lekkende backplate op hpi xl 5.9 big block

Discussie in 'Brandstof auto's' gestart door Dennis Engbers, 26 okt 2012.

  1. Dennis Engbers

    Dennis Engbers

    Lid geworden:
    3 apr 2012
    Berichten:
    19
    Locatie:
    Kudelstaart
    Ik heb een tweedehands HPI Savage XL gekocht met de gedachte om hem helemaal uit elkaar te halen.
    Dit lukt aardig.
    Nieuwe servo's,schokbrekers gereviseerd en nog meer.
    Nu wil ik vanmiddag de motor gaan afstellen en zie dat de rotostart backplate brandstof lekt.
    Nu zit de uitlaatpakking er wel boven maar ik zie daar eigenlijk geen lekkage.
    Ik heb de motor verwijderd en uit elkaar gehaald maar weet eigenlijk niet zo goed waar ik op moet letten.
    Nu vermoed ik dat de starting shaft HPI15234 teveel speling heeft in de coverplate HPI15295.
    En dit de reden is dat er brandstof uit de rotostartbackplate komt.
    Of is speling op deze twee onderdelen normaal en moet ik het ergens anders zoeken?

    Alvast bedankt Dennis.
     
  2. marc 2

    marc 2

    Lid geworden:
    15 jul 2009
    Berichten:
    3.912
    Locatie:
    tussen breda en eindhoven
    ik zou eens kijken naar je carter afdichting.
     
  3. Psygho (Emil)

    Psygho (Emil) Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jan 2004
    Berichten:
    15.654
    Locatie:
    Prov. Drenthe.
    of het rubbertje in de backplate waar de as doorgaat naar buiten..
     
  4. Dennis Engbers

    Dennis Engbers

    Lid geworden:
    3 apr 2012
    Berichten:
    19
    Locatie:
    Kudelstaart
    Daar bedoel jij die o-ring mee die om de coverplate gaat en in het blokje geschoven word?
    Die is nog in orde maar ik heb al wel meerdere mensen op het internet er extra vloeibare pakking op zien doen.

    Better safe than sorry.
     
  5. Dennis Engbers

    Dennis Engbers

    Lid geworden:
    3 apr 2012
    Berichten:
    19
    Locatie:
    Kudelstaart
    Als ik ga kijken in mijn handleiding dan hoort daar standaard geen rubbertje te zitten.
    Klinkt wel logisch om daar een rubbertje te plaatsen.
    Juist omdat dat in mijn ogen ook de enige plek is waar er brandstof naar buiten kan lekken.
    Waar zou jij een rubbertje plaatsen dan?
    En is daar wel ruimte voor of zit het dan allemaal te strak op elkaar?

    Vrgr Dennis.
     
  6. marc 2

    marc 2

    Lid geworden:
    15 jul 2009
    Berichten:
    3.912
    Locatie:
    tussen breda en eindhoven
    als er ergens een extra rubbertje nodig zou zijn zou de fabriek er dat dan niet ingezet hebben ?

    met het carter bedoel ik inderdaad die o ring.
    en ook al ziet die er goed uit wil het natuurlijk niet zeggen dat de ring dat ook nog is.

    vloeibare pakking zou ik nog even mee wachten. het zal best wel werken maar het ziet er niet uit en als het in je moter komt zal de moter er ook niet beter van worden.
     
  7. Dennis Engbers

    Dennis Engbers

    Lid geworden:
    3 apr 2012
    Berichten:
    19
    Locatie:
    Kudelstaart

    Ik denk dat ik dan het beste met een nieuwe backplate,o ring en startershaft ga beginnen.
    En dan hopen dat dit het probleem verhelpt.
    Fijn dat er word meegedacht.
    Zodra het vervangen is zal ik het even laten weten.

    Vrgr Dennis.
     
  8. marc 2

    marc 2

    Lid geworden:
    15 jul 2009
    Berichten:
    3.912
    Locatie:
    tussen breda en eindhoven
    de backplate van de rotostart zelf kan in principe niet lekken tenzij er veel te dunne vloeistof in zit. dus die vervangen heeft geen nut.
    je kunt wel de rotostart backplate eens open maken en zuiver maken. en dan weer goed ingevet terugzetten.

    maar vervangen lijkt mij niet nodig
     
  9. lambertus

    lambertus

    Lid geworden:
    1 nov 2010
    Berichten:
    4
    het probleem is je de speling op je rotor as + bronze bus in je backplate als je die vervang is het lekken op gelost en start motor weer.
    ik heb zelf hier 3 hpi savage staan x versie fastlean en 2 xl 5.9 ik heb al vaker dit probleem gehad omdat die rotor start plate niks waardt zijn van hpi .
    ik zal je uit leggen waarom,als je start met hpi rotor starter, zit er teveel speling op de andrijving van de rotor start die o[p je backplate zit geschroeft,waardoor de as waar de motor wordt aangedreven iets wat gaat slingeren.daar door komt er mee de tijd teveel speling op je bus van je backplate waar je starter as doorheen gaat. MVG bert
     
  10. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.731
    Locatie:
    Sassenheim
    Het probleem is dat je op een ruim 3 jaar oud topic reageert.
     
  11. lambertus

    lambertus

    Lid geworden:
    1 nov 2010
    Berichten:
    4
    niet mij probleem
     

Deel Deze Pagina