Hallo, Ik wil mijn leds minder fel laten branden. Ik laat mn leds branden via usb. De adapter is een 5V - 1A. Als ik een witte led (3.3 V op 20 mA) met een 150 ohm weerstand erachter dan brandt de witte led heel erg fel. Ik dacht dit op te kunnen lossen door de weerstand te verhogen. Ik heb dit zelfs verhoogd tot ruim 700 ohm maar de LED blijft even fel branden heb ik de indruk. Ik zie tenminste geen aantoonbaar lichtsverschil. Hoe kan ik er wel voor zorgen dat de LED minder fel brandt? Mvg, Sven
led info op: [66738] led-calculator-en-veel-led-info-3 Verander ook je titel, want een lamp kan niet snel of langzaam branden.
Je kan nog wel wat lager in stroomsterkte, led's geven zelfs nog onder de 1 mA licht. Met 3,3 V zit je met een voeding van 5 V nu met 700 Ω aan (5-3,3)/700 x 1000 = 2,4 mA (in werkelijkheid nog wel wat hoger, want de 3,3 V drempelspanning wordt lager bij lage stroomsterkte). Probeer het eens met 1500 of 2000 Ω of zet er eens een potmeter tussen om de goede waarde voor deze leds te bepalen. Daar kan wel eens verschil in zitten. Bij onderstaande karakteristieken brandden de leds nog bij de laagst gemeten stroomsterkte: Groet, Ad Bakker
Titel kun je wijzigen door eerste bericht te wijzigen Sven, vervolgens meer opties kiezen. Forumtipjes: Het kan handig zijn om je woonplaats of regio in je profiel - MBF op te geven, dan kan iedereen dat altijd links onder je gebruikersnaam zien. Daarmee kunnen leden je verwijzen naar evenementen, winkels, clubs, personen, handel, locaties en drinkgelagen in jouw omgeving. En wie weet, misschien woont er wel een behulpzame ervaren MBF'er bij jou om de hoek, of iemand die jij kunt helpen. Indien je ook leeftijdsweergave activeert in jouw profiel - MBF, zal die altijd zichtbaar zijn, links naast je berichten. Met die kennis kunnen forumleden beter maatwerk leveren in hun antwoorden. Leeftijd geeft indicatie van budget, aantal jaren scholing (= talen, wiskunde, natuurkunde, rij- en zwemles etc) en het al dan niet aanwezig zijn van een hogere instantie, eventueel in combinatie met handenbindertjes. Of dat je wellicht zelf nog in de categorie handenbindertje valt. En leeftijd kan een (zeer) ruwe indicatie geven van de 'kwaliteit' van jouw antwoorden. Met andere woorden, het vergemakkelijkt en verbetert de communicatie, en de persoonlijke contacten.
En wat voor potmeter heb ik dan nodig? Ik heb bij Conrad gekeken maar geen flauw idee ik moet gebruiken voor mijn stroomkring, dus al het advies is welkom. Conrad - Uw online shop voor elektronica, computer, multimedia, modelbouw & techniek
Ach, om wat te experimenteren en je kan een beetje solderen dan kan je de meest eenvoudige trimmer nemen. Als je 1 van de buitenste en de centrale poot in je bedrading opneemt kan je die met een schroevendraaiertje zo verstellen tot je de helderheid van de led goed vindt (let op, dit zijn 25 toeren trimmers, dus het is mogelijk dat je flink moet draaien voordat je verandering ziet). Ik zou de potmeter gewoon in serie zetten met de weerstand van 150 of 700 Ω die er al in zit, daarmee voorkom je dat als je de potmeter naar de 0 draait, je de led opblaast. Dan kan je met een multimeter de weerstand meten tussen de twee aangesloten pinnen van de potmeter. Die weerstand vermeerderd met de 150 of 700 Ω die er al in zit moet je dan in je bedrading zetten. Groet, Ad Bakker
hallo, bedankt voor de heldere uitleg. Ik ga dan toch maar een hoop van die potmeters aanschaffen zodat de verlichting regelbaar is. ik neem aan dat je die potmeter zoals in de link kan verstellen terwijl de stroomkring gesloten is? mvg, sven
Jawel, zo heb ik de eerdere karakteristieken ook gemaakt, door de potmeter steeds wat te verstellen en de waarden op 2 multimeters af te lezen. Groet, Ad Bakker
Een spanningsregeling is makkelijker te gebruiken om een LED naar 0 te dimmen. 2 simpele opties: (ooit uit een soortgelijk topic op tweakers voortgekomen)
Nou makkelijker.... Op deze manier regel je toch simpel de stroomsterkte door de led bij een 5 V voeding en een 3,3 V led tussen de (5-3,3)/150 x 1000 = 11,3 mA en (5-3,3)/(150+5000) x 1000 = 0,33 mA (even simplistisch aangenomen dat de spanning over de led constant blijft). Groet, Ad