Lasaparaat kopen (en leren lassen)

corvl

verslagschrijvers
Hallo beste mensen,

Ik wil een lasaparaat kopen , maar ik weet niet goed wat.
Wat ik ermee wil doen is dun ijzer kunnen lassen (1mm) en dik tot een mm of 6.

Ik heb nog nooit gelast, maar mn schoonpa gaat het me leren.
Ik heb begrepen dat er verschillende typen zijn . met baquetten (van die staven) en een halfautomatische (waar zo'n koperdraadje uitkomt)

De garage waar ik wel eens komt ( om iets te laten lassen) zegt dat zo'n ding waar zo'n draadje uitkomt gemakkelijker is en dat je daarmee hele dunnen dingen kan lassen, volgens m'n schoonpa kan je met zo'n ding met staven niet dunne stukken lassen.

Het is niets iets wat ik veel gaat gebruiken , maar ik wil ook niets iets kopen wat ik na een keer gebruiken weg kan gooien , of waar ik dan niet dik of dun mee kan lassen.

Bij de lokaleOBI ( hier in oostenrijk ) hebben hebben ze bijvoorbeeld deze 2 in de aanbieding:

Gude van 179 euro Fulldraht, easy MIG 125 max nennleistung 1,28 kw
http://www.elektro-plus.de/index.ph...flypage&product_id=83&category_id=29&vmcchk=1

Gude van 50 euro GE 45
http://www.lager7.com/lager7/product_info.php?products_id=3575

Of bij een andere baumarkt hier hebben ze zo'n halfautomatische van einhell voor 300 euro, of een met van die staven voor 150 euro en die laatste is dan tot 160A

Wie kan mij wat raad en advies geven. Voor het dikkere ijzer lassen is natuurlijk niet voormodelbouw, maar ik zou ook graag heel dus ijzer (in de toekomst) willen lassen voor de modelbouw. (Is er ook iets waarmee aluminium te lassen is, of kost dit meteen stukken van mensen)

Bedankt,

Cor

Om aluminium te lassen moet een TIG (Tungsten Inert Gas) apparatuur gebruiken .... ook gebruikt voor dun (staal) plaatmateriaal door proffesionals. Ook wel Argon-arc genoemd .... in een vlamboog tussen een wolfram electrode en het te lassen materiaal, omgeven door Argon gas wordt wordt via een lasstaafje, materiaal toegevoerd voor de lasnaad ..... lijkt een beetje op autogeen (met de acytileen brander) lassen ... met als voordeel dat het smelten in een zuurstofvrije omgeving plaatsvind ....
Nadeel relatief dure apparatuur

Dik staal braad je met een electrode aan elkaar ... wat de enige juiste manier is

en dun staal is happier met MIG/MAG wat nog net betaalbaar is voor de amateur (wil je tenminste "iets" kwaliteit hebben) ....

voor staal en RVS kun je een electrode las apparaat relatief goedkoop ombouwen naar TIG zoals hierboven beschreven , dit kan met zowel een inverter als trafo.

ik heb zelf in het verleden ook zo n apparaatje omgebouwt naar TIG en dat werkt perfect , helaas werken bepaalde parameters dan niet , zoals down en upslope en het hoogfrequent. dit is wel te realiseren , maar dat maakt het weer wat duurder.

voor aluminium lassen heb je een AC/DC apparaat nodig , gelijk en wisselstroom ,wisselstroom is nodig om bij aluminium door de oxide huid te komen om zo een smeltbad te maken.

ik zou in jou geval gaan voor een CO2 ofwel mig/mag apparaat ,laat je niet een ferm apparaat aansmeren die met gevulde draad last , ik zou gaan voor een degelijk apparaat met gasfles. electra beckum is in de lichte klasse een van de betere merken.

het Mig/Mag lassen vereist enige vaardigheid ,maar is makkelijk aan te leren .
het hier boven beschreven TIG las proces is echter andere koek , die vereist buiten vaardigheid ook enige theoretische kennis.

ik ben zelf een aantal jaren lasser geweest , zowel constructie als leidingwerk en fotokeurwerk , ik doe het nu nog slechts hobbymatig en afentoe een beunhaas klusje :wink:

@ Dirk

Ik begrijp uit jouw reactie dat het niet morgelijk is om met een van beide aparaten dik en dun te lassen :-( het is of het een of het andere. Het aluminium lassen laat ik bij je verhaal direkt vallen :oops:

@ Bar : Is bijvoorbeeld zo'n aparaat van Gude van 179 euro Fulldraht, easy MIG 125 max nennleistung 1,28 kw, geschikt voor eenvoudig laswerk van dun en dik materiaal, of is diet niet morgelijk zoals Dirk zegt?
Ik ben beslist niet op zoek naar iets profesioneels, het is puur voor wat hobbywerk en hier en daar wat reparaties. Ik ga van de week eens naar een andere maumarkt, daar hebben ze een aparaat van einhell staan van een 300 euro, ik zal eens kijken wat daar de specificaties van zijn.
Gude

Alvast bedankt,

Cor

Hoi Cor

Wat bedoel je eigelijk met "dik" ?
Dit is toch wel een heel belangrijke vraag, zonder deze info is het feitelijk zinloos erover te praten.

Afhankelijk wat je er mee gaat lassen is mig lassen voor meeste mensen en bedrijven wel degelijk geschikt.
Een bedrijf dat naast mij zit is toeleverancier aan de baggerindustrie-scheepsbouw ( sleephopper-zuigers etc )
Zij "bakken" dagelijks 40 mm staal aan elkaar met een 500 Ampere mig-lasmachine ,deze lassen zijn gecertificeerd .
Voor ZEER extreme toepassingen of vereiste ,bv in de offshore of bij de bouw van onderzeeërs gebruik men zoals Dirk verteld electrode-lasmachines ( inderdaad wegens de zuurstofvrije omgeving )
Maar voor meeste dagelijkse werkzaamheden is mig lassen de standaard, en komt electroden lassen niet veel meer voor.

Zelf heb ik 2 mig lasmachines , een "kemppi adaptive 180" levert maximaal 180 Ampere en geschikt voor dun 0.5mm plaatwerk tot en met 4 mm plaatwerk , kosten van dit speeltje is 1000 euro ex btw.
Daarnaast deel ik met mijn broer een "kempi fastmig basic met fastcool " dit is dezelfde machine als die mijn buurman heeft ( 500 ampere ) hiermee kun je dus lassen van 4 mm t/m bv 40 mm ( dan wel in lagen , dat doen ze ook bij elektrode lassen zo )

Vaak hebben de in de bouwmarkt aangeboden mig machientjes een aangegeven maximale vermogen van 150 Ampere, maar meestal halen ze dat toch echt niet.
Voor autoplaatwerk moet je goed kijken of de stroomsterkte instelbaar is onder de 50 Ampere anders brand je gaten in het plaatwerk (35 Ampere zal mooi zijn)

Hallo Wstoof.

Onder "dik" versta ik een mm of 6.
Ik begrijp dus dat ik moet letten dat een lasaparaat rond de 35A ingesteld kan worden.
Kan je aangeven hoeveel Amp ik nodig zou hebben om bijvoorbeeld een stuk ijzer van 6mm aan elkaar te lassen? (MIG)

Momenteel is mijn schoonpa me aan te leren lassen met een 160 A lasaparaat met electrodes, 6,, ijzer gaat er goed mee. , maar hij zegt dat dun ijzer/plaatwerk onmogelijk hiermee is, dat brand er direct doorheen.

Ik wil graag een apparaat hebben wat een beetje veelzijdig is.

Bedankt voor de info,

Cor

160 ampere is voldoende om 6 mm staal te lassen

einhell ben ikzelf niet zo weg van , maar dat komt denk ik door een slechte ervaring met hun compressors.

Hoi Cor

Met een 160 A elektrode lasmachine kun je inderdaad dikker matriaal lassen dan met een 160A mig machine.
Voor algemeen hobbylaswerk voldoet een 160-170 Ampere machine prima ( zeker als het mogelijk is vanaf weerzijde van het matriaal te lassen ) beste is dan wel een wat dunner lasdraad te kiezen (0,6 mm ipv 0,8 mm)
Met mijn 180A machine ( op inverter basis) las ik ook veel dikker materiaal dan de 4 mm die formeel ervoor staat.
Bij hoger amperages lasmachines val je gelijk in krachtstroom machines (3 fase) en kosten ook meer

Van het merk Telwin (italie) hoor ik ook wel goede berichten een 170 A kost geloof ik ongeveer 450 euro ex btw.
Hier past ook een 5 KG lasdraad rol in, dit is per kilo goedkoper dan de 0.8 a 1 kg rollen van het voorbeeld dat jijzelf opgaf.

met vriendelijke groet, wouter stoof

hoi

Nou dan moet ik toch ma ff reageren, ik zat het ff te volgen hier.

Dunne plaat ongeveer 1mm, kun je echt wel elek lassen, ik laste plaat aan elkaar onder een hoek van 60 graden ongeveer en
dan van boven na onder en wel met een behoorlijk snelheid. Op een stuk van 30cm had ik nog 5cm over van de laspin.
Ik werkte toen bij Kleinbussink in Borculo en heb behoorlijk wat laspinnen weggelast

Ik gebruikte omnia 2,5 en met ongeveer 125 A hangt ook af van de lengte van de kabels, maar dat zal bij jou niet van toepassing zijn.

Tis wel ff proberen dat geef ik toe, ma het kan wel

corvl zei:
Hallo beste mensen,

Ik wil een lasaparaat kopen , maar ik weet niet goed wat.
Wat ik ermee wil doen is dun ijzer kunnen lassen (1mm) en dik tot een mm of 6.

Ik heb nog nooit gelast, maar mn schoonpa gaat het me leren.

Als je schoonpa je het gaat leren zal hij dan ook wel de aangewezen persoon zijn die je kan vertellen wat je moet kopen.
Als hij daar niet toe in staat is, zou ik maar een andere leermeester zoeken.

Om dunne plaat te lassen heb je een half-automaat nodig (van de 1ste link) maar 6mm is daar moeilijk mee. Nadeel van die half-automaat is dan weer dat je een gasfles met ontspanner nodig hebt. Reken hiervoor nogmaals de prijs van het lastoestel. Gebruik zeker niet de kleine wegwerpflesjes, die zijn zo leeg, goedkoop wordt zo dure koop. Voordeel is dan weer de goedkope lasdraad, dat is trouwens geen koper, maar ijzer met een gekleurde beschermlaag. Een ander voordeel is dat er geen slakinsluitingen zijn, al het materiaal dat je ziet neerkomen, is ijzer. Ik heb allebei de toestellen, als ik maar 1 kon houden, ging de baguette lasser de deur uit

@zinnia: Ik denk dat ik ook meer richting zo'n halfautomatische gaat, want ik zal toch vaker met dunner materiaal werken (3-4 mm) dan met nog dikker materiaal.

@ Bigboat: je hebt helemaal gelijk .. ik heb schoonpa buitengewipt..... die beste man moet mij niets leren/voordoen... Ik wil alleen nog maar leren van de mensen die met beide aparaten ervaring hebben.

@Wstoof, ik ga eens kijken wat voor merken ze hier allemaal hebben ( en op internet)

Nogmaals bedankt,
Cor

corvl

@ Bigboat: je hebt helemaal gelijk .. ik heb schoonpa buitengewipt..... die beste man moet mij niets leren/voordoen... Ik wil alleen nog maar leren van de mensen die met beide aparaten ervaring hebben.
_____________________________________-
kijk maar uit straks is je Vrouw ook weggewipt :roll:
volgens mij heb jij heeeeeeeel weinig humor :oops: :oops:
mvg
Frederik :D :D

Lastechniek is een erg mooi vak. Het beste aan dit vak is, dat het niet zwart/wit is. Afhanklijk van de toepassingen en gestelde kwaliteitseisen zijn er meerdere oplossingen te bedenken. Zelf ben ik werkzaam als lastechnicus bij een bedrijf dat o.a. werkzaam is in de petrochemische industrie en offshore.

Variaties in de keuze van het lasproces zijn bijvoorbeeld: vaardigheid van personeel, voorgaande ervaringen, in het bedrijf aanwezige lasprocessen en methodekwalificaties. Daarnaast zijn de lasnaadvorm, stijfheid van de te lassen constructie, het materiaal, gewenste kwaliteitseisen als kerfslagwaarden, treksterkten, hardheiden en verhouding rekgrens/treksterkte van belang.

Ik zelf heb ervaring (circa 3.5jaar), vanuit kwaliteitsgebied, met het lassen van materialen als: on- en laaggelegeerde koolstofstalen, austenitische roestvaststalen, duplex, superduplex, Cunifer en aluminium. Daarnaast hebben we weleens hoog nikkelhoudende materialen verwerkt. Voor deze materiaalsoorten passen we de volgende lasprocessen toe: TIG, beklede electrode, MIG, MAG, STT en het onderpoederdek lassen. De toegepaste materiaal dikten varieren circa 2 tot 50mm. Veel van dit werk wordt ook niet destructief onderzocht dmv Xray, rontgen, Ultrasoon en de oppervlakteonderzoek technieken pentrant en magnetisch.

@corvl: Je wilt dun en dik lassen?!

Als ik een machientje zou moeten kopen voor de hobby waar ik ook dunner materiaal aan elkaar kan lassen ging ik voor een MAG apparaatje. De belangrijkste reden hiervoor is: de mogelijkheid om kortsluitboog te lassen.

Voor het MIG/MAG lassen zjin verschillende booggebieden te beschrijven. De boog is de plasmazuil welke “brand” tussen een al dan niet afsmeltende elektrode en het basismateriaal. Als de spanning laag gehouden wordt, circa 20V, is de boog niet continu aan het branden. Als je in een werkplaats komt, hoor je sommige machines knetteren, en andere, exact de zelfde machines, zoemen. De knetterende machinetjes lassen in het kortsluitbooggebied, de zoemende machines staan in het sproeibooggebied te werken.
Mig of MAG hangt af van de gekozen gasbescherming. “I” staat voor inert. Een gas welke niet reageerd met zijn omgeving. Dit is argon of helium. “A” staat voor alert. Een gas welke wel reageert mijn zijn omgeving. Dit is bijvoorbeeld CO2. Dit dissosieert (valt uiteen) in CO en O. toevoegingen als Si en Ti in het toevoegmateriaal recombineren met het “O”tje waardoor er met CO2 als schermgas kan worden gelast.

Overigens vindt zuiver CO2 lassen niet veel meer plaats in Nederland. Het wordt gebruikt bij bijvoorbeeld betonijzer. Meestal wordt gelast met 80/20. 80% argon en 20% CO2. Dat geldt ook voor jouw machientje. Calculeer dat dus mee!

Bij een lage spanning vindt de materiaaloverdacht van de lasdraad plaats tijdens een kortsluiting met het moedermateriaal. Het proces verloopt kort genomen zo: de boog brand, er vormt een bolletje aan het puntje van de lasdraad, de lasdraad nadert het moedermateriaal, het lasdraad raakt het moedermateriaal. Er ontstaat kortsluiting, de spanning klapt in, de stroom vliegt omhoog. De omhoogvliegende stroom veroorzaakt het zogenaamde pincheffect” (op basis van Lorenskrachten) welke het bolletje afstoten. Doordat de spanning in klapt, en de stroom toeneemt, is de warmte inbreng gering. Immers een hoge stroom vermenigvuldig met een spanning die naar nul rent (wat ie nooit wordt) geeft per saldo een lage warmte inbreng. Daarnaast heeft het smeltbad de neiging te willen stollen tijdens de kortsluitfase. Da’s erg fijn als je niet door dun materiaal heen wilt vallen. Voor ons als bedrijf geeft dit de narigheid van kans op bindingsfouten. Daarom zijn we overgestapt op het lassen van de grondlagen in piping met behulp van het STT kortsluitboog lassen. Dit is een, dankzij moderne vermogenselectronica, gecontroleerd kortsluitboogproces waarbij het nadeel van bindingsfouten vervalt.

Nu komen we bij je goedkope machine. Of dat je netjes, laag onderin je stroomgebied, kortsluitboog kan lassen hangt af van de mogelijkheid je machine fijn in te stellen. Op het moment dat de draad het smeltbad raakt, (highspeedfilms hebben aangetoond dat eigenlijk het bad de draad raakt, door golfslag van het vloeibare smeltbad) vliegt de stroom omhoog. Gaat dit te hard, dan wordt je druppel materiaal afgeschoten. Gaat dit te langzaam, dan staat de draad te stoten tegen het werkstuk. Met behulp van de smoorspoel kan je instellen hoe de stroom op een kortsluiting reageert. Je voelt wel aan dat, als de kwaliteit van de machine niet al te best is, er ook niet teveel van de instellingen en daarmee de kwaliteit en toepassingsgebied van het laswerk, verwacht mag worden. Dat zal je overigens proefondervindelijk vast moeten stellen. Ik heb geen ervaring met goedkope laskarren.

Als je naar de wat dikkere materialen gaat, kan je de spanning opvoeren. Zeg richting de 28-30V bij een 180 A. Daarmee kom je onderin het sproeibooggebied terrecht. Jou goedkope karretje is een luchtgekoelde en zal niet lang in het sproeibooggebied kunnen lassen. Waar je op moet letten is de inschakelduur die ze voor de machine opgeven. Daarmee kan je zien hoe lang je met hogere stromen kunt lassen.

Uiteraard zijn in beide booggebied de draadsnelheid en stroom ook nog af te stellen en staan in relatie tot de spanning.

Ik maak uit de advertentie op dat je alleen kunt lassen in het kortsluitbooggebied. (Gude van 179 euro Fulldraht, easy MIG 125 max nennleistung 1,28 kw)

Daarmee kan je ook de dikkere materialen lassen. Je gaat dan snoeren trekken. Zo kan je de dikste materialen vol krijgen. Ideaal is anders, maar voor de kwaliteitseis “hobbywerk” zeker te doen.

Je ziet Bar, ook het MAG lassen vraagt enig theoretisch inzicht in het gebeuren.

Ik kan er nog pagina’s over vol schrijven. Maar stop maar.

Berrie

He hallo Berrie: is dat verhaal voor ze.n Schoonpapa.
Bedoeld :roll: :roll: :roll:
Allemachtig zeg!!!!!!!!!!!!!!!!
mvg
Frederik :D :D :D

@Berrie:

Je hebt me al meer over lassen geleerd dan mijn lasleraar op de HRO in 14 weken. Nu weet ik ook waarom de spetters me altijd om de oren vlogen.

skiff zei:
@Berrie:

Je hebt me al meer over lassen geleerd dan mijn lasleraar op de HRO in 14 weken. Nu weet ik ook waarom de spetters me altijd om de oren vlogen.

mig/mag ?

spanning te laag / draadsnelheid te hoog 8) uitgaand van dat je op schoon materiaal last .

Ik heb gewoon een co2 lasapparaat van 160A, en daar las ik dun plaatwerk op auto's mee,
dus dunner dan 1mm, ( ik las zelfs een kopje op het uiteinde van een 2,5mm handremkabel
zodat ie niet gaat rafelen) maar ook dik ijzer van 1 cm dik of zo. Verder kun je hem ook aanpassen
om er aluminium mee te lassen dmv een ander soort gas te gebruiken en een rol aluminiumdraad.

Ik heb ooit ook eens zo'n goedkope prul gekocht met zo'n klein wegwerpflesje, en dat is gewoon
waardeloze rotzooi van de bovenste plank, dus gewoon even door sparen voor een proffesionele
zou ik zeggen.

Nou, je hebt nu ervaringen van iemand met goedkope lasmachines.

Aluminium lassen is inderdaad mogelijk met een conventionele MIG/MAG machine. Het schermgas wat je dan kiest bestaat uit argon en helium. Bijvoorbeeld 30% helium en 70% argon. Hiermee las je dus met een inert schermgas, het MIG lassen. Voor aluminium ligt de overgangsstroomsterkte, van kortsluitboog naar een sproeitype boog, aanmerkelijk lager dan voor staal.

Een veel gebruikt lasproces voor aluminium is het Puls Mig lassen. Er wordt een gepulseerde stroom afgegeven met een vaste grondstroom. Draadsnelheid, spanning, frequentie, grondstroom, piekstroom, tijd van grondstroom en tijd van piekstroom moeten worden afgestemd. Met de huidige synergische machines geen probleem meer.

Bij het MIG/MAG lassen is de electrode, de draad, altijd "+". Dus de anode. Dit geeft voor aluminium lassen automatisch het voordeel van de reinigende werking. Hiermee wordt bedoeld: de gasionen, welke van + naar - lopen bombarderen door hun snelheid en gewicht de oxidehuid van aluminium stuk. Hierdoor kan je op het schone moedermateriaal inbranden. De smeltemperatuur van de oxydehuid ligt ongeveer 2x zo hoog als van het moedermateriaal.

Ook bij het TIG lassen moet er dus ook over de + gelast worden omdat de oxydehuid nu een maal doorbroken moet worden. Normaal is de electrode bij TIG lassen negatief. Dit om de electrode niet af te laten smelten en de warmte die onstaat zoveel mogelijk in het moedermateriaal te brengen. Bij het TIG lassen kiest men voor de gulden middenweg. Een periode over de + lassen voor de reinigende werking. De volgene periode over de - lassen voor inbranding. Natuurlijk kan je een beetje schuiven met de verdeling van deze perioden.

Nog even iets over autogeen lassen en "zuurstofvrij" lasbad. (ik moet nu wel even mijn boeken pakken, dit proces wordt niet toegepast bij ons bedrijf) Er wordt doorgaans gelast met een neutraal ingestelde vlam. Autogeen lassen wordt uitgevoerd met acetyleen, een erg instabiele, onverzadigde koolwaterstof (C2H2, met dubbele bindingen) die zijn grote energie dankt aan zijn snelle verbranding en hoge verbrandingstemperatuur. Acetyleen valt, bij voldoende compressie, uiteen in koolstof en waterstof. Daarbij komt veel energie vrij. Om toch voldoende acetyleen, onder druk, op te kunnen slaan wordt het opgelost in aceton. Gasflessen met acetyleen bestaan uit een porueze massa in een stalen omhulsel. Voor 20-24 liter acetyleen is 1 liter aceton nodig. Ontrek je teveel acetyleen uit de fles, dan gaat deze spuiten... de aceton komt mee naar buiten.

Dan de lasvlam. Samen met zuurstof wordt een zeer brandbaar mengsel gevormd. De meeste kennen wel het blauwe vlammetje. Dat is het primaire verbrandingsfront. Een reducerende omgeving. Waarbij het smeltbad gelijk beschermd is tegen invloed van zuurstof. Daar is het, bij een neutrale vlam, zo'n 3100°C warm. Ruim voldoende om het staal te smelten. Dat gebeurd bij zo'n 1500°. Na het primaire verbrandingsfront koelt het gas verder af, tot de restdelen verbranden in het secundaire deel van de vlam. Dit gebeurd onder invloed van het restzuurstof uit de eerste verbranding en de omgevingslucht. Door de vlam neutraal in te stellen zal er geen zuurstof over zijn welke kan reageren met het smeltbad.

Er is overigens goede informatie te vinden op de site van het NIL: www.nil.nl

Back