Laad kabel schema

Beste leden,

Ik heb een laad kabel gezien in een webwinkel waar ik wel interesse in heb.
Het betreft deze kabel:

http://www.rcracingtwente.nl/WebRoo.../F6B9/7CFA/BCE2/C0A8/28BA/9704/BEEC1032hr.jpg

Nou ben ik van plan om een zelfde soort kabel te fabriceren, maar dan in een 6S uitvoering voor nog net even wat extra gemak.

Uiteraard heb ik dit zo goed mogelijk op papier geprobeerd te zetten, en naar mijn mening ziet het er betrouwbaar uit zonder dat heel de tent af brand.

Maar, ik ben geen electrotechnicus, en vroeg me af of er iemand hier is die er wel verstand van heeft en dit schema kan bekijken en eventueel goed kan keuren!?

Het schema:

full

Ik lees graag jullie bevindingen over mijn uitbreiding van het idee!

Alvast mijn dank.

Laatst bewerkt door een moderator:
Het schema klopt. Maar tegen het serieel laden van apart gebruikte cellen bestaan nogal wat bedenkingen. Bezin voor je daar aan gaat beginnen. Met de zoekfunctie is veel informatie te vinden.

Een betere oplossing is het gebruiken van meerdere laders.

Als het om laden van 1s lipos gaat, heb ik geen bedenken,
omdat geen enkele lipo via de balanceer-kabel meer dan 4,2 volt krijgt,
de oplaadtijd is dan wel wat langer dan "normaal" laden,
de 1 s lipos moeten ongeveer even leeg / vol zijn

bij laden van 2s tot Xs lipos moet je
een balanceerkabel voor elke lipo gebruiken

dus die optie met meerdere laders
(kleine laders zijn niet duur !!)
zou dan de voorkeur zijn

Groet
Uwe

Het betreft hier inderdaad 1s lipo's die voor een quadcopter zijn bedoeld.
Het idee er achter is dat de quadcopter begint te knipperen als ze leeg zijn, en zodoende de lipo's allemaal wel op een even leeg niveau zijn.

Het laden zou dan inderdaad gebeuren op Balancing mode.

In iedergeval mijn dank voor jullie bevindingen tot dus ver. Het helpt me zeker bij het besluiten of het wel de moeite waard is.

Vriendelijke groet!

Kun je ze niet beter parallel laden? Das veel veiliger dan in serie laden zolang de lipo's binnen 30% van elkaar zijn kun je ze prima samen laden, voor de mcpx en nano zijn ze zo te krijgen, je eigen stekkertjes solderen en laden maar...

+1 voor parallel laden. Sneller en makkelijker, je hoeft ze dan nl niet altijd met z'n 6-en tegelijk te laden. Je kan er dan een willekeurig aantal tegelijk laden. kleine ladingsverschillen gaan er vanzelf uit bij parallel laden. Je hoeft dan niet op het balanceren te wachten.

Het kabeltje is dan nog simpeler ook. geen balanceer plug meer nodig.

4mm Banana plug with 6 x JST plug charging harness

natuurlijk paralel laden,
in serie gaat het zeker mis,
dat zou hetzelfde zijn als een 6s zonder ballancieren te laden,

is het nu in de tekening paralel,ik denk wel
de balancerstekker moet ook naar de lader
en zorgd vervolgens voor paralel laden
( elke cel word appartement verzorgd met stroom)

Groet
Uwe

Als je de cellen los gebruikt kan je ze het beste ook los laden. Dat is het veiligste en ook het beste voor de cellen.

Als je toch meerdere cellen tegelijk wilt laden kan je ze inderdaad het beste parallel zetten. Als de laadtoestand van de cellen die je parallel zet niet te gek veel verschilt kan je ze veilig parallel zetten. De vereffeningsstromen waar sommige mensen zo bang voor zijn zijn veel kleiner (<1A) dan vaak wordt gedacht. Je moet natuurlijk geen volle en lege cellen parallel zetten, dat zal vrijwel zeker mis gaan!

Let dus heel goed op wat je doet en controleer de cellen altijd voordat je ze parallel zet. Als je dat één keer vergeet en je zet per ongeluk een volle en een lege cel parallel dan heb je binnen korte tijd vuurwerk.
Blijf veilig werken! Succes.

? maar Ernst ?

word bij dat schema niet via de balancerkabel geladen ?
dan kan het toch weinig schelen of de ene cel voller of leger is,
zij liggen in dit geval niet direct paralel aan elkaar

Groet
Uwe

Met de kabel die Lau heeft gemaakt, heb je toch een 6s lipo gecreeert met 6 cellen? wat is dan exact het bezwaar tegen zo laden? doen we met 6s lipo`s toch ook zo? Of mis ik nu iets, zou mijn 1s lipo`s ook zo willen laden.

Met de kabel die Lau heeft gemaakt, heb je toch een 6s lipo gecreeert met 6 cellen? wat is dan exact het bezwaar tegen zo laden? doen we met 6s lipo`s toch ook zo? Of mis ik nu iets, zou mijn 1s lipo`s ook zo willen laden.

+1 ... zeg ik toch ook,

elke cel hangt aan een kabeltje van de ballancer, zo als bij een 6s

Groet
Uwe

Er zijn belangrijke verschillen tussen een 6 cellen pakket en 6 min of meer willekeurige cellen die voor het laden in serie worden geschakeld.

De zes cellen in het pakket blijven de volledige levensduur bij elkaar. Alle cellen zijn even oud, komen uit dezelfde productiebatch, worden exact gelijk ontladen en geladen. Alemaal zaken die je van zes willekeurige cellen niet kan zeggen.

Als je wilt rommelen met accu's, controleer dan eerst even je brandverzekering....

Als je de cellen los gebruikt kan je ze het beste ook los laden. Dat is het veiligste en ook het beste voor de cellen.

Als je toch meerdere cellen tegelijk wilt laden kan je ze inderdaad het beste parallel zetten. Als de laadtoestand van de cellen die je parallel zet niet te gek veel verschilt kan je ze veilig parallel zetten. De vereffeningsstromen waar sommige mensen zo bang voor zijn zijn veel kleiner (<1A) dan vaak wordt gedacht. Je moet natuurlijk geen volle en lege cellen parallel zetten, dat zal vrijwel zeker mis gaan!

Let dus heel goed op wat je doet en controleer de cellen altijd voordat je ze parallel zet. Als je dat één keer vergeet en je zet per ongeluk een volle en een lege cel parallel dan heb je binnen korte tijd vuurwerk.
Blijf veilig werken! Succes.

inderdaad, parallel geeft verevenings stromen, dat moet je dus niet doen.
Inderdaad is een accu pakket in serie, en die zijn op elkaar afgestemd, maar juist de balanceer zorgt er voor dat de verschillen opgeheven worden op een veilige maner, parallel doe je dat op de snelle manier, maar niet op de veilige

Parallel is echt veiliger dan in serie hoor.. als de cellen maar binnen 30% van elkaar zitten

Laatst bewerkt:
Een voorbeeld:
Hoe zit dat dan met een gewone 6S lipo waar 1 cel slecht van is?

Die zou dan sneller ontladen zijn dan andere cellen, wat weer resulteert in een te lage totaal spanning zodat je Lipo alarm af gaat.

Je hangt deze weer aan de lader, maar heeft wel een groot spannings verschil.
Dit word toch ook serieel geladen? Of is dat ook een risico?

Ik probeer het verschil te zien tussen mijn idee, en dit voorbeeld.

Gezien de discussies ben ik tot dusver nog niet genoeg overtuigd om dit idee te gaan solderen.

Mijn dank voor de reacties :)

idd word een 6s pak in eerste instantie serieel geladen,
maar elke cel hangt aan een balanceerkabel,
war gekeken word, dat niet meer dan bv. 4,2 volt
in een cel gestopt worden,

schakelt de lader om naar balanceren,
word niet meer serieel geladen (1 of meerdere cellen zijn vol)
en de lader laad via de balanceerkabel,

heel zo simpel is het niet,
maar in princiep werkt het zo,

vraag je dan, hoezo niet alleen via balanceerkabel,
... zou kunnen, maar daar gaat een heel kleine stroom door,
da grand word door de dikken kabels serieel geladen.

zo denk ik dat het werkt !

Groet
Uwe

Niet helemaal juist.

Het laden vindt altijd plaats via de hoofdkabels. Bij de cel(len) met de hoogste spanning wordt een deel van de laadstroom (hooguit een paar honderd mA) door de balancer om de cel(len) heen geleid. Omdat er sprake is van een lage stroom, kunnen de balancerkabels zo dun zijn.

Het balanceren vindt plaats gedurende het gehele laadproces.

Los laden is natuurlijk altijd het beste, maar de balanceer kabel is er toch om verschillen op te vangen?

Ik zie tot nog toe alleen maar opmerkingen dat parallel laden het beste is, met allemaal maars er aan, niet te veel verschillend, ongeveer even ver ontladen etc., wat is nu het gevaar van serieel opladen, als het om dezelfde soort accu's gaat, met wat Lau zegt, ongeveer dezelfde ontlaad toestand?

Naar mijn idee ziet de lader met serieel laden, en een balanceer kabel de slechte cellen, bij parallel knopen zie je dat nooit ergens terug

word bij dat schema niet via de balancerkabel geladen ?
dan kan het toch weinig schelen of de ene cel voller of leger is, zij liggen in dit geval niet direct paralel aan elkaar

Nee, via de balans aansluiting wordt de balancer aangesloten en wordt, door die balancer, (een deel van) de laadstroom om de cel heen geleid als de cel vol is. De meeste balancers kunnen niet al te veel stroom verwerken. Ongeveer 0,5A is een heel veel voorkomende waarde. Dat betekend dat je er voor moet zorgen dat de laadstroom niet hoger wordt dan de stroom die de balancer maximaal kan verwerken. Doe je dat niet dan zal de balancer niet alle stroom om de cel kunnen leiden als hij vol is dus wordt de cel overladen. Dat is voor LiPo's erg gevaarlijk. Daar kan brand door ontstaan!
Uit de begin tijd van de LiPo's heb ik nog een klein Walkera ladertje voor een 3S LiPo accu. Dat ladertje bestaat inwendig uit 3 van elkaar gescheiden ladertjes die, inderdaad via de balans aansluiting, elke cel apart laden. Dit gebeurt met een lage stroom zodat je ongeveer 2,5 uur moet wachten voor je accu vol is.

..... De zes cellen in het pakket blijven de volledige levensduur bij elkaar.
Alle cellen zijn even oud, komen uit dezelfde productiebatch, worden exact gelijk ontladen en geladen.
Alemaal zaken die je van zes willekeurige cellen niet kan zeggen. ....

Zo is het precies. Natuurlijk kan je zelf een accu samenstellen door een X aantal cellen in serie te zetten. Zolang jij die als één accu gebruikt en blijft gebruiken is dat prima en zal het ook goed werken.
Maar als je die cellen los van elkaar gebruikt en/of als het cellen zijn van verschillende leeftijden, merken, types enz. dan moet je dat nooit doen en zal je daar zeker problemen mee gaan krijgen.

Parallel is echt veiliger dan in serie hoor.. als de cellen maar binnen 30% van elkaar zitten

Exact zo is het. Die vereffeningsstromen zijn echt maar heel gering. Zelfs bij een half vol geladen en een lege cel blijft die stroom vrijwel altijd nog ruim onder de 1A. Als je naar de spanningsgrafiek van LiPo's kijkt kan je zien waardoor dat komt.
Het is al vele honderden keren geschreven dat de spanning van een cel geen echte maat is voor de ladingstoestand. Dat komt doordat een cel die leeg is nog prima 3,6V kan zijn. Een cel die nog maar half leeg is zal bijvoorbeeld 3,8V zijn. Een verschil van slechts 0,2V!
Wanneer een cel geladen wordt zal de spanning over die snel heel snel iets oplopen dus op het moment dat je twee cellen met een spanningsverschil van slechts 0,2V parallel zet zal er iets stroom lopen maar dat is erg weinig en wordt heel snel nog minder.
Een volle cel, net van de lader, parallel zetten aan een lege cel is een ander verhaal. Dat is vrijwel zeker een recept voor vuurwerk en moet je nooit doen. Wanneer de cellen binnen 30% aan elkaar gelijk zijn zit je binnen veilige grenzen en kan je ze gerust parallel zetten.

Het is en blijft goed opletten en daarom blijf ik bij mijn advies om elke cel apart te laden. Dat is en blijft de beste en veiligste methode.

Back