Hallo allemaal, Ik wil mijn liposaver voorzien van een veel fellere led, aanvankelijk dacht ik dat led`s allemaal op dezelfde spanning werken (ca 3v) maar ik zie nu dat daar verschil in zit. Heeft iemand een idee met welke spanning een liposaver de led laat branden, of maakt het verschil in werkspanning van div. leds hierbij niet (veel) uit? Bedankt voor info, Gr, Jan
Met welke spanning de LED gaat branden ligt er aan welke lipo saver je gebruikt. Ik neem aan dat het iets richting 3.4 of misschien 3.2V is. Ik weet niet hoe je lipo saver er schematisch uitziet, maar ik heb zo'n flauw vermoeden dat de LED met een transistortje wordt aangestuurd, en dus heeft de doorslagspanning van de LED er niets mee te maken. Maar ik kan je niets op papier geven in elk geval.
Ik hanteer volgend lijstje voor LEDs: Approximative LED forward voltages, at typical forward current: Red LED = 1.8V (1.7V for low brightness LED) - (1.9V for high brightness, high efficiency, low current) Green LED = 2.1V Yellow LED = 2.0V Orange LED = 2.0V Blue LED = 3.4-3.7V White LED = 3.4V UV LED = 3.7-4.2V Dit lijstje is niet exhaustief, sommige kleuren van LEDs met exotische dopings kunnen hiervan afwijken, maar het geeft wel een algemeen idee van de te verwachten doorlaatspanningen. Het geval van de TS (algemeen en zeer kort uitgelegd): - Bij dezelfde waarde van de LED-serieweerstand kan je een LED met hogere lichtintensiteit toepassen. - Je kan de toegepaste serieweerstand, binnen beperkte grenzen, aanpassen om een hogere lichtintensiteit te bekomen.
LEDs zijn stroombron gestuurd, de Forward Voltage V(f) is de minimale spanning. Belangrijker is de nominale Forward Current I(f) te weten. Op basis daarvan kun je de benodigde weerstand bepalen. Voor LEDs tot zo'n 2500mcd lichtopbrengst is de I(f) zo'n 20mA, voor super high-brights van 5000mcd of meer wordt dat 30mA tot 50mA. Sterk afhankelijk van de kleur en het merk. Wat Turbokeu ook zegt, gewoon eerst de LED vervangen door één met een hoger intensiteit. Waarschijnlijk zal het maar een klein beetje uitmaken. LEDs met een hogere intensiteit hebben ook een hogere I(f) en dan moet de weerstandwaarde verlaagd worden (weerstandwaarde = spanning / stroom, dus de nominale accuspanning gedeeld door de I(f) van die specifieke LED).
Naar mijn weten is de Forward Voltage V(f) van een LED nog altijd de nominale doorlaatspanning bij de nominale doorlaatstroom I(f) (meestal 20mA voor een standaardLED). Veranderen van LED door een hoger intensiteit LED levert meestal méér op dan verwacht, actuele LEDs hebben doorgaans een hogere lichtopbrengst bij dezelfde stroom dan hun iets oudere voorgangers. Het probleem is dat je bij de meeste (chinees fabricaat) LEDs geen datasheet of specificaties krijgt waardoor het dikwijls een beetje een 'loterij' wordt. In al de gevallen (MPX cocpit MM zender, Technics SL-1700 draaitafel e.a.) waar ik oudere LEDS vervangen heb door recente LEDs was de lichtopbrengst in dezelfde omstandigheden vele malen groter, tot zelfs storend toe.