Kyosho WindRush 10 - restauratie

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door DutchRC, 22 aug 2014.

1. DutchRC

DutchRC Guest

Zow! Ik heb weer een nieuw project opgepikt van MP ;)
    Een oude Kyosho airboat deze keer.. Ik wist niet eens dat Kyosho vroeger best veel verschillende airboats gemaakt heeft (zeker 5 verschillende modellen over de jaren).

Dit is de huidige staat van mijn WindRush, met een HK airbootje ernaast als schaal-vergelijking:

Het plan is:
    + helemaal uit elkaar slopen.
    + wat cosmetische verbeteringen aanbrengen
    + op een paar plekken de romp verstevigen (vooral bij de motor-mount)
    + de hele romp een andere kleur geven
    + bruisloze electronica der in

Onderdelen:

Nu heb ik ook enkele vragen :)
    Heeft iemand toevallig een manual c.q. parts-list voor deze boot?
    En ik zou ook blij zijn met een origineel sticker-vel ervoor! Heeft iemand dat toevallig liggen?
    Andere info zou ook leuk zijn.. bv wanneer deze bootjes gemaakt werden. Er is best weinig over te vinden op het http://www.modelbouwforum.nl/forums...verslagen-schepen/bouwverslagen-schepen/www..

mvg
    Roeland

Laatst bewerkt door een moderator: 1 sep 2014
  2. DutchRC

DutchRC Guest

Heeft niemand info / kennis over dit bootje?? :O
    Als iemand toevallig zoiets heeft, zouden foto's me ook al helpen..

3. DutchRC

DutchRC Guest

Update..

inmiddels heb ik alle onderdelen van de romp af gesloopt, en ben ik bezig de verf te verwijderen:

Tijdrovend klusje! Verf-verdunner werkte niet erg, dus ik pel het er nu stukje-bij-beetje vanaf..

4. Indoorvlieger

Indoorvlieger Forum veteraan

Lid geworden:
    3 mei 2010
    Leuk klusje. Echt zoiets waarbij je maar moet denken "straks ziet hij er veel mooier uit..." en dat steeds herhalen. ;-)

5. DutchRC

DutchRC Guest

Hahaha :D thanks ;) Het is wel een monniken klus zo, maar het goede nieuws is dat de romp er op deze manier mooi strak / glad onder vandaan komt :)

Ik en nog wel benieuwd hoe ik em straks in het wit vind.. Maarrr.. hij krijgt hoe-dan-ook een ander kleurtje :)

6. Indoorvlieger

Indoorvlieger Forum veteraan

Lid geworden:
    3 mei 2010
    Je zou van die glittervlokken (flakes) kunnen doen in transparante lak, dan krijg je een soort parelmoer-effect.

7. DutchRC

DutchRC Guest

Dat is WEL een vintage look inderdaad :D Of glitter in groen / paars / rood..

Edoch: ik heb al een bus chrome-verf staan.. Ik weet uit ervaring dat chrome spuiten niet makkelijk is.. Maar ik ga een poging wagen...

8. Roel van Essen

Roel van Essen Forum veteraan

Lid geworden:
    13 jul 2002
    Remmen-reiniger gebruiken om de romp verfvrij te maken.
    Doen de mannen die statische modellen bouwen ook. Kijk maar eens op het forum van de TWENOT.

9. DutchRC

DutchRC Guest

Thanks Roel! Het meeste is er inmiddels wel af, maar op sommige plekken kom ik er niet/moeilijk bij.. Dan ga ik morgen even wat remmen-reiniger halen..

10. Marc w

Marc w

Lid geworden:
    10 feb 2013
    ovenreiniger ( spuitbus ) wil meestal ook al wel lukken na een nachtje trekken en is iets minder agressief.
    vgr Marc

11. DutchRC

DutchRC Guest

Bedankt voor het meedenken ook Marc :)

Updateje: de romp ziet er inmiddels zo uit:

So-far doen oplosmiddelen niks eigelijk.. Een vreemd verfje wel.. Het lijkt een beetje op viniel-warp..

12. DutchRC

DutchRC Guest

13. DutchRC

DutchRC Guest

Update!

Rem-reiniger, over-reiniger en remvloeistof (dot4) deden allemaal niets met deze verf..

ik ben even met de motor-steun bezig geweest.. De motor had de montage-gaten uiteraard weer niet op over-eenkomende plaats zitten! Super.. Dus de motor-mount een beetje aangepast.. Et voila

De motor-steun zelf had ik al eerder schoon gemaakt.. Het roer laat ik zoals het nu is.. Dat ziet er redelijk netjes uit wel..

14. DutchRC

DutchRC Guest

Update!

het schuren zit er inmiddels zowat op.. Dus ben ik nu bezig wat defecten aan de romp te herstellen..

Aan de linker kant:

De rechter kant:

En de achter kant:

Zaten scheuren.. Ik ben dat aan het herstellen door het aan de buitenkant af te sluiten met plakband. Daarna gooi ik 12-uurs epoxy in de romp..
    De linker-en rechter kant heb ik inmiddels op die manier bewerkt. Dat werkt mooi.. Lekker stevig wordt het er ook van.. Ik heb wel aardig wat lijm er in gegooid ook :p 140 gram aan beide kanten zo'n beetje..

15. DutchRC

DutchRC Guest

Tijd om hier weer mee verder te gaan!

Ik zat nog met deze schade:

Close up:
    Dat is een onhandige vorm om te herstellen.. Dus eerst de vlakken recht geschuurd:

Die vorm nagetekend op een stukje plastick met de zelfde dikte:

Uitgesneden en bijgewerkt:

Okee.. maar dat kleine stukje krijg je nooit stevig bevestigd, dus uitgetekend waar verstevigings stukjes moeten komen:

Verstevigingen er op gelijmd (aan de onderkant dus):

En daarna de nieuwe punt er op gelijmd:

Dat moet nog een beetje worden bij geschuurd, maar ik laat de lijm eerst een nachtje drogen..

16. Marc w

Marc w

Lid geworden:
    10 feb 2013
    Dat heb je alvast mooi opgelost.
    succes met het volledige herstel.
    vgr Marc

17. DutchRC

DutchRC Guest

Thanks Marc :) Dit herstel-stukje wist ik niet helemaal hoe ik het eigelijk moest doen, dus heb het even een weekje laten liggen.. Dat hielp.. Uiteindelijk ging et makkelijk..

18. DutchRC

DutchRC Guest

Het was weer tijd om hier mee verder te gaan (vond ik :p)

De servo zat, zoals ik hem kreeg, in de bodem van de kockpit:

Super onhandig! Die plaat kon er vrijwel niet uit zo, dus lipo plaatsen was een ramp zo..
    De servo wilde ik dus op de bodem van de boot hebben.. Daarom een servo-mountje aan de servo geschoefd.. En daarna een montage platform gemaakt van plastick:

In de boot zat een 1-of-andere merkloze servo, toen ik hem kreeg.. Hij deed het nog wel, maar weg der mee! Ik had nog een Kyosho servo liggen.. Dat leek me wel mooi voor een Kyosho boot:
    Nope.. geen super servo, maar goed genoeg voor deze toepassing

En vervolgens moest het geheel nog in de boot.. Bij het passen bleek dat ik nog een extra randje onder 1 kant moest maken..
    Daarna op de bodem ge-hot-glued:

Op deze manier kan ik nog prima bij de servo-arm.. Nice :)

19. DutchRC

DutchRC Guest

Mini updateje..

ik zat er nog een beetje mee hoe ik dit geval zou moeten gaan spuiten.. Vooral het ophangen/vasthouden tijdens het spuiten en drogen....

Dus heb ik vandaag een rol metaal-draad bij de Gamma gehaald.. en:

Mooi.. ook weer gefixed :)
    Nu nog een paar keer de romp nalopen en met fijn schuurpapier glad maken..

20. piet

piet

Lid geworden:
    29 jul 2004
    Roeland, ik heb nog 2,4 mtr. afwerkstrip liggen, voor de verzendkosten mag je het van mij hebben.
    heb je interesse stuur dan even een PB met adres.
    groetjes piet

Deel Deze Pagina