bij de Lidl kost een accupakket 20V-4Ah van het merk Parkside zo'n 36 euro. Bij XLDiscounter zelfs onder de 30 euro. Heeft er al eens iemand dit soort accu gebruikt in een vliegtuig? Behuizing eraf halen, nieuwe stekker eraan en gaanmetdiebanaan? grtz Frank
Ik heb altijd begrepen dat je een li-ion accu minder zwaar kon belasten tov van de lipo. Maar ik laat me graag verrassen. Sommige apparaten trekken ook aardig wat vermogen tegenwoordig. Het zou ook grappig zijn als je een accu in zijn behuizing zou kunnen laten zitten en zo in een model kan klikken net als op een boortol. Je kan het allicht proberen voor 30 euro toch?
Ik weet het niet zeker, maar ik vermoed dat er één of meerdere Battery Management Systems in zo'n pakket zitten, dus een ingebouwd cellen-balanceer systeem. Hoe zich dat verhoud met de vaak hogere ontlaadstroom van een vliegtuig is maar de vraag. 20V nominaal betekend waarschijnlijk 5 cellen in serie, en juist die worden meestal in grotere modellen gebruikt, met navenant hogere stroomsterktes. Zomaar een paar gedachten...... Max.
Maar parksite heeft ook een koffie apparaat op een accu als ik het goed heb. Deze trekt ook de accu erg snel leeg denk ik. Mocht je het gaan proberen deel je ervaringen dan op het forum want ik ben best benieuwd.
Het zou natuurlijk een geweldig alternatief zijn deze voordelige li-ion cellen. Waarschijnlijk zitten er 18650 cellen in de behuizing van de parkside accu's. Zonder data sheet is het moeilijk te zeggen wat de maximale ontlaad stroom mag zijn. De ontlaadstromen van verschillende 18650 cellen loopt nogal uiteen. Op dit moment hele goede cellen max 30 ampere en de wat mindere max 5 ampere. En dan nog van alles daar tussen. De prijs van losse li-ion 18650 cellen loopt behoorlijk uiteen afhankelijk van kwaliteit , capaciteit en max ontlaadstroom. € 2,50 tot €15,-
Ik heb een paar van de gloednieuwe Molicel 18650 30A besteld in de UK. De kleinere variant van de 21700 uit bovengenoemd draadje. Heb ze af laten leveren bij een vriend daar die ze over 2 weken op een F3F wedstrijd mee neemt.
Ik heb er hier een open liggen maar krijg de fotos er niet op, toch gelukt. Ik heb o.a. een haakse slijper van Parkside met borstelloze motor en dat ding is enorm sterk! Zijn prima accus en machines.
Schakelt een machine uit doordat bijvoorbeeld de machine een te laag voltage krijg of zit dat in de elektronica van de accu zelf?
Meestal zit er een cut-off in de BMS van de accu. Het kan dat er ook nog een in de motorregeling zit.
Opvallend dat ze niet dicht gekit zitten met stevige kit. Dat had ik ooit eens met een oude accuboor van Bosch. Die pakketten waren destijds oneconomisch prijzig… Ik heb zo een mini pistool-accuboor van Parkside, prima stukje gereedschap. Gr Bas
Maar goed, we hebben dus een accupakket van elektrisch gereedschap voor rond de 30 / 40 euro, waar 5 standaard 18650's in zitten, die je zelf ook los kunt kopen voor minder dan 2,- per stuk. (https://www.nkon.nl/lg-18650hd2-imr-battery.html) Je hebt dan een 5S 2000mAh 12,5C pakket wat circa 250 gram weegt, voor naar keuze €10,- of het drievoudige. Een vergelijkbare lipo is iets duurder, iets zwaarder, maar kan met 40C behoorlijk meer stroom leveren. (80A ipv 25A) https://chinahobbyline.com/collecti...0mah-5s-18-5v-40c-lipo-battery-with-xt60-plug
Bert, dat doen we nu toch ook? Ik bedoel... Ik haal de bovenbouw van m'n schepen af, haal de (bijna) lege accu er uit en klik er een nieuwe in. Niks nieuws onder de zon. Ik weet dat Puffin een aantal 16V, 3000 mAh Worx boormachine-accu's extra heeft gekocht voor een grote sleper. Accu er uit, nieuwe accu er in. Hij heeft een ouwe boor gesloopt ehhhh pardon: gedemonteerd voor de connectoren. (Een beetje modelbouwer sloopt niet) BMS zit in het accupakket; de boor stopt op enig moment plotseling. Vlak daarvoor merk je een ietsiepietsie terugval in sterkte, en op het moment dat een schroef nét halverwege in het hout zit, kapt je boor ermee... Het is in ieder geval goedkoper dan een accu uit de modelbouw-winkel...