Lipo in AA formaat

Vreemd, de ene keer hebben ze het over 2800 mWh en dan weer 2800 mAh.
Hoe een LiPo 1,5 celspanning kan hebben begrijp ik niet, die koptekst kan ik ook niks van maken:

KENTLI AA 1.5Volt lithium polymer rechargeable battery better than 1.6Volts/1.2Volt Ni-CD/Ni-MH battery 3.7V/1.5V dual voltage

Weer eerste klas Chinglish. Wat zou nu die "3,7V/1,5V dual voltage" betekenen?

Groet,

Ad

Misschien dat er een schakelende DC-DC converter in zit, want het blijft een lipo cell die nominaal zon 3.7v doet.

Moet wel een erg kleintje zijn dan.

Vraag me wel af wat de werkelijke capaciteit is.
Zou er een moeten testen om fatsoenlijke info te verkrijgen.
China info is altijd wat minimaal.

Lijkt me meer een telsel verkoop.

bovendien:

Shipping Cost:Can not delivertoNetherlands

Telsel verkoop is overdrijven hoe goed het product is.
Over deze cellen is dat misschien ook maar het zijn nu eenmaal Lithium Li-ion polymer achtige cellen.
Goed/slecht? onbekend....;)

Ontlaad curve zou continu rond de 1.5v blijven en dan plots instorten.
Dat zou ook kunnen als het voltage wordt terug gebracht via een omvormer.
Zie onderaan deze link:

8 pcs 1.5v AA rechargeable Li polymer li ion polymer lithium battery + Intelligent Fast Charger OWN IT AND SAVE YOUR MONEY/TIME-in Rechargeable Batteries from Consumer Electronics on Aliexpress.com

Ze zijn trouwens ook te koop via ebay, ook die in nl levert.
Super 1 5V AA 2800mAh Lithium Li ion Polymer Rechargeble Battery for Camera Ect | eBay

Op de batterijen staat heel duidelijk 2800 mWh, dat betekent bij 1,5 V dus 2800/1,5 = 1870 mAh.
De prijs is ook niet mis, geen flauw idee of dit zo nieuw is dat de prijs tzt sterk kan dalen. Een accu die continu echt 1,5 V blijft leveren is op zich wel mooi natuurlijk.

Groet,

Ad

Het lijkt mij ook een lipo met ingebouwde spanningsregelaar van 3.7V naar 1.5V.
De regelaar moet wel een hoog rendement hebben anders gaat een groot deel van de opslag capaciteit verloren.
Hoge stromen zal hij niet kunnen leveren maar wel tot 2.3A.
Voor een kleine model auto dus bruikbaar maar daar gaan er al gauw acht in dus daar denk je dan nog wel even over na.
Voor cameras heeft de stabiele spanning van 1.5V voordelen.
Voor het laden is een stabiele spanning van 5V nodig.

Laatst bewerkt:
Ik vergelijk ze met de eerste led-lampen: ze deden het, maar daar was alles mee gezegd.
O ja, wie kent de eerste Kokam lipo's nog? Was een leuk begin, maar je kon er per saldo weinig mee.

Zo zie ik deze accu's ook, maar met een paar jaar is dit de norm.

Ehhh,

Ik heb het bekeken en zie het volgende op de batterij staan.

Capaciteit op 3,7 V = 760 mAh = 2812 mWh
Capaciteit op 1,5 V = 2800 mWh = 1867 mAh

Dat betekend:
1. Dat er een retegoeie omzetter in zit. Die verliest minder dan 0,5 % ----> mijn conclusie is dat dit een broodje aap verhaal is.

2. De capaciteit minder is dan een normale AA NiMh batterij, die gaan toch al snel tot 2700 mAh.
Dat ze in een tabelletje vervolgens mAh met mWh gaan vergelijken..... goed lezen is het motto hierin.

Mijn devies is om hier niet aan te beginnen, je wordt genaaid waar je bij staat.

As dit waar is zou dat natuurlijk wel heel mooi zijn:

full

Maar wat ik niet snap hoe deze dan beveiligd zijn voor te ver ontladen.

Groet,

Ad

Laatst bewerkt door een moderator:
Maar wat ik niet snap hoe deze dan beveiligd zijn voor te ver ontladen.

Groet,

Ad
Net zo als een ESC cutoff.
Hij geeft gewoon geen uitgangs spanning meer af als de lipo een kritisch niveau bereikt waar onder hij stuk gaat.
Tenminste zo zou het kunnen.
Een normale nimh cel spanning zakt geleidelijk maar zit al snel beneden het niveau wat voor een camera axceptabel is.
Ik gebruik daar voor low self discharge cellen en dat geeft al een aanzienlijke verbetering.;)

mijn conclusie is dat dit een broodje aap verhaal is.

2. De capaciteit minder is dan een normale AA NiMh batterij, die gaan toch al snel tot 2700 mAh.
Dat ze in een tabelletje vervolgens mAh met mWh gaan vergelijken..... goed lezen is het motto hierin.

Mijn devies is om hier niet aan te beginnen, je wordt genaaid waar je bij staat.
Dat is misschien wat kort door de bocht.
Ik zou eerst wel iemand willen horen met test resultaten alhoewel de prijs voor de meeste gebruikers nog te hoog zal liggen voor de voordelen die ze bieden.
Een normale AA NiMh accu kan dan wel 2700mAh zijn maar over welk traject is de spanning dan gedaald.
P.S.
De prijs is overigens 28$ voor 4 stuks voor diegenen die daar over heen gelezen hebben.

Laatst bewerkt:
Het lijkt mij ook heel sterk een broodje aap

* Over de fabrikant Kentli is verder weinig tot niets te vinden op het www (behalve bij Ebay ...).
* Iets gelijkaardigs is het volgende:
http://www.ebay.nl/itm/271184591535?var=570150848500&ssPageName=STRK:MEWAX:IT&_trksid=p3984.m1423.l2649
Deze wordt echter wel geadverteerd als een volwaardige LiPo met ingebouwd een beveiliging tegen undervoltage. Ook de afmetingen stemmen meer overeen met een LiPo.
* Hier is nog wat te vinden over een 'gepaste' lader voor 8$ (!!): Aliexpress.com : Buy KENTLI lithium polymer charger for KENTLI AA/AAA battery from Reliable charger for canon battery suppliers on Guangzhou Endure Power Co. LTD

Ad, waar heb die ontlaadcurves vandaan?

@ cdrom flyer

Het gaat mij niet zozeer om het product, daar zal heus wel een markt voor zijn maar dat het verhaal bewust te rooskleurig wordt voorgespiegeld, daar houdt ik niet zo van.
Dit product is in mijn ogen nog lang niet gelijkwaardig en mijns inziens daarmee ook nog geen vervanger voor een normale AA batterij.

Ik vindt 28 dollar (omgerekend circa 20 euro) steeds veel geld voor 1900 mAh accu op AA formaat waar je nog eens een apart opladertje voor moet hebben.
Dan steek ik mijn geld liever in bewezen techniek

Wel 28$ voor 4 stuks - 7$/st = ca. 5€. Een Eneloop NiMH kost vaak al rond de 4-5€.

Technisch zie ik ook geen enkel voordeel t.o.v. lage lek NiMh (capaciteit is niet groter, gewicht (50g) is gelijkwaardig). Kortom, ik geloof het niet

Het lijkt mij ook heel sterk een broodje aap

* Over de fabrikant Kentli is verder weinig tot niets te vinden op het www (behalve bij Ebay ...).
* Iets gelijkaardigs is het volgende:
http://www.ebay.nl/itm/271184591535?var=570150848500&ssPageName=STRK:MEWAX:IT&_trksid=p3984.m1423.l2649
Deze wordt echter wel geadverteerd als een volwaardige LiPo met ingebouwd een beveiliging tegen undervoltage. Ook de afmetingen stemmen meer overeen met een LiPo.
* Hier is nog wat te vinden over een 'gepaste' lader voor 8$ (!!): Aliexpress.com : Buy KENTLI lithium polymer charger for KENTLI AA/AAA battery from Reliable charger for canon battery suppliers on Guangzhou Endure Power Co. LTD

Ad, waar heb die ontlaadcurves vandaan?

Die van Ebay zijn zo te zien 3,7 volt. Dat is link als je die in apparatuur stopt die geschikt is voor 1,5 volt batterijen. Zou eigenlijk niet op de mark gebracht mogen worden met dezelfde aansluiting als een AA batterij.

De Kentli's hebben een Lipo van 3,7 volt, een interne omvormer die een constante spanning van 1,5 volt geeft op de normale pluspool en minpool en een extra aansluiting rond de pluspool waarmee de Lipo tot 4,2 Volt wordt opgeladen.

Jammer dat ze niet via de normale pluspool geladen kunnen worden middels een interne omvormer. Daarom zijn ze eigenlijk niet geschikt voor aparatuur met een interne lader. Ik hoop dat ze daar wel tegen beveiligd zijn.

Mij lijkt het wel wat voor mijn oude Canon Powershot camera. De standaard accu's (opgebouwd uit 5 AAA) voor deze camera's zijn zo "leeg"........ Maar ja, jammer genoeg is er in het accuvak van de camera geen plaats voor een balancerplugje......

Hoe zit het met deze cellen met "storage", want men zal ze ook inzetten in apparatuur die miscchien niet vaak gebruikt wordt. Maar iedereen zal ze wel altijd vol laden.

Dat er geen echt duidelijk verhaal bij staat ben ik het mee eens.
Met de bestaande technieken is het echter zonder meer mogelijk.
Waar om zou je het dan niet geloven.
Het voordeel is een stabiele uitgangsspanning tot hij leeg is en voor bepaalde toepassingen kan dat heel belangrijk zijn.;)

Opladen in 3 uur is ook wel een voordeel.
Ik vermoed dat het misschien nog niet ideaal is maar dat je dit in de toekomst meer gaat zien. Die constante 1,5 V is inderdaad zoals eerder gezegd wel erg aantrekkelijk.

Groet,

Ad

Bedoel je van welke capaciteit je uit moet gaan?
Volgens mij 2800/1.5=1870mAh.
Ik concludeer uit de grafieken dat er een goede beveiliging in zit.
Of dat zo is zal de praktijk uit moeten wijzen als er betrouwbare test gegevens bekend zijn.
Tot nu toe moeten we het doen met de linkjes in post 1 en 5.
Ik bespeur nog al wat onduidelijkheden en foutjes in de gegevens.;)

Laatst bewerkt:
Back