Hey Mbf ers, Op dit forum zit enorm veel kennis,waarvan ik al veel heb geleerd.Nu ben ik betrokken bij de renovatie/ restauratie van een 1 : 1 zeilbootje van het type EDM oftewel Ecume De Mer uit 1971. We hebben van Pu schuim en glasweefsel een paar spantjes ,als extra stebun onder het voordek gemaakt. Nu twijfelen of we die onder het dek lijmen of lamineren,wat dan lamineren tegen het plafond betekent. Wat is nu wijsheid, adviezen welkom,grt Bel 10.
Je zal deze tegen het voordek moeten lamineren. Niet direct de leukste klus. Hou er rekening mee dat de PU niet het meest geschikte materiaal is om als versterking te gebruiken, het is vrij bros, en kan slecht tegen dynamische belasting.PVC schuim had beter geweest. Zorg dus dat je voldoende glasweefsel aanbrengt, dan neemt dat de krachten wel op. Er zijn grofweg 2 methodes om de weefsel tegen het plafond aan te krijgen. -1. Voorlamineren buiten de boot, de glasweefsel op een stuk plastic, en dan het plastic met glasweefsel tegen het plafond drukken en verder vastrollen. -2. Lamineren ter plekke. Je zal dan alle epoxy met een rollertje of borstel naar het plafond moeten brengen. In beide gevallen kan een laagje epoxy met silica tegen het plafond helpen om de boel te laten "plakken". Bij jouw in de buurt zit MC Technics (Vise, www.mctechnics.com) waar ze je ook van raad en materialen kunnen voorzien. Overigens zitten op het www.zeilersforum.nl ook een paar Ecume de Mer zeilers.
Lijmen of lamineren Thanks voor de reactie.Het PU schuim wordt vnl gebruikt als lichte kern voor een sandwich constructie.Het silicia toevoegen is idd een mogelijkheid. Hoe ver zou ik kunnen gaan met het inrollen met harsmengsel en dan een tijd wachten om glaslaag op te drukken en dan weer even wachten en dan volgende laag.Gebruik in principe langzame verharderBel10
Ik snap de vraag niet. Wat je zegt kan prima. Maar ik zou het complete laminaat of als het erg dik is, 2x de helft klaarmaken op een tafel, en dan met plastic en al tegen het plafond plakken. (indien in 2 keer, de 2e laag na een paar uur, als de eerste laag wat aangesteven is. Hoe lang je moet wachten? Tot het plakt. Speficieker kan ik niet zijn. Langzame harder? Hoe langzaam? Zelf verkoop ik tot ruim 10 uur verwerkingstijd als het nodig is. Vervolgens is uithardingstijd ook nog afhankelijk van laminaatdikte, vezelvolumeverhouding, temperatuur, mate van isolatie. Het is lastig daar een getal aan te hangen.
de meeste epoxy is zo plakkerig dat het meestal wel blijft zitten, maar het kan een kliederboel worden als een hoekje besluit los te laten, dan volgt de rest vanzelf. Ik lamineer buiten de boot, en neem een beetje epoxy mee de boot in om het schuim nog even voor te strijken, anders plakt het niet. En dan van links naar rechts werken, of andersom. In ieder geval zorgen dat een beginnetje vast zit, en dan de rest. Hoeft niet in een keer perfect, als alles eenmaal plakt kun je de luchtbellen er nog uitrollen. Zo deed ik tot een gram of 800/m2 gewoon in een keer.
Lijmen of lamineren Hoi, Ik bedoelde met snelle harder,harder die ongeveer 30/40 min potlife heeft en langzame 50/60 min potlife,uiteraard is dat voor de harders die ik gebruik.Ik zal als de temperatuur het toelaat(boot ligt in onverwarmde loods) buiten de boot op plastic rollen en voorstrijken in de boot en dan na enige tijd aan plafond plakken en narollen .M'n laminaat wordt hooguit 450 grams.Skiff en Susho bedankt zover,als het klaar is zal ik verslag uitbrengen grtz Bel10.