Lightra Delta met Cox .49

Goedenavond Forummers,

Deze winter toch nog maar eens een keertje begonnen met een bouwprojectje,
het gaat om een Lightra Delta die dit keer niet aangedreven word door een Brushless motor maar door een Cox 0.8CC (.49)

Op het moment van het schrijven van dit verslag is de ruwbouw eigenlijk al klaar en hoeft alleen de elektra er nog in daarom hieronder al een hele reeks foto`s met de voortgang:

Allereerst de Cox:
1329257324_resized.jpg

Buitenkant van de cylinder is ziet er gebruikt uit maar de binnenkant is nog perfect en corrosievrij :)
1329257325_resized.jpg

Nu verder met de bouw van de Delta, omdat er een cox op komt heb ik er een 6mm schotje voor gemaakt.
Het normale 3mm schotje zou het wel houden denk ik maar op den duur weet ik niet wat het constante trillen van de motor gaat doen.

De onderdelen:
1329257295_resized.jpg

De motor even gepast op het schotje en het middenstuk van de kist al in elkaar geklikt:
1329257296_resized.jpg

De rest van de Delta in elkaar geklikt nog zonder lijm:
1329257297_resized.jpg

Alles in elkaar zitten en op de achtergrond liggen nog een paar losse delen zoals de rolroeren, staartvin en de tipjes:
1329257298_resized.jpg

Na het lijmen van alle delen is dit het resultaat, als lijm ben ik gegaan voor BeliZell omdat deze goed tussen de kiertjes in schuimt en daardoor voor een hele sterke passing zorgt.
Witte houtlijm werkt over het algemeen ook gewoon perfect !
1329257299_resized.jpg

Begonnen met het folien van het model, eerst rondom vaststrijken en daarna als alle folie erop zit pas met een Fohn alles straktrekken en zorgen dat er niks krom trekt.
1329257300_resized.jpg

1329257301_resized.jpg

1329257302_resized.jpg

De bovenkant word gefolied in 2 delen omdat de voorkant zwart word. Normaal begin je dan logischerwijs met de achteraan met folien zodat de voorste folie deze mooi kan overlappen, helaas was het al laat en liet dat inzicht me hier in de steek ;)
1329257303_resized.jpg

Randjes afgewerkt en omgestreken op de ligger.
1329257304_resized.jpg

Andere kant.
1329257305_resized.jpg

En dan nu de achterkant van de bovenkant, zoals ik al zei had deze folie eigenlijk onder de zwarte moeten zitten in verband met de vliegwind, misschien plak ik hier later nog een stuk plakband over zodat de naad niet los kan komen.
1329257306_resized.jpg

Ook aan de binnenkant de folie insnijden om de 7mm en vaststrijken op de rib.
1329257308_resized.jpg

1329257309_resized.jpg

Alle folie zit erop en het Fohnen (Strak trekken) van de folie kan beginnen.
1329257310_resized.jpg

1329257311_resized.jpg

De bovenkant na het Fohnen het kreukeltje dat zichtbaar is op de 2e foto is er nu ook uit, Ook is hier al het kapje te zien dat ik ondertussen al gelijmd en gefolied had:
1329257312_resized.jpg

1329257316_resized.jpg

En de onderkant na het Fohnen :
1329257313_resized.jpg

Toch nog eens proberen of de motor er nog steeds op past :)
Staat best grappig eigenlijk zon klein geval voorop.
1329257315_resized.jpg

Ook de onderkant nog voorzien van wat striping voor de sier, de vooral op deze foto`s goed zichtbare rimpels in de zwarte overlap folie van de Leading edge heb ik er met de foliebout nog helemaal uit gekregen gelukkig.
1329257317_resized.jpg

1329257318_resized.jpg

Omdat de cox zon hoog zoemend geluid maakt ben ik eigenlijk gegaan voor de zwart-gele folie, Het enige dat restte was nog een afbeelding van een bijtje,
1329257319_resized.jpg

Langzaam maar zeker....
1329257320_resized.jpg

Word het dan toch een bijtje :)
1329257321_resized.jpg

Het totaalplaatje van de delta tot nu:
1329257322_resized.jpg

Nu ik zo terug kijk was het meer een folie verslag dan een bouwverslag, dit komt denk ik omdat de bouw met alle klik klare onderdelen niet zo heel spannend is..
Hieronder nog een foto van de delta met de motor gemonteerd en met geblokte staartvin:
1329257323_resized.jpg

De volgende stap is nu de roeren monteren en proberen of de motor goed loopt, de aanzuiging zit namelijk door het schot heen binnen in de kist.
Dit zou geen probleem mogen zijn denk ik, het gaatje door het motorspant is veel groter als de aanzuiging van de Cox.
Goed te zien overigens op deze foto:
1329257308_resized.jpg

Morgenavond ga ik er denk ik weer verder aan.
Comments zijn natuurlijk altijd welkom !

Groeten, Yannic van Moerkerk.

Edit:

De rolroeren zitten er ondertussen ook op:

1329259942_resized.jpg

Ook nog even een foto van het klepje en dus het vak waar de elektra in komt.
Normaal gesproken is er aan plaats al geen gebrek laat staan nu er ook geen ESC en Accu in het compartiment hoeven te komen.

1329259947_resized.jpg

Groeten !

Dat goede oude Cox motortje.

Daar zijn vele ouderen mee groot geworden.

Let wel op het glowplugje, meer als 1,5V kan het moeilijk hebben.
Soms kan je het wel repareren met een naald voorzichtig terug over elkaar te halen van de gloeidraad.
Veel succes met vliegen.

Johan.

Dat goede oude Cox motortje.

Daar zijn vele ouderen mee groot geworden.

Soms kan je het wel repareren met een naald voorzichtig terug over elkaar te halen van de gloeidraad.
Veel succes met vliegen.

Johan.

En veel nitro gebruiken. Iets van 10 of 15% of nog meer?
m.v.g. Erik

:Dziet er mooi uit,:pplak nog even een stripje tape over de folienaad van zwart naar geel.
deze zit eigenlijk verkeerd om,tegenwinds,zullen we maar zeggen.
zo kan er wind in de folie,waardoor deze los kan komen.
met alle gevolgen van dien,:teacher:
niet gelezen,sorry;)
welke prop,en brandstof gebruik je??
ben best benieuwd naar de eerst vlucht,gaat volgen mij als een raket:o
waar ligt je zwaartepunt?
succes,ga zo door!
grt,Paul

Laatst bewerkt:
Goeiemorgen !

Johan.

De 1,5V op de gloeidraad was me al bekend :) ik ga gewoon voor een 12V accu met een 1,5V spannings omvormertje.
Het kloten met Nimh of gewone batterijen om te starten wil ik toch niet meer aan beginnen.

:Dziet er mooi uit,:pplak nog even een stripje tape over de folienaad van zwart naar geel.
deze zit eigenlijk verkeerd om,tegenwinds,zullen we maar zeggen.
zo kan er wind in de folie,waardoor deze los kan komen.
met alle gevolgen van dien,:teacher:
welke prop,en brandstof gebruik je??
ben best benieuwd naar de eerst vlucht,gaat volgen mij als een raket:o
waar ligt je zwaartepunt?
succes,ga zo door!
grt,Paul

Bedankt,
Dat van die folienaad was me inderdaad gebeurd in een onoplettend momentje
( stond ook al boven de foto) Maar er komt wel nog een stipje tape over ja.

Als prop zit er nu een 6x5 op dit is misschien nog redelijk groot maar zo blijft het geluid hopelijk nog een beetje binnen de perken.
De brandstof is 15% Nitro en 25% Wonderolie op dit moment, 20% nitro zou qua vermogen wat beter zijn misschien maar dat zal met zon klein en licht kistje toch geen probleem zijn ?

Het zwaartepunt komt te liggen bij het punt waar de voorste ligger de middelste ribben raakt,
Het kistje is heb ik zelf ontworpen en ook al eerder mee gevlogen met brushless :

In het filmpje zijn een paar dive`s te zien met een topsnelheid van zo rond de 150Km/h (pitotbuis meting) dit was met 350Watt brushless en de motor was 1250Kv.

Qua toeren zit die Cox dan flink hoger dus ik weet niet wat ik kan verwachten :)
Fijn om te weten met het idee dat je door moet gaan tot de tank leeg is..

Groeten, Yannic van Moerkerk.

Laatst bewerkt door een moderator:
hallo Yannic,

ik vloog de cox motoren op 35% nitro en 20% wonderolie.
door de kleine cylinder inhoud zijn ze wat kritisch op de brandstof,de echte cox brandstof bevatte zelfs meer nitro.
je kunt beter een kleine hoeveelheid mengen,1 liter ,bijvoorbeeld.
kun je trouwens een eeuwigheid op vliegen.
zet de motor voor de start een beetje rijk,tijdens het vliegen gaat ze iets armer lopen,maar slaat niet steeds af.;)
het toerental in combo met je modelletje,geeft een supersnelle combinatie!:vamp:
erg leuk,ben benieuwd!:p
groet en succes:Paul.

Wow 35% :) klopt die propellormaat wel ongeveer, 6x5 ?

Het verbruik schijnt inderdaad erg mee te vallen, wel ben ik door het hoge olie percentage misschien van plan om een soort van uitlaat of buisje naar achteren te maken van carbon, dit om de verbrande troep een beetje weg te voeren.
Dit moet wel zonder tegendruk gebeuren dus een redelijke Dia is wel nodig denk ik.

Dat rijker afstellen van de motor op de grond is wel een hele goede tip !
Ben erg benieuwd hoelang het motortje draait op dat ingebouwde tankje :lol:

Het kloten met Nimh of gewone batterijen om te starten wil ik toch niet meer aan beginnen.
Gek toch, ik heb daar nooit problemen mee gehad. Druppeltje peut op de zuiger, klem er op, pets... en lopen!

Als prop zit er nu een 6x5 op dit is misschien nog redelijk groot maar zo blijft het geluid hopelijk nog een beetje binnen de perken.
6x5 is aan de zware kant, kan tijdens de start wel eens onaangenaam veel rolmoment opleveren.
Bovendien ontwikkelt de motor zo minder vermogen EN de belasting op drijfstang en krukas wordt hoger.
6x4 of 5x5 is beter voor een Babe Bee .049.

De brandstof is 15% Nitro en 25% Wonderolie op dit moment, 20% nitro zou qua vermogen wat beter zijn misschien maar dat zal met zon klein en licht kistje toch geen probleem zijn?
Ach ik heb wel met 75/25 peut gevlogen en dat deed het zelfs nog, alleen het afstellen wordt super kritisch. Zo lang je maar wonderolie gebruikt kan er niets misgaan.

Fijn om te weten met het idee dat je door moet gaan tot de tank leeg is...
Ach, zo -en alleen met een richtingsroertje V- heb ik RC leren vliegen -weliswaar met een Wen Mac .049, maar het effect is hetzelfde-, dus alles daarna is alleen maar makkelijker.:mrgreen:
En je kunt prima sturen zie ik op het filmpje, dus niks niet aan de hand....
full

Laatst bewerkt door een moderator:
Cox. In mijn jonge jaren was dat het enige betaalbare redelijk verkrijgbare alternatief. Ik vloog verschillende LB modellen hiermee. Ging wel redelijk. Stookte destijds met G12 van Graupner 12% nitro. Met deze motoren hoe meer nitro hoe beter bij ons vlogen er wel met 25% nitro erin. Het motortje draait op het tankje 3-4 minuten ongeveer. Als prop gebruikte ik; een drieblads elastische zwarte prop, een tweeblads elastische zwarte prop 6x3,5; dezelfde maar dan in glasvezel uitvoering kleur grijs deze ging een stuk beter want hij was stijver maar brak wel eerder en later gebruikte ik ook wel de propjes van Graupner 6X4 die gingen ook wel goed.

voor bergen info over cox; http://www.mh-aerotools.de/airfoils/cox_frameset.htm

Niet vliegen in bewoonde gebieden, deze herriemakers maken dan zeker geen vrienden!

Nee, uiteraard alleen methanol en olie.

Ik denk dat de prestaties toch wel gaan tegenvallen, een Babe bee .049 levert slechts zo'n 40 Watt vermogen op wat overeenkomt met een speed 400 elektro motor, bij een vergelijkbaar toerental.

Net even geprobeerd om de cox aan het draaien te krijgen maar verder als 3 sec draaien kwam ik niet,
Na alles toch maar eens open te maken ( had ik eigenlijk al eerder moeten doen) kwam ik erachter dat het kleine membraampje dat erin zit (latoen koper) gescheurd is, de pakking tussen carter en tank is kapot en het kleine O ringetje dat bij de naald zit zat scheef.

Foto`s hieronder :

1329341717_resized.jpg

1329341719_resized.jpg

1329341720_resized.jpg

Eens kijken of ik nog ergens onderdeeltjes of een 2e motortje kan vinden voor onderdelen.

( EDIT: Nieuwe onderdelen zijn besteld bij Cox zelf :) nu maar zorgen dat de rest klaar is voor als de onderdelen aankomen )

Groeten, Yannic

Laatst bewerkt:
Nee, uiteraard alleen methanol en olie.

Ik denk dat de prestaties toch wel gaan tegenvallen, een Babe bee .049 levert slechts zo'n 40 Watt vermogen op wat overeenkomt met een speed 400 elektro motor, bij een vergelijkbaar toerental.
Volgens mij heb jij dat kistje van mij met die Wen Mac nog wel eens gezien, bij de Australiehavenweg.
Als je niet stuurde maakte het ding vanzelf loopings, als je wel stuurde....:twisted:
Toen de daaropvolgende zwever met 2-as besturing makkelijk in de hand te houden bleek, meteen maar een 3-as kist met een ST .35 gemaakt en inderdaad, ook dat lukte (tot een rotte condensator in de ontvanger een einde aan de pret maakte...).

Ik heb nog wel wat liggen, neem ik zondag wel mee, of je moet vanavond even langskomen, dan kun je het gelijk meenemen.

Laatst bewerkt:
Het buisje met het veertje erin hoort officieel tegen de linker kant (van voren gezien)van de tank halfhoog te zitten. Oorspronkelijk waren deze motortjes voor lijnbesturing en door de middelpunt vliedende kracht zou daar de brandstof zich tijdens de vlucht verzamelen. Het membraam is daar van koper, latere series hadden een membraam van dun verend plastic. Ik heb zo'n koperen ook wel eens vervangen voor en stukje plastic van een blister verpakking heeft het jaren volgehouden. De pakking maakte ik zelf van vloeipapier die te doordrenken met verwarmde epoxy (door verwarmen penetreert het beter).

Coxjes het blijft leuk speelgoed!

Ik heb nog wel wat liggen, neem ik zondag wel mee, of je moet vanavond even langskomen, dan kun je het gelijk meenemen.

Misschien kan ik strakjes even langskomen want spare-parts zijn ooit weg heb ik in de gaten :)
Alle overige onderdelen zijn ook nieuw gefabriceerd te koop bij Cox International

Het membraam is daar van koper, latere series hadden een membraam van dun verend plastic. Ik heb zo'n koperen ook wel eens vervangen voor en stukje plastic van een blister verpakking heeft het jaren volgehouden. De pakking maakte ik zelf van vloeipapier die te doordrenken met verwarmde epoxy (door verwarmen penetreert het beter).

Coxjes het blijft leuk speelgoed!

De pakking ga ik proberen te maken van een vel dunne pakking dat ik hier nog heb,
Is deze motor al redelijk oud dan omdat het koper membraam erin zit ?

Ook zag ik dat het cyl kopje van een black widow serie is omdat het schotje bij de uitlaatpoort weg is.

Groeten, Yannic

Volgens mij heb jij dat kistje van mij met die Wen Mac nog wel eens gezien, bij de Australiehavenweg.
Als je niet stuurde maakte het ding vanzelf loopings, als je wel stuurde....:twisted:
Toen de daaropvolgende zwever met 2-as besturing makkelijk in de hand te houden bleek, meteen maar een 3-as kist met een ST .35 gemaakt en inderdaad, ook dat lukte (tot een rotte condensator in de ontvanger een einde aan de pret maakte...).

Natuurlijk kan ik me je Graupner Topsy nog goed herinneren. Zal ergens in het begin van de jaren 70 van de vorige eeuw zijn geweest. Het kistje vloog goed en was beslist niet under powered. Zelf vloog ik met de Junior Falcon van Carl Goldberg, ook met de Cox .049. De lightra Delta zal dan ook wel vliegen, maar in vergelijking met de 340 Watt electro aandrijving die er eerst in zat gaat de Babe Bee het wel ernstig afleggen. Die 340 Watt is uiteraard wel ingaand vermogen. Stel dat daar zo'n 200 Watt as vermogen uitkomt dan hebben we het wel over 5x het vermogen wat uit een Babe bee komt. Het grote verschil is natuurlijk dat wij vroeger met een rudder only kistje vlogen en dat Yannic wel wat meer vermogen kan gebruiken.

Ach ja Cox.
Ook nog mee gevlogen.
Hoop herrie veel troep over het toestel.
En starten, sommige van die motortjes deden dat bij 1 slag andere waren bijna niet aan te krijgen.
Heb hier ook nog wat onderdelen van liggen op zolder.
Volgens mij ook nog een plastic achterkantje waardoor je niet meer het vaste tankje nodig had maar een ander ( groter) tankje erachter kon zetten.

Zou het snel ombouwen naar elektro.

Back