Op het forum vond ik een vraag van Maarten : Wie wil mij helpen bij Reparatie hydrauliek leiding | ModelbouwForum.nl Het leek mij een eenvoudige lekkage en heb hem mijn hulp aangeboden om de lekkage opnieuw te solderen. De foto van de plaats van de lekkage. De leiding losgenomen, oud tin verwijderd, goed ontvet met remmenreiniger, de plaats gesoldeerd met Resist 2, tin/zilversoldeer. Dit soldeer heeft een hogere treksterkte. Naderhand bleek er nog een lekkage in te zitten, ook deze gesoldeerd. Het leiding werk zou nu dicht moeten zijn en begonnen met het testen. Dit viel tegen. De hydrauliekpomp draaide en gaf opbrengst, de servo’s reageerden, maar er kwam geen olie in de cilinders. Op de foto het losse hydrauliek deel getoond, losgenomen van de olie tank. Wel bij losnemen van de hydrauliekleidingen op de cilinders kwam er olie uit de aansluiting. Maar de cilinders bewogen niet, waarschijnlijk vol met lucht. Op de zender zit een mengfunctie, de pomp draait alleen als de servo’s bekrachtigd worden. Mijn vragen: - Hoe verwijder je de eventuele lucht uit de cilinders? - Hoe controleer je de druk van de pomp?
Ik had een gesprek met @demian1290 over hoe te ontluchten en die zei het volgende: De lucht komt er altijd uit door de retourleiding. Dus meerdere keren de beweging uitvoeren en het oliepeil in de gaten houden van de tank. Regelmatig bijvullen zodat het systeem geen lucht kan aanzuigen. Zodra de cylinders naar beneden gaat is de lucht eruit. Daarom moet je in het begin de beweging meerdere keren herhalen. Lucht is samen te drukken en olie niet. Dus wordt de lucht steeds minder na meerdere bewegingen. De lucht ontsnapt uiteindelijk via de tank.
Inderdaad de lucht verwijderd vanzelf via de tank. Op blz 16 van deze manual van leimbach staat beschreven hoe je een hydrauliek systeem in bedrijf neemt. Bekijk bijlage Anleitung_Modellhydraulik_(DE).pdf
Ik heb het idee dat het overdrukventiel niet goed functioneerd. Het kogeltje die onder druk van de olie de veer indrukt was verdwenen. Hierdoor was er een vrije doorloop via de retour. Inmiddels zit er wel weer een kogeltje in maar helaas functioneerd het systeem dus niet.
Vandaag weer contact gehad met LESU, nu over de aanvullende gegevens voor de verzending. De aflever datum is nog niet bekend, maar ik kijk ernaar uit, kan ik verder met testen. Groet. Henk.
De afleverdatum voor het nieuwe manifold is bekend, weer en weder dienende 17 mei. Dit gaf wat druk op de ketel , daarom versneld de gehele hydrauliek in een testopstelling gemonteerd. De tank heb ik met wat moeite uit de onderwagen kunnen demonteren. Daar ik geen zin heb om na elke lekkage de tank te vullen heb ik op de tank een voorraadvat olie gezet. Het probleem is, dat d lucht in de tank, verhinderd dat de olie uit het voorraadvat in de tank stroomt. Daarom ga ik de tank vullen of een gelijksoortige wijze, dat ik ook het condenssmeertoestel van mijn stoomsleepboot vul. Hierbij gebruik ik een injectiespuit met een lange naald, die tot op de bodem van de het vat/tank gaat. Hierbij wordt de olie gevuld vanaf de bodem en de lucht eruit gedrukt. Indien er geen lucht meer in de tank is, zal bij dalen van het tankniveau dit aangevuld worden uit het voorraadvat. Over het demonteren van de tank. Dit gaf meer problemen, dan verwacht. De verzonken binnenzeskant schroeven M2 x 16mm zaten zo vast, dat ik bij een de kop doldraaide. De schroef, die ik wel loskreeg, had halverwege de restanten van een borgmiddel. Gelukkig zat het borgmiddel niet aan de onderkant in de schroefdraad van de tank. Bij de andere de kop verwijderd en zonder schade aan de onderwagen de tank kunnen demonteren. Groet. Henk.
Vandaag het nieuwe manifold van LESU ontvangen. LESU was zo coulant, dat niet alleen het nieuwe manifold kosteloos werd vervangen, maar ook de vrachtkosten voor zijn rekening nam. Een mooi staaltje van aftersale service. Het werkelijke testen kan nu beginnen. Groet. Henk.
Heel fijn en bijzonder dat de derde persoon die een mail stuurt een reactie krijgt. En zelfs kosteloos het onderdeel thuis gestuurd krijgt!! Succes met testen!!
Ik heb het testen van Henk overgenomen. En na dat all stekkers weer goed zitten werkt het ook meteen weer prima. Nu nog 'even' in elkaar zetten. Zit al meer dan 30 min. te pielen op een moertje. Het moertje dat de ketting aan de mast vast gaat zetten, ooit! Henk ik ben je eeuwig dankbaar. Wetronic wilde niet meewerken want ik had deze heftruck niet bij hun gekocht en ik zelf kreeg geen reactie bij Lesu. Vroeg daarom aan Henk hoe hij gecommuniceerd had. En dat was Helder, Zakelijk en Overzichtelijk, ik was dus duidelijk te kort door de bocht voor Lesu. Henk zonder jouw actie had ik een mooi niet werkend model van x euro. Dankzij jouw actie heb ik straks een heftruck waarmee ik (weer) aan het werk kan! En tav Wetronic, no hard feelings, ze hebben een policy en gaan daar voor!
Maarten, Bedankt voor het mooie compliment. Ondanks mijn uitval door mijn ziekte is het een succesvol project geweest. Ik wens je veel "truck" plezier. Groet. Henk.