Lange lipo kabels ( graupner v-maxx)

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door moesi, 1 dec 2014.

  1. moesi

    moesi

    Lid geworden:
    28 mei 2012
    Berichten:
    16
    Locatie:
    Rotterdam
    Hallo allemaal

    Ik heb een graupner vmax 3s/5500 lipo,
    alleen is me op gevallen dat de min kabel erg lang is, dit loop vanaf de achterkant van de lipo tot aan de lengt van de plus kabel +/- 27cm.

    Nu is me volgende vraag lange lipo kabels op een esc aansluiten schijnt niet goed tezijn maar kan dit ook kwaad als de -min- kabel lang is.

    mvg
     
  2. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.528
    Locatie:
    Woerden
    Het kan zijn dat één van de twee aansluitkabels iets langer is dan de andere. Dat is niet meer dan de breedte van de accu en die twee of drie centimeter maakt niets uit.
     
  3. moesi

    moesi

    Lid geworden:
    28 mei 2012
    Berichten:
    16
    Locatie:
    Rotterdam
    Het is helaas niet iets langer maar een heel stuk.

    Als je de twee kabels hebt zie je dat de plus aan de ene zijde is en de zwarte kabel loopt onder de krimpkous van achter naar voren.

    Mvg
     
  4. moesi

    moesi

    Lid geworden:
    28 mei 2012
    Berichten:
    16
    Locatie:
    Rotterdam
    [​IMG]

    Hoop dat ie tezien is op de foto
     
  5. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.528
    Locatie:
    Woerden
    Dat lijkt me heel sterk. De aansluitingen van een LiPo cel zitten aan één kant.

    [​IMG]

    Dat er dan één aansluiting helemaal van de andere kant komt is eigenlijk onmogelijk.

    [​IMG]

    Als ik naar jouw foto kijk zou het kunnen zijn dat beide draden helemaal naar de andere kant lopen. Ook dat is ongebruikelijk maar ik kan het me voorstellen als trekontlasting. Als je nu aan de draden trekt komt die kracht niet zo makkelijk op de soldeerpunten terecht wat de zaak wat steviger maakt.
    Het nadeel is dan inderdaad dat de draad de lengte van de accu langer is dan strikt noodzakelijk. Voor direct gebruik kan dat wel maar als je de kabels nog langer gaat maken zal je echt extra condensatoren bij de regelaar nodig hebben.
     
  6. brand_vlieg

    brand_vlieg verslagschrijvers

    Lid geworden:
    26 mei 2005
    Berichten:
    421
    Locatie:
    Barneveld
    Ernst, dan heb ik nieuws voor je, pas heb ik een beschadigde cel uit een 4s pakket gehaald, dat had aan beide einden een printplaatje omdat de +- en -aansluitingen van de cellen op de tegenoverliggende korte zijden zaten. In mijn geval moest ik dan ook 1 langere aansluitdraad aanbrengen.
     
  7. savage .26 picco

    savage .26 picco Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 okt 2004
    Berichten:
    8.471
    Locatie:
    Hoek van Holland
    Ik heb ook slecht nieuws voor je Ernst...
    Hyperions hebben ook de + aan de 1 kant en de - helemaal aan de andere kant van de cel. Bij een oneven aantal cellen zit je dan dus met een hele lange -kabel ;)
     
  8. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.107
    Fabrikanten van ESC`s adviseren over hel algemeen een kabellengte tussen de Li-Po en de ESC van 15 - 20 cm. Wordt die kabel langer, dam kunnen er extra condensatoren worden geplaatst. En voorbeeld daarvan is dit: Castle Creations | CC CapPack

    Je kan ook zelf losse condensatoren plaatsen. Let op dat je Low ESR condensatoren gebruikt.
     
  9. moesi

    moesi

    Lid geworden:
    28 mei 2012
    Berichten:
    16
    Locatie:
    Rotterdam
    hallo

    bedankt voor de antwoorden hoeveel van de caps moet je dan gebruiken en welke sterkte zie dat ze oplopen tot 1000uf 64v ( en heb hier thuis de 470uf 35v liggen)

    Het is trouwens voor een boot regelaar Etti 150a
     
  10. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.107
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  11. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.528
    Locatie:
    Woerden
    Zo zie je maar weer dat alles sneller veranderd dan je denkt. Dergelijke cellen heb ik nog nooit gezien, ook geen plaatjes, dus veronderstelde ik dat ze niet bestonden. Blijkt dus van wel, weer wat bijgeleerd. ;)
     
  12. moesi

    moesi

    Lid geworden:
    28 mei 2012
    Berichten:
    16
    Locatie:
    Rotterdam
    Voor elke 10cm draad moet ie dus een 220uf erbij zetten staat er op 1 van de forums.
    Maar betekent dit dan 10cm totale lengte of 10cm per kabel wat je verlengt.

    Ik heb nergens trouwens iets kunnen vinden wat er gebeurd als je iets meer capasitor bij soldeerd. ??
     
  13. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.528
    Locatie:
    Woerden
    De benodigde capaciteit kan je niet zo maar met 220µF voor elke 10cm verhogen. Daar is geen formule voor te geven want het hangt ook heel sterk af van de stroom die de motor gebruikt, de zelfinductie van de motor, de al aanwezige capaciteit en nog een paar zaken.
    De meest bruikbare methode voor mij is de lengte van de kabel opmeten die nu aan de regelaar zit. Kijken welke capaciteit er al op de regelaar zit en dat de zelfde waarde erbij solderen en de kabel twee keer zo lang maken. Als je een motor hebt die veel stroom gebruikt kan je beter een stapje hoger capaciteit nemen.
    Bijvoorbeeld er zit nu 330µF op en de kabel is 20cm lang. Zet er dan minimaal 330µF bij als je de kabel verlengt tot 40cm. Bij een groot stroomgebruik zou ik dan een 470µF erbij solderen. Als je het echt heel goed wilt doen kan je het beste twee stuks 220µF in plaats van één 470µF.
    Gebruik ook alleen condensatoren met een zo laag mogelijke ESR ("inwendige weerstand"). Let er ook op dat de werkspanning minimaal hetzelfde is als de condensator die er al op de regelaar zit. Hoger kan geen kwaad, lager kan je beter niet doen, die zou kapot kunnen gaan.
     
  14. moesi

    moesi

    Lid geworden:
    28 mei 2012
    Berichten:
    16
    Locatie:
    Rotterdam
    Er zitten nu 3x 470uf. 35v standaart op de esc al.
    Ik weet niet wat de orginele afmetingen zijn van de +/- kabel esc, maar stel dat ie 10cm was en ik verleng hem met 30 cm op zijn max .
    Dan zou ik dus 3x 470uf bij moeten solderen toch.?
    Maar nu komt de volgende ik gebruik 2x3s lipo voor in me catamaran moet ik er dan nog 3x470uf bij solderen voor de andere lipo pack

    Alvast bedankt voor de moeilijke vragen ( wil niks door branden)
     
  15. savage .26 picco

    savage .26 picco Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 okt 2004
    Berichten:
    8.471
    Locatie:
    Hoek van Holland
    In de snelle boten solderen we gewoon 5000µFof meer erbij ;)
     
  16. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.528
    Locatie:
    Woerden
    Je kan er dan inderdaad 3x 470µF bij zetten maar meer mag natuurlijk ook. Om er nu 5000µF bij te zetten is in dit geval een beetje (veel) overkill. ;)
    Je hebt daar ook een boel ruimte voor nodig want dat zou een stuk of 10 condensatoren van 470µF zijn. Om de ESR zo laag mogelijk te houden kan je namelijk beter meerdere kleine condensatoren parallel zetten in plaats van één grote.

    Die condensatoren moet je zo dicht mogelijk bij de regelaar monteren. Je moet ze dus niet bij de accu's plaatsen. Als je dat zou doen dempen ze spanningspieken niet meer dus zijn ze zo goed als nutteloos. In bepaalde gevallen zouden ze dan zelfs meer kwaad dan goed kunnen doen.

    Er is een oud draadje waar hier al het nodige over is geschreven. Lees dat eens door, een heleboel nuttige info denk ik. Je vindt het HIER.
    Succes
     
  17. moesi

    moesi

    Lid geworden:
    28 mei 2012
    Berichten:
    16
    Locatie:
    Rotterdam
    Bedankt voor alle antwoorden.
    Ik heb er nu 10x470uf 35v gesoldeerd aan de esc zo dichtbij mogelijk (2cm).
    Ik weet niet als dit voldoende zal zijn maar kom er een eind mee denk ik..
    Als er interesse is voor foto zal ik die plaatsen.

    Mvg
     
  18. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.104
    Vanwege alleen die langere min kabel hoef jij helemaal geen condensators bij te voegen. Pas als beide kabels behgoorlijk langer worden omdat de afstand tussen de accu en de regelaar erg groot wordt dan heb je die condensators soms nodig. In dit geval nog niet.
     

Deel Deze Pagina