Lak voor een Art hobby model (Hyper DL)

Discussie in 'HLG/DLG/F3K' gestart door Peter Den, 29 dec 2005.

  1. Peter Den

    Peter Den PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    1.710
    Locatie:
    Voorburg
    Hallo forum: Als eerste vingeroefening in het DLG domein heb ik mij een Hyper DL van Art hobby aangeschaft.
    Als nieuwkomer zal ik af en toe wat vraagjes hebben, dus hoop ik op vriendelijke adviezen!
    (en dan aub niet van : hoe kan je nou zo stom zijn te beginnen met een Hyper! want je had natuurlijk net zo'n X Y of Z als ik moeten nemen enz.)
    De vleugel is met populier ingedekt schuim.
    Is er een aan te raden lak om deze vleugel vooral "licht'' te lakken?
    Volgende vragen komen ongetwijfeld:
    Peter den Ouden
     
  2. Theo

    Theo

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    3.061
    Locatie:
    Annen
    Welkom Peter!

    Ik kende de Hyper niet en heb hem net even opgezocht. Ziet er leuk uit als starterskist hoor. Ietsje aan de zware kant met een leeggewicht van 235 gram. Probeer hem zo licht mogelijk te houden door de aansturing te doen met single-pull en lichte RC te grbruiken.
    De vleugel zou ik echt niet gaan lakken!!!!!!!! Neem hiervoor Oralight. Veel lichter en een mooi glad oppervlak.

    Je hoopt op vriendelijke adviezen. NATUURLIJK 8) Kom maar op met je vragen
     
  3. Wubbe

    Wubbe

    Lid geworden:
    22 mrt 2005
    Berichten:
    3.362
    Locatie:
    Haarlem
    Peter,

    Zoek even op RC Groups naar de Hyper.

    Conclusie daar is dat het een mooie kist is, alleen dat de staartboom wat versterking behoeft. Een extra koolstof of kevlar matje toevoegen.

    Succes er mee!

    Groeten, Leon
     
  4. Peter Den

    Peter Den PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    1.710
    Locatie:
    Voorburg
    Bedankt voor de aanmoedigingen! Als ik het goed schat kost bekleden met oraligth ongeveer 18 gram, is dat acceptabel? In eerste instantie leek het me wat veel, maar verder nagedacht is het inderdaad misschien het best haalbare.
    Is er bv een schatting van het gewicht van een of twee spanlaklagen?

    Om het staartboomtje te verstevigen, rol je dan uitwendig gewoon een matje extra er omheen?

    Waar positioneer je trouwens ongeveer (gemeten vanaf de rand bv) de werpstift en wat zijn goeie afmetingen want daar staat niets van in de beschrijving, als ik maar gelijk door mag gaan?

    Een andere vraag is: is het het beste om dmv een elektronische mixerkabel (5gr) de twee ailerons te sturen (in de vleugel geplaatste servo's, en dan als flapperons of heeft dat hier geen zin , maar hoe regel je dan de aansturing van twee servo's voor alleen ailerons?
    Nou in ieder geval een prettige jaarwisseling gewenst: Peter Den
     
  5. Theo

    Theo

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    3.061
    Locatie:
    Annen
    Peter.

    Ik kan geen inschatting geven wat de gewichtstoename zal zijn bij twee spanlaklagen, maar m'n gevoel zegt dat dat meer zal zijn dan bespanning met oracover light. Ik doe alles op m'n gevoel :D

    De staartboom zal ik op de volgende punten verstevigen. De plek waar het kielvlak in de boom zit ofwel het punt tot waar je de inkeping maakt voor het kielvlak is altijd erg zwak en daar wil het nogal eens breken bij een niet zo nette landing of heel veel heel hard gooien. Een kleine versteviging met wat rovving help voldoende.

    Op ongeveer 1 cm van de achtekant van de boom naai ik het kielvlak vast. Gewoon met draad en naald om de boom en door het kielvlak een paar windingen maken. Dit voorkomt dat het Y stuk bij een harde landing splijt. Op de foto is het een beetje te zien.
    [​IMG]

    De werpstift plaatsing is per model verschillend en of hier een basisregel voor is weet ik niet en kan ik niet vinden op internet. Bij sommige modellen staat er een merkje op de vleugel maar bij jou dus niet.
    Ben je rechtshandig dan gaat de stift natuurlijk wel in de linkervleugel :wink:
    Kijk en voel of er in de tip een versteviging zit.
    Zoek de ligger op en kijk of deze voldoende stevigheid geeft. Er komen enorme krachten op dus je moet een goede basis hebben. Verstevig desnoods zelf de plaats waar je hem hebben wil door middel van een glas of carbonmatje.
    Wederom zegt mijn gevoel dat de stift ongeveer op het zwaartepunt moet liggen voor een stabiele worp.
    De stift moet natuurlijk ook nog goed vast te pakken zijn. Heb je korte vingers dan moet je daar rekening mee houden en de stift niet te ver naar binnen plaatsen. De stift pak je trouwens vast met het laatste kootje van je wijs en middelvinger.

    De aansturing van de aillerons en flapperons mix ik allemaal op mijn zender (MPX Cockpit)

    Ik hoop dat je hier iets aan hebt
     
  6. Vinkie

    Vinkie Guest

    Hoi Peter,

    Ik heb zelf een tijd een Hyper gevlogen maar ben sinds enige tijd overgeschakeld op een Blaster. De Hyper was mijn eerste DLG dus ik heb indertijd wel een paar dingen niet zo handig aangepakt, dus ik zal proberen een paar tips te geven, ook op basis van voortschrijdend inzicht.

    1) Staart: De bijgeleverde balsa staart is eigenlijk zo slecht nog niet. Ik zou overwegen om de randen met wat dun cyano te verstevigen en ze daarna met oralight te bespannen. Ik zou de tailboom niet inzagen maar de vin gewoon aan de zijkant erop monteren. Inderdaad een single pull met torsieveertjes om de staart zo licht mogelijk te houden. Mocht je willen knutselen: de staart 10% groter maken qua oppervlak schijnt beter te lanceren.

    2) Romp: Ik vond de tailboom niet zo'n probleem maar de romp is echt nogal zwak. Ik zou de zijwanden onder de vleugel en de neus versterken met dunne glasmat en koolstof rovings. Zonder deze verstevigingen kan je na wat oefening letterlijk je romp kapotlanceren. Ik had twee kevlar banden aan beide zijden en dat was inderdaad precies tot waar mijn romp altijd scheurde... :?

    3) Vleugel: In plaats van de pen voorin en een enkele schroef zou ik een tweede schroefbevestiging aanbrengen (door schroefdraad te tappen in een extra aangebracht triplex plaatje onder het zadel). Ook zou ik het gat voor de servodraden zo klein mogelijk houden, bij voorkeur een ingelijmde stekker. Dit om de romp zoveel mogelijk te ontzien. Verder zou ik de rolroeren over de hele achterlijst laten bewegen om ook flaperons te kunnen gebruiken.

    4) Qua finish voor de vleugel ben ik het eens met Theo dat lak snel te zwaar wordt. De vleugel zelf is meer dan stabiel, je kan zelfs om wat gewicht te verliezen nog een laagje van het fineer (populier) afschuren met 200-400 grit. Qua afwerking inderdaad Oralight, of nog beter Mylar polyesterfolie voor nog een paar gram minder.

    Hoop dat dit je wat helpt!
     
  7. Peter Den

    Peter Den PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    1.710
    Locatie:
    Voorburg
    Hi Martijn, bedankt voor de tips!
    Ik vond inderdaad het vleugelpennetje een beetje vragen om moeilijkheden ,dus goed idee om een tweede nylon bout te gebruiken, ga ik doen dus.
    ook had ik al wat aarzelingen over de romp, dus die ga ik dus na deze aanmoedigingen ook nog maar wat verstevigen.
    Van de oralight ben ik nog steeds niet zo overtuigd: zou toch zo'n 18 gr gaan wegen, Ik denk dat met zorgvuldig lakken met bv dope of ddl lak 10gr te doen moet zijn.
    Ik ben nu proefstukjes aan het lakken en heb ik ongelijk dan laat ik dat ook weten hoor.
    Hoe maak je eigenlijk zo'n cockpitkapje/cover een beetje handig vast?
    Groet: Peter den
     
  8. Vinkie

    Vinkie Guest

    Hoi Peter,

    Ben benieuwd naar je testresultaten! Ik hoop alleen dat een (dunne) laklaag net zo vochtbestendig is als folie. Misschien toch Mylar, dat een stik lichter is dan Oralight?

    Ik bedacht nog iets over de Hyper: ik zou de maximale V-stelling kiezen, mogelijk zelfs wat meer tot 6 graden maximum. Bij minder V-stelling zijn scherpe bochten veel lastiger te vliegen. Let trouwens ook goed op het stevig bevestigen van de werpstift, ik heb zelf wel eens met mijn tip in mijn hand gestaan terwijl de rest al lang en breed onderweg was...

    Het kapje heb ik altijd simpelweg getaped. Je zou ook een metaaldraad aan de binnenkant van het kapje kunnen lijmen, of een klein magneetje kunnen gebruiken, of zelfs een drukknoop uit moeders naaigarnituur :D
     
  9. Peter Den

    Peter Den PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    1.710
    Locatie:
    Voorburg
    Nou dan: het heeft even geduurd, maar de vleugel (eigenwijs) toch gelakt.
    gewichtstoename door 3 lagen DDL lak is 13 gram.
    Valt mij toch nog wat tegen, denk dat het lichter kan, maar ja, alles onderdeel van het leerproces.
    Met epoxy/glas, lak enz, maar zonder servo's weegt de vleugel zo'n 170 gram, en dat vind ik nog al wat: op basis van oude ervaring zou dat toch een stuk lichter moeten kunnen.
    Maar voorlopig maar niet te veel praatjes en afmaken en vliegen dus.
    over servo's en zo heb ik nog een vraagje, maar daar start ik een nieuw draadje voor denk ik.
    Peter.
     

Deel Deze Pagina