leren leren om te vliegen

• Topicstarter Topicstarter Lama
  • Startdatum Startdatum
L

Lama

Guest
Hoe lang doen mensen er nou eigenlijk gemiddeld over om een beetje te kunnen vliegen. Laten we zeggen dat iemand redelijk fanatiek is en er ieder weekend mee bezig is en zo nu en dan door de weeks ook een keer.
Een half jaar of een jaar. Of nog langer ??

En scheelt het heel erg veel als je met een sim thuis op pc traint ?
Gaat het dan de helft sneller.

Hoe lang hebben jullie er over gedaan om je brevet te kunnen behalen, of gelijk aan brevet nivo.

8O

Wat valt er bij jou onder "een beetje kunnen vliegen" ? Het hoveren had ik na een maand redelijk onder de knie, maar nu zit ik nog steeds/weer figuurtjes te hoveren.

Dit heeft ook te maken met de club, maargoed. Ik ben nu een half jaar aan de gang en heb een begin gemaakt met rondvliegen (buiten de vliegclub om). Maar, nu remco (dutchhelipilot) ook in Eibergen lid is verwacht ik toch dat ik wat sneller verder zal komen.

Hoi Lama,

Ik weet niet hoe oud je bent maar jonge mensen leren het vaak en stuk sneller.
Een sim helpt een stuk. Niet uren trainen maar elke dag een half uurtje.
Mensen die al jaren met een plank vliegen leren het rond vliegen snel. Als de heli voorwaartse snelheid heeft zijn er veel overeenkomsten met een plank.
Maar het is echt niet aan te geven hoe lang het bij jou zal duren.
De één leert het eigenlijk nooit en de ander staat met een paar maanden al rond te fladderen.

M.

Hoi Lama,

Ik had na 4 lessen mijn helicertificaat, maar ik kon al wel met een vliegtuig vliegen.
Vliegen met de heli ben ik pas een paar maanden later gaan doen, had ik voldoende moed verzameld.
Ging overigens allemaal goed.
Mijn vrouw heeft er meer dan een jaar over gedaan om haar helibrevet te halen.
Eerst les gehad bij een vliegschool en een poosje bij mij, maar dan schoot het er wel eens bij in, omdat ik het te druk had met lesgeven op de club of andere dingen.
Zij kon toen ook al met een vliegtuig vliegen.
Het hangt ook van de persoon zelf af, hoe snel pak je het op.
De ene leert sneller dan de ander.
Op de sim oefenen scheelt wel, je raakt vertrouwd met de stuurbewegingen en gaat het fout, dan is er niets aan de hand.

Tja, wanneer kan je heli vliegen. Er is namelijk altijd wel weer een stapje verder.

Hoveren leerde ik in 2-3 avondjes. Nose in deed ik enkele maanden over. Sommige kunnen na 5 jaar nog steeds niet nose-in vliegen.

De Simulator helpt onwijs. Sprokkel is het ideale voorbeeld daarvan. In no-time vliegt hij 3D puur omdat hij heel veel uurtjes in de sim gestoken heeft.

haa , ik ken dr een die al anderhalf jaar probeert te vliegen maar nog steeds alleen maar hovert , puur omdat ie iedere keer weer wat te kloten heeft aan die pokkeheli van m , als die nou s zou beginnen met gewoon goed zijn spullen te verzorgen en een beetje na te kijken zo af en toe zou dat al een hele hoop schelen , als je wilt beginnen neem èèn goede raad aan , koop GEEN tweedehands rotzooi van iemand die het geheel niet vliegend kan laten zien , je koopt de ellende van een ander vaak, het scheelt een heleboel als je spullen er gewoon lekker fris en verzorgt en vooral technisch goed bij staan , verder veel op de sim dat scheelt veel geld , ook al is t volgens zoveel mensen 'niet echt' gewoon doen , en dan heb je veel plezier in de hobby , en neem een paar lessen is aan te raden voor de basis , verder veel succes ermee !!!!

Als je echt zoveel oefent als jij beschrijft kun je gemakkelijk, zonder lessen, binnen een jaar je eerste looping maken. Het is ook makkelijker als je bij een club bent waar meerdere helipiloten vliegen, zeker als ze beter vliegen dan jijzelf. De sim is een perfect hulpmiddel om bepaalde stuurreacties in bepaalde situaties te leren.Als je bv nose-in leert hoveren kun je de stuurreacties makkelijk op een sim aanleren zonder risico van een crash.
Hulp van anderen hoeft niet maar is vaak wel beter.De eerste crash vind vaak plaat als men gaat rondvliegen terwijl men nog niet zo ver is.Als ervaren piloten je hier steeds op wijzen is dit mooi meegenomen.

tieske

Hulp van mede helipiloten is eigenlijk onmisbaar als je begint. Met bijvoorbeeld een slecht afgestelde heli kom je nauwelijks verder. Als je handen en voeten nodig hebt om het ding in de lucht te houden blijft er weinig over voor vorderingen. Op de club kun je naar anderen kijken en vragen stellen. Dat is veel leuker.

Ik vlieg nu 11 maanden heli en heb daarvoor al jaren plank gevlogen. het hoveren lukte me ook een beetje na enkele avonden en heel wat uren sim. Voordat je een beetje heen en weer kan vliegen ben je echt een paar weken verder dan nog stelt het veel voor. Een rondje is echt stukken moeilijker dan je denkt en dat gaat lukte me na 4 maand schat ik. Veel sim helpt de kosten laag te houden ;) Nu ben ik zover dat ik al een looping gevlogen heb en indoor rond scheur zonder enig probleem :) als je het gevoel van hoveren en controle eenmaal hebt dan gaat het erg snel. Op de sim leer je je grenzen te verleggen en in het echt leer je het verschil tussen sim en het echte werk. Reflezen opbouwen kan met puur de sim ook. Daarna moet je nog je heli leren kennen en de angst over winnen om het in het echt ook te kunnen.

De Simulator helpt onwijs. Sprokkel is het ideale voorbeeld daarvan. In no-time vliegt hij 3D puur omdat hij heel veel uurtjes in de sim gestoken heeft.

Ik leerde Dennis in Augustus kennen, hij vroeg mij toen om zijn nieuwe R50 af te stellen e.d. (na zijn harde crash http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=11230&highlight=looping)

We hebben toen zijn heli afgesteld, hij heeft Reflex gekocht en is toen fanatiek aan het oefenen gegaan (en upgraden van de heli, betere electronica e.d.)

En nu kan hij al o.a. :

- Nose-in, opstijgen en landen
- Inverted hoveren, ook laag boven de grond
- Flips
- Rolls
- Loopings
- Tail stand launch vanaf de grond
- inverted backwards (achteruit op de kop) begint te komen
- Stall turns
- etc. etc.

Ik moet wel zeggen dat we bijna elk weekend samen hebben gevlogen, hij aan de kabel bij mij. En hij op die manier zijn nieuwe manouvres "veilig" kon oefenen, mede daardoor leert hij alles vrij snel.

Afgelopen weekend ook weer samen gevlogen, zaterdag in Eibergen even.

Veel oefenen op de sim + iemand met ervaring voor het instellen en aan de kabel als vangnetje en je gaat als een speer (als je aanleg hebt en fanatiek genoeg bent)

Zelf ben ik toen begonnen ZONDER enige hulp en met een flut heli, maar na een maand vloog ik nose in en toen ik de Raptor eenmaal had en ingelopen ging ik in 1 vlucht van alleen rondvliegen naar: stall turns, loopings, rolls...

Succes!

Richard 8)

Hallo mensen,

Hoe snel kan je leren vliegen? Tja wat is snel, voor de een is een maand snel en voor de ander is een jaar snel.

Zoals rich al zei ik ben in augustus echt begonnen, dit mede door de crash, niet goed afgestelde heli, niet de juiste electronica enz enz.

We hebben de heli goed afgesteld andere motor, paddles en servos geplaats en de heli gestest, vanaf toen ging het hard.

Als we een figuur wilde proberen zorgde ik er eerst voor dat ik hem op de sim goed doen en dat als ik een fout maakte ik me eruit kon redden.

Pas dan gingen we het in het echt doen. Rich deed het voor en ik deed het na met de kabel als vangnet.

Het is allemaal best eng om te doen voor de eerste keer maar de kabel ertussen geeft je een zeker en veilig gevoel waardoor je dingen durft te doen.

rich had al een paar figuren genoemd, ik kan er nog een aantal meer zoals de tick tock achterover. Wat nu begin te komen is dat ik deze truck aan elkaar plak en het dus echt op 3 d begint te lijken.

Mijn volgende doelstelling is het gebruiken van de staart in trucks.

Tot zo ver mijn verhaal.

Ik zal een paar belangrijke tips geven als je snel wil vorderen.

1 Zorg ervoor dat je de juiste electronica op je heli hebt zitten, een 3001 op de pitch is niet voldoende voor 3d dan krijg je 3z van zwabber.

2 Zorg dat je een goede motor hebt.

3 Als je wil gaan 3d en laat dan iemand anders met je heli vliegen om te kijken of je heli het kan, er is niets vervelender dan niet te weten of je heli kan wat jij wil.

4 Zoek een 3d piloot die je kan helpen met of zonder kabel.

5 Erg veel simmen.

Heel veel succes

Zonder Rich was ik nu lang niet zo ver geweest en was ik waarschijnlijk nog aan het rondvliegen geweest.

Alle lof voor hem, ik profiteer er wel een beetje van mee

Groet dennis

Sprokkel schreef:

Zonder Rich was ik nu lang niet zo ver geweest en was ik waarschijnlijk nog aan het rondvliegen geweest.

of je aan het rond vliegen was twijfel ik ook aan.

Dit wilde ik net zeggen zonder hulp kom nooit zo ver in z,n korte tijd.
ik vlieg nu met lessen er bij een jaar en vliegt nu ook rondjes.
zelf verder alles aan geleerd en veel reflexxen.
de rest komt van zelf als je maar lol heb in je hobby,
dat is het belangrijkste.

of je aan het rond vliegen was twijfel ik ook aan.

Dennis kon al rondvliegen toen ik hem leerde kennen, hij vloog toen 2 maandjes....

Verder is het volgens mij inderdaad wel zo dat je nooit zo snel zo ver komt zonder hulp, maar dat je snel zover kunt komen is wel een feit.
Ik heb het mezelf ook aangeleerd.... ik vlieg nu bijna 3 jaar (waarvan 2,5 jaar echt vliegen) en ga van de zomer mee proberen te doen aan de 3D masters (ik vloog wel al jaren met vliegtuigen). 0 crashes door stuurfouten.... vooralsnog! (ff afkloppen!!)

Cheers,

Rich 8)

ik vlieg nu zelf bijna een jaar met heli's. heb het geleerd zonder hulp met een piccolo. na 3 maanden kon ik hem redelijk in bedwang houden met het hoveren maar dat was ook alles.
eigenlijk de laatste 5 maanden ben ik mezelf aan het pushen van ik doe het gewoon als ik crash is het me eige domme fout. :o ben ook redelijk vaak gecrashed.
maar het loont wel,kan nu redelijk rondvliegen zonder te crashen.
alleen side en nose in hoveren gaat nog niet zoals het moet.

en dit spreekwoord "goed gereedschap is het halve werk" blijft van toepassing in deze hobby.

Back