hallo ik heb een tamiya mercedes actros 3363 gekocht . nu ben ik hem aan het bouwen en ben bij de dak en grill beugel lampen aangekomen , nu komt de vraag : ik heb 3 mm witte leds voor in de lamphouders maar deze leds passen niet omdat de bedrading + isolatie van de pootjes te dik en te lang zijn ( dit ziet er niet uit als de bedrade leds geplaatst zijn ) volgens mij zit er een weerstand rechtstreeks op het pootje van de led gesoldeerd waardoor de isolatie ook grover en langer word kan ik gewoon niet 3 mm bedrade leds plaatsen zo ja moet ik dan ieder ledje voorzien van een weerstand of is 1 weerstand dan genoeg als ik er 4 in serie zet in electronica ben ik niet echt een genie vandaar de vraag , want ik denk dat er wel meerdere hobbyisten zijn die zo min en fijn mogelijke bedrading willen zien
Robbie, In wezen maakt het niet uit waar je de weerstanden zet. 4 Leds in serie wordt een beetje veel. Elke led heeft een drempelspanning (afhakelijk van de kleur). Mijn ervaring is dat bij 7,2 Volt twee leds in serie wel gaat. Stel dat de drempelspanning per led 1,6 Volt is en je voltage 7,2. Er blijft dan 4 Volt over. Wil je 20 mA door je leds laten lopen dan heb je een weerstand nodig van 400 Ohm. De dichtsbijzijnde (hogere) waarde is 470 Ohm. Dit is een rekenvoorbeeld met een aangenomen drempelspanning. Zelf even opzoeken wat het exact is. Gr. Klaas.
dank je wel voor de reactie de daklampen zijn er er 5 en in de grill beugel moeten 4 leds komen ik begrijp dus dat ik ze niet aan elkaar moet solderen en daar dan een weerstand tussen zet de leds zijn 1,8 tot 2 volt en zouden dus gevoed moeten gaan worden een lipo 2s van 7,4 volt ( deze lipo bestuurt trouwens alles in de mercedes het radiografische gebeuren en de tot nu toe aangesloten verlichting wat raad je aan - ik hoop dat ik het een beetje goed omschrijf
Je kunt ze gewoon paralel aan elkaar solderen. Dus 5 x plus draad en 5 x min draad bij elkaar. Dan een weerstand er tussen, 680 ohm en dan de min aansluiten op de uitgang die de daklichten laat branden.
o heet dat paralel gewoon alle draden bij elkaar en aan het eind van de draad , moet de weerstand op de + of de - , en in serie is dat dus plus op de min en dan dat 4 x waar haal ik in vredesnaam 1 weerstand van 680 ohm vandaan , is het zo dat wanneer het aantal ohms hoger is de leds zwakker gaan branden ?
Ja, plus aan min en dan zo doorlussen noemt men in serie, dan moet je de spanning per led optellen en kom je al snel boven de 7,2 bij 5 leds. Het maakt niet uit of je de weerstand op de plus of min zet. 680 Ohm is een "normale" waarde bij leds. Hogere waarde, leds branden zachter, lagere waarde branden ze feller. Tinytronics levert weerstanden, ik zou gewoon setjes van 10 st bestellen met weerstanden, van 0- tot 1K (1000 Ohm)
ik zit even bij tinytronics en zag de setjes staan maar volgens zit er geen 680 ohm bij of bedoel je 680 kohm
nee, geen 680k.ohm, dat is 680000 Ohm Gewoon iets in die buurt, komt niet zo precies, neem voor de veiligheid de volgende grotere waarde. Maar er zijn toch wel duizenden websites die zoiets uitleggen, al dan niet met rekenvoorbeelden, of zelfs tools, waarbij het antwoord er uit komt rollen als je jouw gegevens er in stopt Edit: zelfs in het modelbouw forum zijn vele malen calculators gemeld, als je hier de zoekfunctie gebruikt en invoert: ledcalculator, dan krijg je al heel wat mogelijkheden, bv deze : https://www.modelbouwforum.nl/posts/4109361/ Dat is nb hier, in het truckers forum! En die geeft je weer een link naar zo'n calculator. Een zoekfunctie en Googled zijn zo behulpzaam, dan kan je het zèlf leren.
Net even gekeken, in dit assortiment setje bevinden zich 20 stuks van 680 ohm https://www.tinytronics.nl/shop/nl/componenten/weerstanden/weerstanden/10ω-1mω-weerstanden-set Wat je niet nodig hebt gaat toch gewoon de voorraad in voor een volgend project? je kunt beter voorraad hebben dan om raad verlegen zitten.
Je kan ook bedrade smd ledjes plaatsen... ben je ook van die kabels af. Vanwaar kom je.. als je uit de buurt kom ken je der wel 4 of 5 ophalen bij me