LIPO als ontvanger accu?

Discussie in 'Brandstof specifiek' gestart door raptor90rules, 22 jun 2007.

1. raptor90rules

raptor90rules

Lid geworden:
    10 mrt 2007
    Op het internet zijn nu veel heli's te zien die met een LIPO ontvanger accu vliegen.

Systeem is vrij simpel zoals we allemaal weten. Accu 7,4V... regelaar 5,1V... ontvanger

zelf vlieg ik met een accu pack van 2500mAh penlite GP (zelf gemaakt) en tot nu toe nooit problemen.
    Nu lijkt het mij wel wat om een LIPO ontvanger accu in tebouwen maar wat zijn hier eigelijk de voordelen van.
    Lipo's blijven wel langer vermogen geven en "zakken" niet gelijk in. maar als ze dan zakken is het ook gelijk gebeurt
    Wat zijn tools hiervoor om je vermogen te controleren hoe vol je accu is.
    Heb er nu een strip met leds op GROEN, ORANGE, ROOD altijd duidelijk.
    Maar bij een lipo met regelaar is zn stripje altijd groen......

Iemand hier dus ervaring mee?

2. Noah

Noah

Lid geworden:
    8 aug 2005
  3. laurens

laurens Forum veteraan

Lid geworden:
    16 feb 2003
    Wat is de PCM daar?

Ik wil zelf een lipoontvangeraccu voor de hogere capaciteit en zoals je zegt de constante voltage.

Ik neem een Relion 5200 van Fromeco. Als regelaar zou je aan de Arizona regulator moeten denken bijvoorbeeld.

4. jock

jock Guest

Voordeel van een lipo ontvanger akku is een lager gewicht uitgaande van hetzelfde aantal mah of meer capaciteit bij eenzelfde gewicht. Stabiel voltage bereik je door het toepassen van de voltregelaar en dat kun je dus ook bij Nimh batterijen toepassen door bijvoorbeeld een voltregelaar van 5.1 volt te hangen aan een 6 volt pakket

Jock

5. eddie

eddie

Lid geworden:
    5 apr 2004
    Ik blijf t lulkoek vinden dat iemand die paar gram echt merkt tijdens t vliegen !!!
    Doe dan je tank halfvol , scheelt bij een 90er 250 gram !!!
    Hard 3d is met 5 minuten max wel gedaan !!

6. hezik

hezik Guest

Als je die in een ontvanger prikt, zal er rook uit je heli komen zonder dat je de motor gestart hebt. Dat is een 'transmitter' pack, dus bedoeld voor in de zender.

Ik neem aan dat als je de stap neemt om met lipo's als ontvanger accu te gaan vliegen, dat je dan ook elke gram wilt sparen en niet een 2500mAh pack gaat installeren.

Als je bv. een 20C 800mAh 2s1p lipo pakket pakt, dat weegt rond de 50 gram. De bec zal rond de 15~20 gram wegen. Maximaal dus 70 gram samen.

Een 5-cells NiMh 2500 weegt iets van 160 gram, inclusief snoer.

Dat scheelt 90 gram in totaal. De brandstofoplossing daargelaten, kan ik mij voorstellen dat 90 gram best een grote gewichtsbesparing is, relatief gesproken. Voor een Raptor 90 SE van 5kg (4.9 volgens TT) is dat 1,8% gewichtsbesparing, voor een Raptor 50 SE (3kg volgens TT) zelfs 3%.

Een 5-cells NiMh kan z'n spanning onder belasting onder de 6V laten zakken. Dat zal de lipo niet doen, mits je regelaar die belasting aankan.

7. laurens

laurens Forum veteraan

Lid geworden:
    16 feb 2003
    Als je uitgaat van hetzelfde mah... Bedoel je dat effectief of totaal? Want als je een lipo ontvangeraccu neemt ontladen de meesten hem niet meer dan 80%. Dus bij die 800mah die Hezik als voorbeeld geeft houd je dus maar 640mah over.

Verder is hetgene wat de meeste regulators doen het voltage verminderen dmv het overbodige omzetten in warmte.... Weer minder bruikbare capaciteit voor je servo's.

8. laurens

laurens Forum veteraan

Lid geworden:
    16 feb 2003
    Het enige waarvoor ik dan lipo's zou nemen is dan de hogere capaciteit en het constante voltage.

9. Tadango

Tadango Forum veteraan

Lid geworden:
    25 jun 2003
    Een goede regelaar schakeld dus de stroom uit je accu is minder dan die van je servo's ;)

10. Nog een goede reden,
    Bij een raptor 50 kom je beter uit met het zwaartepunt als je een lipo gebruikt.

Gr Matthijs

11. eddie

eddie

Lid geworden:
    5 apr 2004
    Onzin , Andre zijn 50 titan is perfect in balans met 4 sub c cellen erin !!.

12. philippefeij

philippefeij

Lid geworden:
    9 okt 2004
    Om even terug te komen op de vraag!

Orbit heeft batterycheckers waar je de status kunt aflezen van je lipo accu. Deze sluit je VOOR de omvormer aan en geeft dus een goed beeld van je lipo accu.

Orbit Website

Het gaat om de M-saver Ultra. Deze onthoud ook het punt van de zwaarste belasting gedurende de vlucht.

13. Raptor Rulezzz

Raptor Rulezzz

Lid geworden:
    2 mei 2004
    Ik vlieg alweer een hele tijd met Lipo's en daarvoor met Liion accu's als ontvangeraccu en ik kijk altijd wat ik in de accu laad na het vliegen. Op precies dezelfde manier waarop de electromensen (ik tegenwoordig ook) zijn vliegtijd bepaalt.

Voorbeeld:

Ik vlieg 3x met mijn T-rex 600 met 1300mah lipootje. Na deze 3 vluchten kan ik 300mah in de accu laden. Ik mag deze accu 80% ontladen, maar voor de veiligheid hou ik 60% aan. 1300 x 60% = ongeveer 800 mah. Dit betekent dat ik dus MET GEMAK 8 vluchten kan maken met deze accu. Zelfs 10 vluchten zou geen probleem zijn.
    Zorg wel dat de vluchten waarbij je dit "meet" representatief zijn en niet dat je hoverend kijkt hoeveel alles verbruikt om daarna te gaan staan knallen.

Overigens is het wel ALTIJD wijs om tussendoor de spanning te controleren, liefst met een belasting van 1 of 2ampere. Dat kan gemakkelijk met een goedkope multimeter (5 euro) en een paar flinke weerstanden.

Voordelen van het gebruik van een lipo als ontvangeraccu zijn:
    - Licht gewicht (mijn accu is 50 gram + 30 gram regulator ipv 140 gram + 20 gram HD schakelaar)
    - Constant voltage op de servo's, altijd dezelfde reactie.
    - Voltage loopt niet af (Vandaag laden, over 3 weken vliegen... en de accu blijft vol)
    - Bijladen geen probleem, geheugeneffect bestaat niet.

Enigste nadeel zou de prijs kunnen zijn, alhoewel deze met de komst van de Align regulators en Himodel lipo's ongeveer op het niveau van een normale accu + HD schakelaar ligt.

De kans dat je lipo ontbrandt tijdens een crash is net zo groot als de kans dat je brandstof ontbrandt (als je tank lek is en je motor plankgas blijft lopen waardoor de koppeling erg heet wordt... vergezocht maar het is gebeurd)

Cheers,

Richard

14. nwolsink

nwolsink Guest

Ik ga ook de overstap maken van Nimh naar Lipo, reden is dat de nimh accu soms na/tijdens een vlucht een te laag voltage heeft, na een paar minuten trekt het wel bij maar toch. Daarnaast zijn er momenteel geen goede Nimh cellen van b.v GP / Sanyo beschikbaar.

Ik heb gekozen voor deze setup:
    -FLIGHTPOWER EVOLITE-1600 2S Lipo gewicht 86gram (huidige nimh 3300 is 240gram)
    -Align B6T 2 In 1 Voltage Regulator / Glow (HE50H10) gewicht 50gram (huidige HD switch is 20 gram)

Het mooie van deze regelaar is dat er ook een ingebouwde glow functie inzit, wat wil je nog meer!

1600mah moet toch voldoende zijn nietwaar?

15. fredje

fredje Guest

Ik heb een Li-ion batterij zitten met de arizona regulator. Geen enkel probleem.

16. h501

h501 Guest

Align 2-in-1 Voltage Regulator

ik vraag me af is het uitgaande voltage van 5.8v niet te hoor, als ik de spec van men jr 8900 servo bv lees staat er 4.8. men gyro gaat dan wel weer tot 6v.

groet nick

17. marco bosch

marco bosch

Lid geworden:
    13 jan 2004
    5.8 goed hoor als de spanning maar niet boven de 6 volt komt.
    het gevaar bij het gebruik van 5 oplaadbare cellen is niet het nominaal voltage maar de piekspanning direct na het laden. daarom moet het voltage geregeld zijn.
    als je namelijk 4 gewone duracel's pakt heb je 6 volt niet meer

Deel Deze Pagina