hallo allemaal, Ik heb een vraag, nou zag ik laatst de kyosho calmto alpha 40 trainer, een heel mooi beginners vliegtuigje en mijn vraag is nu: wat voor setup (denk aan: accu, elektromotor, servo's en afstandsbediening) moet ik er in doen / raden jullie aan? en hoelang zou ik er dan mee kunnen vliegen? Ik heb nog een beetje gekeken of benzine wat was, maar daar kon ik niet wat van vinden, mochten jullie daar info / een aan te raden motor hebben graag! mvg G.v.R.
Da's een korte vraag, die helaas als het om electro gaat, een behoorlijk uitgebreid antwoord vergt, omdat er niet zo 1, 2, 3, een pasklaar antwoord bestaat. Er zijn namelijk meerdere antwoorden en opties, te beginnen met welke boordspanning je wilt gebruiken. Waar je voor een dergelijke kist naar op zoek bent, is een aandrijving die rond de 600 Watt max kan leveren tegen een belast toerental van om en nabij de 10000 toeren en een prop in de orde van grootte van 11 x 8 of 12 x 7 Welke motor en regelaar daar aan voldoen hangt af van welke boordspanning je kiest, en hoe lang je daarmee kunt vliegen hangt weer af van welke accucapaciteit je kiest. Die boordspanning, daar ben je min of meer vrij in als je nog niks hebt, maar mogelijk heb je al laders en accu's liggen, en dan is het handig om te kiezen voor iets waar je al goed mee uit de voeten kunt. Zonder achtergrond info kan ik daar niet heel veel meer over zeggen. Vliegtijd is geheel afhankelijk van de gekozen set-up, vliegstijl en accu capaciteit, maar gemiddeld is 10 minuten zéker haalbaar, 15 minuten ook wel. 20 minuten mischien maar dan moet je wel bewust wat kalmer aan doen met de beschikbare hoeveelheid energie aan boord. Als je een Calmato op benzine zou willen vliegen, dan zijn er eigenlijk maar twee fatsoenlijke keuzes als het om "kopen" gaat: De Saito FG 11 voor een wat milder vlieggedrag en mogelijk de FG14 als het "balls to the wall" hard moet gaan. Vliegtijd hangt dan af van hoe groot de tank is, maar vliegtijden van rond de 3 kwartier op één tank zijn zonder meer haalbaar. Zelf een bestaande gloeiplugmotor ombouwen naar benzine gaat ook, maar dat is nogal een avontuur, niet voor beginners. Als beginner zul je merken dat 15 minuten voorlopig méér dan genoeg is. Algemeen: NEEM LES! Zoek een club, ga NIET zelf prutsen. Op een club kunnen ze OOK meer vertellen over motoren, accu's etc etc, dus ga naar een club VOORDAT je wat koopt, en laat je adviseren.
Hoi, Meestal vermeld de fabrikant wat er nodig is om deze te laten vliegen en geven advies welke lipo, motor etc. Dat geld ook voor dit vliegtuig. Het is altijd handig om eerst even langs een vliegclub te gaan, krijg je vaak betere info, maar Dit is de aanbeveling van de leverancier: Benodigdheden Zender: 4-kanaals afstandsbediening en ontvanger. Servo's: 3 x size 38 x 19 x 37mm; 0,12sec; 5Kg/cm Propeller: 11 x 7 / 12 x 8 Motor: 40/46 size met bijbehorende regelaar Lipo: 4S 14.7V 4000 / 5000 mAh of vergelijkbaar groeten, Arjan
Keuzes, keuzes... en geen vliegen zonder serieus lessen natuurlijk. Elektro is thans vrij voor de hand liggend. Modelbrandstof in mindere mate door het sterk verschraalde aanbod van brandstofmotoren. In deze methanol gedreven, gloeiplugmotor, brandstof met een aandeel olie, tussen 15 en 20% olie en 5% nitromethaan voor een beetje meer pep. (Dat olie aandeel is sterk afhankelijk van wat de fabrikant aangeeft voor de olie). Benzine uit de pomp kan ook op een methanol modelmotor worden ‘geïnstalleerd’. Echter dit vraagt het een en ander aan aanpassingen, bougie en elektronische ontsteking, aangepaste carburateur. Of je daar in een 'novice' periode mee moet aanvangen? Gezien je in de leer periode nog wel eens een onaangename smakker kunt maken, gaat er dan ook direct veel stuk. Eenvoudig houden is in het begin het meest Practisch. Met de techniek moet je affiniteit hebben, maar kan Brutus voortreffelijk daarin coachen. Zelf vlieg ik de Calmato op een .46 ofwel 7,5 cc OS motor. Methanol. Een ‘Sport’ is het thans geworden. In de les-fase destijds de trainer op een standaard uitlaat met een 11 x 6 APC prop, later met een resonantiepijp op 11 x 7. Aanschaf resonantiepijp is thans een lastig verhaal. Oude voorraden of tweede hands. etc... 2 fabrikanten nog over, maar geeft briljant meer vermogen, is ook aanzienlijk stiller. Ook hier, complexiteit en kwetsbaarheid... in de les gaat veel aan flarden, een mooie prijzige pijp wil je niet plat smoren. Elektro is zeer goed te doen, en bij velen dan ook favoriet. 3 kilo servo’s zouden moeten volstaan. De Calmato moet onder het gewicht van 3 kilo blijven, licht is beter. Gewicht van de kist wordt als norm gehouden voor de ‘treksterkte’ van de servo. Bij een elektro model kan het een stukje lager. Het elektromodel lijdt niet onder de vibraties van een brandstof model. Op te stuurorganen komt bij de uitslagen ook geen 3 kilo te staan. Wellicht dat een sterker exemplaar wat slijtvaster is? Crash als norm? Keuze van een servo is al een hele draad mee te vullen als onderwerp. Budget speelt een rol, kijk ook daar naar. Futaba had voorheen een allrounder voor dit soort modellen. 15 euro per stuk, of zelfs minder? 3001 of 3002. Hitec had vergelijkbare kwatiteit. Analoge servo, en zo rond de 4,8v gevoed. Verder de stroomvoorziening van de elektronica. Ook al een draad waard. Servo’s van nu zijn sterker dan 40 jaar gelee. Werd toch mee gevlogen in een stevige 10cc kist. Men had niets anders. Hieronder een oudere draad met waardevolle motorinfo. Bijdragen @Gerben uiterst nuttig. https://www.modelbouwforum.nl/threads/buitenloper-keuze-voor-calmato.85593/ Das war einmal... gesneuveld in een 'buls-eye' midair... Hele goede vlieger, 17 jaar volgehouden. Model ‘Basmato’, te veel aan gemodificeerd. Net over de 3 kilo, moest toen flink de zaag in om dat er onder te brengen, Hoe zwaar kon je een frisse ARF nieuw in doos aantreffen! Op deze motorcombinatie nagenoeg vertical unlimited met aanloop. Prophangen, kon, maar beste op veilige hoogte. Voor deze kist was het plenty power voor jaren vliegplezier. Gr Bas
Hoi, ik vlieg ook met een calmato alpha trainer. Dit is de setup Turnigy Aerodrive SK3 - 4240-620kv 5s5000batterij 11x7 prop. esc weet ik niet meer precies. Dan is het gewicht vliegklaar ongeveer 2.6kg. Met deze motor en batterij moest ik geen extra gewicht toevoegen om het toestel te balanceren. Daarmee kan ik ongeveer 15min vliegen/batterij lading. Dit is de handleiding op de site van kyosho http://www.kyosho.com/jpn/support/i...pdf/11252_CALMATO_ALPHA40_TRA_Toughlon_IM.pdf
Yep, da's mijn favoriete setup voor een calmato Ik heb die al 11 jaar, met een 60A ESC. Kan trouwens ook een 12x8 op als je wat meer vermogen wil, die motor en ESC hebben er geen moeite mee. Mijn Calmato doet nog regelmatig dienst als snoepdropper en dan is die 12x8 wel nodig. 5S 4500-5000 levert lange vluchttijden op, en is perfect voor de balans.
Idd… calmato trainer 40 is een heerlijk ragbakje, met een 9cc met reso heb je flink power en met de uitslagen op maximaal een echte ragbak, zet het cg wat verder naar achter kan je zelfs “high alpha” binnenkomen voor de landing