Mijn oude Imax B6 lader gaf voor Life batterijen 3,3V per cel aan bij het laden. De Robbe Powerpeak die ik nu heb geeft 3,7V aan. Dat is een vaste waarde die ik niet kan aanpassen. Op diverse fora op internet lees ik dat voor Life 3,6V het maximum is. Zou die 0,1V kwaad kunnen? Of zou het de afgeronde 3,65V zijn die als absoluut maximum geldt?
Het laden van cellen die Lithium techniek gebruiken moet stoppen als de maximale spanning van de cel is bereikt. Ga je toch verder met laden dan is dat op z'n minst slecht voor de levensduur. In het ergste geval vliegt de cel zelfs in de fik. Die eindspanning is dus heel belangrijk. De lader moet dus stoppen als de eindspanning is bereikt en voor LiFePo cellen is dat 3,65V. Als die spanning is bereikt is de cel "vol". De spanning mag tot 4,2V hoog worden zolang de stroom maar heel laag is en het niet te lang duurt. Hoewel de cel er niet direct kapot van zal gaan, gaat het wel ten koste van de levensduur van de cel. Als je lader tot 4,2V per cel laad kan je er LiFePo mee laden maar om de cellen zo min mogelijk te "beschadigen" moet je de accu zo snel mogelijk van de lader halen als hij vol is. Beter is het om een lader te gebruiken die het laden van LiFePo accu's stopt bij 3,65V (3,7V) per cel.
Het klopt niet helemaal. Per merk zit er ook nog verschil tussen de max laadspanning. Maximale spanning bij vrijwel alle LiFePo4 cellen is 4,2 Volt. Maar de veiligste spanning is 3,6 a 3,7 Volt. Doorladen tot 4,2 Volt per cel levert zo weinig extra op, volgens mij 1 a 2 procent aan capaciteit (heb ik ooit eens moeten leren). Alleen A123 cellen willen niet boven de 3,6 Volt geladen worden, dat vinden ze niet fijn. En waarschijnlijk zijn er meer merken die dat ook niet fijn vinden. GJ
Klopt, het hangt af van de interne chemie. Wanneer je echter kijkt naar "de" LiFePo cel wordt er altijd 3,65V per cel genoemd. Maar de diverse fabrikanten gebruiken niet allemaal exact de zelfde materialen wat in iets andere spanningen resulteert, vandaar die variatie.