de afwijking van het midden tegenover de tippen is ongeveer 3-4mm. Ik zal het proberen met dat lichtjes bevochtigen. Anders haal ik er wel een specialist uit de club bij. @Jorrit. Voor motor zat ik al te denken aan een 8cc, mss 10cc. Hangt ervan af of ik ergens koopje vind. Wil in ieder geval wat climbout power :wink: Het zal wel nog een tijdje duren voor het ding helemaal af is. Ik hoop ergens in juli. Op dit moment komen de examens eraan en ben ondertussen ook nog bezig met een heli. Dus... Groeten, Wouter
@Hans Welke problemen kunnen er dan zoal optreden? Heb nog niet bevochtigd, zal em nog een weekje zo laten liggen, maar toch...?
Je loopt het risico dat je vleugel nóg krommer wordt dan nu al het geval is... Hij is nu recht, maar kan ook torderen... :?