Lijmsporen van afplaktape?

Hoi,

ik ben bezig om een rompje van een speedboot te lakken, en zit met het volgende probleem:

Ik gebruik spuitbussen van DupliColor. Afplakken doe ik met modelbouw tape van Tamiya (dunne van 5mm) voor de fijnere stukken, en kwalitatief goede afplaktape die normaal geen sporen na laat (ik gebruik dezelfde tape om karton tegen mijn PVC ramen te hangen als ik moet verduisteren, en deze laat zelfs na 6 maanden geen sporen na op het PVC!!)

Ik heb dus een kleur gespoten met DupliColor, enkele dagen gewacht tot het goed droog is, vervolgens afgeplakt, en met een 2° kleur gespoten.

Als ik nu de tape verwijder, laten zowel de tamiya tape als de andere, lijmsporen na, maar vreemd genoeg enkel langs de kanten waar ik de nieuwe kleur heb gespoten (dus waar de tape echt in aanraking is gekomen met de verf)

De tape die iets verder van de nieuwe verf rand hang, komt wel mooi los zonder sporen. Dus de tape op zichzelf op de verf is geen probleem, maar daar waar ik overspoten heb, en de tape dus goed bedekt is met verf, daar laat het lijmsporen na... het lijkt wel alsof de verf doorheen de tape de lijmlaag aangetast heeft waardoor deze niet meer schoon loskomt....

Dus:
Kan mijn theorie kloppen, dat de verf doorheen de tape de lijm heeft aangetast?

Hoe is dit te vermijden?

Vooral: hoe is dus nu te verwijderen?? Zijn er producten die wel de lijmsporen, maar niet de onderliggende lak aantasten (dus geen aceton....)

Lijmresten kun je perfect weghalen met remreiniger op een doekje, en nee dit kan geen kwaad.
Het beste is gelijk na het spuiten de tape te verwijderen.

Ik zou wasbenzine aanbevelen minder aggresief dan remreiniger! remreiniger tast volgens mij wel degelijk lak aan.

Het beste is om de tape na het spuiten meteen te verwijderen.

Ik heb zonet even een testje gedaan met wasbenzine, krijgt de lijmresten behoorlijk goed weg, maar het is helaas erger dan ik dacht... de verflaag zelf is ook aangetast door een reactie met de tape... op de spuitbussen staat volledige uitharding na 24 uur, die tijd heb ik gerespecteerd, maar blijkbaar reageert de lijm van de tape nog steeds met de verf...

dik balen, zoveel tijd gestoken om de ondergrond perfect te schuren en te plamuren, elke kleur zorgvuldig af te kleven (romp bestaat uit 4 kleuren, dus kan niet altijd tape onmiddelijk na het schilderen verwijderen, omdat ik vaak extra delen moet afkleven voor de volgende kleur)

Voor deze specifieke toepassing heb ik het zelf nog nooit geprobeerd maar als ik bijv. epoxyresten (afdrukken van lijmvingers:oops:), overige lijmresten en verdwaalde verf van GFK (vliegtuig-)rompen moet verwijderen gebruik ik altijd Commandant nr 5.
Is een mild polijstmiddel en voor een tientje o.i.d. bij o.a. de Halfords te halen.
Commandant.nl

Maarrr, nu bedenk ik mij nu ook net dat als je geen harde toplaag (blanke lak) hebt gebruikt je juist de commandant in de goede lak wrijft en het resultaat juist slechter wordt. :???:
Dus probeer jij het maar niet maar voor toepassingen zoals ik omschreef en vergeelde rompen werkt het dus prima :p

En normaal gesproken haal ik bij spuitwerk het afplakband vrij snel weg (omdat idd de verf in het plakband kan trekken).

Ik heb eens een vergelijkende test gedaan, plakband in combinatie met Motip spray ;)

Test opstelling:

- 1 stukje resthout, behandeld met 1 laag grondverf + 1 dekkende laag motip spray verf (zwart).
- 24 uur laten drogen
- afplakken met 7 verschillende soorten tape & overspuiten met motip sray verf (rood)
- 24 uur laten drogen (met tape erop)
- na 24 uur de tape verwijderen

Resultaat:

vergelijk_tape.jpg

Van de 7 gesteste afplaktapes, zijn er 4 die duidelijk sporen nalaten (de matte stukken - dit is de lijm die achterblijft) en 3 die wel mooi loskomen (blinkende lak duidelijk te zien)

Merkwaardig genoeg, zijn 2 van de tapes die het beste resultaat geven, gelijk ook de goedkoopste: met voorsprong de HPX standaard afplaktape, die geen 2,5€/rol kost. Deze heeft echter (niet te zien op de foto) wel een heel klein beetje last van verf die onder de randjes kruipt, zodat het resultaat niet 100% strak is.

2° goedkoopste tape is de Pro-Mask blauwe schilderstape, die geen sporen nalaat en een erg strakke aflijning laat optekenen.

Tot slotte is er nog de Tesa blauwe schilderstape (als enige niet papier maar plastic bovenaan) die ook opvallend mooie resultaten geeft (net zoals de Pro-Mask) maar wel iets duurder is, en minder makkelijk te verwerken (plastic tape kan je niet scheuren zoals papiertape)

Ik weet welke tape ik ga gebruiken bij m'n herkansing ;)

KIP heeft een hoop goeie tapes, zoals de 308. Geeft echt nooit problemen.

Google is je beste vriend als je zoekt waar die te koop is.

Kip 308 is een van de beste (zo niet de beste) brede afplaktape voor strak spuitwerk.

Het feit dat deze tape niet door de TS getest is, bepaalt niet of deze Kip tape wel of niet interessant is. De ervaring wel.

Misschien dat de TS deze Kip tape nog eens wil testen.

Kip 308 ken ik niet - de tapes die ik gebruikt heb zijn voornamelijk tapes die hier bij de plaatselijke, lokale DHZ-zaken te verkrijgen zijn.

1) Tamiya afplaktape --> kent iedereen wel denk ik, zie tamiya website

2) Supertape Gold (Van den Broeck plaatselijke DHZ) --> Supertape: De enige tape-producent in de Benelux!
supertape_gold.jpg

3) HPX (Auto 5) --> WWW.HPX.BE high quality technical tapes
HPX_schilderstape.jpg

4) Pro Mask Blue (Gamma DHZ) --> geen info over gevonden
ProMask_Blue.jpg

5) Tesa Precision Outdoor (Gamma DHZ) --> Manufacturer of self-adhesive tape solutions for industry, trade, and consumers. - tesa SE
Tesa_Precision_outdoor.jpg

6) Storch Paats (Van den Broeck lokale DHZ) --> STORCH - Alle Malerwerkzeuge und Gerte fr Profi-Bedarf
Storch_paars.jpg

7) Tesa Afplak voor lakverf (Gamma DHZ) --> Manufacturer of self-adhesive tape solutions for industry, trade, and consumers. - tesa SE
Tesa_afplak_lakverf.jpg

Ik zal eens kijken of ik die Kip tape kan vinden, en als ik tijd heb even mijn proef herhalen met elke tape, waarbij ik enerzijds de verschillende tapes zal verwijderen onmiddelijk na het spuiten, en anderzijds pas na enkele dagen... ook in combinatie met verf die slechts 1 dag heeft uitgehard en verf die reeds langer heeft uitgehard...

Dazzler ,als je gelakt/spuiten , klaar is probeer in eerste instantie de tape te verwijderen want dan is het herstel van de lakrand doordat de verf nog niet hard is bijna vanzelf ,vloeit namelijk nog ff na , als je de tape verwijderd na een aantal dagen krijg heel gauw dat de breuklijn verf/tape je lak daar gaat knappen /scheuren en van al je deftige voorbereiding geen mooie scherpe overgang krijgt , zul je weer moeten schuren , en kwa tape voor dit werk gebruik ik blauwe die ze inde winkel gebruiken om bv broodzakken te sluiten , is scherp van rand plakt perfekt overal en als er lijm achterblijft ff verwijderen met spiritus .

gr Rexonamen

dit tape is ook in rood/geel

Ben een plaatje aan het voorbereiden om eens uitgebreid verschillende tapes te testen, in combinatie met motip spray paint, met levis lakverf, en alle tapes zowel onmiddelijk verwijderen als na enkele dagen, zowel op verf die pas 1 dag droog is als op verf die reeds langer droog is

Ik zou graag die Kip 308 mee testen, maar waar kan ik deze vinden? ik ben hem nog niet tegengekomen in de DHZ zaken in Belgie, ben zonet even in de Gamma in Nederland gaan kijken, maar daar vond ik hem ook niet.... waar koop ik die Kip 308??

Dazz dat kip 308 is bijna hetzelfde als wat ik je schreef ga eens kijken bij klinkt stom maar bij de bakker om de hoek .+goedkoper en meer op de rol.

gr rexonamen

Back