Legaal ?

Discussie in 'RaketModelbouw' gestart door controlfreak, 17 mei 2008.

1. controlfreak

controlfreak Guest

Hoe zit het met de legaliteit van raketten, ik hoorde verschillende meningen....
    Mag je zelf zon ding vanuit je achtertuin lanceren of moet je moeilijk gaan doen met vergunningen enzo ?

2. ron van sommeren

ron van sommeren Forum veteraan

Lid geworden:
    31 aug 2002
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
  3. Pleun Punt

Pleun Punt Guest

Het bouwen van een raket is gewoon legaal, net zoals je een model van een straaljager mag bouwen.
    Voor het bezit van de motoren heb je een ontheffing nodig.
    Het lanceren kan ook legaal in Nederland, want hier is het als enige in Europa wettelijk geregeld. De enigste voorwaarde is dat je dit bij een bestaande erkende raket vereniging doet, zoals de NAVRO of de DRRA.

4. controlfreak

controlfreak Guest

hmmmmzz zomaar eentje kopen en lanceren is er dus niet bij.....

In ieder geval bedankt voor de reacties mensen !

5. BasK

BasK

Lid geworden:
    16 mei 2005
  6. janhein

janhein PH-SAM

Lid geworden:
    10 aug 2003
    In Duitsland kun je ook gewoon legaal lanceren :). Daar moet je ook wel lid zijn van een clup omdat je anders niet verzekerd bent. Iets wat in nederland nog niet goed geregeld is.

Ga je dus ergens een raket lanceren zorg dan dat je of niks kunt raken, midden op de hei gaan zitten in een bunker, of lanceer op "t Harde.

Als je (ik geef toe de kans is klein ) iets raakt met je raket ben je zelf aan sprakelijk voor de Schade.

Of dat nu een overvliegende postduif is of een geparkeerde auto dat maakt niet uit. De lanceerder is fout. (samen met de organisator als hij niet goed verzekerd is)

De wet staat het lanceren van raketten wel toe onder bepaalde omstandig heden, maar zonder goede verzekering kun je als nog problemen krijgen. En ook een klein raketje op een auto dak maakt flinke schade. Dus niet denken ik heb een estes modelletje het valt wel mee.

Voor zover ik weet is op dit moment Tripoli de enige organisatie met een verzekering om buiten militair terrein te lanceren (ik weet zo even niet hoe het met de Navro /Nero zit).
    en dan bedoel ik niet en vergunning om die dingen te lanceren, maar een goed dicht getimmerde aansprakelijkheids verzekering. (als je vol door een auto dak gaat dat je dan verzekerd bent )

7. Pleun Punt

Pleun Punt Guest

Als het weer mee zit, dan is er zaterdag een lancering van de DRRA in Almere. Er zijn altijd wel leuke lanceringen te zien en je ontmoet gelijk allemaal andere raketbouwers die je graag verder willen helpen. A.s. vrijdagavond staat op de DRRA site of de lanceerdag doorgaat.

De NAVRO als al meer dan 10 jaar goed verzekerd.

8. janhein

janhein PH-SAM

Lid geworden:
    10 aug 2003
    Hoi Pleun

Ben je dan ook verzekerd als je buiten het 'T harde om op een DRRA lanceerdag iets of iemand raakt. (kan ik me bijna niet voorstellen).

9. Tadango

Tadango Forum veteraan

Lid geworden:
    25 jun 2003
    Club genoten waren laatst op een meeting ergens ver weg....... daar kon je gewoon echte raketten kopen, compleet nieuw in doos! Ik weet wel zeker dat die niet legaal zijn ;)

10. Pleun Punt

Pleun Punt Guest

Ja.

De raketten mag je gewoon kopen, want het zijn gewoon fancy bouwpaketjes. Niet alle typen motoren mag je echter zomaar niet kopen, want die vallen gedeeltelijk onder de vuurwerkwet. De kleinere motortjes voor de modelbouwraketten, zijn over het algemeen wel legaal. Wat echter niet mag, dat is zomaar lanceren. Dit moet je bij een lanceerdag van een erkende bestaande raketclub zijn.

Pleun

11. janhein

janhein PH-SAM

Lid geworden:
    10 aug 2003
    Hoi Pleun

Ik kan het natuurlijk helemaal mis hebben maar als ik dus de Voorzitter van de Navro bel en laat weten dat ik ga lanceren, op een willekeurig veld met toestemming van de eigenaar van de grond, ik door de navro verzekering gedekt ben. Dat mij lijkt mij toch niet helemaal correct.

Ik weet wel dat die procedure wordt gebruikt voor motor testen maar die geven toch net iets minder risico voor de omstanders dan een beetje mpr/hpr raket.
    Een motor kan een keer niet helemaal doen wat de bedoeling was maar dan is alleen je testbank stuk.

Wat je namelijk zegt is dat als ik op een demo of een andere lanceerdag ergens een koe/ kind/ bejaarde, aan het veld spijker ik verzekerd ben.

Maar volgens mij ben ik dan op geen enkele wijze verzekerd. Tenzij ik op uitnodiging ergens lanceer de organisator een evenementen vergunning heeft met bij behorende verzekering, waar speciaal een aanvulling in staat voor raketten.

Is dat niet het geval dan is de organisator mede verantwoordelijk voor de schade.

Voorwat betreft de lpr/mpr/hpr raketten, die mag je allemaal hebben ja.

Koop ik ergens in de woestijn op een al dan niet rommelmarkt een nieuw in de doos Ready to fly setje met launcher van buitenlandse makelij dan weet ik niet of ik die zomaar ergens buiten "t harde mag lanceren.

Als ik het mis het dan hoor ik het wel :)

Deel Deze Pagina