Goedenavond Forummers,
Deze winter toch nog maar eens een keertje begonnen met een bouwprojectje,
het gaat om een Lightra Delta die dit keer niet aangedreven word door een Brushless motor maar door een Cox 0.8CC (.49)
Op het moment van het schrijven van dit verslag is de ruwbouw eigenlijk al klaar en hoeft alleen de elektra er nog in daarom hieronder al een hele reeks foto`s met de voortgang:
Allereerst de Cox:
Buitenkant van de cylinder is ziet er gebruikt uit maar de binnenkant is nog perfect en corrosievrij
Nu verder met de bouw van de Delta, omdat er een cox op komt heb ik er een 6mm schotje voor gemaakt.
Het normale 3mm schotje zou het wel houden denk ik maar op den duur weet ik niet wat het constante trillen van de motor gaat doen.
De onderdelen:
De motor even gepast op het schotje en het middenstuk van de kist al in elkaar geklikt:
De rest van de Delta in elkaar geklikt nog zonder lijm:
Alles in elkaar zitten en op de achtergrond liggen nog een paar losse delen zoals de rolroeren, staartvin en de tipjes:
Na het lijmen van alle delen is dit het resultaat, als lijm ben ik gegaan voor BeliZell omdat deze goed tussen de kiertjes in schuimt en daardoor voor een hele sterke passing zorgt.
Witte houtlijm werkt over het algemeen ook gewoon perfect !
Begonnen met het folien van het model, eerst rondom vaststrijken en daarna als alle folie erop zit pas met een Fohn alles straktrekken en zorgen dat er niks krom trekt.
De bovenkant word gefolied in 2 delen omdat de voorkant zwart word. Normaal begin je dan logischerwijs met de achteraan met folien zodat de voorste folie deze mooi kan overlappen, helaas was het al laat en liet dat inzicht me hier in de steek
Randjes afgewerkt en omgestreken op de ligger.
Andere kant.
En dan nu de achterkant van de bovenkant, zoals ik al zei had deze folie eigenlijk onder de zwarte moeten zitten in verband met de vliegwind, misschien plak ik hier later nog een stuk plakband over zodat de naad niet los kan komen.
Ook aan de binnenkant de folie insnijden om de 7mm en vaststrijken op de rib.
Alle folie zit erop en het Fohnen (Strak trekken) van de folie kan beginnen.
De bovenkant na het Fohnen het kreukeltje dat zichtbaar is op de 2e foto is er nu ook uit, Ook is hier al het kapje te zien dat ik ondertussen al gelijmd en gefolied had:
En de onderkant na het Fohnen :
Toch nog eens proberen of de motor er nog steeds op past
Staat best grappig eigenlijk zon klein geval voorop.
Ook de onderkant nog voorzien van wat striping voor de sier, de vooral op deze foto`s goed zichtbare rimpels in de zwarte overlap folie van de Leading edge heb ik er met de foliebout nog helemaal uit gekregen gelukkig.
Omdat de cox zon hoog zoemend geluid maakt ben ik eigenlijk gegaan voor de zwart-gele folie, Het enige dat restte was nog een afbeelding van een bijtje,
Langzaam maar zeker....
Word het dan toch een bijtje
Het totaalplaatje van de delta tot nu:
Nu ik zo terug kijk was het meer een folie verslag dan een bouwverslag, dit komt denk ik omdat de bouw met alle klik klare onderdelen niet zo heel spannend is..
Hieronder nog een foto van de delta met de motor gemonteerd en met geblokte staartvin:
De volgende stap is nu de roeren monteren en proberen of de motor goed loopt, de aanzuiging zit namelijk door het schot heen binnen in de kist.
Dit zou geen probleem mogen zijn denk ik, het gaatje door het motorspant is veel groter als de aanzuiging van de Cox.
Goed te zien overigens op deze foto:
Morgenavond ga ik er denk ik weer verder aan.
Comments zijn natuurlijk altijd welkom !
Groeten, Yannic van Moerkerk.
Deze winter toch nog maar eens een keertje begonnen met een bouwprojectje,
het gaat om een Lightra Delta die dit keer niet aangedreven word door een Brushless motor maar door een Cox 0.8CC (.49)
Op het moment van het schrijven van dit verslag is de ruwbouw eigenlijk al klaar en hoeft alleen de elektra er nog in daarom hieronder al een hele reeks foto`s met de voortgang:
Allereerst de Cox:

Buitenkant van de cylinder is ziet er gebruikt uit maar de binnenkant is nog perfect en corrosievrij


Nu verder met de bouw van de Delta, omdat er een cox op komt heb ik er een 6mm schotje voor gemaakt.
Het normale 3mm schotje zou het wel houden denk ik maar op den duur weet ik niet wat het constante trillen van de motor gaat doen.
De onderdelen:

De motor even gepast op het schotje en het middenstuk van de kist al in elkaar geklikt:

De rest van de Delta in elkaar geklikt nog zonder lijm:

Alles in elkaar zitten en op de achtergrond liggen nog een paar losse delen zoals de rolroeren, staartvin en de tipjes:

Na het lijmen van alle delen is dit het resultaat, als lijm ben ik gegaan voor BeliZell omdat deze goed tussen de kiertjes in schuimt en daardoor voor een hele sterke passing zorgt.
Witte houtlijm werkt over het algemeen ook gewoon perfect !

Begonnen met het folien van het model, eerst rondom vaststrijken en daarna als alle folie erop zit pas met een Fohn alles straktrekken en zorgen dat er niks krom trekt.



De bovenkant word gefolied in 2 delen omdat de voorkant zwart word. Normaal begin je dan logischerwijs met de achteraan met folien zodat de voorste folie deze mooi kan overlappen, helaas was het al laat en liet dat inzicht me hier in de steek


Randjes afgewerkt en omgestreken op de ligger.

Andere kant.

En dan nu de achterkant van de bovenkant, zoals ik al zei had deze folie eigenlijk onder de zwarte moeten zitten in verband met de vliegwind, misschien plak ik hier later nog een stuk plakband over zodat de naad niet los kan komen.

Ook aan de binnenkant de folie insnijden om de 7mm en vaststrijken op de rib.


Alle folie zit erop en het Fohnen (Strak trekken) van de folie kan beginnen.


De bovenkant na het Fohnen het kreukeltje dat zichtbaar is op de 2e foto is er nu ook uit, Ook is hier al het kapje te zien dat ik ondertussen al gelijmd en gefolied had:


En de onderkant na het Fohnen :

Toch nog eens proberen of de motor er nog steeds op past

Staat best grappig eigenlijk zon klein geval voorop.

Ook de onderkant nog voorzien van wat striping voor de sier, de vooral op deze foto`s goed zichtbare rimpels in de zwarte overlap folie van de Leading edge heb ik er met de foliebout nog helemaal uit gekregen gelukkig.


Omdat de cox zon hoog zoemend geluid maakt ben ik eigenlijk gegaan voor de zwart-gele folie, Het enige dat restte was nog een afbeelding van een bijtje,

Langzaam maar zeker....

Word het dan toch een bijtje


Het totaalplaatje van de delta tot nu:

Nu ik zo terug kijk was het meer een folie verslag dan een bouwverslag, dit komt denk ik omdat de bouw met alle klik klare onderdelen niet zo heel spannend is..
Hieronder nog een foto van de delta met de motor gemonteerd en met geblokte staartvin:

De volgende stap is nu de roeren monteren en proberen of de motor goed loopt, de aanzuiging zit namelijk door het schot heen binnen in de kist.
Dit zou geen probleem mogen zijn denk ik, het gaatje door het motorspant is veel groter als de aanzuiging van de Cox.
Goed te zien overigens op deze foto:

Morgenavond ga ik er denk ik weer verder aan.
Comments zijn natuurlijk altijd welkom !
Groeten, Yannic van Moerkerk.