Levensduur van auto

• Topicstarter Topicstarter rc-freak
  • Startdatum Startdatum
R

rc-freak

Guest
Ik was wel benieuwd hoelang je met een auto kunt blijven rijden.
Sowieso wel een een paar jaar maar is een auto van BV. 5 jaar ook nog goed?
En onderhouden jullie je brandstof auto's?

Groeten rc-freak :lol:

Het chassis kan het wel een jaar of 5 uithouden, de motor vrees ik niet, zeker niet als er veel mee gereden wordt :?
Ik vind dat zo'n motor eigelijk veel te snel versleten is tov de rest.

Onderhoud, tuurlijk, eens afblazen met compressor en insmeren met WD40, wat filterolie op de luchtfilter, nieuwe banden, lagers es zuiver maken en invetten...

Zolang de onderdelen nog goed te leveren zijn....

Hangt van je competitieniveau af. Op hoogste niveau is een auto van een half jaar oud al niet meer goed genoeg.

Gerben

vriend van me heeft een ijzeren buggy van tamiya
hij is iets van 15 jaar oud maar hij rijd nog als een zonnetje en hard

ronnie

Ik vind dat zo'n motor eigelijk veel te snel versleten is tov de rest
Wat wil je ! zo'n kleine motor met die toerentallen dat kan uiteraard ook niet het eeuwige leven hebben.
Als je veel rijd moet je gewoon 1 keer per jaar de wand en cilinder vervangen, dan is er niets aan de hand ... maar ja ! De meesten rijden gewoon door met alle gevolgen van dien.

ja tuurlijk onderhoud ik mijn auto, en je motor, tja je weet dat je dat eens moet vervangen, maar je wand en je cilinder vervangen heb ik nog nooit van gehoord, je zult wel je cilinder (wand) en je zuiger bedoelen :lol: :wink:

ik denk dat de levensduur van een auto in principe zolang is dat je er nog onderdelen voor kunt krijgen, met name voor de slijtagegevoelige onderdelen zoals tandwielen, cilindesets etc etc

alleen is het op den duur uit economisch en technologisch oogpunt het verstandiger om een nieuwe auto te kopen, omdat dit evt voordeliger als allemaal onderdelen en er misschien al betere modellen op de markt zijn voor een betere prijs.

slijtage zal vooral afhangen van hoe je met de auto omgaat, dwz het rijden, de hoeveelheid rijden en onderhoud.

En hoe onderhouden jullie je auto?
Doen jullie speciaal spul in de motor na het rijden etc.

Groeten rc-freak

jep, afterrun olie, alleen vergeet ik dat wel vaak :lol: maar doe het er wel in..

Rick

och, ik gebruik nooit afterrun... ik rijd zo vaak, dat de motor wel gesmeerd blijft, zelfde verhaal met brandstof die oud wordt, bij mij krijgt het niet eens de kans om maar iets te verouderen. :D haha

latersss thomas

Hoeveel liter kunnen jullie ongeveer rijden met een moter voor dat tie versleten is :?:

Kingpin zei:
Als je veel rijd moet je gewoon 1 keer per jaar de wand en cilinder vervangen, dan is er niets aan de hand ... maar ja ! De meesten rijden gewoon door met alle gevolgen van dien.

hmm, wat is 'tgevolg als je doorrijd met een versleten cilinder/zuigersetje?

Dennis v. Banning zei:
Hoeveel liter kunnen jullie ongeveer rijden met een moter voor dat tie versleten is :?:

ik heb nog nooit een versleten motor gehad, en ik rijd veeel, heeel veel...

met protech die ik verkocht heb heeft 6 liter gesnoven en liep nog altijd goed... en mijn andere karretjes hebben ook al genoeg gezopen, en ook nog steeds perfect, dus je kan er cker meer dan 6 liter mee rijden, kdenk zelfs veel meer dan dat...

het gaat om het onderhoud, geen rotzooi in de carb etc etc... en het rij gedrag beinvloed het ook.

laterss thomas

@carson_racertje46: je hebt gelijk Cilinderwand (bus) en zuiger.

De ene motor slijt meer dan de andere vergeet dat niet.
De standaard motoren zullen langer meegaan omdat ze bedoelt zijn voor de recreative rijders, en die zitten niet te springen om elk jaar een nieuwe motor te kopen!
Daarnaast heb je natuurlijk de motoren met veel meer pk's en koppel die dus ook veel meer toeren maken, die slijten natuurlijk veel harder.

De levensduur is maar net hoe je er mee om gaat. Zet je de auto in een vitrine gaat ie erg lang mee :)

De auto is afhankelijk van de rijstijl, rij je heel agresief slijt alles sneller en kan een algehele oplapbeurt dan duurder zijn dan een nieuwe auto. Ben je een soepele rijder (wat op een circuit sneller is) geeft dat minder belasting op de auto. Ik heb bv. 3 seizoenen met een 1:8 circuit auto geraced. En het is maar net wat je aan speling acceptabel vindt.

Motoren is maar net hoe je ermee omgaat. Bij een iets rijke afstelling en een beetje extra olie kan die vele uren/liters mee gaan, 30 liter is haalbaar bij normaal gebruik.

In de racerij met 3.5cc motoren kan zo'n motor al na 3 liter weg zijn, als je 15 liter haalt is het tegenwoordig een kleine wonder...
Om die vele liters te halen met dergelijke motoren moet je om de 5 liter de drijfstang vervangen.

ik heb een auto met een vrij klein motertje
een protech met vx-12 motor
kan iemand mij ongeveer een beeld geven wat
ik hieraan moet doen?
ik rij ongeveer 1 x per week, namelijk zondag!
verder ben ik de meeste tijd bezig met onderhouden zoals
schoonmaken met compresser en kwast
en inspuiten met wd-40
meestal gebruik ik voor de cilinderkop en uitlaatpot
remreiniger das best agressief maar werkt goed

nu wil ik ongeveer weten wat ik allemaal moet vervangen aan pakkingen etc.

wie kan mij helpen?

Beetje jammer dat je dit post in een topic van 5!!! jaar oud.
Wat moet je er aan doen? Onderhouden, en als het niet goed is maken of vervangen :s

Ruud, met zoeken op dit forum bedoeldik alleen maar lezen in de oudere topics waar genoeg info in staat.

Maar vervangen doe je alleen wanneer het versleten of kapot is. Preventief vervangen is alleen nodig als je serieus wedstrijden gaat rijden waarbij je geen uitval wilt hebben.

Back