Lageregler

Discussie in 'Duikboten' gestart door Rene Witteman, 15 aug 2005.

1. Rene Witteman

Rene Witteman

Lid geworden:
    12 aug 2005
    Beste medemodelbouwers,
    Ik heb nooit geweten dat er zoveel kennis en modelonderzeeers in nederland waren.
    Ik ben al 3 avonden bezig met het lezen van dit forum-onderwerp wat geweldig allemaal.
    Nu ben ik zelf al zo'n 30 jaar een aktieve modelbouwer van werkende modelstoomlokomotieven (kolen gestookt) maar heb daarnaast ook alle duikboten van Robbe en Graupner.
    De duikboten zijn alle wel dynamisch te duiken maar nu komt mijn vraag.
    Wie weet of de lageregler van Norbert Bruggen werkt op een Robbe
    U2540?
    Tevens wie heeft er ervaring met het bestellen bij deze firma?

Ik heb trouwens mijn ogen uitgekeken bij jullie in Lelystad.

2. toneburst

toneburst

Lid geworden:
    16 apr 2003
    Hoi René,

ten eerste natuurlijk van harte welkom op 't forum. Goeie zaak dat je ons gevonden hebt: hoe meer zielen hoe meer vreugd niet. Voor wat betreft 'de Nederlandse model-onderzeeboot-bouwer geef je nog eens duidelijk aan dat het tijd wordt voor meer 'samenhang': dus een eigen vereniging o.i.d. En dit forum is en blijft natuurlijk fantastisch. Heb je al 's gekeken naar http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=22312 (en dan vooral de laatste pagina). Kom je ook de 25e september?
    Over jouw vragen: de Lageregler van Norbert is dezelfde als die van de firma Engel. Beide firma's zijn zeer betrouwbaar. Mijn ervaring met Engel is dat als je hier bestelt en het spul is op voorraad (en dat is meestal zo), dan kán je'm binnen 24uur in huis hebben. Norbert levert dacht ik wat langzamer, maar zonder problemen.
    En ja, je kan'm inbouwen in de U2540 en de U47....feitelijk kan je'm in iedere sub inbouwen. Nu weet ik niet of een lageregler wel zin heeft in een dynamische boot....maar ik denk dat U2540 expert Raf of Lex je hier beter over kunnen inlichten. Ik weet niet of Raf ook een LR in zijn U47's heeft. Die van mij heeft erin ieder geval geen.
    Wel werk ik met de 'oude' LR van Engel in de Lafayette, en die werkt werkelijk perfect!

Groeten,

Jos

3. Rene Witteman

Rene Witteman

Lid geworden:
    12 aug 2005
    Beste Jos, bedankt voor je snelle reactie
    Het lijkt me leuk om te komen op de 25e zal ik mij boten meenemen.
    Misschien dat ik daar iets meer te weten kan komen over de lageregler
    in een dynamische boot.

rene

4. MDBG

MDBG

Lid geworden:
    10 feb 2005
    Hallo Rene,
    de "Lagereler" van Norbert is prima.
    De oude zijn met vloeistof regeling en de nieuwe werken met met lucht die warm wordt.
    Die van Engel komen van Norbert en Norbert heeft ze al zeker 10 jaar.
    In een langzame boot heb je geen stabilisator nodig, bv de 206.
    Maar in de Skipjack heb je zo'n ding wel nodig vanwege zijn snelheid.
    En die zit er al 9 jaar in.
    En anders is het net een Dolfijn, hij vaart nu mooi vlak.
    Het leveren is niet zo snel maar wel goed bij Norbert.
    En als eens iets kapot is kan het gerepareerd worden.
    En dat kan bij Engel niet.
    Er is een nieuwe op komst met stabilsator/diepte regel bij Norbert.

Hein

5. Rene Witteman

Rene Witteman

Lid geworden:
    12 aug 2005
    Beste Hein,
    bedankt voor je reactie.
    begrijp ik het goed dat het geen zin heeft in een langzame boot?
    maar wat is langzaam, mijn dynamisch duikende boten moeten toch wel wat snelheid hebben om onder water te kunnen blijven varen. wat denk je.......?

rene

6. Lex Verkuijl

Lex Verkuijl

Lid geworden:
    30 okt 2004
    Hallo Rene,

Van mij ook welkom!

Volgens mij help zo'n lageregler wel degelijk in een dynamisch duikende boot. Die Robbe dingen moet je op volgas varen willen ze überhaupt naar beneden gaan, althans bij mijn U 2540. En als je dan een regelaar op de achterste roeren hebt staan, stabiliseerd die de onderwatervaart. Anders krijg je snel dat dolfijnzwemmen wat Hein al opmerkt; op, neer, op, neer, .....

Een langzamere boot reageert meer op z'n eigen stabiliteit, en kan dan makkelijker zonder regelaar horizontaal blijven. Een snelle boot reageert meer op de hydrodynamische (dat ik dat uit m'n toetsenbord kan krijgen ....) krachten, en gaat dan een eigen koers varen.

Ik ben mijn 2540 aan het ombouwen naar statisch duiken, en daar zit inmiddels al een LR van Norbert Brüggen in.

Die nieuwe regelaar waar Hein het over heeft is er al. Die heb ik in m'n walrus zitten, en dat stuurt werkelijk perfect. Die regelt ook bij op diepte met een druksensor. Tot op 5mm nauwkeurig op periskoopdioepte vind in erg netjes! Maar dat mag dan ook wel voor € 170,= 8O

7. raf

raf Forum veteraan

Lid geworden:
    27 aug 2003
    hallo rene

ik heb de LR in al mijn duikboten zitten
    en die werken perfect
    ik bestel in het groot bij norbert :lol:

de U2540 heb ik nu werkent met duiktank en die vaart als een trein met de regelaar er in
    zonder blijft het heel de tijd knuppelen
    ik kan met de U2524 (exU2540) zo een 100 meter op periscoopdiepte varen (2 cm boven water) zonder problemen

de U47 die heeft een ander probleem waardoor dit minder makkelijk gaat maar daar wordt aan gewerkt
    het is een zaak van gaten boren in de toren
    de lucht blijft daar in gevangen zitten tijdens het duiken

groeten raf

8. Rene Witteman

Rene Witteman

Lid geworden:
    12 aug 2005
    Bedankt mannen,
    Ik ben nu overstag en ga de U2540 ombouwen tot een statisch model.
    Om e.e.a. te realiseren zal ik de 28e in Lelystad de boel eens goed bij jullie
    bekijken (als je dat goed vindt natuurlijk).

alvast bedankt Rene

9. Lex Verkuijl

Lex Verkuijl

Lid geworden:
    30 okt 2004
    Lijkt mij prima! Maak er dan wel de 25e van, en als je wilt kun je ook je boot(en) meenemen. Kun je ook nog een baantje trekken na afloop, en ik ben persoonlijk wel benieuwd naar jou 2540. De enige die ik naast de mijne gezien heb tot nu toe is die van Raf.

10. raf

raf Forum veteraan

Lid geworden:
    27 aug 2003
    hallo ik kan niet komen

ik zit met een belgische kampioenschap waar ik opmoet aanwezig zijn
    woorden +sensuur hahahahahahahahaha

groetjes raf

Deel Deze Pagina