Lafayette met bellenspoor....

Discussie in 'Duikboten' gestart door toneburst, 7 jun 2005.

  1. toneburst

    toneburst

    Lid geworden:
    16 apr 2003
    Berichten:
    969
    Locatie:
    Nederland
    Hallo lieden,

    even een vraag voordat ik -voor de derde keer- mijn Lafayette van Engel ga demonteren om te zorgen dat het ding eindelijk 's GEEN water inneemt....
    Vorig jaar voor het eerst (midden in de winter): water in m'n Lafayette na het blazen.... Gelukkig goede beveiliging, want het ding weigert natuurlijk resoluut om weer onder water te gaan. De veroorzaker was toen, volgens mij, de lage temperatuur van het water (afkoelende gecomprimeerde lucht in de WTC, dus water binnen 'trekken' bij het blazen met de Engel-tank.
    Daarna tijdens de werkschependag één en al lekkage... Nieuwe O-ring om de schroefas, nieuwe O-ring in de bajonet, nieuwe balgjes voor de stuurstangen.
    Tijdens de Seabottom Subsail geen problemen!!!!
    En tijdens de open dag van Vaargroep Flevoland in Biddinghuizen wederom water in't vooronder. En een 'Vacuüm-gezogen' Lafayette. En een bellenspoor uit de vrije-vloed ruimte in de achtersteven. Hier bevinden zich de volgende zaken: in/uitlaat ballasttank, opening voor de drukmeter (deverbindingen hiervan lekken niet!), de schroefas (met keerring) en de twee stuurstangen.
    Mijn vraag: zou het kunnen dat het juist de ballasttank zelf is die lekt? Dan bedoel ik dus eigenlijk de pakking tussen de zuiger en de cilinder van de tank. Dus: is dit bellenspoor een bekend verschijnsel bij een Engel-tank die aan onderhoud toe is?
    Kan iemand een tip geven?
    Anders wordt het gewoon het ding in anderhalve meter water houden met de boeg naar de bodem en goed in de vrije vloed ruimte kijken...

    Bedankt,

    Jos
     
  2. vir niks ni bang ni boot

    vir niks ni bang ni boot In Memoriam

    Lid geworden:
    14 jan 2005
    Berichten:
    221
    Locatie:
    pingjum-friesland
    hoi jos
    ik heb nog nergens gehoord wat voor problemen of verschijnselen er kunnen op doen met de engelpomp,maar wat jij beschrijft kan het inderdaad een minuscuul krasje wezen in het manchet wat je overdruk laat ontsnappen en daarna met leeg persen vacuum trekt en als je dan weer ballast inneemt zal er waarschijnlijk al water achter je zuiger zitten koud of warm water zullen dit proces sneller of langzamer laten verlopen dus thuis in de testbak want in het buitenwater is geen doen en als je geen testbak tot je beschikking hebt hier staat er een van 205cmx50x50
    laat maar wat weten succes.
    groeten fred
     
  3. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    15.006
    Locatie:
    As,België
    hallo


    jos kan je de tank niet alleen testen

    ik bedoel dan je de tank niet vullen met water en er dan druk met een fiets pomp op zetten

    dan moet je aan de zuiger water zien komen staan
    en dan weet je of het de dichting is of dat er ergens een krasje zit

    ik ken zo een tank niet van buiten
    maar ik heb er reeds verschillende gezien en weet wel hoe ze werken
    je kan ook de tank vullen met water en dan de water ingang afklemmen en dan de zuiger omlaag sturen
    dan zou er ook water achter de zuiger moeten komen staan

    groeten raf en hopen dat je probleem snel opgelost geraakt
     
  4. vir niks ni bang ni boot

    vir niks ni bang ni boot In Memoriam

    Lid geworden:
    14 jan 2005
    Berichten:
    221
    Locatie:
    pingjum-friesland
    hoi jos
    ik had er zo gauw geen erg in maar je balg afdichtingen op je stuurstangen lijkt mij een oorzaak want deze construktie is eigenlijk niet betrouwbaar gebleken in de loop der tijd wel als je met perslucht je ballasttank blaast want dan word je overdruk niet zo hoog.
    groeten fred
     
  5. toneburst

    toneburst

    Lid geworden:
    16 apr 2003
    Berichten:
    969
    Locatie:
    Nederland
    @ Fred:

    ook Hein stuurde mij een mail met deze mogelijkheid. Dat wordt toch echt testen!!!

    Jos
     
  6. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.713
    Locatie:
    Lelystad
    Hoi Jos,

    Allereerst denk ik dat de lekkage Werschependag en de lekkage Biddinghuizen los van elkaar staan. Na de werkschependag heb je het één en ander vervangen, en Lelystad ging goed.

    Ik denk (en hoop ... :wink: ) dat het niet in de tank zit. Dan had je er in Lelystad ook last van moeten hebben, want daar had je niets aan vervangen. Bovendien heb ik dat bellenspoor in Biddinghuizen gezien, en als die hoeveelheid lucht langs de zuiger van de duiktank komt is er iets ernstig mis. Evenals de schroefasafdichting, daar kan denk ik ook nooit zoveel langs komen. Ik zet mijn geld op een lekke balg. (hoewel je die ook net hebt vervangen :?: )

    Kun je hem niet afsluiten, dan bovenwater de zuigertank vol (lucht) trekken zodat je overdruk in de romp hebt, en hem dan onderduwen. Dan heb je ook alleen maar lucht in de duiktank zitten zodat je een lekkage meteen ziet. Met een spiegeltje in de vloedruimte kun je dan misschien zien waar het blubt, of in ieder geval een paar oorzaken elimineren.
     
  7. toneburst

    toneburst

    Lid geworden:
    16 apr 2003
    Berichten:
    969
    Locatie:
    Nederland
    Guess what...
    omdat ik toch m'n testbak (zwembad dus) had opgesteld voor het testen van de 206 ook de Lafayette maar 's gelijk (eindelijk) aan een test onderworpen. Wat blijkt: niksnie balgjes, niksnie ander afdichting, maar gewoon om de 1 of andere reden een lekkage tussen schot en romp 8O . En laat dat schot nou het achterschot zijn van de WTC... Aan beide zijden maar een extra worm epoxy met een beetje microballoons (voor de kleur) opzetten, dan moet het dicht zijn.
    Wel raadselachtig, want op die plek is niets van een beschadiging te zien, het lijkt er op dat de epoxy die gebruikt is voor het inlijmen van het schot gewoon heeft losgelaten, en dat terwijl ik toch altijd goed schuur en de hele handel met alcohol ontvet voordat ik ga lijmen. Ook invloeden van buitenaf (aanvaringen) kan ik me niet herinneren en zijn sowieso niet zichtbaar. Misschien toch de invloed van temperatuur? De eerste keer dat ik lekkage had was vorig jaar december, en toen was het behoorlijk fris...

    Probleem in ieder geval verholpen. Op 25 september scheert ze weer door het water...

    Jos
     
  8. mdejong

    mdejong

    Lid geworden:
    8 mei 2005
    Berichten:
    545
    Locatie:
    Dordrecht
    Jos,

    Goed te weten, ik heb met mijn U177 wel degelijk last van Engel's balg-afdichtingen. Wanneer ik de tanks vol zuig blazen deze lucht (ondanks het kabelbandje wat ik er extra overheen heb getokken).

    Bij het weer leegblazen vermoer ik dat langs deze balgjes water naar binnen wordt gezogen. Ik heb bij Nortbert andere afdichtingen gekocht maar moet deze nog inbouwen.

    Toch leuk te zien dat de balgen wel zopuden moeten werken. Blazen ze bij jouw geen lucht af wanneer je de tanks vol laat lopen (en de druk in het WTC dus toeneemt)?


    Groetjes:

    Mathijs
     
  9. toneburst

    toneburst

    Lid geworden:
    16 apr 2003
    Berichten:
    969
    Locatie:
    Nederland
    Hi Mathijs,

    ik moet zeggen dat ik, alhoewel ik wel eerst het vermoeden had, niet kan zeggen dat ik lekkage heb gehad via de balgjes. En hierbij geldt: niet naar buiten en niet naar binnen....
    Nu ik eindelijk gezien heb waar de lekkage was (gewoon de ballasttanks vol laten trekken, en daarna de boot op z'n boeg rechtop gezet -in de Lafayette blijft dan zo'n 5cm water staan-) was mij ook duidelijk dat deze lekkage altijd de oorzaak is geweest van de lekkage. Het kiertje was al redelijk 'zwart' van het doorgelopen water.
    Wat mij trouwens sterk lijkt Mathijs, is dat er water in jouw U177 komt via de balgjes! Wat ik best wil geloven is dat de overdruk die je in je WTC krijgt door het vullen van de ballasttanks via de balgjes kan verdwijnen, maar het lijkt mij erg sterk dat hierdoor water wordt aangezogen. Simpel door de vorm die die dingen hebben, ze werken als er water via de opening die ze afdichten naar binnen wil zouden ze eigenlijk moeten 'dichtslaan' (net als het ventiel van een fietsband).
    Wat ik eerder vermoed is het volgende: als jij je overdruk die ontstaat na het vullen van de tanks kwijtraakt (da's dus 1,5 liter bij 100% vulling) is er wel even een tekort van 1,5 liter lucht bij het legen van die tanks. En vergis je niet in de kracht van de Engel tanks: die jongens drukken echt door. Ik denk dat het waarschijnlijker is dat je gewoon water binnen krijgt via het seal van de deksel, of je schroefas-keerringen.
    Even een vergelijking: de Lafayette heeft een behoorlijk stuk minder inhoud dan jouw U177, en een ballasttank van 0,825 liter ik maak me sterk dat de overdruk daarin hoger is dan jij hebt in de U177. Voor mijn lekkage heb ik aardig wat duiken gemaakt zònder lekkage, en toen zaten er toch ook balgjes op?
    By the way....mijn 206 krijgt gewoon weer balgjes. Vandaag weer maximaal getest, en flink wat overdruk in de romp geblazen. Onderwater....geen druppel lekkage, en geen enkel belletje vanuit de boot...

    Groeten,

    Jos
     
  10. mdejong

    mdejong

    Lid geworden:
    8 mei 2005
    Berichten:
    545
    Locatie:
    Dordrecht
    Jos,

    Je kan natuurlijk gelijk hebben maar ik volgende de volgende logica.

    1. Bij het volzuigen van de tank stijgt de druk in het WTC (ik ben met je eens dat Engels tanks echte sterke jongens zijn, hou maar een je vinger op de uitstroom opening).
    2. Deze druk ontsnapt via de balgjes (er ontstaan daar duidelijk belletjes).
    3. Bij herhaald leeg/vol blazen zie ik nergens anders belletjes onstaan.

    Mijn gedachte was dat waar de belletjes ontstaan het water (toch flink wat, zo'n halve liter schat ik) ook naar binnen moet zijn gekomen.

    Het kan natuurlijk zo zijn dat de blagjes het-fiets-ventiel-effect hebben en er inderdaad water langs de seal naar binnen komt zonder dat er belltejs ontstaan (a.g.v. van onderdruk in het WTC).

    Echter als ik de overdruk vast weet te houden dan zal er geen water meer langs de seal kunnen lopen zonder dat er belletjes ontstaan (tenzij de waterdruk op diepte hoger is dan de overdruk in het WTC).

    Wat ik nog zou kunnen proberen is de boot onderwaterdrukken zonder de tanks te activeren en kijken waar de belletjes vandaag komen. Dan moet ik echter noch wel zo'n mooi zwembad als van jou bij mij in de buurt zien te vinden. :lol:

    In ieder geval toch bedankt voor jou uitleg van het probleem. Ik zal elders op dit forum vertellen hoe het e.a. is afgelopen.


    Groetjes:

    Mathijs
     
  11. toneburst

    toneburst

    Lid geworden:
    16 apr 2003
    Berichten:
    969
    Locatie:
    Nederland
    Mathijs,

    specifiek voor jou: ook met de 206 op 'minimale waterdiepte' (dus net onder het oppervlak en derhalve minimale waterdruk op de boot) heb ik bij volledig gevulde ballasttanks (plus een pufje met de mond vooraf ingeblazen overdruk) GEEN lekkage (nog via de schroefas-dichtingen, nog via de balgjes....)
    Er moet meer aan de hand zijn bij jouw boot, of ik ben gek!

    Jos
     
  12. vir niks ni bang ni boot

    vir niks ni bang ni boot In Memoriam

    Lid geworden:
    14 jan 2005
    Berichten:
    221
    Locatie:
    pingjum-friesland
    hoi
    ik lees alleen maar over de balgjes maar hoe zit het met de as doorvoering ik neem aan dat het een buis is met met twee bussen en hoe strak gaat de as er door en is de bus gevuld met vet en eventueel een smeernippel want deze combinatie met de balgen moet gewoon waterdicht zijn een keer per jaar de vet spuit er op en klaar.
    alleen met de schroefas komt er meer bij kijken omdat deze toeren maakt en het (verkeerde)vet er uit draaid.
    groeten fred
     
  13. mdejong

    mdejong

    Lid geworden:
    8 mei 2005
    Berichten:
    545
    Locatie:
    Dordrecht
    Fred,

    Engell maakt zijn schoefas doorvoeringen m.b.v. een klein stukje slang wat een paar mm over de schroefas heen zit. Dit zou volgens de berichten moeten werken. Het werkt in ieder geval bij Toneburst.

    Zelf heb ik nog steeds een vraagteken bij de balgjes omdat ik daar belletjes zie ontsnappen bij het vol zuigen van mijn tanks. Bij de schroefassen zie ik niets gebeuren. Uiteindelijk kunnen het maar vier dingen zijn:

    1. Balgjes;
    2. Deksel;
    3. Schroefas;
    4. Iets heel anders (denk maar eens aan het lekkede schot van Toneburst.

    Ik zal deze oorzaken 1 voor 1 moeten elimineren (te beginnen bij de balgjes).



    Groetjes:

    Mathijs
     
  14. vir niks ni bang ni boot

    vir niks ni bang ni boot In Memoriam

    Lid geworden:
    14 jan 2005
    Berichten:
    221
    Locatie:
    pingjum-friesland
    hoi Mathijs
    als jij belletjes ziet bij het volpompen dan is het wel duidelijk de overdruk ontsnapt dan,maar wat nog niet duidelijk is hoe de stuur stangen gemonteerd zijn zitten de balgen binnen en buiten word het geheel op gevuld met vet want in deze situatie is het vet wat afdicht en de balgen houden het dan binnen,maar als er geen of weinig vet inzit en de doorvoering is wat ruim en alleen een balg aan de buitenkant dan begrijp ik de belletjes.
    groeten fred
     
  15. mdejong

    mdejong

    Lid geworden:
    8 mei 2005
    Berichten:
    545
    Locatie:
    Dordrecht
    Wellicht dat deze foto's het duidelijker maken:

    [​IMG]

    [​IMG]

    Het vreemde is dat ik extra kabelbandjes (tiewraps) rond de balgjes getrokken heb (aan de rompzijde) en de balgjes gevult heb met kogel lagervet. Toch blijft er lucht ontsnappen.


    Groetjes:

    Mathijs
     
  16. vir niks ni bang ni boot

    vir niks ni bang ni boot In Memoriam

    Lid geworden:
    14 jan 2005
    Berichten:
    221
    Locatie:
    pingjum-friesland
    hoi Mathijs
    de foto's zijn duidelijk maar zit er aan de binnenkant ook een balg want de druk die jou pomp opbouwd wil en kan makkelijk naar buiten dus mijn gedachte zijn dat er van binnen uit weinig weerstand is,de druk aan de buitenkant word rondom de balg gedrukt en knijpt als het ware de balg vast en dus dicht, dus hoe is het aan de binnenkant.
    groeten fred
     
  17. mdejong

    mdejong

    Lid geworden:
    8 mei 2005
    Berichten:
    545
    Locatie:
    Dordrecht
    Er zitten aan de binnenkant geen balgjes. Op zich een goed idee ware het niet dat de balg-bevestigingen daar niet op voorbereid zijn. Ook is het vrijwel onmogelijk de plaats te bereiken.

    Ik heb de balgjes er gisterenavond uitgesloopt en wilde de Norbert-Brugge stuurstang doorvoeren gaan monteren (welke ik voor mijn vakantie had gekocht). Helaas :( kan ik ze nergens meer vinden :? :? :? :? . Ik heb vanmorgen nieuwe besteld bij Norbert, even afwachten tot die binnen zijn en dan kan iuk je de uitkomst mededelen.


    Groetjes:

    Mathijs
     

Deel Deze Pagina