Limes racing

Discussie in 'Lijnbesturing' gestart door stunthenk, 8 okt 2024.

  1. stunthenk

    stunthenk PH-SAM

    Lid geworden:
    7 feb 2006
    Berichten:
    1.291
    Locatie:
    Amersfoort
    Een nieuwe eenvoudige vorm van teamrace, ooit begonnen in de club van Hammersbach, in de buurt van Frankfort in Duitsland. De initiator is verbonden aan het plaatselijke Limes college, een school genoemd naar de noordgrens van het Romeinse rijk in de 4e eeuw na christus. Die lag namelijk in de buurt van Frankfort. Historisch gezien kunnen wij Nederlanders natuurlijk meedoen, want de Romeinse grens in onze streken lag toen langs de grote rivieren, met Dorestad (nu Wijk bij Duurstede) als grensplaats.
    De klasse gaat im grossen und ganzen (om nog even in Duitse sferen te verblijven) over dat er twee of drie teams vliegen met lijnbesturingstrainers van het merk SIG, aangedreven door een 2,5 cc OS motor met glijlager. De wedstrijd bestaat uit voorrondes van 60 ronden per vlucht, en finales van 90 ronden. Als alle deelnemers een tijd hebben gezet, wordt uitgerekend wat de gemiddelde tijd is, en het team wat daar het dichtst bij zit, wint / of gaat naar de finale, waar het proces zich herhaalt. Ik heb de complete regels op de website van MACH Herentals gevonden, direct vertaald uit het Duits.


    Team Race
    De reglementen voor de Limes-Pokal/Einsteigerklasse:

    1. Toegestane modellen en motor:
    a. Het model: De originele bouwplannen van de vliegmodellen "Buster" (aanbevolen) en "Shoestring" van SIG zijn toegestaan als wedstrijdmodel, waarbij de modificaties die te zien zijn in de video's zijn toegestaan. (Video is niet meer beschikbaar. Het is in ieder geval altijd aan te bevelen om een plakromp te versterken met een vuren lat van voor naar achter, of iets dergelijks van carbon. Stunthenk.)

    b. Betreffende de motor:
    i. Alleen de in de handel verkrijgbare en ongetunede OS-Max 15 (2,5cc) motoren met glijlagers zijn toegestaan
    ii. Motoren moeten zijn voorzien van een effectieve expansiedemper.
    iii Motoren mogen worden uitgerust met een Venturi- of RC-carburateur.
    iv. Motorkap is niet toegestaan

    c. Brandstoftank:
    i. Het tankvolume is vrij te kiezen. Tanks met een volume van 30 - 50 ml worden aanbevolen.
    ii. Tanken mag alleen met een tankfles of injectiespuit.
    iii. Tanken onder druk en kleppen zijn niet toegestaan
    iv. Gemodificeerde auto ventielen in de doorgang zijn toegestaan voor het tanken. (?)

    d. Afsluitmiddelen (Fuel cutoff): Eenvoudige slangklemmen als afsluitmiddel zijn aanbevolen

    e. Propellers:
    i. Alleen commercieel verkrijgbare 7 x 4 en 7 x 5 propellers zijn toegestaan.
    ii. Wijzigingen aan koolstofvezel, hout of metaal zijn niet toegestaan.

    f. Wielen: Commercieel verkrijgbare wielen met een minimale diameter van 40 mm zijn verplicht.

    2. Lijnen:
    a. De lijnlengte: 15,92 m +/- 0,04 m (De lijnlengte wordt gemeten vanaf het midden van de krukas van de motor tot het midden van de as van het handvat)
    b. De diameter van de lijnen: min. 0,3 mm (.012”)
    c. Trektest: 20 keer het gewicht van het model
    d. De lijngeleider moet buiten de vleugel liggen en geleid worden (Vanuit veiligheidsoogpunt moet de mogelijkheid om de lijnen bij elkaar te brengen bij de handgreep getest worden. De verwijzing van Sebastian Kunzke naar het risico op ongelukken bij het inhalen lijkt me niet vergezocht). Dit was een draad vanuit het midden van het handvat die eindigt in een spiraal waarin de lijnen kort samenkomen... ???)

    3.Brandstof
    De brandstof wordt geleverd door de organisator en bevat 10% nitro, 12% castorolie, 8% synthetisch

    4.Parcoursindeling:
    a. De pilootcirkel heeft een diameter van 6,00 m (straal 3,00 m) en
    b. de pitcirkel heeft een diameter van 39,20 m (straal 19,60 m).
    c. Beide moeten duidelijk gemarkeerd zijn.

    5. Helmplicht:
    a. helm verplicht voor mekaniekers (met kinband) (fietshelmen zijn niet toegestaan!)

    6. Wedstrijdvliegen:
    a. Aantal ronden:
    i. 60 (1 tankstop) - 90 ronden (2 tankstops) worden gevlogen per race in de heats.
    ii. In de finale 90 - 120 ronden (2 tankstops).

    b. Tankstops:
    i. De tankstops (1x om 60 ronden; 2x om 90 ronden, 3x om 120 ronden) zijn verplicht!
    ii. Tijdens de tankstops is het verplicht om te tanken en de motor te herstarten.
    iii. De modellen moeten altijd met de hand worden gestart.
    1. na 45 - 60 seconden zonder succes te hebben gestart, mag een elektrische starter worden gebruikt.
    2. als er niet genoeg juryleden zijn om deze tijd te stoppen, mag de elektrische starter onmiddellijk gebruikt worden, maar dit zal resulteren in een straftijd van 60 sec.
    3. de tijd tot het gebruik van de elektrische starter moet voor de wedstrijd worden bepaald.
    iv. Het niet of niet correct uitvoeren van tankstops zal leiden tot diskwalificatie (aangezien iedereen in staat moet zijn om ongeveer 30- 35ml brandstof bij te vullen met een injectiespuit)

    7. veiligheidsregels:
    a. Regels voor piloten
    i. Veiligheidskoord: De piloot moet een veiligheidskoord gebruiken die de pols verbindt met het handvat (verstelbare koord).
    ii. Vanaf het begin van de scoringsronde tot het einde van dezelfde ronde mag de piloot alleen in de pilotencirkel blijven.
    iii. Tijdens de tankstop moeten piloten
    1. knielen,
    2. de handgreep op de grond houden en
    3. ten minste één voet in de pilotencirkel hebben.
    iv. De normale vlieghoogte ligt tussen de 1 en 4 meter en mag bij inhalen alleen langer worden aangehouden voor de duur van het inhaalmanoeuvre.
    v. Inhalen gebeurt alleen door over het in te halen model te vliegen.
    vi. Als de mekanieker na de landing het model niet van buiten de monteurscirkel kan bereiken (een armlengte in de vliegcirkel), moet het model naar de pilotencirkel worden getrokken om obstructie te voorkomen.

    b. Regels voor de mekanieker.
    i. Het dragen van een stevige helm met kinband is verplicht.
    ii. De monteur moet tijdens de race buiten de pitcirkel blijven.
    iii. Om het model te vangen mag de monteur een armlengte in de vliegcirkel reiken.
    iv. Modellen mogen alleen worden gevangen als
    1. de motor is gestopt met draaien en
    2. het model minimaal één keer de grond heeft geraakt nadat de motor is gestopt.

    c. Regels voor piloten en monteurs:
    Tijdens het vangen, bijtanken en lanceren:
    1. hebben vliegende modellen absolute voorrang.
    2. moeten de lijnen op de grond blijven.
    3. moeten tankstops zo uitgevoerd worden dat andere deelnemers en modellen niet gehinderd worden in de vlucht

    8. wedstrijdprocedure/uitschakelmodus:
    a. Wedstrijdprocedure:
    i. Twee of drie teams staan tegenover elkaar in een heat (vooraf overeen te komen).
    ii. De startopstelling wordt door het lot bepaald.
    iii. Nadat de teams hun startposities hebben ingenomen en één of twee juryleden zich bij de teams hebben opgesteld, vraagt de wedstrijdleider aan de teams en de juryleden individueel of ze klaar zijn.
    iv. De piloten antwoorden voor hun team.
    v. Nadat de gereed meldingen van alle teams zijn ontvangen, geeft de wedstrijdleider het sein en telt zeer luid elke seconde 5-4-3-2-1-"Start!"
    vi. De race en de tijdwaarneming beginnen met het "Start"-signaal.

    b. Eliminatiemodus:
    i. In de voorrondes vliegt iedereen tegen iedereen en worden 60 ronden gevlogen met één tankstop en in de B en A finales worden 90 ronden gevlogen met twee tankstops

    9. Wedstrijdleiding:
    a. Er zal een wedstrijdleider zijn en 1 - 2 juryleden per team
    b. De taak van de wedstrijdleider:
    i. Observeren van de race met betrekking tot het naleven van de regels, eerlijkheid en veiligheid.
    ii. Oplossen van geschillen
    c. Wedstrijdleider: Bepaalt en initieert de start
    d. Twee juryleden:
    i. Eén voor de rondeteller en tijdwaarneming voor het team
    ii. Eén voor het toelaten van de elektrische starter om de motor aan te zwengelen (nadat de tijd voor handmatig starten is verstreken)
    iii. Als er maar één jurylid per team is, moet hij proberen deze taken alleen over te nemen.
    e. De wedstrijdleiders en juryleden mogen ook deelnemen aan de wedstrijden. In dit geval moeten passende vervangers worden geregeld.

    10. straffen:
    a. Indien nodig worden deelnemers vermanend toegesproken volgens de regels.
    b. Een team kan door de wedstrijdleiding worden vermaand in geval van bijzonder onveilig en/of onsportief gedrag (bijv. herhaaldelijk niet naleven van de "wachttijd" voor het gebruik van de elektrische starter, te hoog blijven vliegen ondanks vermaning of langdurig whipping, enz. Van elke deelnemer wordt eerlijkheid en kameraadschappelijk gedrag verwacht om de veiligheid te garanderen en de start te vergemakkelijken, vooral voor beginners in teamraces, om plezier te hebben en ook om de toeschouwers een bijzondere ervaring te bieden.
    Hammersbach, 04 september 2017 .

    Een groot deel van de regels zijn standaard teamrace regels, bijvoorbeeld over het formaat van de vliegcirkel, lijnlengte en hoe piloot en 'mekanieker' (pitman) zich dienen te gedragen.
    Het bijzondere van deze regels zitten in de model- en motorkeuze; alleen twee SIG modellen en 1 type motor. Volgens mij beperkt dit de aantrekkelijkheid van de klasse. Verruiming van de modelkeuze tot Goodyear-achtige modellen (wel binnen grenzen qua grootte en gewicht, en met een tweebenig onderstel) en van de motorkeuze ( 2,5 cc glijlager motoren) kan deze klasse populairder maken.
    Het tweede punt is het gemiddelde van alle deelnemende vluchten wat de uitslag bepaalt. Ik weet niet precies wat ik daarvan moet denken. Maakt deze regel de klasse aantrekkelijker of bevordert het tactisch vliegen?
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Laatst bewerkt: 9 okt 2024
    Beton, JaapDMC en Harry van Melick vinden dit leuk.
  2. JaapDMC

    JaapDMC PH-SAM

    Lid geworden:
    12 aug 2012
    Berichten:
    174
    Locatie:
    Friesland
    Als je een keer Limes racing wil zien of aan wil deelnemen kun je ook naar het jaarlijkse 'Rondvlucht flyin' in Herental (Belgie) gaan (https://www.mach-vzw.be/).

    Mbt regel 2d, het deel tussen de (): ik denk dat daarmee de 'grouper' bedoeld wordt zoals die ook bij teamrace gebruikt wordt.

    1000004863.jpg

    Zie hier boven mijn teamrace handvat zoals ik dat gebruikte in de jaren 70 en 80. De lijnen naar het handvat gaan door een oogje dat met een korte draad aan het handvat vast zit. Voordeel hiervan is dat de stuurlijnen eerder dicht bij elkaar zitten, dat geeft (iets) minder luchtweerstand (dus sneller), maar is ook veiliger omdat de kans kleiner is dat je alleen met je 'down lijn' achter kleding of lichaam van een andere piloot blijft hangen. Je kunt beter kort met beide lijnen tegelijk ergens achter haken, dan met alleen je 'down lijn'.:koud:

    Een mogelijke uitdaging voor deze klasse is dat de OS Max 15 LA volgens mij niet meer geproduceerd wordt.
     
  3. stunthenk

    stunthenk PH-SAM

    Lid geworden:
    7 feb 2006
    Berichten:
    1.291
    Locatie:
    Amersfoort
    Volgens de OS website is de .15 nog wel beschikbaar: https://www.os-engines.co.jp/english/line_up/engine/air/aircraft/catalog/11536.html Maar het is natuurlijk de vraag of het een goed idee is om de klasse tot één motor te beperken.
    Het klopt dat er een grouper wordt bedoeld. Maar het type wat wordt omschreven is er één van 1 mm pianodraad van pakweg 15 cm. lang die aan een kant met een oogje aan het ophangpunt van de onderste lijn wordt gehaakt, en aan de andere kant in een spiraal van 3 tot 5 windingen is gebogen. De lijnen worden in die spiraal gedraaid en blijven zo bij elkaar.
     
  4. Harry van Melick

    Harry van Melick PH-SAM

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    1.079
    Locatie:
    Brüggen NRW Duitsland
  5. Harry van Melick

    Harry van Melick PH-SAM

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    1.079
    Locatie:
    Brüggen NRW Duitsland
  6. JaapDMC

    JaapDMC PH-SAM

    Lid geworden:
    12 aug 2012
    Berichten:
    174
    Locatie:
    Friesland
    Je hebt gelijk. De Max-15LA is uit productie maar er is een ook een Max-15LA-S die nog wel in productie is.

    Is het een idee als we zo iets in Nederland gaan doen om als motor een '360 graden porting' diesel 2.5 cc te gebruiken? Dus geen dure moderne teamrace en F2N motoren of Rossi (clonen) met Schnuerle porting etc.

    Je hebt dan keuze uit een breed scala aan (classic) motoren (PAW, Oliver Tiger (clonen), Webra, etc), die niet de hoofdprijs kosten, het niet te snel vliegt (oude mannetjes zoals ik moeten ook mee kunnen doen :)).
    Diesels starten warm een stuk beter dan glow-plug motoren.

    Ik heb Limes racing in Herentals gezien met de OS 15LA glowplug motoren, meerdere teams accepteerde een extra tijdstraf om een elektrische starter te gebruiken. Dit haalt bij mij wel een deel van de charme weg.

    Vliegen om de 'snelste' tijd lijkt mij leuker dan om zo dicht mogelijk bij de (onbekende) gemiddelde tijd. Indien de verschillen tussen de motoren te groot blijken, kan een handicap schema worden in gevoerd waarbij je afhankelijk van je motor een 'tijdstraf' krijg. Bv glijlager vs kogellager, of per motor type. Het handicap schema zou ieder jaar aangepast kunnen worden op basis van de uitslagen van het jaar ervoor.
     
    Beton, JohnRSC en janhein vinden dit leuk.
  7. JohnRSC

    JohnRSC

    Lid geworden:
    7 aug 2021
    Berichten:
    14
    Locatie:
    Zaandam
    Het idee van Jaap om in plaats van de OS max glow diesels met radiale poorten te gebruiken lijkt me heel goed. Geen geknoei met batterijen (hot thumbs?) en makkelijker warm starten. Als glij- en kogellagers toegestaan worden zou je voor kogellagers een extra pitstop als handicap kunnen gebruiken, Voor mensen met Olivers en clonen daarvan moet dat geen al te groot probleem zijn.
    Verder lijkt gewoon vliegen om de snelste tijd om in de finale te komen me een meer natuurlijke selectie dan het dichtst bij een gemiddelde tijd vliegen.
     
    JaapDMC vindt dit leuk.
  8. Ed_V

    Ed_V PH-SAM

    Lid geworden:
    25 okt 2019
    Berichten:
    244
    Locatie:
    Amsterdam
  9. Herbie

    Herbie

    Lid geworden:
    26 sep 2012
    Berichten:
    109
    Locatie:
    Zutphen
    Tekening downloaden,en er zijn denk ik hier tekeningen genoeg in omloop van deze modellen dat iemand een copy kan maken.het zijn vrij simpele modellen om te bouwen
     
  10. Harry van Melick

    Harry van Melick PH-SAM

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    1.079
    Locatie:
    Brüggen NRW Duitsland
  11. Beton

    Beton PH-SAM

    Lid geworden:
    28 aug 2005
    Berichten:
    867
    Locatie:
    Huizen
    Ik ben er klaar voor:D

    20241010_121420.jpg

    Jan
     
    HansH, Harry van Melick en Bruno van Hoek vinden dit leuk.
  12. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.467
    Locatie:
    Dordrecht
    Grappig maar kan geen tekening vinden van dit model.
    Zou er een cad file van kunnen maken zodat RCEurope een kitjes kan snijden voor de liefhebber.
     
  13. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.915
    Locatie:
    Hulshout België
    Is ook niet te vinden op 't net , ik heb wel een pdf , hier bijgevoegd ,veel laserwerk is er niet aan , het is een plankromp en vleugel.

    Groeten Jef
     

    Bijgevoegde bestanden:

    JaapDMC vindt dit leuk.
  14. Ed_V

    Ed_V PH-SAM

    Lid geworden:
    25 okt 2019
    Berichten:
    244
    Locatie:
    Amsterdam
    Lijkt een broertje van de Sulstrainer Jef.
    Ed
     
  15. Herbie

    Herbie

    Lid geworden:
    26 sep 2012
    Berichten:
    109
    Locatie:
    Zutphen
    Mischien ook voor modellen als de Boo ray en de Little Gem,van de Sig Buster heb ik nog een tekening.wil die tegen de onkosten van het drukken en versturen wel een copy van maken,als er vraag naar is
     
    Bruno van Hoek vindt dit leuk.
  16. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.967
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Het verdient aanbeveling om zowel in romp als vleugel over de volle lengte een grenen liggertje in te lijmen.
    In de Ace trainer zijn dat latten van 10 x 5, in de Webra Cup Vt Air racer zit in de romp een latje 5 x 5 en die ging toch met vol lopende motor van 6 m hoogte verticaal het gras in....
    Vóór deze simpele modificaties had je bij iedere radslag/salto wel een breuk in romp en/of vleugel.
     
    Beton, Ed_V en Robert Schulze vinden dit leuk.
  17. Robert Schulze

    Robert Schulze

    Lid geworden:
    23 sep 2015
    Berichten:
    56
    Locatie:
    Deutschland 53840
  18. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.967
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
  19. Erik-M

    Erik-M PH-SAM

    Lid geworden:
    18 aug 2006
    Berichten:
    97
    Locatie:
    Winterswijk
    Beste mensen, is het echt zo moeilijk om je te houden aan de oorspronkelijke regels? (met name de te gebruiken motor) Ik zou zeggen bouw eerst eens een kistje, houd de forums in de gaten want er komt altijd wel ergens een OS'je voorbij die geschikt is, voor weinig. En vlieg dan eerst eens een paar wedstrijdjes mee. Regels over-gecompliceerd maken is volgens mij niet de bedoeling van deze klasse. Ik heb zo'n idee dat onze Duitse vrienden niet blij worden van allerlei, wellicht goedbedoelde, aanpassingen. Het verleden heeft volgens mij ook al aangetoond dat hierdoor een klasse voor velen al snel niet meer aantrekkelijk is. Zie mini-teamrace!
    Het is niet mijn bedoeling om hier een enorme discussie van te maken, het is alleen een overpeinzing van mij om eens over na te denken. Lets keep it SIMPEL!
     
    Harry van Melick vindt dit leuk.
  20. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.967
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Ik kan het hiermee alleen maar helemaal eens zijn....
    Ik weet nog hoe leuk mini teamrace was in het eerste jaar. Daarna...:(
    Vandaar dat ik nog steeds enthousiast ben over de Webra Cup, alhoewel ik de gewijzigde werktijd eigenlijk onzin vind.
    Dit, omdat we allemaal met hetzelfde (gelijke) materiaal vliegen.
     
    Harry van Melick vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina