lekker ontspannend indoor vliegen

Discussie in 'Vrije vlucht' gestart door FOX35, 28 nov 2006.

1. FOX35

FOX35 PH-SAM

Lid geworden:
    27 sep 2005
    Ik ben afgelopen zondag naar de 'Hobby'-beurs in het FEC in Leeuwarden geweest. Heerlijk gevlogen met de Ikara ARF rubbermodellen. Het publiek vond de Kolibri erg leuk (klein model met hele dunne (0,5mm?) depron vleugels en staartvlakken, dat met dun rubber één tot twee minuten vliegt, maar het mooist vond iedereen toch wel de Hangar Rat, een australisch ontwerp van balsa (ik denk nog niet voor twee dubbeltjes), bekleed met elk dun papier of plastic dat je tegen komt (heel licht vliegerpapier, het spul waar slijters flessen in draaien of wat de duitsers rozenpapier noemen, of boterhamzakjes plastic), maar ook ARF te krijgen voor rond de 15 euro, al moet je het dan wel uit Engeland (duurder!) of Tsjechie laten komen.

Als rubber wordt de standaardbreedt gebruikt die ook door Wakefieldvliegers wordt gebruikt. Ik heb van iemand enkele oude Wakefieldmotoren gekregen en met de zak aan rubber die dat opleverde kan ik meerdere winters vliegen! Het rubber is niet zo sterk meer en knapt regelmatig, maar dan pak ik een nieuwe motor! Ik kan er genoeg toeren op draaien om het model 40 - 60 seconden te laten vliegen en meer hoeft voor mij ook niet. Ik raap het model op, loop naar mijn windertje (Ik heb de winder op een houdertje op een tafel of zo gemonteerd, hou het model met de linker hand bij de prop vast, haak de achterkant van de motor aan het windertje, rek het rubber met de linkerhand uit en wind met de rechterhand) draai er snel voldoende toeren op (rond de 50 op mijn 1:15 winder) en daar gaat ie weer. Zo kan ik vele vluchten in een uur maken en dan hoeft het model echt niet langer te vliegen dan een minuut per keer.

Hij stijgt mooi van de grond af op met het onderstelletje, klimt gestaag terwijl hij langzaam vliegt en als het rubber afgedraaid is land hij weer keurig en statig op zijn wieltjes. Ik wou dat er meer gelegenheden waren waar ik op die manier een uurtje kon vliegen. Het moet natuurlijk zo gebeuren dat ik de RC-vliegers niet stoor en dat ze mijn model niet aan flarden vliegen.

2. Theo Coenen

Theo Coenen Guest

Vandaag op een school meegeholpen met een modelbouwproject. Ik had via een vriend enkele bouwsetjes gekregen van de AMA Delta Dart waar ik snel eentje van had klaar gemaakt. Dit model heeft vandaag de indoor luchtdoop gekregen in het techniek lokaal van die school. De leerkrachten waren lichtelijk verbaasd dat dit modelletje zo mooi vloog. Ook enkele modellen die de leerkrachten gebouwd hebben hebben de luchtdoop al gehad, maar dan op het grasveldje voor de school. Nu komt nog het grote leerlingen project dat dadelijk van start gaat.

3. piccolopup

piccolopup

Lid geworden:
    8 sep 2004
    @ fox35,

ik heb je zien vliegen, prachtig, ik ben alleen niet in de gelegenheid geweest om je aan te klampen.
    Het had volgens mij alleen ietsje beter geregeld moeten worden, qua vlieguren, ik bedoel alles vlieg maar wat door elkaar.
    Ik zelf vloog er met mijn Logo 10, met dat geweld zie je zo een lama over het hoofd.
    Voor de rest heerlijk gevlogen.

4. 1 ding..... WAAROM HEB IK NIET ZO'N SCHOOL?????
    :sniper: :teacher:

5. Theo Coenen

Theo Coenen Guest

Ruben, dit is een project van de KNVvL en de luchtmacht voor zover ik nu weet.

Er zijn trouwens enkele enthousiaste modelbouwers die dit project door het hele land op diverse scholen begeleiden. De criteria en eisen om mee te doen aan dit project ken ik helaas ook niet.

6. FOX35

FOX35 PH-SAM

Lid geworden:
    27 sep 2005
    @ piccolopup: Tja, dat is de makke van vrije vlucht. Als eenling kun je niet van een club radiovliegers verwachten dat ze voor jou de hal ontruimen, dus je moet gewoon proberen om in een verloren hoekje te vliegen en zo dat je anderen zo min mogelijk stoort en zelf niet al te veel risico loopt. Trouwens, ik maak voor dit soort dingen wel gebruik van speciale kistjes, die leuk vliegen, maar waarvan ik ook geen hartverzakking krijg als er iemand doorheen vliegt. Mijn modelletjes zijn dan wel behoorlijk kwetsbaar, maar ze kosten ook vrijwel niets.

Deel Deze Pagina